[OT] Dator

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Tja!
Skrämmer upp en 16 åring :LOL:
Jag är helt jävla novis när det kommer till prestanda och det som styr en dator, inget intresse alls, och ingen att fråga som kan något om detta ämne.
Syfte, normalt hemmabruk, inget spel, hantera dokument, bilder och någon enstaka gopro film.
Därför behöver jag lite råd på skillnaden mellan stationär pelare eller vs så kallad ... allt i ett dator.

Antingen köper jag en stationär pelare som tar massa plats, allt som säljs är säkert bättre än det vi har idag.
Eller något som kallas allt i ett dator, jag tror jag fattar vad det innebär, att "datorn" är i skärmen... eller?

Men duger en "allt i ett dator för hemmabruk?" visst står det så i annonsen, men vad innebär det i så fall?
Gällande minnen så har vi mobila minnen för ex. bilder och filmer.

Det jag funderat på är om denna i så fall kan duga gott? ...
Vill du ha en sån där integrerad dator är den här sjukt mycket bättre. Dubbelt med ram och snabbare processor för samma pris. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5355884
Eller en begagnad Imac kanske. Finns många firmor som säljer begagnade macs med garanti.

Jag skulle dock köpt någon form av dator med chrome OS om jag hade saknat datorintresse. En liten låda att fästa bak på en lämplig skärm.

Konsensus

Aktiv medlem
[OT] Dator
Vill du ha en sån där integrerad dator är den här sjukt mycket bättre. Dubbelt med ram och snabbare processor för samma pris. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5355884
Eller en begagnad Imac kanske. Finns många firmor som säljer begagnade macs med garanti.

Jag skulle dock köpt någon form av dator med chrome OS om jag hade saknat datorintresse. En liten låda att fästa bak på en lämplig skärm.
Intressant tack, på ett sätt tolkat jag att denna typ duger gott som "hemmadator"
Jag vill tillägga att jag är hyfsad på att arbeta i en dator med olika program, just det är inget bekymmer. Vidare kan man tycka att jag ska kunna någon om dator, men icke sa nicke :-) Chromebook har jag på jobbet samt klassisk laptop.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Intressant tack, på ett sätt tolkat jag att denna typ duger gott som "hemmadator"
Jag vill tillägga att jag är hyfsad på att arbeta i en dator med olika program, just det är inget bekymmer. Vidare kan man tycka att jag ska kunna någon om dator, men icke sa nicke :-) Chromebook har jag på jobbet samt klassisk laptop.
Ja den jag länkade är absolut rätt bra spec på. Om datorn som helhet är bra med tanke på kylning och sånt vågar jag inte gå i god för. Kolla om det finns recentioner. Tycker som någon annan skrev att 8gb RAM är för lite idag. Kollade nu och använder ca 7.5gb bara av att ha igång chrome med 10 flikar och kalkylatorn (windows 10).

BAPEsta

Aktiv medlem
[OT] Dator
Ja den jag länkade är absolut rätt bra spec på. Om datorn som helhet är bra med tanke på kylning och sånt vågar jag inte gå i god för. Kolla om det finns recentioner. Tycker som någon annan skrev att 8gb RAM är för lite idag. Kollade nu och använder ca 7.5gb bara av att ha igång chrome med 10 flikar och kalkylatorn (windows 10).
8GB RAM är absolut inte för lite för den typen av hemmabruk som beskrevs. Man kanske inte nödvändigtvis ska gå lägre men det kommer definitivt räcka.

Låter väldigt konstigt att du skulle aktivt använda 7,5GB RAM med så lite aktivitet. Säker på att allt står rätt till?

Implosion

Aktiv medlem
[OT] Dator
8GB RAM är absolut inte för lite för den typen av hemmabruk som beskrevs. Man kanske inte nödvändigtvis ska gå lägre men det kommer definitivt räcka.

Låter väldigt konstigt att du skulle aktivt använda 7,5GB RAM med så lite aktivitet. Säker på att allt står rätt till?
Chrome är väl ökänt för att käka minne?

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator

Om man kan få en dator för samma pris med 16 gb är det väl en no brainer att framtidssäkra. Om man vill klippa goprovideos som nu mera ofta är i 4k så räcker inte 8gb långt. Olidligt att klippa 4k video på en pc med 8 gig i ram. Nästan omöjigt om man använder adobe i alla fall.
Jag hade haft igång lite program som låg kvar i ramminnet verkar det som.
Men 5gb användning bara med chrome uppe efter omstart har jag i alla fall. Inte mycket marginal upp till 8 det heller.

Implosion

Aktiv medlem
[OT] Dator
Kan nästan garantera att det mesta där faktiskt inte ligger i minne utan en sidfil på din hårddisk/SSD.

Sällan som man faktiskt maxar ut minne om man inte aktivt sitter med t.ex. någon form av medieredigering eller ett tungt spel.
Nja, så länge inga andra minneskrävande program körs samtidigt är jag tämligen övertygad att Chrome sörplar ram. Det i sig behöver ju inte vara något negativt då oanvänt minne inte är annat än just oanvänt. Det som är mer spännande är ju hur tillgängligt minne prioriteras när man börjar köra andra program parallellt med exempelvis Chrome.

Jämför man Chrome med exempelvis Firefox är skillnaden enorm i minnesanvändning.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Kan nästan garantera att det mesta där faktiskt inte ligger i minne utan en sidfil på din hårddisk/SSD.

Sällan som man faktiskt maxar ut minne om man inte aktivt sitter med t.ex. någon form av medieredigering eller ett tungt spel.
Poängen med mer ram är ju att slippa ha sidfiler som är långsamt. Min dator med 32gb I ram slösar säkert mer på ram det än om jag hade haft 8.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Om jag skulle köpa en ny arbetsstation idag, då skulle jag minst ha 16gb RAM och en processor med 8 kärnor och 16 trådar (någon AMD Ryzen CPU). Hyfsat framtidssäkert om man inte spelar som primär syssla.

Allt-i-ett-datorerna tycker jag verkar vara rätt kass "bang for the buck". Visst, kanske lite snyggare och tar mindre plats, men jobbigare att uppgradera och dyrare? Och eventuellt sämre luftflöde osv. Jag vettetusingen!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Sen kan det ju vara värt att vänta tills Black Week / Black Friday om man inte har bråttom. Finns ju faktiskt en chans att man kan göra sig en hyfsad affär då!

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Dator
Senaste Ryzen 5000-serien verkar smiska det mesta i pris/prestanda, MEN de kanske inte går att köpa ens till BF?

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Dator
Vill man ha något litet så finns även NUC. Går att gömma undan. Det är dock "barebone" så det krävs lite handpåläggning innan den funkar.
Jag har en gammal sådan till trainern, funkar bra även om det är lite trött om jag kör Zwift och en film samtidigt.

Sen är jag sugen på att köpa en Raspberry pi 400 när den kommer med svenskt tangentbord. Dock inte som huvuddator.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Nya Apple Minin då? Finns många anledningar inte inte köpa Apple men ska man tro lite syntetiska benchmarks så är den det snabbaste som går att köpa nu. Snabbast cpu'n då alltså....

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Nya Apple Minin då? Finns många anledningar inte inte köpa Apple men ska man tro lite syntetiska benchmarks så är den det snabbaste som går att köpa nu. Snabbast cpu'n då alltså....
Jag hade väntat några månader för att se hur övergången mellan x86 och ARM går innan jag köpt en macdator med M1. Tråkigt att vara försökskanin.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Nja, så länge inga andra minneskrävande program körs samtidigt är jag tämligen övertygad att Chrome sörplar ram. Det i sig behöver ju inte vara något negativt då oanvänt minne inte är annat än just oanvänt. Det som är mer spännande är ju hur tillgängligt minne prioriteras när man börjar köra andra program parallellt med exempelvis Chrome.

Jämför man Chrome med exempelvis Firefox är skillnaden enorm i minnesanvändning.
Snabbt test. Drog upp den här tråden, en musikvideo på Youtube, Aftonbladet och Wiggle i fyra separata flikar. Drog upp samma flikar i Edge, Chrome och Firefox. Edge 800MB, Firefox 900MB, Chrome 1300MB. Innan jag drog upp Firefox och Edge så drog Chrome 1700MB.

Implosion

Aktiv medlem
[OT] Dator
Snabbt test. Drog upp den här tråden, en musikvideo på Youtube, Aftonbladet och Wiggle i fyra separata flikar. Drog upp samma flikar i Edge, Chrome och Firefox. Edge 800MB, Firefox 900MB, Chrome 1300MB. Innan jag drog upp Firefox och Edge så drog Chrome 1700MB.
Betydligt mindre skillnad än vi uppmätte på jobbet. Chrome låg då på drygt tre gånger så hög minnesanvändning som Firefox med samma flikar öppna.

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag hoppar in i den här tråden. Jag skall sätta ihop en liten dator att ha i garaget för garagesurf och Zwift. Har hittat riktigt billiga saker på blocket/FB men kommer köpa moderkort och processor nytt på på black Friday. Datorn är liten (Mini-ITX) med ok kylning men skall inte vara något monster på något sätt. 300W nätaggregat.

Vad hade ni satsat på?
I3-10300 - 3,7GHz (Turbo 4,4GHz) 4 kärnor 8 trådar, 1590kr
I5-10600 - 3,3GHz (Turbo 4,8GHz) 6 kärnor 12 trådar, 2390kr

Vad är viktigast för Zwift (bortsett från grafikkortet då)? Jag har för mig att zwift inte utnyttjar alla kärnor utan bara en. Då är ju I3:an bättre med 3,7 vs 3,3 på I5:an. Dock högre turbo på I5. Men när pressas den upp i turboläget? Kan den göra det en hel zwiftperiod om det behövs eller är det bara kortare stunder?

Det skall vara ett budgetbygge så I3:an lockar mest just nu, men samtidigt vet man ju inte vad black Friday har att bjuda på...

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag hoppar in i den här tråden. Jag skall sätta ihop en liten dator att ha i garaget för garagesurf och Zwift. Har hittat riktigt billiga saker på blocket/FB men kommer köpa moderkort och processor nytt på på black Friday. Datorn är liten (Mini-ITX) med ok kylning men skall inte vara något monster på något sätt. 300W nätaggregat.

Vad hade ni satsat på?
I3-10300 - 3,7GHz (Turbo 4,4GHz) 4 kärnor 8 trådar, 1590kr
I5-10600 - 3,3GHz (Turbo 4,8GHz) 6 kärnor 12 trådar, 2390kr

Vad är viktigast för Zwift (bortsett från grafikkortet då)? Jag har för mig att zwift inte utnyttjar alla kärnor utan bara en. Då är ju I3:an bättre med 3,7 vs 3,3 på I5:an. Dock högre turbo på I5. Men när pressas den upp i turboläget? Kan den göra det en hel zwiftperiod om det behövs eller är det bara kortare stunder?

Det skall vara ett budgetbygge så I3:an lockar mest just nu, men samtidigt vet man ju inte vad black Friday har att bjuda på...
Det går inte att köpa en ny cpu idag som blir stressad av Zwift. Kör med en i7 2700k som är bra mycket långsammare än de två du listat och min cpuanvändning har nog aldrig gått över 15 %.

Sen varför ska du ha en intelpropp som det bara finns moderkort för +2000 kr till? Moderkorten till AMD kostar nästan hälften så mycket och även den billigaste AMD cpu'n runt femhundringen har gott och väl kraft nog till zwift + garagesurf även om en AMD 3100X/3300X nog hade varit roligare om den hade gått få tag på.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det beror nog på. Zwift kokar min gamla laptop och så gammal är den inte. Antar att det är GPU som måste vara bättre än på en kontorsdator

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det går inte att köpa en ny cpu idag som blir stressad av Zwift. Kör med en i7 2700k som är bra mycket långsammare än de två du listat och min cpuanvändning har nog aldrig gått över 15 %.

Sen varför ska du ha en intelpropp som det bara finns moderkort för +2000 kr till? Moderkorten till AMD kostar nästan hälften så mycket och även den billigaste AMD cpu'n runt femhundringen har gott och väl kraft nog till zwift + garagesurf även om en AMD 3100X/3300X nog hade varit roligare om den hade gått få tag på.
Jag är inte så insatt i AMD än och är rätt inkörd på Intel. Lite dyrare är ok i det här sammanhanget.

Datorn är tänkt att byggas en gång nu och sedan får den stå och tugga på länge. Billig och framtidssäker är målet. Jag behöver kanske byta grafikkort om något år men det kommer att finnas många på begagnade på blocket som räcker för mina behov.

Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Kort sagt så är intel lika ute i datorvärlden som 26" hjul är på mtb.
Mycket mer framtidsäkert också då de är mycket bättre än Intel på att låta nya processorer funka med äldre moderkort om man vill uppgradera.
Vill man slå Intel i single core behöver man dock gå på deras senaste 5000 serie vilket blir dyrare. Men jag gissar att en 3000 serie ryzen räcker mer än väl ändå.

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Kort sagt så är intel lika ute i datorvärlden som 26" hjul är på mtb.
Mycket mer framtidsäkert också då de är mycket bättre än Intel på att låta nya processorer funka med äldre moderkort om man vill uppgradera.
Vill man slå Intel i single core behöver man dock gå på deras senaste 5000 serie vilket blir dyrare. Men jag gissar att en 3000 serie ryzen räcker mer än väl ändå.
Tack, det hade jag inte koll på. Jag kör för övrigt fortfarande på mina gamla 26:or, även om jag numera även har en 29:a med. 😀

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Tycker jämförelsen mellan 26"or och Intel är lite orättvis. Det finns ju faktiskt lägen idag där 26" är bästa hjulstorleken. Intel är tyvärr i nuläget sämst på absolut allt. En bättre jämförelse vore väl istället att jämföra de som köper Intel idag med någon som köpte en ny CRT-tv för några år sedan

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Dator
Man kan ju inte förneka att Intel är bättre på en sak, marknadsföring! ;)
Tack o lov så marknadsför AMD:s CPU:er sig själva nu mer! =)

RN

Aktiv medlem
[OT] Dator
Nu är ju jag en sån där trasig j-vel som kör Intel. Men vad gör ni med CPUn som gör att intel är så infernaliskt uselt.

Tillägg är att jag köpte min nuvarande rigg för två år sen och då verkade inte AMD vara direkt överlägnsa.

/R

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Man kan ju inte förneka att Intel är bättre på en sak, marknadsföring! ;)
Tack o lov så marknadsför AMD:s CPU:er sig själva nu mer! =)
Intel var ju faktiskt det enda alternativet för några år sedan. Tänk dig själv att ha 100% av konsumentmarknaden typ. :P Pengarna måste ha flödat!

En STOR fördel ur uppgraderingssynpunkt är ju att AMD inte byter socket lika ofta som Intel. Jag köpte min AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz för strax över 3 år sedan och AM4-socket är fortfarande aktuellt! Det innebär att jag kan köpa senaste Ryzen-processorn och antagligen bara uppdatera bios så är jag igång. Smidigt och enkelt!

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Dator
Nu är ju jag en sån där trasig j-vel som kör Intel. Men vad gör ni med CPUn som gör att intel är så infernaliskt uselt.

Tillägg är att jag köpte min nuvarande rigg för två år sen och då verkade inte AMD vara direkt överlägnsa.

/R
Intel är i princip kvar där de var för två år sedan medans AMD rusat förbi! Intels försök att komma förbi 14nm processen verkar inte gå speciellt bra medans AMD redan pumpar ut CPU:er med 7nm arkitektur, snabbare och mindre energikrävande CPU:er är bara en fördel!

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det är visst en i5 5300U.
Med Zwift drar den typ 50% cpu lastat jämt på 4 cores.
GPU (3D) drar runt 70%.

Det var nån antimalware som gjorde att CPU spikade innan men det varar bara några minuter verkar det som.
Eftersom GPUn är aktiv så vet jag inte hur mycket en bättre sådan skulle hjälpa.

Detta är på LOW.
Nu vet jag inte hur kass en i5 är 2020 men det enklaste är väl att köpa en AppleTV4 4k.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator

/R
Renderar bilder och redigerar film. Att man man få så mycket kraft i en laptop (ryzen 4800H) för priset är helt sjukt. Motsvarande prestanda från intel hade jag fått betala över 10.000 mer för. Med ungefär dubbla värmeutvecklingen.
På desktopsidan har intel hämtat hem mycket av skillnaden igenom att i princip halvera priserna senaste 2 åren.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det är visst en i5 5300U.
Där ligger mycket av hatet. Intels laptopproppar ser ok ut pa papperet men är i princip alltid långsamma fläktmoster som klockar ner sig själva till snigelfart såfort de får något att göra.. Sen får man en sån dator av jobbet som man MÅSTE använda. surt...

E väl egentligen inget fel på Intel för desktop men kombinationen konsumentovänliga+dyra+svåra att uppgradera produkter har ansetts ok eftersom de varit snabbast. Nu är de långsammast men fortsätter i samma stil. Vill man vara snabbast till varje pris köper man nuförtiden en Apple dator. Gillar man inte Apples konsumentovänliga stil så köper man AMD. Intel köper man väl bara om man är storinköpare och får en "schyst" deal. Får man inte kokain och bjudresor med sin Intel har man gjort en dålig deal

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Tycker jämförelsen mellan 26"or och Intel är lite orättvis. Det finns ju faktiskt lägen idag där 26" är bästa hjulstorleken. Intel är tyvärr i nuläget sämst på absolut allt. En bättre jämförelse vore väl istället att jämföra de som köper Intel idag med någon som köpte en ny CRT-tv för några år sedan
App app app. Inte är fortfarande bäst på att vara rövhål och försöka hindra laptoptillverkare från att gå över till AMD.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator
Där ligger mycket av hatet. Intels laptopproppar ser ok ut pa papperet men är i princip alltid långsamma fläktmoster som klockar ner sig själva till snigelfart såfort de får något att göra.. Sen får man en sån dator av jobbet som man MÅSTE använda. surt...

E väl egentligen inget fel på Intel för desktop men kombinationen konsumentovänliga+dyra+svåra att uppgradera produkter har ansetts ok eftersom de varit snabbast. Nu är de långsammast men fortsätter i samma stil. Vill man vara snabbast till varje pris köper man nuförtiden en Apple dator. Gillar man inte Apples konsumentovänliga stil så köper man AMD. Intel köper man väl bara om man är storinköpare och får en "schyst" deal. Får man inte kokain och bjudresor med sin Intel har man gjort en dålig deal
Kylning verkar mycket riktigt vara ett problem på de senaste modellerna jag haft.

Min poäng var mest att man inte kan räkna med att random "surfdator" funkar bra för zwift.
Oavsett CPU verkar det rulla betydligt bättre på en mer spelinriktad GPU.

Det är också ATV 4k som rekommenderas just pga starkare GPU om jag förstår det rätt.
Om man kan tänka sig att surfa på mobilen i garaget så hade jag nog ändå köpt en ATV4 och inte en sk surfdator.

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Kylning verkar mycket riktigt vara ett problem på de senaste modellerna jag haft.

Min poäng var mest att man inte kan räkna med att random "surfdator" funkar bra för zwift.
Oavsett CPU verkar det rulla betydligt bättre på en mer spelinriktad GPU.

Det är också ATV 4k som rekommenderas just pga starkare GPU om jag förstår det rätt.
Om man kan tänka sig att surfa på mobilen i garaget så hade jag nog ändå köpt en ATV4 och inte en sk surfdator.
Först tänkte jag ha en apple tv i garaget för Zwift men grafiken är avsevärt mycket sämre på en ATV än på en hyfsat specad dator. Och får jag välja föredrar jag "fin" grafik. Sen är det rätt gött att ha tillgång till en dator i garaget med.

Jag har tittat runt lite på AMD vs Intel och jag tycker inte att man får speciellt mycket mer kraft på AMD gentemot Intel i samma prisklass. Jag tänkte mig en I3-10300 och motsvarande AMD är rätt lik i prestandan (Ryzen 3 3200G / Ryzen 3 3300X).

Om jag skall välja AMD, vad anser ni då är så mycket bättre än en I3-10300? I3:an blir inte speciellt varm om jag förstått rätt och jag vill inte behöva ha en byggfläkt för att kyla datorn..

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Först tänkte jag ha en apple tv i garaget för Zwift men grafiken är avsevärt mycket sämre på en ATV än på en hyfsat specad dator. Och får jag välja föredrar jag "fin" grafik. Sen är det rätt gött att ha tillgång till en dator i garaget med.

Jag har tittat runt lite på AMD vs Intel och jag tycker inte att man får speciellt mycket mer kraft på AMD gentemot Intel i samma prisklass. Jag tänkte mig en I3-10300 och motsvarande AMD är rätt lik i prestandan (Ryzen 3 3200G / Ryzen 3 3300X).

Om jag skall välja AMD, vad anser ni då är så mycket bättre än en I3-10300? I3:an blir inte speciellt varm om jag förstått rätt och jag vill inte behöva ha en byggfläkt för att kyla datorn..
Skall du har ett separat grafikkort? Vilket i så fall?

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator

Ok, har inte kollat zwift på ATV4 själv men bara hört gott om det. Visserligen är väl mycket fokus på "painless" inte performance...så det är kanske nåt man ska fundera på.
Nu kostar ju inte ATV mer än att man skulle kunna kosta på sig att jämföra. Jag har en gammal desktop jag skulle kunna rotera ut till gymmet. Den verkar rulla Zwift i Ultra utan problem (vad jag kan se vid snabb test). Trots en gammal intel CPU, Tro det eller ej. i5 2400 3.1GHz och GTX 1070.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer