[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Kommr kvaliteten ut från datorn vara i 4k?
Glömde oxå fråga samma med ljudet. Har 7.1 högtalare. Kommer ljudet (där det är möjligt) oxå streamas med lika hög kvalitet?
Beror något av detta på laptopens spec, såsom gpu eller ljudkort?
Om du inte har 4k upplösning kommer du aldrig få ut "fördelarna" med att streama 4k på datorn. Tyvärr var windows inte helt optimal att köra i 4k när jag hade laptop med den upplösningen, det kanske fungerar bättre nu? Givetvis behöver hårdvara i övrigt orka med att spela upp i 4k.

Sen kan man diskutera nödvändigheten av 4k video på laptopskärm som kanske är max 17". ;)

Hade passat bättre på 43"!

Om du inte har 4k upplösning kommer du aldrig få ut "fördelarna" med att streama 4k på datorn. Tyvärr var windows inte helt optimal att köra i 4k när jag hade laptop med den upplösningen, det kanske fungerar bättre nu? Givetvis behöver hårdvara i övrigt orka med att spela upp i 4k.

Sen kan man diskutera nödvändigheten av 4k video på laptopskärm som kanske är max 17". ;)

Hade passat bättre på 43"!

Tänkte streama till min nya tv på 65" (stort vardagsrum). Jag måste köpa ny laptop för befintlig sjunger på sista versen o d låter inte bra. Därför tänkte jag se till att den har hårdvara som klarar att streama i 4k de gånger jag villhöver. Vad laptopskärmen klarar e sekundärt.
Menar du att även om jag ska streama till tvn så behöver laptopen ha ett grafikkort som klarar 4k? Så antar att detsamma gäller för surround-ljudet...??

Om du verkligen menar streama så berätta hur du avser göra detta. Du behöver i så fall titta på HW specs för den SW som du tänker använda.
Det är troligen olikt de krav som finns för att spela upp 4k på en skärm kopplad till datorn.
I många fall är kraven låga om man streamar utan transcoding och i så fall behöver man titta på kraven för klienten.

Vad är det som ska streamas? Från streamingtjänster eller från filer på datorn? För det första skulle jag skulle bara skaffa en chromecast om inte tvn har det inbyggt och styra från telefonen. Orka hålla på o strula med en dator om det inte är absolut nödvändigt.

För transcoding och decoding är det bra att använda GPU men om mjukvaran inte styr upp det så blir det ändå CPU som får göra jobbet. Är man jävligt petig på att det ska bli rätt så får man antigen sätta sig in i nitty gritty eller gå på grejor som kombinerar content, hårdvara & mjukvara i en tjänst. Dvs netflix på dedikerad hårdvara.

Jag har en chromecast och har puckade problem med viaplay, de andra fungerar ok, inte helt smärfritt men viaplay går inte, slutar med hdmi från laptopen. Tror det är en chromecast ultra, fungerar den bättre i nyare versioner?

Med tanke på att det avser en ny TV borde väl det finnas de appar/tjänster i TV:n som behövs för att streama?
Ja, ny tv. Streamingtjänster i Sverige har väldigt begränsat utbud när man mest är intresserad av filmer o serier från andra länder än Europa.
(Edit: råkade komma åt skickaknappen innan meningen var färdig)

Senast ändrad:
En fråga: Är det värt att betala 23 000 kr för fiberinstallation istället för att använda det mobila nätet? Vi bor på landet men har bra täckning för 4g och även 5g (lågfrekvens än så länge) med fri sikt till mast bara 500-700 m bort.

Har erbjudande från GlobalConnect (fd Ip-Only) om fiberdragning och måste bestämma mig inom någon dag :(

En fråga: Är det värt att betala 23 000 kr för fiberinstallation istället för att använda det mobila nätet? Vi bor på landet men har bra täckning för 4g och även 5g (lågfrekvens än så länge) med fri sikt till mast bara 500-700 m bort.

Har erbjudande från GlobalConnect (fd Ip-Only) om fiberdragning och måste bestämma mig inom någon dag :(
Det borde väl vara några hundralappar skillnad per månad på obegränsad mobildata o fiberbredband, så det har du väl tagit igen på några år

Det borde väl vara några hundralappar skillnad per månad på obegränsad mobildata o fiberbredband, så det har du väl tagit igen på några år
Samma pris och sen måste vi ha mobilabonnemang oavsett. I dagsläget har vi ingen nytta av fiber men GlobalConnect har en kampanj för fiberanslutning i området vilket ger lägre pris och han som ringde sa att det var sista kampanjen sen återstår bara enskild anslutning och det kommer kosta mycket mer.

Så frågan är om det är värt 23 000 kr för en ev. framtidssäkring, det mobila nätet blir ju bättre och bättre..

Samma pris och sen måste vi ha mobilabonnemang oavsett. I dagsläget har vi ingen nytta av fiber men GlobalConnect har en kampanj för fiberanslutning i området vilket ger lägre pris och han som ringde sa att det var sista kampanjen sen återstår bara enskild anslutning och det kommer kosta mycket mer.

Så frågan är om det är värt 23 000 kr för en ev. framtidssäkring, det mobila nätet blir ju bättre och bättre..
Huh... jag hade nog nöjt mig med mobilt om det inte ska spelas snabba onlinespel

Frågan med fiber är också lite "vad kommer hända inom 3-5 år".

Svårt, beror på om det finns marginaler. Jag hade antagligen gjort det. Mobilnät är lite skakiga eftersom det är fler som delar på bandbredden men det finns garanterat någon som vet bättre än jag.

Jag stod inför samma beslut för några år sen.
Konstaterade att stora skillnaden var installationskostnaden, annars liknande.
Sitter kvar med 4G och sparade 20000.

Edit: har mellan 55 och 75 Mbit in och det räcker till stream av fullhd-kanaler och familjesurf samtidigt med marginal.

Levt med mobilt bredband i 4 år, IP-only fick aldrig tummen ur!! Så jäkla skönt att nu ha fiber på nya stället!

Beror ju på behovet givetvis och det fungerade till 90% men glöm inte att du delar bandbredden med alla andra som kör mobilt på den masten, så fort det är större evenemang eller sporthändelser så blir det knackigt...

Just nu är dessutom 100 Mbit fiber billigare än det sunkiga mobila bredbandet! Mobilt bredband funkar nog bra i större städer men på landet är jag rädd att det aldrig blir lika bra, högre hastigheter kräver tätare master för att fungera ordentligt.

Fiber.

Både nedladdat och ändra server-land via vpn. En kollega va inne på samma spår: bara du inte tar den billigaste så kommer d funka.
Inte risk att vpn kan bli den begränsande faktorn?

Levt med mobilt bredband i 4 år, IP-only fick aldrig tummen ur!! Så jäkla skönt att nu ha fiber på nya stället!

Beror ju på behovet givetvis och det fungerade till 90% men glöm inte att du delar bandbredden med alla andra som kör mobilt på den masten, så fort det är större evenemang eller sporthändelser så blir det knackigt...

Just nu är dessutom 100 Mbit fiber billigare än det sunkiga mobila bredbandet! Mobilt bredband funkar nog bra i större städer men på landet är jag rädd att det aldrig blir lika bra, högre hastigheter kräver tätare master för att fungera ordentligt.
Jag hade investerat i fiber, bra med backup mot mobilnätet och man vet inte hur mobilabbonemangen ändras framöver map pris för data. Dock ryktas det ju om att de här "sista chansen"-erbjudandena brukar komma tillbaka med jämna mellanrum (källa byggahus.se).

Nej säger jag, köp ett 5g modem, om ni har 5g där strax

Låter ju som du redan kört med 4g ett tag och vet begränsningarna?
Då vet jag inte vad vi skall bidra med.

Jag kör 4g med fri data på landet, där jag jobbar ibland, och det fungerar kalasbra. Har erbjudande att koppla in fiber för 6k tror jag det var. Men lät bli pga högre månadskostnad och jobbig kabeldragning.
Hos oss är nog största risken avgrävd /nån som ankrat på fibern. Och då dör även mobilnäten så det spelar mindre roll ur säkerhetssynvinkel.

Det som stör mest är att avtalet innebär att de får rätt att dra fiberkabel genom min fastighet mer eller mindre hur de vill och även ansluta vidare till andra. Jag hade velat ha kontroll över var och hur kabeln läggs, de el och telekablar som redan finns är till ganska mycket besvär.

Men jag har inte bestämt än, har ett par dagar till på ångerfristen.

Det som stör mest är att avtalet innebär att de får rätt att dra fiberkabel genom min fastighet mer eller mindre hur de vill och även ansluta vidare till andra. Jag hade velat ha kontroll över var och hur kabeln läggs, de el och telekablar som redan finns är till ganska mycket besvär.

Men jag har inte bestämt än, har ett par dagar till på ångerfristen.
Kundservisen skall förläggas i samråd med fastighetsägaren, en så kallad "kundprojektering" där kunden visar önskad väg och även upplyser om elkablar osv som kunden har kännedom om.
Skall grannens uppkoppling gå över din fastighet så krävs ett MUA (MarkUpplåtelseAvtal) för att entreprenören skall kunna söka ledningsrätt via Lantmäteriets Ingivningsenhet.

Önska kan man göra. Enligt telias projektledare så räcker 10cm under gräsmaten utan skydd och jag fick vara tacksam att de gick ner 40-50cm i trädgårdslandet

Jag fick gräva upp skiten igen och lägga en rad tegelsten över som man gjorde förr

Skall grannens uppkoppling gå över din fastighet så krävs ett MUA (MarkUpplåtelseAvtal) för att entreprenören skall kunna söka ledningsrätt via Lantmäteriets Ingivningsenhet.
Som jag förstått så ingår det i mitt avtal, i villkoren (finstilt) står att de har rätt att dra fiberkabel genom min fastighet vidare till andra fastigheter.

Som jag förstått så ingår det i mitt avtal, i villkoren (finstilt) står att de har rätt att dra fiberkabel genom min fastighet vidare till andra fastigheter.
Då gör det bara lätt för sig. Frågan är vad grannens kabel får för skydd med en sådan text i ditt avtal. Söker du ledningsrätt/servitut så skyddas grannens kabel i och med det.

I mitt fall så är det främst över jordbruksmarken och det behövs ibland på ställen att arbeta djupare och även när man ser över dikningen. En kabel som ligger ivägen försvårar och ger ganska mycket extraarbete.

I mitt fall så är det främst över jordbruksmarken och det behövs ibland på ställen att arbeta djupare och även när man ser över dikningen. En kabel ivägen ger ganska mycket extraarbete.
Skärmavbild 2023-03-07 kl. 10.23.54.png

Är det "robustfiber"-kraven? Tyvärr står inget alls om detta i avtalet utan bara att det ger GlobalConnect rätt att anlägga fiberkabel. Svårt som fanken, om allt görs rätt ger kabeln nog inga större problem men om inte står man där med en kabel man inte kan få bort.
Ja, det är från Robust Fiber. Fiberprojekt kan drivas lite olika beroende på vem som skall vara nätägare. Ofta har elbolag (som skall vara nätägare) ett annat helhetstänk och följer som oftast anvisningarna i Robust Fiber som minst.
Sedan så finns det bolag som mest vill ha ned slangen under ytan och tycker att det räcker med 10 cm under ytan.
Du kan ändå hänvisa till kraven i Robust Fiber om förläggningsdjup när du pratar med entreprenören.
Har svårt att se att texten i ditt anslutningsavtal skulle räcka fullt ut för entreprenören när den vill förlägga slangen i jordbruksmark.
Vad händer det om du inte ansluter dig? Vill de fortfarande gräva på din fastighet för att möjliggöra anslutning för dina grannar? Då måste fram med ett annat avtal i sådana fall för den slangen.
Känns inte så framtidssäkert om man förlägger ett fibernät utan ledningsrätt/servitut som säkrar placeringen.

Vad händer det om du inte ansluter dig? Vill de fortfarande gräva på din fastighet för att möjliggöra anslutning för dina grannar? Då måste fram med ett annat avtal i sådana fall för den slangen.
Känns inte så framtidssäkert om man förlägger ett fibernät utan ledningsrätt/servitut som säkrar placeringen.
Det är bara en fastighet bredvid min som blir aktuell tror jag, de andra har redan fiber, men om inte min gård ansluts kommer grannfastigheten troligen få sin anslutning från andra hållet som blir betydligt kortare och inte över min fastighet, om de väljer att ansluta sig vill säga.

Då gör det bara lätt för sig. Frågan är vad grannens kabel får för skydd med en sådan text i ditt avtal. Söker du ledningsrätt/servitut så skyddas grannens kabel i och med det.
Ledningsrätter som inte är fastighetsrättsligt definierade och registrerade är bara värda själva papperet som avtalet är skrivet på. En vacker dag kommer papperet att vara borta. (Jag vet ett fall då två bostadsrättsföreningar förlorade ett helt parkeringshus eftersom inga papper fanns kvar efter 50 år.) Och även om papperet finns kvar så kan det vara så att avtalet gäller mellan de två fysiska personerna som skrev under vilket innebär att den dagen den ena har flyttat så upphör avtalet.

Ska grannens fiber dras över ens tomt så ska ledningsrätten formaliseras genom s.k. avtalsservitut. Ledningsrätten knyts då till de två fastigheterna. Avtalsservitutet ska sedan registreras hos Lantmäteriet.

Ledningsrätter som inte är fastighetsrättsligt definierade och registrerade är bara värda själva papperet som avtalet är skrivet på. En vacker dag kommer papperet att vara borta. (Jag vet ett fall då två bostadsrättsföreningar förlorade ett helt parkeringshus eftersom inga papper fanns kvar efter 50 år.) Och även om papperet finns kvar så kan det vara så att avtalet gäller mellan de två fysiska personerna som skrev under vilket innebär att den dagen den ena har flyttat så upphör avtalet.

Ska grannens fiber dras över ens tomt så ska ledningsrätten formaliseras genom s.k. avtalsservitut. Ledningsrätten knyts då till de två fastigheterna. Avtalsservitutet ska sedan registreras hos Lantmäteriet.

Precis som jag skrivit lite längre upp? Fast jag skrivit lite mer som ledningsrätt/servitut ser jag nu.

Precis som jag skrivit lite längre upp? Fast jag skrivit lite mer som ledningsrätt/servitut ser jag nu.
Ingen kritik mot dig, jag ville bara förtydliga för trådens läsare att inom fastighetsrätt så är det inte bara att skriva på avtal och förutsätta att de har långsiktig rättsverkan.

Plus att när man läser Lantmäteriets sida så ser man att det inte är så komplicerat att bilda och registrera ett avtalsservitut. Det finns blanketter och mallar och en handläggningsavgift på 375 kronor.

Tillbaka
Topp