[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Asså, jag får snart spel .. har precis köpt en trådlös router ( D-Link Di-624 ), pluggar in den o ska köra setupen, kommer fram till där den ska känna av internet, där stannar den. får fram ett felmeddelande där den säger ungefär att den inte hittade nån uppkoppling o att man ska göra om WAN setupen igen. vad göra`?

Beror lite på vad du har för operatör ang inställningar. Men klicka här väl hårdvarumodel och sedan opperatör och kolla vilka inställningar som ska köras.

Ofast ska det dock köras med dynamisk tilldelning. Så istora drag så kopplar du den blåa sladden du fick med till ditt adsl-modem/väggutag och en till sladd drån routern till din dator. Låter de båda stå och jobba lite per automatik ska dhcp-serven som är aktiverad default ge din dator ett ip och så kan du börja surfa. Du kan själv "logga" in på routern på 192.168.0.1 user: admin pass: blankt och kolla under status om du fått något extern ip (från din operatör) bara att du kommer åt routern i sig betyder att du får ett ip från den. dvs att routerns dhcp är aktiverad.

Lycka till
/ Klaes

hm okej, har glocalnet som levrantör, kollade på dlinks hemsida o ska prova som dom gör där. men grejen är den när det e inkopplat så säger den att jag har ingen ansluting eller begränsad anslutning. har den blåa ( sladden som medföljde ) mellan routern o modemet och en annan kabel ifrån routen in till datorn.

Kolla med den blåa sladden mellan router och dator. Och kolla vad du får för status på uppkoppling mellan routern och dator den lokala kopplingen (som det blir) ska vara hundraprocenting. Det kan vara så att du har rullar över tp-sladden du kör med (inte den blå) för många gånger så den mår dåligt.

jag köpte en sådan men fick aldrig igång den ordentligt så jag lämnade tillbaka den och köpte en linksys istället.. fungerade på första försöket...

äsch. det fungarade det inte heller... har full koppling mellan router <---> PC (dvs , inga felmeddelande ;) ) , men surfa det går inte.
Bytte till PPPoE o ställde in andvändarnamn o lösen. samma sak, inget internet.
Sååå typiskt D-Link har en 624 hemma, som bara ligger o skräpar fick inte igång den heller...suck.

Har vi ingen IT- tekniker här på happy??

ja hade en di 624 i över ett år och den la av flera gånger i veckan. fick en ny på garantin 2 gånger men alla bröjade krångla på samma sätt... satsa på linkys... d-link gör skitroutrar

Prova om du kan gå in på själva modemet och ändra en inställning.

jag fick ändra till något som heter "bridge" på modemet sedan fungerade mitt trådlösa.

har Dlink-524.

Jag gick i taket när jag kollade inläggen nu på morgonen.
Mitt över alla trådar ligger en stor reklamblaffa från CC. Den går inte att flytta och gör det omöjligt att låsa.
I Firefox fungerar sidan bra.
Det vore för sorgligt om Happy skall sälla sig till den lilla skara webbsidor som inte stödjer Opera.

Nu har jag bara testat Linuxversionen av Opera. Hinner inte testa Widowsversionen, eftersom jobbet kallar. Någon som kan göra det idag?

//Martin

http://www.fria-ubuntu-se.org

Det går väl att blocka reklambilder i Opera med? Det var inte så enkalt som i FF men det kanske har blivit enklare nu?

Ni skulle ha lyssnat på Bill 1982 grabbar....

250px-Bill-gates-mugshot.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Apropå tråden som är OnT som handlar om nätbutiker så insåg jag att jag inte vet andra datorkomponent-butiker än JME-Data, Komplett, Datorbutiken och Inrego. Vilka brukar ni vända er till?

Har fått en burk över här på jobbet och tänkte blåsa på nån linux-dist, vilken ska man ta?
Mest för att labba lite och så...

Dustin rules them all. Lite dyrare men har i stort sett allt i lager och levererar till dagen efter. Mycket smidiga på alla sätt och vis och stort sortiment avgör saken.

OdenXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Har fått en burk över här på jobbet och
> tänkte blåsa på nån linux-dist, vilken ska man
> ta?
> Mest för att labba lite och så...

Ubuntu verkar vara det alla rekommenderar nu för tiden.

Har köpt en webbkamera som får duga, men vill ha ett bra program som tar bilder med ett visst intervall och laddar upp på en förutbestämd hemsida. Gärna en webbsida som jag själv kan designa.

Nån som kan tipsa på nåt sånt?
Vad heter såna, Remote Monitoring?

Det som följde med har färdiga fula webbsidor, och känns inte anvädaroptimalt.

Distribution: booruWebCam
Version: 1.2
File Size: 292 kB
Platform: Windows 95/98/2000/XP
Licence: Freeware <-------------------------------- gött.

Finns det någon där ute som vet något bra program för att göra bildspel i flash? Det finns en mängd att ladda ner men inget som har allt jag vill ha. Ok, allt är väl en överdrift... Jag vill egentligen bara ha några små, enkla funktioner.

1. Möjlighet att göra enkla, snygga övergångar mellan bilder.
2. Kunna "se" musiken och synka bilderna till den.
3. Eneklt att använda.

3:an är väl ett önskemål snarare än ett krav...

edit: [OT]...

Senast redigerad av en moderator:
Finns det något annat än Macromedia flash om inte Adobe nu tagit över produktnamnet? Men jag skulle inte påstå att det du vill göra är lätt för någon som inte kan med flash. Om du var jag skulle du istället göra en gif-animation och lägga in ljudet separat.

Jag lyckades hitta vad jag sökte. ProShow Gold. Nu är jag nöjd i alla fall. Kanske kommer det ett trevligt bildspel när våren och kameran hittat ut. :)

Firefox startar var 30:e sekund på min dator. Alltså en helt ny instans. Efter att ett tag så har jag massor med Firefox fönster öppnade. Har inte vart så tidigare men idag när jag satte igång datorn så hade den börjat med sådan otyt. Hjälp, vad göra? Känner någon till symptomen?

Det slutar inte förrän jag avslutar 'explorer.exe' processen... Den vill jag ju ha kvar...

//Anders

AndersS skrev:
-------------------------------------------------------
> Firefox startar var 30:e sekund på min dator.
> Alltså en helt ny instans. Efter att ett tag så
> har jag massor med Firefox fönster öppnade. Har
> inte vart så tidigare men idag när jag satte
> igång datorn så hade den börjat med sådan
> otyt. Hjälp, vad göra? Känner någon till
> symptomen?

Har du testat med det självklara, avinstallera och installera om firefox? Har aldrig sett något liknande..

Funkade inte... Eftersom jag aldrig har haft problem med Firefox tidigare så hade jag inte provat med att installera om. Jag har testat att boota hela maskinen, men det funkade inte heller. Finns det något bra verktyg för att kolla på processer och på något sätt kunna ta reda på det är som verkligen drarigång Forefox? Task Manager är ju inte så detaljerad.

Eftersom det verkar vara något som kör i explorer så kanske man skulle kunna kolla upp vad man verkligen har som ligger och kör där. Hur skulle man kunna kolla upp det?

//Anders

Om jag installerar WinXP först och Ubunto efteråt, så blir Ubunto förvalt när jag startar burken.
Om jag installerar Ubunto först och WinXP efteråt, så får jag inte valet att starta Ubunto.

Hur gör man?

Tillbaka
Topp