[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Ny fråga, av frustrerad snå_jåp... Varför kan jag inte skriva LiLLa bokstaven _ (den efter k), utan att jag hamnar ute i inLoggningen på min dator? Är det nåt knas i burken? Just den LiLLa varianten också..

En windows-tangent är "nedtryckt"... Tryck några gånger på dina tangenter med windows-flaggor på och testa igen att skriva ett litet "L"

Hehe, ok.
Det är nog läge att låna ett tangentbord och prova med eftersom just Windows-tangent och litet L är till för låsa/login-prompten.
Lustigt dock att det bara händer med L eftersom t.ex. E ska starta Utforskaren och R ska ge dig en Kör-prompt och massa andra härliga kombinationer finns väl också.

Sådär nu är jag med nytt gammaltt-bord, och det funkar alla tiders!
Tittar jag på det gamla, så är L, A och S-tecknen nästan bortnötta på ovansidan. Kanske är dags efter närmare tio år... Har gillat mitt blåa multifunktionsknappbräde! :-D

Men, nu får jag anledning att shoppa loss!

Köp ett Optimus Maximus!

optimus_maximus_01w.jpg ht=272

http://www.artlebedev.com/everything/optimus/

Jag kör TELIA´s trådlösa bredband för tillfället (eftersom det tar upp till 10 veckor att få bredbandet inkopplat) och undrar om jag kan fixa så att jag kan komma åt internet från flera datorer i mitt nätverk?

Utförlig och övertydlig instruktion önskas.

Tjena. Jag har ett sånthär moderbord:
http://www.green.se/default.asp?PageNo=PRODUCTCARD&Catalog=GREEN&ProductId=P5W-DH-DELUXE
Alltså LGA775-sockel.

På den så sitter en Intel Q6600 core2quad 2,4ghz.

Det är orginalfläkten som sitter på CPUn. Den för ett jävla liv när den går upp i varv. Vilket den gör lite oftare nu när det är varmt.

Så jag vill ha en tyst och effektiv CPU-fläkt.

Men jag har ingen koll... vad rekomenderas?

Stalle

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Så jag vill ha en tyst och effektiv CPU-fläkt.
>
> Men jag har ingen koll... vad rekomenderas?
>

Massa artiklar och forum och hjälpsamma människor där:
http://www.silentpcreview.com/

Du behöver en bättre heatsink (som passar med 12-centimeters fläkt) och en bra fläkt.

För tre år sedan köpte jag en sådan:
http://www.thermalright.com and look under the XP-120
Nu verkar det finnas nyare och förmodligen bättre.

Det här har vart populärt också: http://www.scythe-usa.com/product/cpu/006/scnj1000p.html

Läs recensioner på www.silentpcreview.com!

Kolla på ditt moderkorts specification vilken maxvikt den säger att den tål för heatsink.

På det forumet jag länkade till först finns det massa trådar om bra fläktar (ungefär som folk här som frågar vilken cykel de ska köpa :) ).

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Jag kör TELIA´s trådlösa bredband för
> tillfället (eftersom det tar upp till 10 veckor
> att få bredbandet inkopplat) och undrar om jag
> kan fixa så att jag kan komma åt internet från
> flera datorer i mitt nätverk?
>
> Utförlig och övertydlig instruktion önskas.

To set up Internet sharing:

Step 1: Choose Apple > System Preferences, and then click Sharing.

Step 2: Select Internet Sharing.

Step 3: Choose a network service from the “Share your connection from” pop-up menu, Ethernet for example.

Step 4: Select a networking service to share your Internet connection from the “To computers using” list, AirPort for example.

Men du kanske inte kör OSX.

Hmm, förstått att min MSN skickar ut massa konstoga länkar till folk och fä tan att det syns på min skärm. Hur gör jag för att bli av med detta?! Börjar bli rätt irriterande..

Installera ett vettigt anti-virus och låt det söka igenom?

Kan vara värt att kolla vilka processer som är igång, många skräpprogram hamnar i autostarten för win alternativt i "run", regedit ---> (HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run).

Men troligen något annat, som sagt, kör en scan.

:)

zarth skrev:
> AVG tar bort det.

Vad är AVG? och vart hittar jag det?

Gaaaaaahhhh!!!...

Helvetes jävla dynga! Nu har jag köpt ett SanDisk Cruzer Micro USB-minne på 4Gb. Å ett USB-minne e ett USB-minne lixom. Men det första den gör att är att installera nån förbannad trayicon och nån drivrutin som skyddar massa filer på USB-minnet. Så det jävla minnet går inte att formatera!!! Dessutom är filerna som ligger på typ 200Mb och som inte går att ta bort så egentligen har jag inte köpt ett 4Gb-minne!

Nån som har knäckt ett såntdär minne som kan berätta hur man gör sig fri från alla trayicons och skydd?

Annars blir det till att gå tillbaks till Classe O och köra det så jävla långt upp i dajman på första bästa anställd så de kan dom knappt hajja! Fan va jag hatar såntdär helautomatiskt skit...

Stalle

Har samma fel fortfarande...Anteckningar startas när jag klickar på en genväg. Och inga program startas, utan 25 st anteckningar startas istället för programen.

Fler tips önskas. Någon som har tips?

Totteman skrev:
> Vista.
>
> /Thomas

Någon annan som har problem med att köp&säljsidan blir ickeklickbar och layoutförstörd? Har varit det en längre tid med Firefox på OSX. Går bra att kolla in med t.ex. Safari, men det förstör ju helt mitt surf-flow!

teo: Det brukar vara adblock som pajar K&S. Lägg till raden @@http://happymtb.org /annonser/ (men ta bort mellanslaget innan '/annonser') till dina filter så borde det fungera bra.

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > ......Men du kanske inte kör OSX.
>
>
> Nä.

Högerklicka på anslutningen och välj Dela anslutning, typ.

lundatok skrev:
>
> Högerklicka på anslutningen och välj Dela
> anslutning, typ.

Har grottat lite i det här under kvällen efter tips tidigare i tråden. När jag väljer delning vill datorn sätta IP på anslutningen till 192.168.0.1 vilket också min router använder. Alltså en jävla konflikt.

Någon idé på det?

jansson99 skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Högerklicka på anslutningen och välj Dela
> > anslutning, typ.
>
> Har grottat lite i det här under kvällen efter
> tips tidigare i tråden. När jag väljer delning
> vill datorn sätta IP på anslutningen till
> 192.168.0.1 vilket också min router använder.
> Alltså en jävla konflikt.
>
> Någon idé på det?

Byt på routern till 192.168.1.1 eftersom om jag inte missminner mig så vägrar väl windoze ha något annat än 192.168.0.1 när den ska dela sin anslutning.

cactuz skrev:
>
> Byt på routern till 192.168.1.1 eftersom om jag
> inte missminner mig så vägrar väl windoze ha
> något annat än 192.168.0.1 när den ska dela sin
> anslutning.

Tror jag fixade det nu.

Jag behöver skicka ett fax men har givetvis ingen fax. Nån som känner till nån faxtjänst på nätet?

Gratis givetvis om det finns.

Tack på förhud!

Stalle

Om den poppar upp oprovocerat så kan du testa med Avira.
Jag fick använda Avira för att hitta filen och AVG för att ta bort den.
Båda är gratis.
/J

Det verkar inte vara pop ups du har problem med utan du verkar ha virus eller spyware i datorn.

Pop ups brukar sluta med en inställning bland internetinställningarna.

Annars återstår det väl bara att återinstallera operativsystemet eller köp en mac :)

För jag misstänker att du har PC.

Du har säkerligen fått en Trojan i burken...

Smifraud med största sannolikhet om det är en massa popups om säkerhetsvarningar och virusvarningar.

Det är redan sagt ovan men vanliga pop-ups slipper du med t ex Firefox men ibland är uppoppande webbläsarfönster med reklam tecken på att du har en reklamtrojan. Adaware är ren skit tycker jag och hjälper inte mot sånt. Börja med att prova t ex Superantispyware eller Spybot Search & Destroy. Dock finns det en del jäkliga trojaner som är riktigt svåra att bli av med (har tonårsbarn vars datorer jag fått sanera) och som kräver specialprogram som körs i felsäkert läge. En ledtråd kan du få om du kollar adressen till pop-up-fönstret och sedan söker på nätet. Om du dessutom har en återställningspunkt kan även trojanen återställas så det måste du också fixa.

Installera Kubuntu, trojanerna hittar inte in och småttingarna fattar inte hur de ska installera massa skit =)

Ärligt talat så är jag lite positivt överraskad över hur bra linux är och hur lätt det är att komma igång med. Så länge allt fungerar är det lugnt men jag har en känsla av att det blir jobbigt om något skiter sig. Jag har i dagarna installerat en dual boot på min laptop där jag kör Kubuntu och lär mig lite efterhand. Än så länge är allt frid och fröjd.

Bilagor

• snapshot1.png
    snapshot1.png
    74 KB · Besök: 30
men när antalet linuxanvändare nåt över en viss nivå, kommer virusutvecklarna att angripa linux också. Det är inte linux i sig som är säkrare, inget system är säkrare än dess användare, utan dess låga antalet användare.

Tillbaka
Topp