[OT] Datafrågor - En samlingstråd

putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är jag uppväxt med Oracle syntax för outer
> join men jag gissar att det krävs några
> parenteser eller nåt och att dina villkor tolkas
> som "OR" istället för "AND". Alltså får du
> någon form av union eller kartesisk produkt.

Du menar i joinraderna? Hur sätter man de parenteserna rätt?

bruse skrev:
> Du menar i joinraderna? Hur sätter man de parenteserna rätt?

Ja, det var det som är frågan?

I Oracle SQL så skriver man typ

where a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr (+)
and a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr (+)
and a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr (+)

Men i ANSI SQL vet jag inte men jag har sett det så jag tror att det spelar roll.

putchi, har sett nåt sånt med att sätta det efter where i dokumentationen på www.mysql.com, men lyckas inte klura hur det ska va.

Hittade det här exemplet där: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/join.html

Där syns det att varje left join gör att alla rader i "scores" löps igenom.

Jag har låst mig vid att det är outer join du är ute efter, är du det?

Om inte så skulle den här fungera:

where a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr
and a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr
and a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr

left outer join hjälpte inte

SELECT a. * , m. * , tr_a. * , ab_a. * , tk_a. * , CONCAT( förnamn, ' ', efternamn ) AS namn, CONCAT( adress1, ' ', adress2 ) AS adress, CONCAT( postnummer, ' ', ort ) AS postadress, SUM( tr_a.trafik_tjänstdag_säkerhet + ab_a.ab_tjänstdag_säkerhet + tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet + tr_a.trafik_tjänstdag_övrigt + ab_a.ab_tjänstdag_övrigt + tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt ) AS summa_totalt
FROM muma_aktiva AS a
INNER JOIN sss_medlemmar AS m ON ( a.aktiv_mnr = m.mnr )
LEFT OUTER JOIN muma_trafik_anmalan AS tr_a ON ( a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr )
LEFT OUTER JOIN muma_ab_anmalan AS ab_a ON ( a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr )
LEFT OUTER JOIN muma_teknik_anmalan AS tk_a ON ( a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr )
WHERE a.aktiv_mnr = '146'
GROUP BY a.aktiv_mnr
HAVING summa_totalt > '1'
ORDER BY a.aktiv_mnr

Det andra förslaget förutsätter väl att jag atr bort alla left join?

Ja, så här blir hela selecten då:

SELECT a. * , m. * , tr_a. * , ab_a. * , tk_a. * , CONCAT( förnamn, ' ', efternamn ) AS namn, CONCAT( adress1, ' ', adress2 ) AS adress, CONCAT( postnummer, ' ', ort ) AS postadress, SUM( tr_a.trafik_tjänstdag_säkerhet + ab_a.ab_tjänstdag_säkerhet + tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet + tr_a.trafik_tjänstdag_övrigt + ab_a.ab_tjänstdag_övrigt + tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt ) AS summa_totalt
FROM muma_aktiva AS a
,sss_medlemmar AS m
,muma_trafik_anmalan AS tr_a
,muma_ab_anmalan AS ab_a
,muma_teknik_anmalan AS tk_a
WHERE a.aktiv_mnr = '146'
and a.aktiv_mnr = m.mnr
and a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr
and a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr
and a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr
GROUP BY a.aktiv_mnr
HAVING summa_totalt > '1'
ORDER BY a.aktiv_mnr

Näe, inte det heller! (rensat bort ovidkommande).
Kollade i min bok nu när jag är hemma, så det ska vara SUM(runt varje kolumn) med parentes runt alla. Men det gjorde ingen skillnad.

SELECT a. * , m. * , tr_a. * , ab_a. * , tk_a. * ,
(SUM(tr_a.trafik_tjänstdag_säkerhet) +
SUM(ab_a.ab_tjänstdag_säkerhet) +
SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet) +
SUM(tr_a.trafik_tjänstdag_övrigt) +
SUM(ab_a.ab_tjänstdag_övrigt) +
SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt )) AS summa_totalt
FROM muma_aktiva AS a, sss_medlemmar AS m, muma_trafik_anmalan AS tr_a, muma_ab_anmalan AS ab_a, muma_teknik_anmalan AS tk_a
WHERE a.aktiv_mnr = m.mnr
AND a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr
AND a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr
AND a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr
AND a.aktiv_mnr LIKE '146'
GROUP BY a.aktiv_mnr
HAVING summa_totalt > '2'
ORDER BY a.aktiv_mnr

Provade då med LEFT JOIN igen... men inte då, exakt samma resultat, summa_totalt = 160.50 istället för 5.50

SELECT a. * , m. * , tr_a. * , ab_a. * , tk_a. * ,
(SUM( tr_a.trafik_tjänstdag_säkerhet ) +
SUM( ab_a.ab_tjänstdag_säkerhet ) +
SUM( tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet ) +
SUM( tr_a.trafik_tjänstdag_övrigt ) +
SUM( ab_a.ab_tjänstdag_övrigt ) +
SUM( tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt )) AS summa_totalt
FROM muma_aktiva AS a
INNER JOIN sss_medlemmar AS m ON a.aktiv_mnr = m.mnr
LEFT JOIN muma_trafik_anmalan AS tr_a ON a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr
LEFT JOIN muma_ab_anmalan AS ab_a ON a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr
LEFT JOIN muma_teknik_anmalan AS tk_a ON a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr
WHERE a.aktiv_mnr LIKE '146'
GROUP BY a.aktiv_mnr
HAVING summa_totalt > '2'
ORDER BY a.aktiv_mnr

aha tackar!

misstänker att jag har ngt skit på den, t.ex om jag sitter i photoshop så blinkar arbetsområdet till då o då...lätt irreterande! har provat att installera om drivrutinerna till grafikkortet.. den började att klydda efter jag hade kört en system recovery på den efter virus besök..tycker att de e skummt...

Då måste det vara så att du för varje rad i muma_aktiva får träff på flera rader i någon av sss_medlemmar, muma_trafik_anmalan etc eller tvärtom. Och därigenom får någon form av kartesisk produkt. Se över dina foreign keys så att du verkligen bara får en träff där du förväntar dig det.

Det enklaste sättet att lösa det på är nog med sub-selects, även om det inte är så bra prestandamässigt. Eftersom jag inte orkar skriva om din kod, så ger jag bara ett exempel.

select a.id
,isnull(b.sumvalue, 0) as bsum
,isnull(c.sumvalue, 0) as csum
from firsttable as a
left outer join (select sb.id, sum(sb.value) as sumvalue
from secondtable as sb
group by sb.id
) as b on b.id = a.id
left outer join (select sc.id, sum(sc.value) as sumvalue
from thirdtable as sc
group by sc.id
) as c on c.id = a.id

Lycka till!

/Martin

(Jag kan säkert ha missat något, men jag lämnar öppet för läsaren att fylla i det som saknas eller är felaktigt.)

hmm kunde inte låta bli att analysera vidare:

Detta är min analys.

Det du vill åstakomma är summeringar för olika typer av värde poster knytna till en entitet. Dessa olika typer av värden har egentligen väldigt lite med varann att göra och det är direkt felaktigt att joina ihop dem. Detta har du försökt hacka dig runt genom outerjoins men problemet kvarstår.

Det du egentligen vill göra är att några enkla summeringar grupperat på entitet dvs a.aktiv_mnr utan några joins. resultatet av detta skall sen joinas mot entitstabellen för att få fram namn etc.

altså

select sum1, sum2, etc, entity.namn etc
from
entity
(select sum värde1,key group by entitykey) sum1
(select sum värde2,key group by entitykey) sum2
where
entity.key = sum1.key (+) and
etc.

Senast redigerad av en moderator:
Bruse, du måste köra mina select count däruppe. Då ser du att det är vissa foreign keys som inte är unika i anmälan-tabellerna.

Sen gör du som Stumpy säger. Om det där opensource-racklet MySQL klarar av subselects förstås.

Jag är skeptisk till Putchis förslag. Joinar med join-villkoret i where-satsen istället för on-satsen är inte ansi. Vad gäller modelleringen, så kan man vilja summera data mellan tabeller på detta sätt utan att foreign keys är fel.

Ex:

Tabell a
aid namn
1 Kalle
2 Petter

Tabell b
bid aid antal
1 1 11
2 1 7
3 2 15

Tabell c
cid aid antal
1 1 103
2 1 61
3 2 512
4 2 34

Joina ihop dessa.
select a.aid, a.namn, b.bid, b.antal, c.cid, c.antal
from a
left outer join b on b.aid = a.aid
left outer join c on c.aid = a.aid

ger

aid namn bid antal cid antal
1 Kalle 1 11 1 103
1 Kalle 1 11 2 61
1 Kalle 2 7 1 103
1 Kalle 2 7 2 61
2 Petter 3 15 3 512
2 Petter 3 15 4 34

Grupperar och summerar det resultatsetet på aid får man ett resultat som troligtvis inte är önskvärt.
select a.aid, a.namn, sum(b.antal) as bantal, sum(c.antal) as cantal
from a
left outer join b on b.aid = a.aid
left outer join c on c.aid = a.aid
group by a.aid, a.namn

ger
aid namn bantal cantal
1 Kalle 36 328
2 Petter 30 546

Man måste därför skriva om frågan så att man summerar datat från respektive tabell var för sig, enligt mitt exempel ovan.

/Martin

(...med reservation för såväl skriv som tankefel.)

1. Söker smidigt program, som kan mäta min totala in- och ut-traffik, t.ex. månadsvis.
Anledningen är att Spray köpts upp av Glocalnet, och dessa nu oönskat satt ett tak på surftraffiken, varefter en straffavgift på 100:- läggs till månadskostnaden..

2. Kan ju samtidigt passa på att fråga efter kostnadseffektivt alternativ till TV-reklamens Glocalnet?
Jag har uppenbarligen inga tre hål i väggen!
Kan bredbandsbolaget vara ngt. för billigare telefoni och internet? Har för nuvarande 2Mb abonnemang och fast avgift på tel. (uppkopplingsavgift tillkommer). Är mestr irriterad på "taket"..

Bredbandsbolaget och Glocalnet ägs båda av Telenor om det är så att du vill bojkotta. Du blir nog hänvisad till Felia eller Fele2 om inte Felenor passar. Jag använder gladeligen Glocalnet sedan de tog över oss Utforskunder och har aldrig haft något problem med det.

Där ser man.. ännu en fin konkurrenssituation!
Som jag förstod det försvinner nu alltså möjligheten till långsammare "gratis" adsl? Och som sagt man riskerar överraskas av extrakostnad vid övertrass av traffiken.
Får väl se hur det funkar i praktiken... men gillar det, gör jag inte.
Blir inte heller billigare, som de påstår i utscket, utan minst fyra kronor dyrare utan extra-avgiften!

Telia lockar ju inte heller i.o.f.s. ;-) De var dyra redan från start.

Hur är det med Tele2 och Telenor?

Och titta noga i ditt kontrakt, det står säker "Upp till 24 mbit", alltså inte högre men kanske lägre. Jag har bytt från BB till Tele2 och då skönk det från 8 till 6 och Tele2 hävdar att mina ledningar till telestationen har blivit så dåliga att det inte går att köra fortare. Tänk vad som kan hända med ett par kopparledningar över en natt!

Har också nyligen uppgraderat mitt bredband från 8 till 24mbit. Men med tptest så kommer jag bara upp i 6mbit. Grattis till mig själv. Dessutom kostar det flera hundra lappar att nedgradera sig till 8mbit igen. Synd att jag inte läste det innan. Inte annat än att man känner sig lite blåst.

Finns det ingen "nedre gräns" för vad man kan tillåta? Är ju väligt osugen på att betala för 24mbit, men i själv verket bara kommer upp i 6 mbit..?

Jag bor ca. 2 km från stationen och får ungefär 15-16 mbit (med 24 mbit adsl) enligt tp-test. Vid nedladdning har jag väl maxat ungefär 1,7 mb/s så ditt låter ganska lågt. Men det beror ju på var du laddar ifrån också.

Johan_Olsson skrev:
> Finns det ingen "nedre gräns" för vad man kan
> tillåta? Är ju väligt osugen på att betala
> för 24mbit, men i själv verket bara kommer upp i
> 6 mbit..?

Vet inte, men visst är det en härlig affärsidé?

Tänk när ICA handlarn nappar på den, du plockar åt dig 8 liter mjölk och betalar för dom men när du ska stoppa ner dom i påsen så tar kasörskan bort två liter med motiveringen att du har så dålig väg hem!

Tack så engagerade ni är. Det snurrar i skallen av alla förslag, så jag vet inte hur jag ska ta mig in i det här.

Nu har ni passerat min kunskapsnivå. Ärligt förstår jag inte mycket av det ni förklarar nu.... Försöker du Stumpy föreslå temporära tabeller, för det kanske är en idé?

Ni får gärna förklara närmare, eller mer exakt.

Forign key, anar vad det är. kan ge er lite fakta om tabellerna
* (I tabellen sss_medlemmar är mnr ett unikt värde, förekommer bara en gång. Men den tabellen kan vi fn klara oss utan.)
* I tabellen muma_aktiv är aktiv_mnr ett unikt värde, förekommer bara en gång.
* I tabellen muma_trafik_anmälan är trafik_anmälan_mnr INTE ett unikt värde, förekommer flera gånger.
* I tabellen muma_abonnemang_anmälan är ab_anmälan_mnr INTE ett unikt värde, förekommer flera gånger.
* I tabellen muma_teknik_anmälan är teknik_anmälan_mnr INTE ett unikt värde, förekommer flera gånger.

I dessa tre tabeller (muma_trafik_anmälan, muma_abonnemang_anmälan, muma_teknik_anmälan) finns kolumnerna trafik_tjänstdag_säkerhet och trafik_tjänstdag_övrigt (på motsvarande sett i alla tre tabellerna). Dessa är float(3,2) och skall alltså summeras till ett värde summa_totalt. (Men vill även sätta ihop alla *_tjänstdag_säkerhet till summa_säkerhet samt alla *_tjänstdag_övrigt till summa_övrigt - men dessa har jagt agit bort för att förenkla felsökningen).

Bakgrund: i tabellerna *_anmalan finns en post för varje trafiktjänst man anmält sig till, kan vara flera per dag, samt hur många dagar (0, 0.25, 0.5, 0.75 och 1) man tjänstgjort för den tjänsten, i säkerhetstjänst eller i övrig tjänst. Vi vill kunna få ut dels hur mycket man tjänstgjort i enbart säkerhetstjänst samt den totala tjänstgöringstiden (för en viss period, men det också borttagen för att förenkla felsökningen).

bruse skrev:
> * I tabellen muma_trafik_anmälan är
> trafik_anmälan_mnr INTE ett unikt värde,
> förekommer flera gånger.
> * I tabellen muma_abonnemang_anmälan är
> ab_anmälan_mnr INTE ett unikt värde, förekommer
> flera gånger.
> * I tabellen muma_teknik_anmälan är
> teknik_anmälan_mnr INTE ett unikt värde,
> förekommer flera gånger.

Här har du ditt problem, som oxå finns beskrivit av andra ovan, databasen ser till att plocka ut alla möjliga kombinationer av rader, vilket snabbt blir många.

Du behöver titta igenom din modell och förstå vad du verkligen vill ha ut.

Vad gör jag i den här tråden? Det är skönt att det finns geek-prylar jag inte fattar ett dugg av.

select * from happymtb order by irrelevance;

Temporärtabeller är ett alternativ.

-- Läs upp data från a och summera från b
select a.id, sum(b.antal) as bantal
into #b
from a
inner join b on b.id = a.id
group by a.id

-- Läs upp det mellanlagrade datat från #b och summera från c
select b.id, b.bantal, sum(c.antal) as cantal
into #c
from #b as b
inner join c on c.id = b.id
group by b.id, b.bantal

-- Retunera datat
select id, bantal, cantal
from #c

-- Rensa temporärtabeller.
drop table #b
drop table #c

/Martin

(Jag tror att det är ansi, men det kan vara MS specifikt.)

putchi skrev:
> bruse skrev:
> > * I tabellen muma_trafik_anmälan är
> > trafik_anmälan_mnr INTE ett unikt värde,
> > förekommer flera gånger.
> > * I tabellen muma_abonnemang_anmälan är
> > ab_anmälan_mnr INTE ett unikt värde,
> förekommer
> > flera gånger.
> > * I tabellen muma_teknik_anmälan är
> > teknik_anmälan_mnr INTE ett unikt värde,
> > förekommer flera gånger.
>
> Här har du ditt problem, som oxå finns beskrivit
> av andra ovan, databasen ser till att plocka ut
> alla möjliga kombinationer av rader, vilket
> snabbt blir många.
>
> Du behöver titta igenom din modell och förstå
> vad du verkligen vill ha ut.

Jag beskrev vad jag vill få ut. Jag vet vad, bara vägen dit som är svår ;~)

erik h:
> Bruse, du måste köra mina select count däruppe. Då ser du att det är vissa foreign keys som inte är unika i anmälan-tabellerna.

Jag provade dom, men mysql gillade dom inte alls.
Fick modifierad en, så rärr kolumnnamn används
Select count(1), trafik_anmälan_mnr from muma_trafik_anmalan group by trafik_anmälan_mnr order by count(1) desc
ger #1111 - Invalid use of group function

bruse skrev:
> Jag beskrev vad jag vill få ut. Jag vet vad, bara
> vägen dit som är svår ;~)

OK, nu läste jag slutet lite noggrannare och du behöver helt enkelt summera i två steg, typ som Stumpy föreslår. Alltså joina in tabellerna muma_trafik_anmälan etc var för sig och sedan summera dom resultaten.

Kör jag en sql-sats per tabell (teknik, abonnemang, teknik) blir värdena rätt.
Men nu ska jag bara lära mig hur jag puttar in det hela i temporära tabeller, som jag aldrig pysslat med.

Måste de temporära tabellerna skapas först, innan INTO?

Nu har jag försökt mig på temporära tabeller, men vet inte om jag gjort rätt

De tre första sql-satserna funkar, men jag får inte ut allt från den 4:e när jag läser den temporära tabellen.

CREATE TEMPORARY TABLE temp_tbl SELECT a.aktiv_mnr AS tr_mnr, ( SUM(tr_a.trafik_tjänstdag_säkerhet) + SUM(tr_a.trafik_tjänstdag_övrigt) ) AS summa_tr_totalt FROM muma_aktiva AS a LEFT JOIN muma_trafik_anmalan AS tr_a ON a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr WHERE a.aktiv_mnr = '146' GROUP BY a.aktiv_mnr

INSERT INTO temp_tbl SELECT a.aktiv_mnr AS ab_mnr, ( SUM(ab_a.ab_tjänstdag_säkerhet) + SUM(ab_a.ab_tjänstdag_övrigt) ) AS summa_ab_totalt FROM muma_aktiva AS a LEFT JOIN muma_ab_anmalan AS ab_a ON a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr WHERE a.aktiv_mnr = '146' GROUP BY a.aktiv_mnr

INSERT INTO temp_tbl SELECT a.aktiv_mnr AS tk_mnr, ( SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet) + SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt) ) AS summa_tk_totalt FROM muma_aktiva AS a LEFT JOIN muma_teknik_anmalan AS tk_a ON a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr WHERE a.aktiv_mnr = '146' GROUP BY a.aktiv_mnr

SELECT * FROM temp_tbl

Array ( [0] => 146 [tr_mnr] => 146 [1] => 1.25 [summa_tr_totalt] => 1.25 )

JAG LÖSTE DET mha temporära tabeller. Nu har jag lärt mig det åxå.
Tack till putchi, erik h, stumpy, bjby! Jag är skyldig er nåt att dricka!!!

CREATE TEMPORARY TABLE temp_tjanstdag SELECT a.aktiv_mnr AS tj_mnr, SUM(tr_a.trafik_tjänstdag_säkerhet) AS summa_säkerhet, SUM(tr_a.trafik_tjänstdag_övrigt) AS summa_övrigt FROM muma_aktiva AS a LEFT JOIN muma_trafik_anmalan AS tr_a ON a.aktiv_mnr = tr_a.trafik_anmälan_mnr WHERE a.aktiv_mnr LIKE '%' GROUP BY a.aktiv_mnr

INSERT INTO temp_tjanstdag SELECT a.aktiv_mnr AS tj_mnr, SUM(ab_a.ab_tjänstdag_säkerhet) AS summa_säkerhet, SUM(ab_a.ab_tjänstdag_övrigt) AS summa_övrigt FROM muma_aktiva AS a LEFT JOIN muma_ab_anmalan AS ab_a ON a.aktiv_mnr = ab_a.ab_anmälan_mnr WHERE a.aktiv_mnr LIKE '%' GROUP BY a.aktiv_mnr

INSERT INTO temp_tjanstdag SELECT a.aktiv_mnr AS tj_mnr, SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_säkerhet) AS summa_säkerhet, SUM(tk_a.teknik_tjänstdag_övrigt) AS summa_övrigt FROM muma_aktiva AS a LEFT JOIN muma_teknik_anmalan AS tk_a ON a.aktiv_mnr = tk_a.teknik_anmälan_mnr WHERE a.aktiv_mnr LIKE '%' GROUP BY a.aktiv_mnr

SELECT *, SUM(summa_säkerhet) AS summa_säkerhet_totalt, SUM(summa_övrigt) AS summa_övrigt_totalt, SUM(summa_säkerhet+summa_övrigt) AS summa_totalt FROM temp_tjanstdag GROUP BY tj_mnr

Blev en tjusig array som jag får loopa igenom.
<?php
print_r($rad_sum);
?>
Vilket ger (för 146 = jag):
Array ( [0] => 146 [tj_mnr] => 146 [1] => 0.00 [summa_säkerhet] => 0.00 [2] => 1.25 [summa_övrigt] => 1.25 [3] => 2.00 [summa_säkerhet_totalt] => 2.00 [4] => 3.50 [summa_övrigt_totalt] => 3.50 [5] => 5.50 [summa_totalt] => 5.50 )

Är det någon här som är en hejjare på Perl? Jag är nämligen kass men måste modifiera ett existerande script lite.

Jag vill ta resultatet i en array och greppa & awka lite till en ny array...

Raden ser som följande i konsollen, cat fil.txt | grep iql | awk '{print $2}'

Några idéer? Usch vad jag verkligen måste lära mig Perl nån gång...

/* kalis */

Åhh, det var såna här svar jag hoppades på... :-)
Finns det någon annan med andra förslag ? ;-)
Sökte inte så jättelänge, men hittade faktiskt inte datafrågetråden... eller sökte iofs på it som var för kort :-|

På mitt arbetsplats kör vi officielt med MacAfee lösningar på både Virus och Spyware-fronterna, men många kör också Ad-Aware och SpyBot vid sidan om.

Hemma kör jag mest med ett OS som har inte sådana problem.

Undrar hur fort det skulle gå med XP/IE7 och lite spyware/adware program på en maxad sådan?

http://www.apple.com/macpro/

;)

Daner skrev:
> Hemma kör jag mest med ett OS som har inte sådana problem.

Den tiden är förbi och din inställning kommer att landa dig i problem en vacker dag...

Daner skrev:
> Hemma kör jag mest med ett OS som har inte
> sådana problem.
Vilken Linuxdist kör du?

TnT - Jag har dubbla routrar med firewalls aktiverade på både två, hemma nätverk är stängd till alla förutom de 3 Mac och 2 PC som jag har lagd upp på MAC-adress listan, jag har tagit alla tillgängliga säkerhetsåtgärder som rekommenderas av NSA i USA (som hävdar att Apples egna rekommendationer är state-of-the-art, och betydligt säkrare än någon version av Windows har någonsin varit) för att säkra OS X och jag kör antivirus mjukvara på alla datorer.

OS X har inte sådana problem med virus och spyware trots att det har över 15 miljoner som kör det aktivt och det har varit på marknaden i över 5 år (zero virus och spyware v. 100 000+ på Windows sidan) men jag tror inte att det kommer att vara så i evighet, så jag tar samma sorts förebyggande åtgärder för alla maskiner på nätverket.

Daner skrev:
> (zero virus och spyware v. 100 000+ på Windows sidan)

Det finns virus som angriper Mac, även om de helt klart är ovanliga. Det finns inget hat mot Apple på samma sätt som mot Microsoft. Samtidigt är Windows klart vanligare, därmed ett bättre mål om man vill skapa förstörelse.

Jag tänker inte säga att den ena är bättre än den andra, men på just virusfronten är Mac klart mindre drabbat.

Jag blir galen på mitt norton antivirus.
Auto-protect går inte att sätta på on igen. Den har hoppat till off och vägrar att aktivera sig.
Vad fasen ska jag göra? Min dator börjar bli ett stall av trojanska hästar och annat skit.-

När jag trycker på aktivera händer inget alls..
namnls.JPG ht=438

Någon som kan hjälpa? '

Det finns några listiga, äckliga virus som "låser" Norton som jag har haft, testa med en tidgare återställningspunkt med systemåterställaren. En då du visste att det fungerade.

Tillbaka
Topp