Klarar er dator av att spela upp en hyr-DVD out of the box?
Nä, tänkte väl det, men med Windows Vista är det faktiskt ganska lätt kirrat.
Skulle sitta kvar och uggla på jobbet och knallade ut för att hyra en rulle. Plopp i med skivan i nya fina jobbdatan med Vista. Media Player autostartar förstås snällt. Efter en ordentlig funderare är det tvärstopp och WMP meddelar att datorn inte är konfigurerad för att spela upp DVD-skivor och föreslår att det eventuellt kan hjälpa att dra ner upplösningen och sänka färgdjupet. 1024x768 och 16-bitarsfärg känns ju väldigt 2007.
Well well, nu är det ju en ganska avancerad uppgift det här med multimedia så jag kontrar med att dra igång VLC som gör ett tappert försök att spela upp skivan. Ljudet funkar faktiskt helt OK men bilden rör sig endast lite var 15:e sekund. Uppgradering till senaste version gör ingen skillnad.
Jaha, då får man väl ta och dra ner inställningarna för att se filmjäveln men det är stopp i alla fall. Provar den andra knappen "vill du använda webbhjälp?". You bet jag vill. Ålrajt här kan man ju faktiskt få hjälp med problemet. Steg 1 kolla att du har senaste drivrutiner mha Windows Update. Efter att en pil snurrat runt lite får jag det glädjande beskedet att min datamaskin är komplett up-to-date med det senaste sena. För säkerhets skull går jag även in en extra gång via enhetshanteraren och klickar "uppdatera drivrutin" med samma besked.
Skam den som ger sig tänker jag och surfar in på Intels hemsida (integrerad grafik). Efter lite klickande hittar jag en drivrutin daterad 18:e april för min grafik och tankar ner. Lite orolig att fucka upp jobbdatan tänker jag att nu vill jag se min rulle så med hjärtat i halsgropen ignorerar jag alla fyra varningar på vägen och kör igenom installationen och startar om.
Dubbelklick på DVD:n och WMP igen och tror ni inte på fan att "datorn är ej konfigurerad för att spela DVD" igen.
Men nu kommer VLC to the rescue. Efter uppdatering av VLC själv och drivisarna funkar allt klockrent. Tog bara en knapp timme. Way to go Microsoft.
(sorry för OT i tråden men den hade ju redan utvecklats lite i den riktningen :)
EDIT: snokade runt lite mer i webbhjälpen och det visar sig att till Business som jag har måste man köpa till MPEG-2 dekoder för 15 amerikanska pengar. It's not a bug. It's a feature alltså.
/Johan