[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag använder kombon Zonelabs brandvägg+AVG antivirus+AdAware på både min och damens laptop, funkar perfekt så här långt. och helt gratis. Tog bort Norton-Symantec för det var så mycket krångel. I alla fall med min låga it-kompetens. Det var väl inte svar på din fråga men det finns alternativ om det inte löser sig. Gratis på www.download.com.

Gör en "Sök efter virus", hittar du inget så har du väl inget bös i datorn?

Något i eposten har ju uppenbarligen aktiverat "Fel" indikering i NA, kolla om du har fått några konstiga mail och släng dom.

/Leo

Min åsikt är att Norton är värre än virusen det försöker stoppa. Prova nåt annat antivrusprogram istället. Avast antivirus är ju gratis och ska enligt utsago fungera smärtfritt. Själv använder jag Eset Nod32 och har inte något att klaga på.

Anti-virus do people still use these things? I thought there was a cure for those....9 years without so much as a sniffle, and no anti-virus....Hmm, why could that be?

Hallå!! Någon som vet hur man delar filer mellan två datorer på ett hemnätverk? Jag har en bärbar som jag kör trådlöst mot en router som är inkopplad mot en stationär dator. Båda datorerna är medlemmar i samma arbetsgrupp, och i den bärbara kan jag se den stationära datorn om jag klickar på Mina nätverksplatser/Hela Nätverket/Microsoft Windows Network men jag kan inte komma åt de filer som jag delat ut...

Vad gör jag för fel, hur gör man om man vill kunna flytta filer mellan två datorer i samma nätverk?

Glad Påsk

Pär N

Tröttnade på att datorn var seg och jobbig, den borde inte direkt vara kass för lite äldre spel och för vanligt användande; en P4 - 3.4 Ghz, 1536mb ram och ett X800xt 256mb graffe borde ju stå sig bra kan man tycka. ja ni vet... Så jag tänkte att det var dags för en formatering av c: och ny fräsch installation av Windows XP.

Efter att jag kört in SP1, SP2 och alla andra miljarders med säkerhetskorkar så installerar jag senaste Catalyst (7.3) och senaste drivrutinen till mitt audigy 2 zs. Sedan mediaplayer 11 och standarden VLC till att börja med.

Förväntade mig en snabb fräsch burk, men stället segar den lika mycket som innan om inte mer... Mitt favvospel just nu (richard burns rally från 2004) flyter inte på alls, hackar och har sig på medelinställningar i 1280*1024 och Call of Duty 2 vill inte starta alls, kommer upp något skumt felmeddelande.

Lite tyngre filmklipp i HD kvalitet hackar ocskå och har sig i både VLC och MP.

Jag har testat att installera äldre catalyst (7.1) men samma skit. Richard Burns fungerade aningens bättre.

I övrigt fungerar burken hyffsat bra. Den startat inte upp lika fort som den gjorde när den var helt ny, och tweaka windows temat t ex tar rätt mkt betänketid. Man känner liksom på sig att den inte mår så bra.

Vad kan det vara? Drivrutinen till ljudkortet som jag nyligen uppgraderat? Jag börjar bli lite smått irriterad på min burk!

Lite trött och luddig just nu, men skulle uppskatta hjälp.

Hej! min webkamera, creative NX pro funkar inte i msn, bildrutan för kameran är svart trots att det står att anslutning upprättats. den funkar i det medföljande pc-cam center, och överallt annars där den kan importeras, och jag har testat att byta portar, kollat brandvägg osv.
är det nån som kan gissa sig till vad som är fel? Det står att man skall lägga till kamera i bild och ljudinställningar eller nåt sånt. har även testat med olika versioner av msn, men det funkar varken i live eller 7 komma nånting.

please help me!

En 3.4Ghz:are klarar nog faktiskt inte av att spela upp alla videoklipp i hd-format, lite beroende på vilken komprimering som använts så räcker inte den prestandan till riktigt för hd tyvärr.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> En 3.4Ghz:are klarar nog faktiskt inte av att
> spela upp alla videoklipp i hd-format, lite
> beroende på vilken komprimering som använts så
> räcker inte den prestandan till riktigt för hd
> tyvärr.

Ok...

Men allt annat som datorn spelar upp då (t ex spel) är ju högre upplösning än HD.. och då renderas ju grafiken i realtid osv...

Jag börjar hur som helst misstänka att det kan vara dags att uppgradera moderkortets bios. Eller?

> Men allt annat som datorn spelar upp då (t ex
> spel) är ju högre upplösning än HD.. och då
> renderas ju grafiken i realtid osv...

Det går inte att tänka riktigt så. HD-material som är komprimerad med vissa codecs lastar CPUn mer än andra - mpeg2 i hdtv-upplösning kan du säkerligen spela upp medan sådant som är komprimerad med h.264 eller x.264 lär ställa till problem. Windows Media-filer i hdtv-upplösning bör funka (finns ett gäng hos microsoft att testa med). Det är i 9 fall av 10 din CPU som gör dekomprimeringen när du spelar upp film (några få nya grafikkort har lite stöd för avc-codecs) medans det i spelen är grafikkortet som sköter det mesta som har med grafiken att göra.

> Jag börjar hur som helst misstänka att det kan
> vara dags att uppgradera moderkortets bios. Eller?

Tror inte en biosuppdatering kommer hjälpa men det är ju värt ett försök. Uppgradera bios på grafikkortet också i samma veva.

Kan man kombinera sdram 133mhz cl3 och cl2-minnen??? Har idag 256mb 133mhz cl3 men just cl3 är svårare att få tag på än cl2.. går det att blanda o i så fall märker man nån skillnad. har för avsikt att köpa 256mb till o eftersom priset är detsamma vore det skönt att undvika lång leveranstid om man ändå kan blanda.

tack

Hej,

Då jag sätter en stor tilltro till Happys samlade intelligenskapital så tänkte jag höra om det finns några hemsidebyggare som kan komma med bra tips på hur man ska gå tillväga för att få en proffsig hemsida som man som lekman kan konstruera själv.

Det behöver inte vara superavancerat, det som behöver finnas med är ca 5 olika undersidor, en sida där man ska kunna ladda ner dokument och en sida där man som kund ska kunna fylla i en offertförfrågan och maila in direkt från sidan.

Har hört att Dreamweaver ska vara enkelt att jobba i men downloads.com kan tyvärr inte erbjuda det.
Tacksam för råd och tips.Tack på förhand.

Mvh Magnus

Detta är kanske inte svar på din fråga direkt men en start om du vill börja bygga.
Kolla in NVU, www.nvu.com
Programmet är fritt, liknar Dreamweaver dvs är en WYSIWYG-editor.
Det finns säkert några mallar för enklare sidor med eller att ladda ner, det var ett tag sen jag använde NVU.
/Freddan

Är det möjligtvis någon som sitter på ett Socket-A moderkort som stödjer en barton XP2500+ processor så är jag intresserad av det då mitt precis har gått sönder.

teamthrone skrev:
> Kan man kombinera sdram 133mhz cl3 och
> cl2-minnen??? Har idag 256mb 133mhz cl3 men just
> cl3 är svårare att få tag på än cl2.. går
> det att blanda o i så fall märker man nån
> skillnad. har för avsikt att köpa 256mb till o
> eftersom priset är detsamma vore det skönt att
> undvika lång leveranstid om man ändå kan
> blanda.
>
> tack

Frekvens och timingvärdena är vad minnena är garanterade att klara, håll dig på värden dina sämsta minnen klarar så borde det inte vara några problem.

Cuprinol skrev:
> Tröttnade på att datorn var seg och jobbig, den
> borde inte direkt vara kass för lite äldre spel
> och för vanligt användande; en P4 - 3.4 Ghz,
> 1536mb ram och ett X800xt 256mb graffe borde ju
> stå sig bra kan man tycka. ja ni vet... Så jag
> tänkte att det var dags för en formatering av c:
> och ny fräsch installation av Windows XP. osv

Har du installerat dom senaste chipset-drivrutinerna till ditt moderkort?
Kolla så att dina hårdiskar och CD/DVD-spelare går under DMA och inte PIO-mode.

Angående HD-film så kan du prova CoreAVC till x.264 som är mycket snabb.

FFDShow klarar att avkoda det mesta i filmväg också och har bättre bildkvalité jämfört med CoreAVC, men lite långsammare. Du bör ladda ner SSE varianten eftersom din cpu stöder det.
http://www.free-codecs.com/FFDShow_download.htm

För övrigt är "Richard Burns Rally" med projektor på väggen helt OK :)

Carl skrev:
> Köp aldrig nåt från D-Link.

Sanningens ord. Det gör man bara en gång!!!

Carl skrev:
> Köp aldrig nåt från D-Link.

För att? Upplys oss gärna lite mer än så. Jag kör D-Link och det funkar utmärkt...

D-Link funkar för farmor. Dock har jag satt en sån go timer som man klämmer in i jacket. Så skiten startar om en gång om dygnet. Rent allämt är d-link billigt osv, dock inte värt pengarna alls. Imo är det nog 800 - 2000 SEK för fin rutter. Då har jag ganska höga krav andå. Fasnat helt för Interex som är en svensk leverantör. Tyvärr inget vlan stöd ( ja vlan med enkel v ) men funkar helt sjukt bra och har ett grymt sip-stöd dessutom ; >

Senast redigerad av en moderator:
jag köpte en D-link router, den fungerade sådär. man var tvungen att starta om den efter en kvarts gång.....med andra ord, den fungerade inte alls... men en uppgradering av mjukvaran så fixade det sig. har kört med d-links grejor innan o tycker att dom fungerar bra

teamthrone skrev:
> Är det någon markant skillnad i bildkvalitet
> mellan dvi-d och vanlig d-sub när d gäller
> monitorer?

Gällande DVI så finns det två typer.
DVI-I & DVI-D, den första kan (med hjälp av adapter/rätt kabel) användas till både analoga och digitala skärmar.

DVI-D fungerar endast med digitala skärmar.

Visst är det skillnad på DVI, om du har DVI-utgång på datorn, och en skärm som stöder DVI, detta eftersom du slipper ifrån förlorad bildkvalite genom analog överföring.

Jag tycker absolut att det är frågan om en markant skillnad, inte minst vad det gäller skärpa (för att få till maximal färgåtergivning krävs ju att du kalibrerar skärmen).

/D.

har en dvi-d och en d-sub brevid varandra.
Ser ingen skillnad, bägge är stabila och lugna, samma färger, responstid...

Såg flera frågor om antivirusprogram i den här tråden.

Mitt förslag är Avast ( http://www.avast.com/ )
Som är gratis för privatpersoner, och som vunnit ett par tester.
Bytte från Norton (när min prenumeration gick ut) förra året.
Klart bättre, inte minst eftersom det inte kräver alls lika mycket systemresurser.
Finns även i Svensk version.

/D.

Tack för snabbt svar. vad beträffar dvi-ingång på datorn så finns det väl bara en typ eller?? När du säger kalibrera, vad innebär det?

teamthrone skrev:
> Tack för snabbt svar. vad beträffar dvi-ingång
> på datorn så finns det väl bara en typ eller??
> När du säger kalibrera, vad innebär det?

Att kalibrera en skärm är något som kräver utrustning i form av en speciell mätare som mäter färgtemperator osv. Samt ett speciellt program för att utföra kalibreringen.

Inget som de flesta har något som helst behov av.
Mer om detta kan du läsa här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Gällande DVI så finns det faktiskt flera typer.

Har dock svårt att tro att du har en DIV-A utgång på din dator (bör inte vara så särskilt vanligt)
Mer om de olika typerna av DVI hittar du här:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/DVI/

Har du en DIV-D eller DVI-I (Vanligast med DVI-I) så tycker jag att du ska ha en skärm som stödjer DVI, Detta eftersom det gör en rätt stor skillnad på bildkvaliten.

/D.

Tänkte bara rekommendera Mozy, som erbjuder 2GB utrymme för säkerhetskopiering gratis, helt utan "catches". Man laddar ner och installerar ett litet program i vilket man berättar för Mozy vad som skall säkerhetskopieras. Sedan startas den krypterade kopieringen i bakgrunden och görs då och då, utan att det märks. Suveränt bra fungerar det och det finns för både PC och Mac (tyvärr inte Linux).

https://mozy.com/?code=WU6KDH

thurfjell skrev:
> Tänkte bara rekommendera Mozy, som erbjuder 2GB
> utrymme för säkerhetskopiering gratis, helt utan
> "catches". Man laddar ner och installerar ett
> litet program i vilket man berättar för Mozy vad
> som skall säkerhetskopieras. Sedan startas den
> krypterade kopieringen i bakgrunden och görs då
> och då, utan att det märks. Suveränt bra
> fungerar det och det finns för både PC och Mac
> (tyvärr inte Linux).
>
> https://mozy.com/

2GB gör ju ingen lycklig men förmodar att du får massa mer GB's desto fler som signar upp genom att klicka på din länk?

aliquis skrev:
> Om det nu är backup man vill ha varför inte bara
> skaffa en extern disk och ge fan i att ha den
> ansluten hela tiden?

För att även den externa kan dö. Vilken min gjorde, mindre än ett år efter att jag införskaffat den. Riktigt roligt. Inte. Backup på flera olika ställen är nog att föredra. Vet dock ingenting om denna site. /Em

Är tillbaka på 90-talet igen med Internet Explorer efter att mitt(min?) Firefox har fuckat upp sig totalt och blivit slött som sirap. Har provat att ominstallera Firefox men det har inte hjälpt.

Tips?

testa opera :D norrmännen har fått till en rätt fina webbläsare. annars har ja tyvärr ingen bra lösning på ditt problem. antar att man kan rensa windows register oxå, efter avinstallation av Firefox, innan man installerar in det igen

kalis skrev:
> Hade kört Vista hade det aldrig hänt... (smart
> kommentar från en M*crosoft konsult)

säg inte det :D:D

För en oinsatt. testade firefox efter många år av IE men revolutionen uteblev så jag avinstallerade. vad är det som är så bra med Firefox egentligen?

snabb, mycket plug-in, flikar, inte microsoft mjukvara. MEN nu har ju microsoft apat efter så mycket, med flikar osv. så numera skiljer det ju inte så mycket.

Tillbaka
Topp