[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Suck!
Så blev man önskvärt sällskap en stund då! Syrrans dator har nupit ihop igen. Noll säkerhetstänkande.

Fyra månader utan att just uppdatera AVG och zone-alarm(!!), i filen Uninst.exe finns en trojan DNS changer.s

Adaware hittade 3st malware, varav 2 mera kritiska. Ett som var en Fake allert.

IncrediMailInstaller poppar upp och lägger ut ikoner på skrivbordet, för senare installation av ett oönskat prgr.

Boot Disc Failure och helsvart skärm.. mera regel än undantag.

-Har efter uppdaterade säkerhetsprgr.på egna burken flyttat över SATA-hårddisken och sökt tills det verkade ok.
Tillbaka i rätt chassi, kommer problemen åter...

Funderar på att formatera C-partitionen snart. Kan egentligen för lite, för att hålla på så här!
Borde jag prova ngt. mer innan?

Brakastruten: Inga bra lösningar på problemet, men att stoppa in hddn i din egen burk som slav och plocka över allt viktigt och sen formatera den känns väl som en rätt bra idé för att garanterat bli av med allt.

Till nästa gång: Sätt både AVG och ZA på automatiska uppdateringar, sätt AVG på automatisk avscanning (ofta) och ge syrran en lektion i vad som är mindre klipskt att göra.

> Tillbaka i rätt chassi, kommer problemen åter...
>
>
> Funderar på att formatera C-partitionen snart.
> Kan egentligen för lite, för att hålla på så
> här!
> Borde jag prova ngt. mer innan?

Det ligger något program installerat som din spywarescanner inte hittar och det installerar mera skräp på burken. När du scannar från din maskin och har hennes disk som extern disk så kommer den dessutom inte att kunna scanna registret. Det är bättre att boota hennes burk i safe mode och scanna utan att vara uppkopplad till internet.

Men det är rätt lätt att ge upp istället och helt enkelt blåsa burken..

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Mera linux!
>
> Har lyckats installera Ubuntu och Windows med
> Dualboot men har stčtt pš nšgra smš problem:
>
> 1. bokstäverna å ä ö blir š ć č
> 2. y blir z och z blir y

Jag är ganska övertygad att du kört tjeckisk (eller dylik) tangentbordsinställning. Klicka på "System" -> "Preferences" -> "Keyboard". Däri kan du byta till svenskt tangentbord. Eller ännu hellre, byt till finskt tangentbord. Av någon anledning har endel linuxdistrubutioner (särskillt äldre sådana) fått det svenska tangentbordet bakom foten. Alla tangenter funkar då förutom den tangenten som skriver <, > och |. Men då funkar det finska tangentbordet strålande...

> 3. Installerade Wine, men hittar inte programmet i
> nšgon meny

Använd linuxprogrammen istället. Du har en uppsjö under "Applications-> Add/Remove". Men om du måste använda wine kan du starta ett terminalfönster och helt enkelt skriva wine och trycka enter. Om du vill skapa en genväg kan du högerklicka på skrivbordet och välja "create launcher". Du får själv välja vad "launchern" skall heta men kommandot skall vara wine.

> 4. Grafiken gšr segt. Fčnstrena saggar nćr man
> drar dem čver skćrmen. Kan man uppgradera nšgon
> grafikdrivrutin?
>
> Edit: ćndrade 4:an

Aha, du har installerat ubuntu 7.10 hör jag. Innan var inte det ett problem öht. Då måste du installera drivrutiner. Jag fick faktiskt upp en liten ruta där de automagiska uppdateringarna poppar upp. Kunde helt enkelt klicka mig fram genom uppdateringen...
Här har du endel att läsa:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=ubuntu+7.10+slow+graphics&btnG=Google-sökning&meta=

Senast redigerad av en moderator:
Hallå!
är det nån annan än jag som inte kommer in på forummet när jag klickar på forum?
jag kommer in på allt annat läsvärt också men när jag klickiar på forum står det såhär:

The database connection failed. Please check your database configuration in include/db/config.php. If the configuration is okay, check if the database server is running

fattar ingenting hjälp nån??

mytomspunnen skrev:

> >
> > 1. bokstäverna å ä ö blir š ć č
> > 2. y blir z och z blir y
>
> Jag är ganska övertygad att du kört tjeckisk
> (eller dylik) tangentbordsinställning.

Jupp, det är fixat

>
> > 3. Installerade Wine, men hittar inte programmet
> i
> > nšgon meny
>
> Använd linuxprogrammen istället.

Jag har två CAD-program som inte finns för Linux, därför wine

>
> > 4. Grafiken gšr segt. Fčnstrena saggar nćr
> man
> > drar dem čver skćrmen. Kan man uppgradera
> nšgon
> > grafikdrivrutin?
>
>
> Aha, du har installerat ubuntu 7.10 hör jag.

Nä, 6.10 faktiskt. Hade inte ro att vänta på att tanka hem 7.10:an....... Grafikproblemet är också fixat.

I övrigt så är Ubuntu en väldigt trevlig bekantskap och jag är väldigt nöjd.

Tack för alla goda råd.

jansson99: Mitt tips är att skippa Wine och kör en virtuell Windowsmaskin med VMWare istället, http://vmware.com/ (Serverversionen och Player är gratis!). Då får du 100% kompatibilitet. Wine funkar långt ifrån till alla Windowsprogram. Tittade själv på Wine tidigare, men det kändes för rörigt för en stackars datanörd.

Kör du 3D-cad förresten? Kan nog bli j...t segt utan OpenGL-stöd. VMWare har det inte. Osäker på om Wine stöder det.

Skall du installera drivrutiner för nvidia eller ATI på ubuntu 7.10 så är envy ett trevligt hjälpmedel.
Det sköter all installation och konfiguration. http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Körde det själv på min bärbara med Ubuntu 7.10 och nvidia utan strul.

EDIT: Och komihåg: Cykla inte över krossat glas!

s skrev:
> jansson99: Mitt tips är att skippa Wine och kör
> en virtuell Windowsmaskin med VMWare istället,
> http://vmware.com/ (Serverversionen och Player är
> gratis!). Då får du 100% kompatibilitet. Wine
> funkar långt ifrån till alla Windowsprogram.
> Tittade själv på Wine tidigare, men det kändes
> för rörigt för en stackars datanörd.
>
> Kör du 3D-cad förresten? Kan nog bli j...t segt
> utan OpenGL-stöd. VMWare har det inte. Osäker
> på om Wine stöder det.

Funkar det att köra office med vmware? Var den enda anledningen till att jag bytte tillbaks till win pga att de inte gick att köra outlook, word, excel i wine.

PeterF skrev:

>
> Funkar det att köra office med vmware? Var den
> enda anledningen till att jag bytte tillbaks till
> win pga att de inte gick att köra outlook, word,
> excel i wine.

Openoffice har ordbehandling, kalkyl och presentation som funkar lika bra som Officepaketet. Dessutom både läser och skriver den doc-xls-ppt. Tyvärr har jag inte hittat någon klockren ersättare för Outlook eftersom varken Thunderbird eller Evolution verkar ha stöd för synkronisering med mobiltelefon.

PeterF: Allt funkar. Det är som att ha en till PC, fast virtuell. Du kan installera vilken Windowsversion du vill, dos m.m. Ingen skillnad mot en fysisk burk m.a.o. Det enda man måste ta hänsyn till är att den virutella PC:n har ett ganska sunkigt grafikkort och är värdelös för spel. Upplösning och färgdjup följer dock din fysiska PC.

jansson99 skrev:
...
> Tyvärr har jag inte hittat
> någon klockren ersättare för Outlook eftersom
> varken Thunderbird eller Evolution verkar ha stöd
> för synkronisering med mobiltelefon.

OpenSync skall kunna användas för att synkronisera Evolution med mobil.
http://www.opensync.org/
Det skall gå att synka damsugaren med mikrovågsugnen med rätt plugins...

Har inte gett mig på det än men skall försöka sätta upp det till min Nokia n73 vid tillfälle, men OpenSync är bara i version 0.36 så det är nog ett riktigt nörduppdrag.

jansson99 skrev:
> Openoffice har ordbehandling, kalkyl och
> presentation som funkar lika bra som
> Officepaketet. Dessutom både läser och skriver
> den doc-xls-ppt. Tyvärr har jag inte hittat
> någon klockren ersättare för Outlook eftersom
> varken Thunderbird eller Evolution verkar ha stöd
> för synkronisering med mobiltelefon.

J0 jag trodde jag skulle klara mig med openoffice också ett tag. Dock så visade det sig att när man samarbetar med personer som kör office och bollar dokument mellan sig så blir det ett rent helvette. Plus att openoffice inte är lika bra som MS office (väldigt bra men inte lika bra) tex när man ska skriva in ekvationer och dyl blir det lite väl krångligt i Openoffice. Outlook är jag tvungen att ha då jag synkar min mobil med den (kontakter, mail, anteckningar, kalender, listor).

S skrev:
> PeterF: Allt funkar. Det är som att ha en till PC, fast virtuell. Du kan installera vilken
> Windowsversion du vill, dos m.m. Ingen skillnad mot en fysisk burk m.a.o. Det enda man måste ta
> hänsyn till är att den virutella PC:n har ett ganska sunkigt grafikkort och är värdelös för spel. > Upplösning och färgdjup följer dock din fysiska PC.

Låter ju underbart. Blir till att köra det sen när jag får tid över att pilla med det. Spel är inte aktuellt ändå pga att grafikkortet i den reella PCn också är skräp =)

Jomper: Ser vad du skriver. Hade gjort så, ifall inte skärmen bara var svart.. Eller visade discbootfailure. Blir snart den lätta och tråkiga utvägen! Utan medlidande.

Azog: Får nog sätta tätare intervall på uppdateringen. Scanningen har nog skötts. Gjorde iordning hennes och min dator samtidigt, med samma program. Bara för att slippa sånt här, på en äldre och långsammare härk.
Bytte SATA-kabeln igår, så osannolikt att den är den som failar uppbootningen. CPU-fläkten rengjordes, för att slippa meddelanden om otillräcklig kylning....... Ointresserade människa!

Känns inte kul att behöva rota i min egen dator hela tiden! Det är en skaderisk det med.

Hallå!
är det nån annan än jag som inte kommer in på forummet när jag klickar på forum?
jag kommer in på allt annat läsvärt också men när jag klickiar på forum står det såhär:

The database connection failed. Please check your database configuration in include/db/config.php. If the configuration is okay, check if the database server is running

fattar ingenting hjälp nån??

Flippad unge: Kommer in, men sidan har laddat långsamt ngt. dygn. Ser att vi nu är 156 besökare, rekordet 185. Brukar ha gått långsammare då. (Men det var innan serverrep.)

Nu är jag inloggad och kan t.o.m. skriva!
Funkar det bra på andra sidor för dig?

Har funkat till och från ända sen igår eftermiddag. Om jag förstår det rätt så håller dedär adminsen på och pillar med koden. Håller tummarna att de blir bra snart.

Jag är på jakt efter en liten smidig bärbar dator, men det finns en uppsjö att välja mellan. För tillfället är jag inne på att köpa en den näst billigaste MacBooken och trycka in 4GB minne i efterhand. Finns det någon anledningen till varför jag skall lägga ut mer pengar för en MacBook pro eller någon annan bärbar?

Kraven jag har är att den skall vara relativt snabb, bärbar, (helst inte större än 13", men max 15") lätthanterlig, ingen krångel, virusfri (i den mån det går), kunna spela några äventyrspel och inte bli omodern direkt efter köpet.

/Erik

Jag sjunker allt djupare ner i Linuxträsket och jag vill inte bli räddad! Senast installerade jag Virtualbox http://www.virtualbox.org/ vilket gör att jag kan köra Windows virtuellt i Linux för att få tillgång till de program som jag använder och bara finns för Windows.

Nu till dagens problem. Jag behöver en PDF-editor som klarar att:

* sätta ihop flera PDF-filer till ett flersidigt dokument
* beskära sidor
* rotera sidor
* lägga till anteckningar (ej nödvändigt)

Någon som vet?

Drifter skrev:
> Jag är på jakt efter en liten smidig bärbar
> dator, men det finns en uppsjö att välja mellan.
> För tillfället är jag inne på att köpa en den
> näst billigaste MacBooken och trycka in 4GB minne
> i efterhand. Finns det någon anledningen till
> varför jag skall lägga ut mer pengar för en
> MacBook pro eller någon annan bärbar?
>
> Kraven jag har är att den skall vara relativt
> snabb, bärbar, (helst inte större än 13", men
> max 15") lätthanterlig, ingen krångel, virusfri
> (i den mån det går), kunna spela några
> äventyrspel och inte bli omodern direkt efter
> köpet.
>
> /Erik

Den stora frågan är om man vill ha OSX, nån (annan) *NIX variant, eller Vista.

Vill du inte ha OSX finns det förståss många prisvärda PC-burkar som är billigare och snabbare än Macbooken men det vet du säkert redan. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v230#rparams=k=s15866598

4GB minne är svårt att utnyttja med en 32bitars buss. Men 3GB går bra, priset för den där extra outnyttjade GB'n kanske inte gör så ont i plånboken. Men det kan vara bra att veta så man inte blir jätteledsen när man inte hittar allt minne efter uppgradering.

På minnes-temat.
Hur är det med DDR2 minnen?
Tjänar man något på att ha matchande minnen. ( Typ 2*1GB )

Som så många andra har jag två 512 or nu och vill byta upp mig, antingen till 1*2GB plus en av de gamla, alltså totalt 2.5 GB eller 2*1GB och därmed få 2GB totalt.
Vilket smäller högst, kombinerat med en T5500 proc i en laptop?

Matchade moduler dubblerar läs och skrivhastigheten om moderkorten stöder detta (vilken så gott som alla moderna moderkort gör. Jag har då inte sett något som inte stöder detta.)
M.a.o ta bort båda 512:orna och ersätt med två 1G moduler.

perzzon skrev:
> 4GB minne är svårt att utnyttja med en 32bitars
> buss. Men 3GB går bra, priset för den där extra
> outnyttjade GB'n kanske inte gör så ont i
> plånboken. Men det kan vara bra att veta så man
> inte blir jätteledsen när man inte hittar allt
> minne efter uppgradering.

Inga problem i en MacBook.

perzzon skrev:
> 4GB minne är svårt att utnyttja med en 32bitars
> buss. Men 3GB går bra, priset för den där extra
> outnyttjade GB'n kanske inte gör så ont i
> plånboken. Men det kan vara bra att veta så man
> inte blir jätteledsen när man inte hittar allt
> minne efter uppgradering.

Varför skulle man inte kunna adressera 4 GB med 32 bitar???
2^32 = 4294967296 = 4G

Det är väll möjligvis en begränsning på moderkortet eller i OS:et.

För att de där 32 bitarna också används för att adressera cache, bussar osv.
Man får ut någonstans mellan 3 och 3.5.
I en MacBook har jag ingen aning, men eftersom de kör med 32 bitars så antar jag att det är samma problematik där.

Det skall poängteras att det inte skall vara några problem att sätta i modulerna. Bara det att datorn inte rapporterar allt.

Edi psårk

Jag har frågat tidigare och frågar igen.

Hur tömmer jag mitt Outlook exchange-konto på jobbdatorn nu när jag snart ska sluta?

Varför ska du tömma det? Det går väl att markera allt och klicka på delete, men uppdragsgivaren lär ju ändå ha backuper där all data finns.

Backup, jo förvisso. Men det känns alltid bra att städa efter sig innan man lämnar tillbaka nycklarna....

Men hur markerar jag allt i almanackan?

jansson99 skrev:
> Backup, jo förvisso. Men det känns alltid bra
> att städa efter sig innan man lämnar tillbaka
> nycklarna....
>
> Men hur markerar jag allt i almanackan?

gör en advanced find och sök allt i kalendern (sök med tom sträng) så listas allt i en lista. Sen är det bara att markera allt och göra delete.

Jag har en MacBook på väg hem nu. Den utsatta leverensstiden är nu på torsdag. Tillsvidare kommer jag att testa med de 2GB ram som ingår. Vad jag har läst på 99.se så skall 4GB funka i nya MacBooken. Om jag inte är nöjd med OSX så installerar jag kanske Vista, XP eller Linux istället. Jag är dock nyfiken på OSX och vad jag läst mig till så verkar det riktigt trevligt.

Tack alla!

/Erik

perzzon skrev:
> För att de där 32 bitarna också används för
> att adressera cache, bussar osv.
> Man får ut någonstans mellan 3 och 3.5.
> I en MacBook har jag ingen aning, men eftersom de
> kör med 32 bitars så antar jag att det är samma
> problematik där.
>
> Det skall poängteras att det inte skall vara
> några problem att sätta i modulerna. Bara det
> att datorn inte rapporterar allt.
>
> Edi psårk

Vad jag har läst mig till så har även MacBooken numera 64Bits, men jag kan ha fel.

/Erik

4GB funkar som sagt kanon i alla nya Macar.
perzzon har, som han själv skriver, ingen aning om vad han pratar om.

Vic skrev:
> 4GB funkar som sagt kanon i alla nya Macar.
> perzzon har, som han själv skriver, ingen aning
> om vad han pratar om.

Såhär ligger det till tydligen efter lite snabb googling. 32bitars OS kan inte hantera 4gb fullt ut utan man får mer runt 3gb.

Liten förklaring: http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Anledningen till att det funkar bra med nya macar är ju att Leoparden är 64-bit, eller är den inte det?

Testade VirtualBox som jansson99 tippsade om. Känns som det är bättre integrerat med host-OS:et. Fildelning och möjlighet att använda Windowsfönster utan Windows-desktopen regerar. Så nu kör jag det istället för Vmware. Hoppas det är stabilt bara.

s skrev:
> Testade VirtualBox som jansson99 .....
> och möjlighet att använda
> Windowsfönster utan Windows-desktopen regerar.....

Ja, det känns som en bra integration. Visst är det en skum känsla med Linux menyrad där uppe och windaws aktivitetsrad där nere? Vänta här nu, vad är det jag kör?

Börjar bli lite trött på att behöva komma runt Microsofts åtgärder för att komma åt folk som kör Windows utan licens. Borde man inte kunna köpa en begad Windows XP Pro? Eller får man inte sälja dem vidare?

Jag TROR att man får sälja den beggad.
Fast det är nog inte så många som tänker på det så du kanske får leta upp någon som har en licens själv.

Ringde just och kollade med Microsoft, det är ok att sälja en licens. Så är det någon som har en över är det bara att PMa mig.

Någon som har koll på om/hur man kan läsa mail på ett hotmailkonto offline, går de att få över dem till burken på något sätt?

Kallefs skrev:
> Någon som har koll på om/hur man kan läsa mail
> på ett hotmailkonto offline, går de att få
> över dem till burken på något sätt?

Ladda in uppgifterna för ditt hotmailkonto i ett mailprogram, tex outlook, i datorn så hämtar det ner mailen.

Fritte skrev:
> Kallefs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har koll på om/hur man kan läsa
> mail
> > på ett hotmailkonto offline, går de att få
> > över dem till burken på något sätt?
>
>
> Ladda in uppgifterna för ditt hotmailkonto i ett
> mailprogram, tex outlook, i datorn så hämtar det
> ner mailen.

Jo, försökt det men inte riktigt lyckats. Hur vet man vilken typ av server hotmail är, är det POP eller nåt annat?

Tillbaka
Topp