[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag letar oxå ett resize program för bilder, jag
> vill kunna köra igenom flera på en gång...

IrfanView!

Klicka på File > Batch conversion.
Klicka i Use advanced options och fyll i storlek under knappen Advanced.

Jag har bytt internetleverantör till Telia och nu funkar inte automatmailen till min blogg som ligger på en Linuxmaskin.

Min servicetekniker vet inte riktigt hur man gör och jag har ingen aning. Det är någonting med smtp relayhost i sendmail för telia.

Någon som kan ge en linuxnoob några goda och pedagogiskt förklarade råd?

Du får nog försöka utveckla lite vad det är du vill göra men det låter som att måste ange din nya internet leverantörs smtp-server på din linux burk.

jansson99 skrev:
> Jag har bytt internetleverantör till Telia och nu
> funkar inte automatmailen till min blogg som
> ligger på en Linuxmaskin.
>
> Min servicetekniker vet inte riktigt hur man gör
> och jag har ingen aning. Det är någonting med
> smtp relayhost i sendmail för telia.
>
> Någon som kan ge en linuxnoob några goda och
> pedagogiskt förklarade råd?

pajjdeg skrev:
> Du får nog försöka utveckla lite vad det är du
> vill göra men det låter som att måste ange din
> nya internet leverantörs smtp-server på din
> linux burk.
>
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har bytt internetleverantör till Telia och
> nu
> > funkar inte automatmailen till min blogg som
> > ligger på en Linuxmaskin.
> >
> > Min servicetekniker vet inte riktigt hur man
> gör
> > och jag har ingen aning. Det är någonting med
> > smtp relayhost i sendmail för telia.
> >
> > Någon som kan ge en linuxnoob några goda och
> > pedagogiskt förklarade råd?

OK, jag kör min blogg i wordpress på en linuxburk. När någon skriver ett inlägg på bloggen skickar WP ett mail till mig som talar om att någon har skrivt.

Detta funkade utan problem tills jag flyttade och bytte ISP till Telia. WP försöker fortfarande att skicka mail till mig, men lyckas inte. Det syns i någon logg har jag fått höra.

Man måste alltså göra något i Linuxburken och jag tror inte att det är i WP. Tydligen är det något som gör att linux inte kan/får skicka via Telias smtp-server.

Var det utvecklande nog?

jansson99 skrev:
> ...
> Man måste alltså göra något i Linuxburken och
> jag tror inte att det är i WP.

Nej så långt är det nog rätt. Förmodligen använder WP sendmail. Du behöver byta relayhost från din gamla leverantör till Felias smtp host.

Kolla man sidan för sendmail och rota igenom konfigurationsfilerna efter din gamla leverantörs smtp-server och peta in Felias där istället

> Tydligen är det
> något som gör att linux inte kan/får skicka via
> Telias smtp-server.
...

Jo, via Felias smtp-server får du skicka eftersom du är kund där nu. Problemet är att burken försöker skicka via din gamla ISPs mejlserver och det får du däremot inte längre.

s skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Man måste alltså göra något i Linuxburken
> och
> > jag tror inte att det är i WP.
>
> Nej så långt är det nog rätt. Förmodligen
> använder WP sendmail. Du behöver byta relayhost
> från din gamla leverantör till Felias smtp
> host.
>
> Kolla man sidan för sendmail och rota igenom
> konfigurationsfilerna efter din gamla leverantörs
> smtp-server och peta in Felias där istället
>
> > Tydligen är det
> > något som gör att linux inte kan/får skicka
> via
> > Telias smtp-server.
> ...
>
> Jo, via Felias smtp-server får du skicka eftersom
> du är kund där nu. Problemet är att burken
> försöker skicka via din gamla ISPs mejlserver
> och det får du däremot inte längre.

s, vilken pedagogisk fullträff Du fick till där! Jag hajjar exakt. Nu är bara frågan hur jag mekkar om så att den skickar via Telia istället. Jag kör feudora 9, någon som vet?

Alltså, nu kom jag på det. Jag har ju bytt linuxdator och det är bara WP som är installerat.....
Den där mailgrunkan måste fixas från början. Någon som vet hur/vad som ska göras?

Finnen skrev:
> Sendmails man-sida ger iaf att konf-filen ligger
> här:
> /etc/sendmail.cf
>
> Är sendmail installerat på burken?

Ja det är den.

Men jag hittar inte konf-filen under /etc/sendmail.cf

Edit: den var visst redan installerad

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill minnas att Telia är rätt petiga med sin SMTP också.
Så fungerar det inte även efter den här ändringen så kan du ju testa att ange den adress som står som sender i det mail WP skickar är den adress du fått från telia och inte någon gammal från förr.

Du bör nog inte köra sendmail heller, om du inte orkar patcha den varje gång något nytt hål uppträder. Kör postfix istället och ändra i /etc/postfix/transport till den server som ska ta emot mailen.

Japp mycket bättre. Som jag trodde så måste du ange telias smtp server istället för din gamla ISP's. Detta eftersom pga spam så brukar man inte tillåta att vem som helst att maila igenom ens mailserver.

Är du verkligen säker på att det är sendmail du använder? Den smtpn känns aningen overkill för en vanlig hemmaserver men iallfall så borde det vara i /etc/mail/sendmail.mc som du ska lägga in smarthost typ:
define(`SMART_HOST',`smtp.telia.com')

Glöm inte kompilera om config filen och starta om sendmail för att ändringen ska slå igenom

Tänkte bli trådlös i hemmet. Är routern, Scientific atlanta webstar epc2434, som comhem erbjuder billigt ok? Eller ska man vända sig annorstädes?

SuperApe skrev:
> Tänkte bli trådlös i hemmet. Är routern,
> Scientific atlanta webstar epc2434, som comhem
> erbjuder billigt ok? Eller ska man vända sig
> annorstädes?

Beror på vad du skall ha bakom ? 1pc eller flera,nätverksskrivare osv osv.

Om jag vill ha ett snabbkommando på en tangent hur gör jag då? Jag vill tex att "hjaj" pastas när jag trycker f12. och ctrl v är givetvis redan i bruk...

Linux Fedora 9 igen!

Jag har stoppat i en USB-disk som jag vill montera och formatera, men får inte göra det. Hur loggar jag in som root i guit?

Måste jag tänka på något mer? Kloka råd, tack!

jansson99 skrev:
> Linux Fedora 9 igen!
>
> Jag har stoppat i en USB-disk som jag vill montera
> och formatera, men får inte göra det. Hur loggar
> jag in som root i guit?
>
> Måste jag tänka på något mer? Kloka råd,
> tack!

Det enda jag kommer på är att starta en terminal och köra programmet som du vill montera och formatera med med hjälp av sudo.

Går det inte att logga in som root från login-skärmen i Fedora? Precis som när du loggar in som vanligt fast med användaren 'root' i stället?

Annars går det ju att använda 'sudo' eller 'su root' i terminalen också och lösa det den vägen.

clnr skrev:
> Går det inte att logga in som root från
> login-skärmen i Fedora? Precis som när du loggar
> in som vanligt fast med användaren 'root' i
> stället?
>
> Annars går det ju att använda 'sudo' eller 'su
> root' i terminalen också och lösa det den
> vägen.

Att logga in som root är big no no. root-användaren bör inte ha ett känt lösen. Optimalt kör man allt med sudo <kommando> eller om man är maktgalen och prompt måste leka gud sudo -i.

Jag rekommenderar det inte, jag säger bara att det går. Det var ju det som efterfrågades. Om man gör det på en SuSE-dator får man en massa fina bomber och varningstexter på skrivbordsbakgrunden.

Jag brukar använda 'su' på debian-burken, då jag är van vid det och 'sudo bash' på Linux Mint-burken om jag ska göra fler saker. Men det är bara av lathet...

Jag ska PM:a popcorn till Mårten men vet inte vilket port jag ska trycka in dem i. Funkar det med USB? Kommer de upp på skrivbordet då?

Slött internet som fan. Men i rå nedladdning så går det förvånansvärt fort, uppemot en 11-12 mbit. Jag tror att det är DNS-uppslagningarna som segar.

Finns det nåt sätt (analysprogram) som hämtar en websida och alla dess komponenter samt tar tid på både dns-uppslag och själva laddningen?

firefox?
firefox har ju en enkel variant standard som mäter tid från klick till laddad sida, och gott om plugins att hämta

jag letar efter en grunka, vad det heter det vet jag inte :)
har tillgång till ett trådlöst internet, men! mitt xbox har då ingen Wlan inbyggd .. så.
finns det nån grunka som tar emot min signal ifrån routern som jag sedan kan koppla me en kabel till xboxet?

Dirty_rider skrev:
> som jag fattade den, så måste routern vara
> kopplad till modemet.
> o det vill jag inte, vill inte ha en massa (en)
> sladdar överallt ;)

Nope, då läste du fel =)
Du ska plugga in game adaptern till xboxet med en ethernet-kabel, sen så är det klart. Fråga mig dock inte var man får tag på en game adapter...

Köpte en switch igår av märket D-link http://www.kjell.com/?item=68591&path=97000000,208000000,229000000,233000000,234000000 och tänkte att jag skulle koppla ihop båda datorerna, skrivaren och adsl-modemet så man kunde spela mot varandra, använda samma skrivare på båda datorerna, få internet på båda etc. Nu är det så att jag kopplat in allt men det ända som funkar är internet på den datorn som hade internet sen innan, den får inte kontakt med skrivaren, och den andra datorn.

Att det inte finns internet på andra datorn har jag förstått kan bero på att man måste ha en router mellan adsl-modemet och switchen men tycker det är jäkligt konstigt att jag inte får kontakt mellan datorerna och skrivaren. Det ska väl funka oavsett om man bara kan få internet till en dator?

Om det spelar nån roll så är modemet en Zyxel Prestige 600 series (står det på iaf)
Hoppas nån vet vad det är för problem

/Johan

Det är inte så konstigt som du tror.

Datorerna och skrivaren pratar TCP/IP över Ethernet. Ethernet är det som de flesta switchar klarar av att prata och den går bara över länklagret, dvs det är det som dina nätverkskort pratar. Ovanpå det kör sedan TCP/IP, som alltså oftast tolkas av operativsystemet och inte av hårdvaran. Ethernet och IP har olika adresstyper. Ethernet har globala 48 bitar långa adresser som sätts i fabriken och ser ut ungefär såhär 01:23:45:67:89:ab. IP har 32 bitar långa adresser som är beroende av vilket nät man är kopplad till. De ser ut ungefär såhär: 192.168.19.17. Dessa översätts mellan varandra med något som kallas ARP (Adress resolution protocol).

Ethernet klarar alltså av att prata med alla maskiner som de har elektrisk kontakt med, och bryr sig inte om hur adressen ser ut medan TCP/IP är byggt för stora nät och vill veta vilken väg den ska ta genom nätet för att komma fram. Detta kallas även för routing.

Din "internetdator" har säkert fått en adress av din nätleverantör (ISP) som ser ut ungefär såhär "82.110.42.16" medan din andra dator och din skrivare inte fått någon adress alls. De vet alltså inte var de ska skicka paketen.

Dett kan man lösa på olika sätt. Endera skaffar du en router, som så ser till att du har privata adresser (192.168.x.x, eller 10.x.x.x) på "insidan" och operatörens adress på utsidan. Du kommer då skicka alla paket till routern som bestämmer om paketen ska vara kvar på "insidan" eller om de ska skickas ut på SSI (stora stygga internet).

Den andra lösningen är att du sätter ett extra nätverkskort i din internetdator så att den kan agera som router för ditt privata nät på insidan. Det enklaste här är att du dessutom sätter upp en DHCP-server på "internetdatorn" så att skrivare och den andra datorn kan få adresser automatiskt (DHCP står för Dynamic Host Configuration Protocol).

Du kan även sätta upp hostroutes och ip-alias på dina maskiner, men det är lite meckigare. Men det ska finnas tutorials på nätet om du letar.

Så om man skaffar en router så kommer det lösa sig? Räcker det då med att man kopplar in routern så funkar det eller måste man göra något mer?

Det kopplas väl: adsl-modem --> router --> switch --> datorer + skrivare ?

Routern måste klara NAT, eftersom du bara får en IP-adress från din bredbandsleverantör. Välj gärna en router med inbyggd brandvägg. Annars är din skrivare helt oskyddad och det kan vara lite riskabelt att öppna portar mellan datorerna på ditt nätverk även om du har brandvägg i operativsystemn. Enklast är att välja en som även har inbyggd switch. Det är inte särskilt dyrt.

T.ex.:

http://www.dustinhome.se/pd_5010099927.aspx

Då får du alla ovan nämnda egenskaperna.

(Obs. jag har inte koll på om det är en bra router eller inte. Jag vill bara visa ett exempel.)

jag tror det lättaste är att confa om hans ADSL-modem så att istället för att köra bridgemode så kör han NAT och BABAAM, då slipper han köpa en router och det fungerar alldeles utmärkt med att plugga in alla datorer, skrivare tv-spel och övrigt i switchen och sedan kopplar man switchen->modemet

Då gäller det så klart att modemet ska stödja detta men det gör väl mer eller mindre alla adsl-modem?

BABAAM har jag ingen aning om vad det är, men ett modem är ett modem är ett modem. Visst finns det modem som även har inbyggda NAT-routers och liknande, men det är ju just det: ett modem med inbyggd NAT-router. Hade han haft det hade det ju inte varit något problem, speciellt inte om den hade haft inbyggd DCHP också.

Det finns en uppsjö med routrar att köpa där ute. Jag gillar Linksys, till exempel WAP54G http://www.webhallen.com/prod.php?id=39049 då får du en trådlös accesspunkt på köpet också. Om du vill kan du dessutom köra linux på den och få den att göra precis vad du vill, men det är överkurs.

Vad den gör är alltså att hämta en adress från din leverantör och sätta den som adress på sig själv, sedan dela ut adresser innåt i ett spann som du själv bestämmer (förslagsvis 192.168.0.0) och då kommer allt lösa sig av sig självt, i och med alla (dator som tidigare hade kontkat med internet, dator utan internet och skrivaren) kommer sitta på samma nät kan de prata med varandra, och i och med att accesspunkten får den externa adressen kan den routa trafiken från båda maskinerna ut på internet.

Andra routrar gör samma sak, den som jag länkade till har även trådlöst internet om du vill dela med grannarna eller skaffa dig en EeePC eller annan laptop.

Ok en router blir det att skaffa alltså.
Tack för svar :)

PS. Kom på att jag glömde fråga men måste man skriva in ip-adresser själv efter man skaffat routern eller fixar den det automatiskt? Om man måste, är det lätt?
Märks att jag inte kan så mycket om det här ;)

Senast redigerad av en moderator:
Jag känner att jag skulle vilja ha en
server (ftp?) att ladda upp filer på,som jag sedan
kan ge vänner tillgång för att ladda ner till ex. bilder/skivor.
Saken är den att jag inte har en aning om hur detta fungerar eller
hur man gör en s.k. "ftp-server",då jag även googlat lite.

Någon som vill tipsa en lost kille?

mvh M

Det är lite krångligt med ftp

Filezilla är en bra ftp-server. Deras hemsida borde ha lite matnyttig info också.

Du kommer att behöva port-forwarda ftp-portar om du sitter bakom en NAT...

Max.K skrev:
> Jag känner att jag skulle vilja ha en
> server (ftp?) att ladda upp filer på,som jag
> sedan
> kan ge vänner tillgång för att ladda ner till
> ex. bilder/skivor.
> Saken är den att jag inte har en aning om hur
> detta fungerar eller
> hur man gör en s.k. "ftp-server",då jag även
> googlat lite.
>
> Någon som vill tipsa en lost kille?
>
> mvh M

Kan tipsa om detta om du bara snabbt vill dela ut något och inte använda MSN-nätverkets hopplösa filöverföring.

http://www.rejetto.com/hfs/

Det du gör med det är att starta en liten webserver, i stort sett bara att starta och använda drag&drop till fönstret för det du vill dela ut. Du kan dela ut hela mappar och skapa användare med lösenord.

Annars är som sagt filezilla server ett bra gratisalternativ för en riktig ftp-server.

Tillbaka
Topp