[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Någon som känner till något gratisprogram för videoredigering? Jag behöver bara göra bilden i en liten pluttig film mycket ljusare. Inget fancy alltså.

Lyfter upp en gammal tråd lite.
Har en disk som havererat lite (Råkade hälla en kopp kaffe i den).
Har installerat XP på en ny disk så allt är frid och fröjd, fanns inget viktigt på den disken med kaffe i förrutom epost som jag skulle vilja ha.
Jag har lyckats tvinga igång den gamla disken men kan inte starta outlook i den, så till frågan.

i vilka filer kan jag hitta eposten?

Borde ju gå att kopiera över dessa filer till min nya outlook och därmed få tillgång till dem.

Tack på förhand.

Mvh

//A.J

Orkar inte bläddra igenom alla sju sidor efter råd och dåd, så jag frågar antagligen samma fråga som femtielva andra redan har gjort...

Lämplig Linux-dist att ersätta Windows med? Vill ha en som är så windowslik som möjligt då jag kommer att fortsätta ha windows på andra burkar. Ubuntu såg jag på första sidan, är den bra? Suse? Slackware? Redhat? (fedora heter den väl nu för tiden..)

Ubuntu är den som är mest poppis numera ja. Slackware är nog den som är lurigast att komma igång med av de du nämnt.

Jag köpte en ny CPU-fläkt till min AMD-athlon 64x2 eftersom originalfläkten låter som en tröska, men med den nya fläkten bootar inte datorn utan jag får följande meddelande "CPU-fan has failed" efter att fläkten gått av/på/av/på några gånger, och sen stänger datorn av. Karln som sålde fläkten säger att jag ska gå in i BIOS och slå av temperaturavkänningen så att datorn inte störs av den nya (lågvarviga) arctic cooling-fläkten. Talar han sant, och är det riskfritt? fläkten är till AMD 64 x2 i allafall. Jag var in i BIOS (asus-mammabräda) men hittar ingenstans att man ska kunna slå av tempavkänningen heller, nån som vet?

:/

Det låter rimligt att försöka stänga av varvsensorn för cpukylaren. Jag har en fläktlös kylare till en gammal P4 2.6GHz, och då behövde jag stänga av just varvvarnaren. Det är till ett Abit M/B..

Annars kanske du har en extrafläkt i lådan som du kan ansluta till cpufläktkontakten?

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Annars kanske du har en extrafläkt i lådan som
> du kan ansluta till cpufläktkontakten?

OM jag fattar rätt så är det kontakten som är bevakad, och genom att koppla en högvarvad fläkt dit så lurar jag datorn?

hittar heller ingenstans där jag kan stänga av tempmätningen:| hittar bara S.M.A.R.T för diskarna.

Senast redigerad av en moderator:
Sitter och leker lite med Ubuntu nu.. Det funkar rätt bra! Allt som behövs för normalt surfande och lite officedokument verkar finnas. Det kanske är dags att överge Billy iaf delvis.. =)

På Ubuntus hemsida hittade jag även Kubuntu... Är det någon större skillnad mellan Ubuntu och Kubuntu? Det är väl bara fönsterhanteraren som skiljer?

japp, fönsterhanteraren och olika default-program för olika. Koffice och lite sådant.
Men samma bas. Du kan installera kubuntu paketet i ubuntu genom "sudo aptitude install kubuntu-desktop"

Åfan.. Går det att båda två installerade, och sen kunna växla mellan dem? Tycker att defaulttemat i Ubuntu är lite trist, men det går väl att ändra nånstans...

Edit: Hittade svaret på temafrågan själv.. =)

Ubuntu verkar inte gilla min dator! Installationen hänger sig. Tredje gången nu. Nu stannade den på 61%. Kan jag inte installera när CD:n har startat upp Ubuntu från cd? Det finns ju en install-ikon på skrivbordet då...?

Tobe skrev:
>Kan jag inte installera när CD:n har
> startat upp Ubuntu från cd? Det finns ju en
> install-ikon på skrivbordet då...?

Jo, det kan du göra.
/F

Dator: Ny HP bärbar
Hårdvara: Ny Logitech USB videocamera
Programvara: AIM 5.9
Uppgift: Videokonferens

Problem: Pappa (som har datorn) bor i California. Min syster och jag bor inte i California, men vill videochatta med pappa. Vi har ingen problem att köra videokonferens med varandra, och hade ingen problem att göra det med hennes dator på hans WiFi när vi var hemma hos honom, så hans bandbred räcker. Syrran och jag kör OS X 10.4 och iChatAV 3, som tog typ 5 sekunder att få igång, så vi har ingen aning om hur det ska funka för honom. Syrran och jag har också bärbara PC hemma för att kunna logga in mot respektiv arbetsgivaren vid behov, men har varken USB kameror eller lust att gå över ån efter vatten, så att säga.

Någon som kan hjälpa?

som Vic säger, Skype. även aMSN ska klara video chat mot hans MSN (bara för honom att ladda ner typ senaste msn eller nått, om han inte har det redan). Men jag tror Skype lirar bättre. då mjukvaran är från samma företag då, för både mac och windows

När jag sitter i t.ex photoshop o kladdar så flimmrar min skärm, men bara på det området som man kladdar i som fimmrar, allt annat menyer o liknade flimmrar inte, vad kan detta bero på?

Stålis skrev:
> Jag funderar på att bygga en liten filserver på
> skoj och har hittat ett jättebilligt sata raid
> 5-kort från uk.
>
> Tror ni kunniga att det är ett ok kort för
> hemmabruk med en. max två användare?
>
> Länk:
> http://cgi.ebay.co.uk/Sil3114-SATA-Serial-ATA-5-Po
> rt-4-1-Raid-Card-upto-4HD_W0QQitemZ230106080731QQc
> ategoryZ96881QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
>
>
> Tack för svar.

Det borde juh funka alldeles utmärkt. 2 användare borde inte vara några som helst problem och dessutom är det väl andra delar än sata kortet som tar smällen hårdare juh fler användarna blir.

Stålis skrev:
> Att den skulle vara lika snabb som en 5200Mhz
> vanlig cpu. Fånigt men sant.

om de är sant så är det himla fånigt ja! min förra P4 3.0 med 6 år på nacken är snabbare ju

altså, köpte en fabriks ny HPlaptop för ca 7mån sedan, fick ngt skit på den o nu vill jag blåsa den för att jag tycker att den går "orent". I början så skapade jag ett par återställings cd skivor, min fråga är nu, om jag formarterar c: ( där XP ligger) , har jag XP på cd´n som jag skapade? för jag vill inte märka att jag inte har ngt OP på nån skiva sen inget OP på datorn....

Dirty_rider skrev:
> altså, köpte en fabriks ny HPlaptop för ca
> 7mån sedan, fick ngt skit på den o nu vill jag
> blåsa den för att jag tycker att den går
> "orent". I början så skapade jag ett par
> återställings cd skivor, min fråga är nu, om
> jag formarterar c: ( där XP ligger) , har jag XP
> på cd´n som jag skapade? för jag vill inte
> märka att jag inte har ngt OP på nån skiva sen
> inget OP på datorn....

har du ingen återställningspartition på HDD'n? verkar ju vara närmast standard numera på "färdiga" datorer

Hej Dirty_rider, kan inte svara för HP men antagligen fungerar det som de Dell- och Fujitsu-Siemens datorer jag har haft.

Återställningsskivan som följer med stoppar du in i optiska spelaren (när du tagit backup på allt du vill spara!!) och startar om datorn. Ev. måste du gå in i BIOS för att ställa in att datorn skall försöka starta från optiska enheter innan hårddiskar.

När skivan sedan startar (kanske) frågar den dig om du verkligen vill återställa systemet, tryck Ja eller motsvarande så bör allt sköta sig själv i någon timme eller så...

Och ja, Windows XP ligger på recovery-cdn från tillverkaren.

Dum jag känner mig, nu såg jag att du gjort egna skivor.. vet inte hur de fungerar eller hur du gjort dem tyvärr... =(

"Göra egna" brukar innebära att man bränner ut skivor från imagefiler som följer med datorn. Något program brukar tjata friskt om det när datorn är ny.

Om den inte bootar på cd:n så tryck F12 så kommer du få upp en liten bootmeny där du kan välja cd-spelaren (dvd, jaja).

Om du kikar på resultatsetet utan några summeringar, ser det rätt ut då?
Om ja: nått är knas i ditt summerande.
Om nej, nått är knas i ditt joinande.

När jag bara summerade från bara en tabell (av 3) så blir summorna rätt, då tog jag bort motsvarande LEFT JOIN rader. Därför börjar jag misstänka join-satserna...

Som jOOOL gissade, så gör left join-satserna att nåt räknas flera gånger felaktigt.

De kolumnerna jag summerar är tal enligt float(3,2). På andra sidor med SUM() men då bara från en tabell itaget stämmer det.

För att förstå vad som händer behöver du göra om select som TBone föreslår, ta bort sum och group by och läs ut alla kolumner var för sig, skulle tro att det ger sig rätt fort vad som är fel då.

Ta bort alla summor, lägg in bara count(1), lägg dit en leftjoin-rad i taget (börja med att bara selecta count from muma_aktiva)

Då ser du vilken leftjoin det är som ger ett ändrat antal rader. Den måste du göra något åt.

Antagligen är det någon anmälan-tabell som har mer än en rad som refererar till aktiv_mnr LIKE '146'.

Select count(1), aktiv_mnr from muma_trafik_anmalan group by aktiv_mnr order by count(1) desc
Select count(1), aktiv_mnr from muma_ab_anmalan group by aktiv_mnr order by count(1) desc
Select count(1), aktiv_mnr from muma_teknik_anmalan group by aktiv_mnr order by count(1) desc

Den som har count större än 1 kommer att störa dig i leftjoinandet eftersom den dubblerar övriga rader.

edit: "group by aktiv_mnr" måste ju in också.

Nu tog jag bort alla sum och group by, men datan blir ganska omfattande med många poster, 168 st. Många upprepande. Så det var ju inte så lysande. För det ska va 17 när jag kör på ett annat sätt.

SELECT a.aktiv_mnr, tr_a.*, ab_a.*, tk_a.*
FROM muma_aktiva AS a
LEFT JOIN muma_trafik_anmalan AS tr_a ON a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr
LEFT JOIN muma_ab_anmalan AS ab_a ON a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr
LEFT JOIN muma_teknik_anmalan AS tk_a ON a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr
WHERE a.aktiv_mnr LIKE '146'
ORDER BY a.aktiv_mnr

erik h, jag testade att köra SUM från en tabell i taget enligt nedan, å då blev det ok för respektive tre.

SELECT a. * , m. * , tk_a.*,
SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet + tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt) AS summa_totalt
FROM muma_aktiva AS a
INNER JOIN sss_medlemmar AS m ON a.aktiv_mnr = m.mnr
LEFT JOIN muma_teknik_anmalan AS tk_a ON a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr
WHERE a.aktiv_mnr = '146'
GROUP BY a.aktiv_mnr
HAVING summa_totalt > '0'
ORDER BY a.aktiv_mnr

Nu är jag uppväxt med Oracle syntax för outer join men jag gissar att det krävs några parenteser eller nåt och att dina villkor tolkas som "OR" istället för "AND". Alltså får du någon form av union eller kartesisk produkt.

Tillbaka
Topp