[OT] Datafrågor - En samlingstråd

När jag var 13 fick jag sommarjobba ihop och bygga min egen speldator.. #gammalgubbe #barnarbete

Skämt åsido, men det finns inte egna tankar hos ungdomen vad som är en tillräcklig bra dator?

För spel skulle jag ändå avråda från en beg kontorsdator och isf hellre försöka hitta en beg speldator. De tappar ju rätt fort i värde så borde vara görbart.

Blocket med beggad speldator alt Webhallen Config (deras custom-linje), standardkomponenter så du kan uppgradera över tid. Kan du börja på lagom nivå.

Stationär.

Pris... ja, man är ju snål i grunden. En snabb titt på Elgigantens hemsida - bara som ett exempel - säger att de säljer snorfula burkar från 7 000 till 42 000 kr, men så tillkommer väl skärm, tangentbord och mus på det. 42 000 är åt helsike för mycket, problemet är att jag har ingen aning om 7000-kronorsburken är skrattretande dålig eftersom jag inte har en aning om vad ungarna vill spela. Själv har jag aldrig attraherats av De Senaste Tuffa Spelen Med Asgrym Grafik.

(Ska väl säga att 13-åringen inte bor hos mig, därav att jag har lite dålig koll på både det ena och det andra och av mig och modern så är det jag som är datorsnillet.)

Jag är helt rudis på det här med att jaga fps och millisekunder. (PÅ MIN TID så drog man ner upplösningen och så gick det att spela även Doom 2 på en 386:a. Vafan, Quake startade på en 486/25 fast det var knappast spelbart. Millisekunder var för folk som inte hade fast lina.)

Jag kanske ska titta närmare på specarna från Sweclockers, försöka luska lite i vilka spel som önskas och sedan kolla vad som går ihop och vad man kan snåla med utan att få dåligt samvete.
Hur händig är du? Bygga själv är ju en bra affär om man fixar det. Mången processor har toppenbra inbyggd grafikmotor, så du kanske kan börja i den änden: Begagnat moderkort+processor+minnen av god kvalitet, (för 7 000 får du väldigt bra grejor vad gäller det). Till det behöver du hårddisk ca 500-1 000 kr, nätaggregat ca 1 000 kr, och låda ca 1 000 kr. Då kan du ge grafikkortet när du vet närmare vad som går åt. Här ett par exempel:
https://www.tradera.com/item/120308...-hero-intel-i9-11900k-vengeance-3200-mhz-32gb
https://www.tradera.com/item/120308...930k-kraftfull-cpu-lga-2011-gigabyte-x79-ud3-

Kan jag bli av med en moddad xbox 360 + en omoddad? Den senare i kartong. Tror den var inne på reparation / utbyte.

Eller är det förvaring i 20 år och sen tippen?

Den omoddade kan vara en kandidat för skänkes om intresse finns och jag hittar någon skiva att testa med

Behöver få till wifi i garaget/bottenplan och har en router liggandes till över. Kan man använda den och göra en
accesspunkt/mesh/bridge, inte helt säker på skillnaderna mellan dom sakerna?

Kabel från routern på övervåningen till routern på bottenvåningen men att man har samma wlan, man skall alltså inte behöva byta själv utan vill ha 1 nätverk.

Någon som har något liknande?

Behöver få till wifi i garaget/bottenplan och har en router liggandes till över. Kan man använda den och göra en
accesspunkt/mesh/bridge, inte helt säker på skillnaderna mellan dom sakerna?

Kabel från routern på övervåningen till routern på bottenvåningen men att man har samma wlan, man skall alltså inte behöva byta själv utan vill ha 1 nätverk.

Någon som har något liknande?
Det beror lite på vilken modell det är, men många routrar går att konfigurera så. Kolla i konfigurationsmenyn om det finns en option för att använda den som accesspunkt/repeater. Jag använder TP-link i mina nätverk och då anger man bara SSID och kör. All intelligens sköter huvudroutern.

Funkar nog så där med med bara samma ssid utan mesh, wds eller nåt sånt. Är inte routern relativt modern och av samma märke så är det nog ändå det eller helt enkelt annan ssid som gäller.

Ibland går det att installera annan mjukvara på routern om inte ap eller vad man nu behöver stöds. Alltid smidigt att ha en bridge/client mode redo tex.

Edit. Annars brukar det väl funka på alla routers att bara stänga av dhcp och köra som ap genom att vara koppla i än på lan sidan

Senast ändrad:
Har nu tagit första steget för bättre Wifi.

Har router nr 1 ifrån internett-leverantör och router nr 2 en TP-link i AP mode. Kabel mellan router port Lan till Lan. Testat att stänga av wifi på nr 1 och har fortfarnade wifi kvar infrån nr 2 så verkar fungera.

Bör jag ändra något med Ip-adressen på router nr 2, typ static? Tappar numera random nätverket på övervåningen kort typ 10 sekunder och sedan kopplar allt tillbaka automatiskt, kanske fins en konflikt någonstans?

Har nu tagit första steget för bättre Wifi.

Har router nr 1 ifrån internett-leverantör och router nr 2 en TP-link i AP mode. Kabel mellan router port Lan till Lan. Testat att stänga av wifi på nr 1 och har fortfarnade wifi kvar infrån nr 2 så verkar fungera.

Bör jag ändra något med Ip-adressen på router nr 2, typ static? Tappar numera random nätverket på övervåningen kort typ 10 sekunder och sedan kopplar allt tillbaka automatiskt, kanske fins en konflikt någonstans?
IP nummer borde inte påverka stabiliteten. Dynamic IP ändras inte hela tiden. Det brukar vara en ganska lång lease time eller vad det heter.
2 router kan konflika med varandra om de har samma IP range men har du satt den i AP mode borde det lösa sig automatiskt? Det enda jag kan fundera på är om man i AP mode ska koppla kabel i WAN eller LAN på Router 2. Är det ordentligt gjort borde WAN bli en LAN i AP mode......

Nätverkskabel: var köpa?

Jag tänkte fixa lite i huset genom att dra kabel i existerande kabelrör. Har surfat runt lite men inte hittat vettigt pris när man köper på rulle. Letar efter ca 100m cat6a eller högre klass (gissar dock att 8:an är ohemult dyr pga ny standard), samt lite uttag, lösa kontakter och en sånt däremot verktyg för att montera kontakterna på löskabel.

Finns det någon fultysk i nätvärlden?

Jag tänkte fixa lite i huset genom att dra kabel i existerande kabelrör. Har surfat runt lite men inte hittat vettigt pris när man köper på rulle. Letar efter ca 100m cat6a eller högre klass (gissar dock att 8:an är ohemult dyr pga ny standard), samt lite uttag, lösa kontakter och en sånt däremot verktyg för att montera kontakterna på löskabel.

Amazon har flera kit, här är ett:

Jula var billigast av kedjorna sist jag köpte.
Edit: De verkar visst ha lagt av med såna rullar numera...

Jula?

Sen är det viktigt för mentala hälsan att köpa RJ45 med en löss plastbit man först för in trådarna i. Och att inte köpa en sniktång som kräver att man själv klämmer lagom hårt så att allt blir kass å man får köpa en till riktigt.

Jag har förrästen en billig till salu

När jag ändå ska dra kabel tänker jag mig att jag ska dra bra kabel. Alltså definitivt S/FTP.

Amazon och de svenska gubbdagisen har jag koll på. Jag vill ha r2-bike fast för nätverk/el. ?

Sen är det viktigt för mentala hälsan att köpa RJ45 med en löss plastbit man först för in trådarna i. Och att inte köpa en sniktång som kräver att man själv klämmer lagom hårt så att allt blir kass å man får köpa en till riktigt.

Jag har förrästen en billig till salu
Ska man klämma två stycken kontakter per år kanske en tång för 2000:- är något overkill?

Den till och med såg kass ut. ;)
Problemet är att det är svårt att trycka lagom hårt så lätt att klämma till låsgrejen på kontakten så den inte låser.... möjligen lättare på andra kontakter än de jag använder

Kan se om jag hittar den om nån vill testa själv.... Det går säkert om man tillräckligt mycket vill spara 549 spänn..

Praktiska skillnader på Cat5 och Cat6 och whatever är för såna med magiska krafter i HiFi-tråden.
Just i detta fall håller jag inte riktigt med, cat6 är (om jag inte missminner mig) avskärmning som gör dem mindre känsliga för störning och därmed ger bättre prestanda. CAT7 är (var iaf) inte en standard och verkar ha en annan kontakt vilket typ verkar vara samma för cat8 så de två är lite knäpigare.

Just i detta fall håller jag inte riktigt med, cat6 är (om jag inte missminner mig) avskärmning som gör dem mindre känsliga för störning och därmed ger bättre prestanda. CAT7 är (var iaf) inte en standard och verkar ha en annan kontakt vilket typ verkar vara samma för cat8 så de två är lite knäpigare.
Sedan rätt lång tid finns:
ISO/IEC 11801:2002 Class F specification
Fast TIA/EIA har väl inte "erkänt" denna specifikation.

Men kabelminnet är dimmigt numera så jag kan ha fel.

/Fedde

Mm, min (naiva) förhoppning var att det fanns nån liten obskyr lösning som flugit under prisjaktsradarn men som var känd i Happys kollektiva intelligens.

Det kan det ju finnas. Jag har ingen aning om hur noggranna Prisjakts redaktion är, det måste ju vara ett hästjobb att sitta och mata in detaljerade uppgifter om alla prylars funktioner så att jag som kund ska kunna mata in "42-45 tum, DVB-T2-mottagare, minst 2 HDMI, minst 1 kompositvideo, inbyggt Netflix" och så vidare och få ut en lista över tillgängliga modeller.

Vad ska streamas? Är det Netflix så är det bättre med nåt dedikerat. Om det är nedladdat material så känns det mekigt att bry sig om 7.1 och 4k.
Det beror då på videoformat, gpu,mjukara och inte minst vilken skit man laddat ner.

Tycker lätt det är värt att köra google tv eller appletv för att slippa koppla laptop. 700 resp 2000.

Vad ska streamas? Är det Netflix så är det bättre med nåt dedikerat. Om det är nedladdat material så känns det mekigt att bry sig om 7.1 och 4k.
Det beror då på videoformat, gpu,mjukara och inte minst vilken skit man laddat ner.

Tycker lätt det är värt att köra google tv eller appletv för att slippa koppla laptop. 700 resp 2000.
Om man inte kan svaret så måste man inte nödvändigtvis svara på någons fråga

Tillbaka
Topp