[OT] Datafrågor - En samlingstråd

mallar för office paketet? finns för open office också om man orkar söka.

Ska man sedan se till svensk fakturastandard blir det lite mindre urval.

Ehum...vad menar du med faktureringsprogram?
Ska du ha bokföring och redovisning etc etc, eller bara för att skriva ut något där du fyller i belopp och mottagare osv?

Är det bara för utskrift kan du väl skapa en bra mall i googles gratis ordbehandlare eller i deras variant av excel.....Är väl inte helt omöjligt att det finns mallar på nätet till dem.
(Mallar för office-paketet må ju vara gratis, men office är ju inte gratis...direkt.)

/JPL

Snabb fråga..

Är det väggfäste bak på denna skärm: Samsung SyncMaster 2232BW Black ???

Dom flesta har ju det så jag förmodar att även denna har det men man vet ju aldrig

Möjligt, men jag definierar inte det som "bra gratis program"....möjligen "bra program som går att få tag på gratis"....

/JPL

Ubuntu - google gadgets

Tja,

Skulle behöva hjälp med hur man startar google gadgets i Ubuntu. Jag har installerat(och det verkade funka) . Det ligger under tillbehör i applications. Men när man trycker på ikonen så händer inget. När jag kollar på egenskaper på sjäva mappen google gadgets, så står det 0 kbytes. Ska det vara så?

Jag läste även någonstans att det ska dyka upp en liten ikon högst upp på listen när det är installerat, men någon sådan finns inte.

Någon som installerat detta och kan hjälpa mig? Ska tillägga att jag kört Vista fram tills nu. Installerade Ubuntu igår och har aldrig kört linux tidigare.

/Kristian

Och jag har ibland startar "fel" program när man kontext-clickar på en fil, alla windows appar visas också i listan :-). Oftast är det Adobe After Effects, iconen är densamma med en "mini" Parallels icon i hörnet, bäst att titta ordentligt...

K ristian skrev:
-------------------------------------------------------
> Ubuntu - google gadgets
>
> Tja,
>
> Skulle behöva hjälp med hur man startar google
> gadgets i Ubuntu. Jag har installerat(och det
> verkade funka) . Det ligger under tillbehör i
> applications. Men när man trycker på ikonen så
> händer inget. När jag kollar på egenskaper på
> sjäva mappen google gadgets, så står det 0
> kbytes. Ska det vara så?
>
> Jag läste även någonstans att det ska dyka upp
> en liten ikon högst upp på listen när det är
> installerat, men någon sådan finns inte.
>
> Någon som installerat detta och kan hjälpa mig?
> Ska tillägga att jag kört Vista fram tills nu.
> Installerade Ubuntu igår och har aldrig kört
> linux tidigare.
>
> /Kristian

Min personliga mening: avinstallera Ubuntu och installera xp eller vista, men om du saknar en hobby eller har för mycket tid så kör hårt ;)

NiklasL skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger det igen:
> >
> > http://www.virtualbox.org/
>
> Hörde dig inte förra gången (men har själv
> sagt samma sak i andra sammanhang). Du tror
> alltså att det går lättare att installera OS X
> i Virtual Box än i Vmware Workstation?

Jag har inte en aning om det går bättre på det ena eller andra sättet. Jag var dock mycket nöjd med min win/Linux-installation med Virtualbox.

TBone skrev:
> Faktiskt lite kul att vilja ha just ett
> faktureringsprogram gratis. :-)

Haha, ja tveklöst känns det som om det kan var något skapat av lekmän....

/JPL

Apple can komma att ändra sig när det gäller virtaulisering, i alla fall när det gäller OS X Server. Att köra servrar virtuellt blir ju mer och mer poulärt och de skulle förlora för mycket på att inte tillåta det. Client versionen verkar vara knepigare att få dem att "släppa lös".

Är det nån som vet var man kan få tag i flst (focus last selected tab) eller nått liknande till Firefox 3.0, det dom har på sin tilläggssida funkar ju inte.

5b0
Alex.J skrev:
> Är det nån som vet var man kan få tag i flst
> (focus last selected tab) eller nått liknande
> till Firefox 3.0, det dom har på sin
> tilläggssida funkar ju inte.

Inte godkänt för 3.0?

'Knappen' som gäller i det här läget?

nineinchfailsur6.jpg

Alex.J skrev:
> Är det nån som vet var man kan få tag i flst
> (focus last selected tab) eller nått liknande
> till Firefox 3.0, det dom har på sin
> tilläggssida funkar ju inte.

Här: http://gorgias.de/mfe/#flst

Hej på er, jag har fått problem med min "Windows media player" när jag klickar på ikonen så händer inget , jag kan ej använda den till att titta på en DVD film tex, och på TV-4 hemsidan när jag skall titta på en filmsnutt så blir endast rutan svart och det står att jag kan ladda ner Media player från microsoft , vilket ej heller går då det slutar med att det står "uppdatering gäller ej för denna dator".
Min " media player har fungerat utan problem förut, jag har bärbar Dell som är ca ett halvår gammal , Vista och Firefox.
DVD filmer kör jag nu med "VLC media player" men TV 4 sidans filmer går ej att se.
Något konstigt har hänt och jag är tacksam om någon vet något om detta problem .

Farsan behöver en USB-förlängningskabel till sitt 3G-modem på runt 10 meter. Räcker det med ett par vanliga 5-meters eller behöver man en aktiv sladd?

oxr skrev:
> Farsan behöver en USB-förlängningskabel till
> sitt 3G-modem på runt 10 meter. Räcker det med
> ett par vanliga 5-meters eller behöver man en
> aktiv sladd?

du behöver en aktiv. Det kanske blir enklare att koppla en förlängningssladd till antennen för modemet, om det går...

oxr skrev:
> mtbMike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt USB standard så bör du få problem med
> > signalen över den längden.
> > Jag skulle köra nått sånt här istället...
> > http://www.dustin.se/pd_5010169339.aspx
> >
> > /Mike
>
> 60 meter är långt, funkar nåt sånt här?
> http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=323781

Ja den ser ju ut att fungera för 5 meter... men vet inte för 10m... ring inwarehouse dom kan säkert hjälpa dig.

ett litet problem med de där förstärkarna bara.
3G modemet kräver en hel del ström, jag måste tex köra mitt på en y kabel för min laptop levererar undermålig ström i mina jack.
Förstärkaren i kabeln tar strömen från den inbyggda matningen i kabeln, vilket betyder att signalen blir stark och kommer fram men risken är att drivningen av modemet blir lidande.

vad innebär det att köra det på en y-kabel? Har ju sett kabeln men fattar inte hur den funkar.

rikard: det finns ingen extern antenn.

Den kopplar man in på två portar på datorn men bara i en port på modemet, eller vad det nu är man skall koppla in.
Den ena porten på datorn fungerar som vanligt (skickar/tar emot data OCH matar ström till modemet) och den andra matar bara ström.
På så sätt kan man få ut mer ström än de 450 mA eller vad det nu är som en sån där port matar.

den där grejen som mtbmike tipsar om, löser den verkligen problemet med strömförsörjningen? Jag fattar inte riktigt hur strömmen kommer in där.

... och redan i bisatsen försvann jag. Vad är TP? Är ethernet-kabel mer immun mot strömförluster eller vad är det jag missar?

Jag vet inte riktigt.
TP är lekmanssråk för kabeln som man normalt kör Ethernet genom (alltså den som används i produkten vi pratar om)

Det kanske inte är så att TP är mer "imun mot strömförluster" än usb-kabeln, det vet jag inte.
Men rent generellt är det ju rätt ovanligt med några förluster av nämnvärd storlek i en godtycklig kabel av de här längderna.

Modemet drar mer ström än vad usbporten kan leverera, därför kör man med en ykabel så man kan sno ström från två uttag.

Bara den ena kabeln behövs för datatrafiken. Om man sätter en USBhub med egen strömförsörjning i andra ändan (och modemet i den) så kan man få tillräckligt med kräm ändå.

Det finns en annan lösning också. Det finns wlan-routrar som kan köra USB-modem. Då kopplar du upp laptopen mot routern med Wlanet och sätter routern där modemet ger bäst täckning. kostar ett par kronor till men ger mindre sladdar ilägenheten.

Farsan är old school är föredrar sladdar. Han var mest bekymrad över att han inte skulle kunna skarva dem själv.

Men en lång USB-sladd och en USB-hub är alltså tillräckligt. En USB-hub, är det en sån som jag länkat till däruppe eller är det något annat?

perzzon: vad är i så fall poängen med att gå över till TP-kabel?

oxr skrev:
> perzzon: vad är i så fall poängen med att gå
> över till TP-kabel?

Ingen aning, det var inte min idé ;)

du kan inte gå över 5 meter oavsett vad du har i andra ändan. Iaf inte utan risk att du inte får fram signalen. MEn du kan koppla ihop ett par aktiva sladdar och sätta en hub i andra ändan. Men det börjar låta som om det finns billigare lösningar, typ flytta skrivbordet till fönstret eller dylikt, så man får täckning utan skarvande.

Jag letar oxå ett resize program för bilder, jag vill kunna köra igenom flera på en gång... finns sådant till vista? (klart det gör men var)

Tillbaka
Topp