[OT] Datafrågor - En samlingstråd

And now, something completely different:

Jag har en bil-GPS, Navigon T7000 och undrar om nån här vet om den stöder SDHC-kort?

(Ska lägga in nya kartor och det behövs ett 4GB-kort och jag hittar bara SDHC-kort i min närhet).

/G

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men när antalet linuxanvändare nåt över en
> > viss nivå, kommer virusutvecklarna att angripa
> > linux också. Det är inte linux i sig som är
> > säkrare, inget system är säkrare än dess
> > användare, utan dess låga antalet användare.
>
> Nej, det där är något som ofta används som
> arument men inte stämmer.
> Linux till skillnad från windows har ett helt
> annat säkerhetstänk i botten så, nej, det
> kommer inte komma lika många virus till Linux, i
> alla fall kommer den inte att drabbas lika illa.
> Se på Mac som bygger på Unix.

Nej lika många virus som för Windows lär vi inte se för Linux i framtiden, inte ens om Linux tar betydligt mer marknadsandelar. Linux drabbas inte av rena virus (rent teoretiskt möjligt men det finns inga indikationer på det historiskt) d.v.s självreplikerande kod som kopierar sig in i andra filer. Däremot är Linux generellt sårbara för trojaner. Fördelen må vara att trojaner måste placeras och exekveras i någon mening, men underskatta inte hacker och virusmakare.

Jag skulle nog vilja ge Bruse rätt eftersom möjligheten att låta någon Linux-form växa sig så stor att den på allvar kan mäta sig med Bill Gates produkter, måste man addera enklare användarstöd och lull lull för att nå den stora massan.
Skulle vara ytterst förvånad om man då klarar att hålla samma säkerhetsnivå som man till viss del kan göra idag.

Ett annat problem idag, är att virusskydden för Linux så här långt är mer eller mindre ett spel för galleriet. I den vardagen jag jobbar i litar man bara på att man är säker när man kan kontrollera det. Men nåja, antalet trojaner för Linux är än så länge försvinnande lågt. Skulle det förändras beror det säkerligen på att produkten tar marknadsandelar och därmed tilldrar sig ett större intresse hos hackare och virusmakare, då lär också intresset öka hos AV prog-tillverkarna.

/putte

Intermezzo skrev:
> Linux drabbas
> inte av rena virus (rent teoretiskt möjligt men
> det finns inga indikationer på det historiskt)
> d.v.s självreplikerande kod som kopierar sig in i
> andra filer.

Håller helt med.

> Däremot är Linux generellt sårbara
> för trojaner. Fördelen må vara att trojaner
> måste placeras och exekveras i någon mening, men
> underskatta inte hacker och virusmakare.

Det är väl en helt otroligt stor fördel. För att detta skall hända måste datorn antingen hackas (dåligt lösen eller dylikt) eller användaren måste installera något skript själv, göra det körbart (chmod) och sedan köra det. Jämfört med windows där man klickar på någon sak bifogat i ett mail.

> Jag skulle nog vilja ge Bruse rätt eftersom
> möjligheten att låta någon Linux-form växa sig
> så stor att den på allvar kan mäta sig med Bill
> Gates produkter, måste man addera enklare
> användarstöd och lull lull för att nå den
> stora massan.
> Skulle vara ytterst förvånad om man då klarar
> att hålla samma säkerhetsnivå som man till viss
> del kan göra idag.

Har du provat ubuntu? Enligt min smak är det betydligt mer lättanvänt än windows, åtminstone om man har medelstor datorvana. Och ubuntu är mycket säkrare än vad windows någonsin har varit. Dessutom så fortsätter saker att funka om man en gång fått dem att funka. Detta kan verkligen inte sägas om windows.
Men visst, nu har det börjat poppa upp linuxdistributioner helt utan root/super user tänk. Dvs, alla användare har rätt att göra allting. Ett sådant var installerat från början på min asus eee. Ett dylikt linuxsystem är mycket mycket osäkert, långt värre än windows.

> Ett annat problem idag, är att virusskydden för
> Linux så här långt är mer eller mindre ett
> spel för galleriet. I den vardagen jag jobbar i
> litar man bara på att man är säker när man kan
> kontrollera det.

Håller med helt och hållet. Men det beror väl mest på att det inte existerar några stora spridda virus öht. T.ex. ubuntu-community:in har visat att det säkert skulle kunna gå och få en open-source antivirusmjukvara att funka strålande, om det skulle behövas.

> Men nåja, antalet trojaner för
> Linux är än så länge försvinnande lågt.
> Skulle det förändras beror det säkerligen på
> att produkten tar marknadsandelar och därmed
> tilldrar sig ett större intresse hos hackare och
> virusmakare, då lär också intresset öka hos AV
> prog-tillverkarna.

Men, typ alla servrar värda namnet kör ju linux i någon form. Varför råkar inte de ut för allt detta?

En del av sidorna på internätet som jag har börjat att använda fungerar inte i FF. Vist fins det något tillägg som fixar det?

Sen har jag upptäckt att Happys sökfunktion inte verkar fungera när man har Lundatoks "kontors-skin" installerad i FF. Någon mer som har upptäckt det?

Jag har behov att regga en .se-domän och få någon att hålla i DNS-recordet för den. Vem ska jag välja av alla miljarders nic.se-samarbetare om jag inte vill ha några andra lull-lull-tjänster?

kan man boota från dvd i brist på en cd.. eller är det nått cd-specifikt grejs som gör att jag måste skaffa en cd-skiva och bränna till istället för den DVD som ligger i släden nu?

fick det inte att lyckas och hojjade såleds till ICA för att köpa skivor.. men nu är jag igång i Ubuntu, tjohej vad snabbt det bootar jämfört med trött-XP som iofs inte hade installerats om på ett år eller två..

gäller det tipset för ubundu också, föressten?

Tänkte jag skulle ägna lite tid åt GRAW på PC men det är ju så jääävla svårt. Och sen när man har barn nu så kan man ju bli avbruten närsom helst osv... Så det jag söker är möjlighet att spara på fler ställen än på de som spelet automatiskt sparar på vid checkpointsen. Nån som lyckats hitta nåt om det?

Annars... finns det nåt bra spelforum där man kan ställa frågan?

Stalle

Som man bränner vilken fil som helst?

Idag kan väl de flesta DVD spelare spela upp de vanligaste kodningarna. För att vara på den säkra sidan kan man ju alltid först konvertera den med valfritt program först.

Tips på bra Backup-program? Vill bara kunna ta backup på alla digitala bilder på hd:n till annan hd.

Har kört Genie Backup Manager men lyckats krascha det och lyckas inte återominstallera det:(
Orka bråka med datorn, suck, då solen skiner...

rejser skrev:
> vill du ha en bak-fil eller ha så du kan kolla
> på dom på disken?

Bara bak.

rejser skrev:
> xp's och vistas backuptjänst räcker ju då. schemalägg och ha kopplad disk till

Det som kallas "Säkerhetskopiering för säkerhetskopiering av filer och mappar i Windows XP Home Edition" i hjälp & support?

MickeS skrev:
> Tips på bra Backup-program? Vill bara kunna ta
> backup på alla digitala bilder på hd:n till
> annan hd.
>
> Har kört Genie Backup Manager men lyckats krascha
> det och lyckas inte återominstallera det:(
> Orka bråka med datorn, suck, då solen skiner...

Syncback är freeware och grymt smidig att ha att göra med.
Du väljer själv om du vill ha incremental, full med massa options om du vill.

Jag kör 4 herkestora USB diskar i kabinett i mitt hemnät 2 av dessa innehåller allt 'orginaldata' och de andra 2 är backupdiskar. Syncback kör varje natt inkrementellt. Deletar jag filer på orginalet deletar programmet från backupen (konfigureringsval), vilket betyder en ren kopia på backupdiskarna.

Perfekt om man är rätt för diskkrash.
Varje morgon ligger en websida öppen som visar vilka förändringar som skett under natten.
Smutt och smidigt, slår många kommersiella produkter.

http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

Edit: Massor av stavfel
/putte

Senast redigerad av en moderator:
MickeS skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > xp's och vistas backuptjänst räcker ju då.
> schemalägg och ha kopplad disk till
>
> Det som kallas "Säkerhetskopiering för
> säkerhetskopiering av filer och mappar i Windows
> XP Home Edition" i hjälp & support?

Hade för mig den hette backup-någonting. Men hade engelskt xp. Vet att jag nyttjade den för samma ändamål flitigt.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/bott_03july14.mspx
Lite text om den

stod på länken jag bifogade att man får installera från cd:n om man kör xp home edition. Det är ntbackup-mjukvaran så den är ju väldigt mycket använd.
Många kunder vi har kör den i stora server-miljöer framför att köpa in 3:dje parts mjukvara

Har en 7,5 gigs iso-fil med Leopard 10.5 och Vmware Workstation 6. Har försökt mounta iso-filen med Alchohol 120% och boota från den i Vmware. Det funkar dock inte. Har även försökt låta Vmware boota direkt från iso-filen men det funkar inte heller.

Några tips?

(önskemålet är att testa OS X innan jag ev köper en Mac...)

Är det en fulversion av Leopard som är tänkt att kunna installeras på vilken x86-burk som helst? Annars lär det bli svårt, ett genuint OS X kan du inte installera på nåt annat än en Mac, och VMWare är ingen Mac.

Detta är (såvitt jag förstår) en iso-fil av en installations-DVD (ja, det är fult). Vmware är ingen Mac, visst, men folk har ju gjort det. Följde denna: http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/487158, det finns fler men många beskriver också hur man har misslyckats.

Skulle ju kunna bero på att jag har en AMD-processor...

Det enda jag kan se på iso:n när den är mountad är bootcamp-grejor (men det är väl för att jag sitter på en PC).

Jaja, kan ju alltid knalla ner till den nyöppnade Mac-butiken här i Kalmar. Finns en del Mac-only program som jag är sugen på att titta lite närmare på.

Har dumpat det här projektet nu, fulprogramvaran är borta, Alcohol-trialen avinstallerad. Blir ju enklare att köpa en Mac Mini eller en Imac och testa (och köra Win via Bootcamp på den), om inte annat vill ungarna ha Mac nu för tiden.

Vill man kan man också kombinera Bootcamp med ex. Parallels, så behöver man inte boota om varje gång man vill köra Win, inte full sprutt men det går bra. Här på jobbet kör vi alla Bootcamp/Parallels utom jag, kör bara Parallels för jag har en 2:a OS X partition för betatestning. Sen använder vi alla också RDC för Mac när vi grejjar med Win-burkarna.

jansson99 skrev:
> Jag säger det igen:
>
> http://www.virtualbox.org/

Hörde dig inte förra gången (men har själv sagt samma sak i andra sammanhang). Du tror alltså att det går lättare att installera OS X i Virtual Box än i Vmware Workstation?

schture skrev:
> Vill man kan man också kombinera Bootcamp med ex.
> Parallels, så behöver man inte boota om varje
> gång man vill köra Win, inte full sprutt men det
> går bra. Här på jobbet kör vi alla
> Bootcamp/Parallels utom jag, kör bara Parallels
> för jag har en 2:a OS X partition för
> betatestning. Sen använder vi alla också RDC
> för Mac när vi grejjar med Win-burkarna.

Schture, kan du inviga en okunnig i mac-språket? Är Bootcamp dubbelboot medan Parallells är någon form av virtualisering? Varför kör man båda? Varför kör inte du Bootcamp - man måste väl kunna ha mer än två partitioner?

Jag vill minnas att jag installerade OSX på min pc för ett par år sedan. Var i vevan när x86-varianten var på väg ut. Var dock inte så användbart då långt ifrån allt fungerade...

NiklasL:

Just så är det, Bootcamp "hårdbootar" du mellan Mac/Win medan Parallels är virtualisering. Att jag inte kör Bootcamp beror på att Bootcamp bara tillåter 1 OS X partition (kanske går nu, har faktiskt inte kollat de senare versionerna. kan kolla med polarna). Jag var tvungen att köra två OSX partitioner, med 10.5 och 10.4. Parallels går helt ok men har inte MP support och inte full grafik acceleration. Polarna kör Bootcamp/Parallels för att inte "måsta" boot om när man ska testa grejjer i Win, du kan välja.

Att ha både bootcamp och parrallells är jättesmidigt.
Behöver man av någon anledning Internet explorer (nordeas nexus personal t.ex.), eller något program som är specifikt för windows kan man snabbt ha det utan att behöva starta om. Så behöver man bara boota windows dom få gånger man ska göra mer krävande och längre utsträckta saker i windows.

Tillbaka
Topp