[OT] Dator

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag har ett GTX 1050 TI så jag antar att jag inte behöver integrerad grafik i processorn. Finns det någon nackdel att ha det ändå? Fördel?
Aha nej det spelar ingen roll på intel men på amd får man långsammare processor om man vill ha en med integrerad grafik.

Tycker ändå det ser ut att skilja en del till amds fördel om man jämför 10300 mot 3300x
Även om de hade varit helt jämbördiga så hade det vägt över att AM4 sockeln funkar även på 5000 serie cpus.

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Ok, har inte kollat zwift på ATV4 själv men bara hört gott om det. Visserligen är väl mycket fokus på "painless" inte performance...så det är kanske nåt man ska fundera på.
Nu kostar ju inte ATV mer än att man skulle kunna kosta på sig att jämföra. Jag har en gammal desktop jag skulle kunna rotera ut till gymmet. Den verkar rulla Zwift i Ultra utan problem (vad jag kan se vid snabb test). Trots en gammal intel CPU, Tro det eller ej. i5 2400 3.1GHz och GTX 1070.
Det är rätt stor skillnad i grafik. Sen är fjärrkontrollen till apple-tv:n ett skäl att avstå. Det är, enligt youtube, svårt att navigera med den i Zwift, framför allt när man är svettigt och skumpar på en cykel. Då föredrar jag ett tangentbord och mus.

@rouster Problemet med AMD är också att de är restnoterade. Leveranser verkar dröja till nästa år för 3300x.

3300x hade nog varit ett bra alternativ men går den inte att köpa är det ju inte så lätt.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det är rätt stor skillnad i grafik. Sen är fjärrkontrollen till apple-tv:n ett skäl att avstå. Det är, enligt youtube, svårt att navigera med den i Zwift, framför allt när man är svettigt och skumpar på en cykel. Då föredrar jag ett tangentbord och mus.

@rouster Problemet med AMD är också att de är restnoterade. Leveranser verkar dröja till nästa år för 3300x.

3300x hade nog varit ett bra alternativ men går den inte att köpa är det ju inte så lätt.
Haha. Ja en intel är ju klart bättre än en AMD som man inte har.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator

Generellt borde de fixa så man kan köra allt från companion, jag är inte sugen på keyb och mouse när jag tränar. Fast så har jag som sagt inte testat atv versionen utan det var en from förhoppning att det skulle funka bra. DC rainmaker är nöjd i alla fall.
Vid en snabb koll känns RGT mer genomarbetat men det drar ännu mer GPU.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Dator
-Processor: AMD AthlonXP 3200+
-Internminne: 512 MB/400Mhz(1x512)
-Hårddisk: 200Gb/7200 rpm
-Brännare: DVD+-RW+-R Double Layer
-Grafik: nVidia GF5500 256MB
-56k Modem, Nätverkskort, Wlan b&g
-Multifunktionstgtbord, Optisk mus
-Firewire, USB 2.0 TV-tuner m.fjärr!
-Windows XP Home, Workssuite 2004
-Adobe Photoshop Elements 2.0
-Norman Antivirus 3 år, Win DVD
-Nero Burn
-17 tums CRT av märket Samsung
Pris; 10995:-

/Fredde
Det har hänt en del på datorfronten på 16 år...
56k modem, 512Mb RAM, 17" crt skärm, DVD brännare etc :love:

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator
Fast modem var gammalt redan då? Jag hade gratis RAS så jag höll emot länge men 2004 var jag väl ändå på breda band tror jag

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Dator

Ja fjärrkontrollen är en dealbreaker tyvärr, enormt hopplöst. Tråkigt för det är fantastiskt smidigt med ATV annars. Aldrig tappat kontakt och funkar direkt och snabbt alltid.

desmo

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag är bara datoranvändare, visste inte att det var AMD före Intel nu för tiden.
Gäller samma förhållande även på "små" processorer? Jag funderar på en Chromebook men är dåligt på datorspecifikationer.

desmo

Aktiv medlem
[OT] Dator
"Små" som i pengar? Spela roll, köp den Chromebook som enligt din definition är finast/bäst/billigast, Chippet innuti kommer inte spela så stor roll
Menade nog mer i termen "mindre antal transistorer" typ. Eller mindre kraftfulla. Otydligt från min sida!
Men kontentan är att alla chromebooks är så lättdrivna att hårdvaran är sekundär? (kommer användas till surf, streaming, google docs typ).

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Menade nog mer i termen "mindre antal transistorer" typ. Eller mindre kraftfulla. Otydligt från min sida!
Men kontentan är att alla chromebooks är så lättdrivna att hårdvaran är sekundär?
Utan att veta något om chromebooks så tror jag du har rätt. Folk verkar vara nöjda med dem oavsett vad som sitter i. Sen det där med "små" processorer. Köper du en ny iPhone kommer processorn i den ha några miljarder transistorer fler än en ny fin intel, dra en bråkdel av effekten och vara ungefär lika snabb. Svårt säga vem som är liten i det sammanhanget. Att Apple nu är kung när det gäller rå prestanda ställer saker och ting lite på huvet, så ska det liksom inte va tycker man...

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Utan att veta något om chromebooks så tror jag du har rätt. Folk verkar vara nöjda med dem oavsett vad som sitter i. Sen det där med "små" processorer. Köper du en ny iPhone kommer processorn i den ha några miljarder transistorer fler än en ny fin intel, dra en bråkdel av effekten och vara ungefär lika snabb. Svårt säga vem som är liten i det sammanhanget. Att Apple nu är kung när det gäller rå prestanda ställer saker och ting lite på huvet, så ska det liksom inte va tycker man...
Apple är på god väg att så småningom bli kung i rå prestanda men M1 är ju inte riktigt där än. De får ut klart mest prestanda per watt just nu men behöver ju bygga en processor med fler av den snabba kärnan. Vilket de lär släppa nästa år.

Grymt hög ranking för single core i cinebench för att vara laptopprocessor

Inte så bra ranking på multi core, som ju de allra flesta program nu mera är optimerade för.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Grymt hög ranking för single core i cinebench för att vara laptopprocessor
Du säger grymt hög ranking, jag säger kross :). Jagvetinte... i cykeltermer är det som om en nykomling i jeans och damtralla skulle hålla jämna steg med en bloddopad världselit uppför Stelvio. Att nykomlingen sen inte kom absolut först över mållinjen skulle efter det inte hindra mig från att utropa den till starkast.. Att nykomlingen efter det kom långt efter i lagtempot får mig inte att byta åsikt. När det sen kommer starka röster som säger att cykling upp för Stelvio faktiskt inte är representativt för "cykling" så säger jag jaha...börjar få slut på analogier nu men du fattar :)

clnr

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag är bara datoranvändare, visste inte att det var AMD före Intel nu för tiden.
Gäller samma förhållande även på "små" processorer? Jag funderar på en Chromebook men är dåligt på datorspecifikationer.
Just nu har AMD tronen bland x86. Intel lär ta över den när de lanserar sin nästa familj för skrivbordsdatorer (i mars kanske). Sen går nog AMD om när de gör sin uppdatering. Åtminstone om man ser till singeltrådsprestanda.

Om valet endast står mellan AMD och Intel på en chromebook så kör Intel. Men chromebook är ett så vitt begrepp där det finns en hel del ARM-varianter med och där har jag inte så bra koll på jämförelserna. Om du vill ha ett utlåtande där får du nog komma med konkreta exempel. Det finns rätt många parametrar att titta på: Pris, batterieffektivitet, absolut prestanda. Chromebooks kostar mellan 2000 och 18000. Vad är det du vill använda den till?

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Du säger grymt hög ranking, jag säger kross :). Jagvetinte... i cykeltermer är det som om en nykomling i jeans och damtralla skulle hålla jämna steg med en bloddopad världselit uppför Stelvio. Att nykomlingen sen inte kom absolut först över mållinjen skulle efter det inte hindra mig från att utropa den till starkast.. Att nykomlingen efter det kom långt efter i lagtempot får mig inte att byta åsikt. När det sen kommer starka röster som säger att cykling upp för Stelvio faktiskt inte är representativt för "cykling" så säger jag jaha...börjar få slut på analogier nu men du fattar :)
Ja i single core är den grym(bäst bland laptopts). Det var dock många år sedan single core var viktigast och alla program inklusive webbläsare körs ju på många kärnor och då faller den kort än så länge. Men nästa år kommer den vara bäst även i det som är viktigt om de släpper en med fler kärnor.
Min egna laptop med en amd processor är till expempel mellan 40 och 50% snabbare i både cinebench och i att exportera film. Så du kan lägga ner din våta appledröm att den är bättre än allt.

desmo

Aktiv medlem
[OT] Dator
Just nu har AMD tronen bland x86. Intel lär ta över den när de lanserar sin nästa familj för skrivbordsdatorer (i mars kanske). Sen går nog AMD om när de gör sin uppdatering. Åtminstone om man ser till singeltrådsprestanda.

Om valet endast står mellan AMD och Intel på en chromebook så kör Intel. Men chromebook är ett så vitt begrepp där det finns en hel del ARM-varianter med och där har jag inte så bra koll på jämförelserna. Om du vill ha ett utlåtande där får du nog komma med konkreta exempel. Det finns rätt många parametrar att titta på: Pris, batterieffektivitet, absolut prestanda. Chromebooks kostar mellan 2000 och 18000. Vad är det du vill använda den till?
Jag ska använda den till att surfa, streama lite film/musik och Google Docs typ. Typ surfplatta med tangentbord.
Så jag tittar på den billigare ändan av spektrumet, typ max 4k OM det är tillräckligt för mitt behov.
Exempel från prisjakt: https://www.netonnet.se/art/dator-s...k/lenovo-s345-14ast-81wx0003mx/1013310.16492/

nisseson

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag ska använda den till att surfa, streama lite film/musik och Google Docs typ. Typ surfplatta med tangentbord.
Så jag tittar på den billigare ändan av spektrumet, typ max 4k OM det är tillräckligt för mitt behov.
Exempel från prisjakt: https://www.netonnet.se/art/dator-s...k/lenovo-s345-14ast-81wx0003mx/1013310.16492/
Jag har en Toshiba Chromebook från 2015 med en Intel Celeron N2840 som fortfarande känns rapp och mer än ok för det man gör på en chromebook. Den scorar 585 i CPU Mark enligt www.cpubenchmark.net när AMD:n du länkar till scorar 1273. Jag tror den kommer kännas rapp nog.

clnr

Aktiv medlem
[OT] Dator
@desmo Största problemet med den du länkar till är inte processorn utan eMMC-lagringen. 64GB är lite så den kräver rätt konstant internetuppkoppling till molntjänst om du ska kunna ha någon större mängd data. Såvitt jag vet så är eMMC (samma lagringsteknik som SD-kort) begränsad i antal skrivningar jämfört med vanlig SSD-teknik. Dvs den "slits" snabbare. Men för det beskrivna användningsområdet så lär den funka.

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Dator
Om man behöver en ny s.k. ultraportabel laptop då? Kan man ha en MacBook Air trots att man kör Windows? Det som lockar med Macen är skärmen och batteritiden; jag hittar inget annat i prisklassen (ca 10-12 000) som har bättre batteritid och lika högupplöst skärm. Prestandan i övrigt tror jag inte är ngn fara, jag kör inte så tunga applikationer på datorn (tror jag).

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Dator
Om man behöver en ny s.k. ultraportabel laptop då? Kan man ha en MacBook Air trots att man kör Windows? Det som lockar med Macen är skärmen och batteritiden; jag hittar inget annat i prisklassen (ca 10-12 000) som har bättre batteritid och lika högupplöst skärm. Prestandan i övrigt tror jag inte är ngn fara, jag kör inte så tunga applikationer på datorn (tror jag).
Menar du att du vill köra Windows på macen, eller vissa program? Jag använder en iPad pro som ultra portabel "laptop" trots att jag är windows och android användare. Jag använder inget av Apples appar, förutom app store. Istället kör jag Googles appar (foto och Gmail) samt Office 365 på den.
Det funkar ganska bra, men jag saknar riktig fönsterhantering.
På en MacBook får du ju riktig fönsterhantering. (oavsett om du kan köra Windows eller inte på den)

uandt

Aktiv medlem
[OT] Dator
Du kan inte ha den nya M1 om du ska köra Windows. (som det ser ut nu)
Det kommer nog funka när Microsoft får ordning på ARM-versionen av windows. Annars det närmst man kan komma en MacBook Air är väl en MS surface laptop på rea?

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det kommer nog funka när Microsoft får ordning på ARM-versionen av windows. Annars det närmst man kan komma en MacBook Air är väl en MS surface laptop på rea?

Nämen titta, den där kan ju va intressant! Har dock ratat Surface pga blanka skärmar. Men nu inser jag att Macbook Air också kommer med blank skärm, och att den matta skärmen på flickvännens Macbook är förbehållen pro-modellen.

Windows är ett skall-krav (jobbdator).

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Så här blev det till slut.
i5-10600 med integrerad grafik (65W TPD)
MSI moderkort
16Gb ram
Nvidia GTX 1050 ti sc
2x512 M.2 SSD
Silverstone Sugo sg05 chassi (10,8 liter), 300w PSU
Trådlös mus och tangentbord från skräpbingen på jobbet

Begagnade och fådda delar bortsett från processor. Jag ville ha integrerad grafik så att jag kan köra t.ex. en film på en extra skärm om jag vill, utan att belasta det "riktiga" grafikkortet. Grafikkortet klarar zwift i ultra (1080p) med glans. Jag verkar kunna ansluta zwift till datorn via BT utan att gå via companion app. Skönt om det visar sig fungera och vara stabilt.

I taket har jag en projektor jag fick från jobbet när vi gjorde en stor flytt för några år sedan. Projiceras på en rullgardin från Jula.

Jag skall dra in nätverkskabel till datorn. Det är relativt enkelt och är nog ingen nackdel.

Jag hade klarat mig med några generationer yngre processor men de var förvånansvärt dyra begagnade. Nu har jag en dator som säkert klar närmare tio år i garaget.

Inte min dator men så ser den ut. Den har plats för CD-R om man så vill. :)
599afafa8353bd2fab9ed7ea.jpg

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Dator

Skulle inte röra en SURface med en lång pinne ens, OM man prompt ska ha se till att köpa extra garantier som gäller efter 2 år! Allt från mjukvaruproblem till svällande batterier....

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Är verkligen de olika arm-dialekterna tillräckligt lika för det?
Det finns ju redan win för arm i andra sammanhang.
Verkar redan som någon hackat in windows på apple M1 så det känns ändå hoppfullt att man skall kunna köra windows så småningom.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Dator

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Dator
RISC-V verkar riktigt intressant! Lyckas de så kommer det spöa det mesta. =)

As just one example, a recent microprocessor design using RISC-V has a clock speed of 5 gigahertz, well above a recent, top-of-the-line Intel Xeon server chip, E7, running at 3.2 gigahertz. Yet the novel RISC-V chip burns just 1 watt of power at 1.1 volts, less than one percent of the power burned by the Intel Xeon.

The speed and power efficiency of the RISC-V part also top the specs for Exynos 4, a top-of-the line part made by Samsung Electronics for its smartphones, based on the computing core provided by ARM Holdings Plc, Intel's chief rival.

"It's kind of amazing," said David Patterson, a professor at the University of California at Berkeley who helped create RISC-V, in an interview with ZDNet, describing his impression of a demo he was given of the chip recently. "I think IBM mainframes have a 5-gigahertz product that's liquid-cooled, and takes 100 watts" to run.

On the subject of Apple, Huang took great effort to impress upon us the significance of Micro Magic’s performance figures compared to the new Apple M1 chip. “Using the EEMBC benchmark, we get 55,000 CoreMarks per Watt. The M1 chip is roughly the equivalent of 10,000 CoreMarks in EEMBC terms; divide this by eight cores and 15W total, and that is less than 100 CoreMarks per Watt.” Going on to make a comparison with Arm, he added, “The fastest Arm processor under EEMBC benchmarks is the Cortex-A9 (quad-core), with a figure of 22,343 CoreMarks. Divide this by four cores and 5W per core, and you get 1,112 CoreMarks per Watt.”

rouster

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det verkar som de gjort det i en VM. Inte så relevant annat än som demo av hw kapacitet
Tja det verkar ju funka riktigt bra så det kanske man kan använda som mellanlösning innan Microsoft fixar en kompatibel ARM-variant.
Får hoppas de får tummenn ur och fokuserar mer på ARM.
"Technically, there's nothing stopping owners of the M1 MacBook Air, MacBook Pro 13-inch or Mac mini from running Windows 10 on Arm, as Apple's software engineering chief Craig Federighi recently pointed out.
"We have the core technologies for them to do that, to run their Arm version of Windows, which in turn of course supports x86 user mode applications. But that's a decision Microsoft has to make, to bring to license that technology for users to run on these Macs. But the Macs are certainly very capable of it," said Federighi."

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Dator

Psst.. det kommer aldrig att hända.

velman

Aktiv medlem
[OT] Dator
Så här blev det till slut.
i5-10600 med integrerad grafik (65W TPD)
MSI moderkort
16Gb ram
Nvidia GTX 1050 ti sc
2x512 M.2 SSD
Silverstone Sugo sg05 chassi (10,8 liter), 300w PSU
Trådlös mus och tangentbord från skräpbingen på jobbet

Begagnade och fådda delar bortsett från processor. Jag ville ha integrerad grafik så att jag kan köra t.ex. en film på en extra skärm om jag vill, utan att belasta det "riktiga" grafikkortet. Grafikkortet klarar zwift i ultra (1080p) med glans. Jag verkar kunna ansluta zwift till datorn via BT utan att gå via companion app. Skönt om det visar sig fungera och vara stabilt.

I taket har jag en projektor jag fick från jobbet när vi gjorde en stor flytt för några år sedan. Projiceras på en rullgardin från Jula.

Jag skall dra in nätverkskabel till datorn. Det är relativt enkelt och är nog ingen nackdel.

Jag hade klarat mig med några generationer yngre processor men de var förvånansvärt dyra begagnade. Nu har jag en dator som säkert klar närmare tio år i garaget.

Inte min dator men så ser den ut. Den har plats för CD-R om man så vill. :)Visa bilaga 456469
Svarar mig själv.

Nu har jag zwifat för första gången med nya datorn. Trainer och pulsband kopplar upp sig direkt mot datorn och allt fungerar som det skall. Grafiken flyter som en dröm. Nu bygger jag ingen ny dator på ett par år.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer