[OT] Datorköp

Johan_

Medlem
[OT] Datorköp
Tänkte köpa en dator i en butik i stockholm. Har kollat in några butiker som verkar ha skysta erbjudanden.

www.liontech.se
www.dataprince.se
www.megapart.com
www.officeone.se
www.dataparadiset.com

Har någon erfarenhet av någon av dessa butiker och har någon butik att rekomendera?

Det jag skulle vilja ha ska användas för internet och redigera film. Så ungefär det jag vill ha är 160 GB hårddisk, DVD-brännare, firewirekort, nätverkskort, 3 GHz processor, 256 MB RAM och grafikkort 128MB.

[OT] Datorköp
Har tyvärr ingen erfarenhet av butikerna. Däremot så tycker jag att 256 MB RAM är på tok för lite. Minst 512 MB ska du ha eller helst 1024 MB. 768 MB kanske är en bra kompromiss?

[OT] Datorköp
Jag köpte dator hos datorparadiset för en knapp månad sedan. Är klart nöjd! De byggde ihop datorn snabb (två dagar mot de utlovade 3-4) och smidigt och den funkar felfritt. Dock hade de satt in datakabeln till floppyn bakåfram men det var ju lätt åtgärdat!

För övrigt kan jag bara hålla med ovanstående inläggskrivare (Konsnablius) att till den datorn skall du ha minst 512 Mb i minne!

[OT] Datorköp
Kaijan:
jag har då handlat där ganska många gånger och då inte haft problem med prylarna, däremot service på datorbutiken (samtliga) finner jag ingen anledning med för min del då jag vet att jag löser det minst lika bra själv.. därav har jag inte den typen av erfarenheter.

sedan att han sa att de inte gjort något med datorn tycker jag var fel, för då är det lätt att missa det.

sedan att dataprince inte gjorde rätt är en annan sak som vi kan diskutera, såsom de andra 6 företagen som inte klarade "Testet" som enligt mig inte var rättvist då de ljög för butikerna om hur felen hade uppstått.

johan:
jag skulle rekommendera ett moderkort med intergrerat firewire på, de moderkorten kostar inte nämnvärt mer och ofta så är prestandan högre på de intergrerade usb/firewire kretsarna än de som är i kortformat.

hellre fina minnen och moderkort o lite långsammare cpu än snabb cpu, kassa minnen och moderkort, det ger otrolig prestanda skillnad o ha schyssta minnen på ett moderkort som är bra.

jag tycker du ska satsa på en amd64, nforce3/4 bräda (nf3 för s754 o nf4 för s939) minst 1024 ram (du ska redigera film ,kräver massor med ramminne), valfritt grafikkort (krävs inte nämnvärt för redigering av film).

stirra dig inte blind på hastigheten, en a64 är ett "krav" enligt mig, 3200+ är itne 3,2Ghz så du vet.

datapradiset är väldigt, väldigt dyra på det mesta tyvärr, sedan hur de sköter sig är en annan sak, har dock handlat där i nödfall och det var samma grejjer som jag ananrs sparat ganska många kronor om jag gått till annan butik, såsom webbhallen.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Datorköp
Tack för all hjälp. Visste att ni var bra på att ge köpråd ang MTB. Men jag blir faktiskt imponerad med råd ang. annat också.

Var in och kollade på stan idag på dator och då kom jag fram till att mellandagsrean som de har nu verkar vara billigare än de hemsidesaffärerna som jag nämnde. Hittade denna som jag tycker verkar passa mig utmärkt:

Stationär PC med 3 GHz Intel Pentium 4 HT processor, 512 MB minne, 160 GB hårddisk och DVDRW brännare.

Stationär PC med kraftig Intel Pentium 4 HT(Hyper Threading) processor och ett snabbt 256 MB nVidia GeForce FX5500 grafikkort med TV-utgång. PC:en har en rad anslutningsmöjligheter med bl.a 6 USB2.0 portar, 1 x FireWire och kortläsare (11in1) för minneskort. God lagringskapacitet på 160 GB och DVDRW brännare så att du kan bränna ner dina digitala foton och video. Levereras med integrerat nätverkskort och operativsystemet MS Windows XP Home Edition.

6 990 kr ( http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...ext,producttype_text,prodtypes_vartypes_text# )

Finns det någon fördel/nackdel med att köpa via de stora kedjorna resp. datorbutikerna runt om i stockholmstrakten? En fördel med kedja är ju att man kan reklamera var man vill.

Tacksam för svar.

[OT] Datorköp
Hej,

beror klart på vad du själv önskar göra efter 'köp'; är du kunden som behöver 24x7x365 service eller är du den hendige som själv sliter upp datorn vid minsta fel med gå-på-utan-rädsla felsökning

osv. Om jag läser dina krav skulle jag köpa en bare-bone kombinerad med massor av minne (1gb+) och snabba diskar (kolla access tiden). Sedan behöver du inte så mycket annat lull-lull som de stora producenterna erbjuder. www.databutikken.com har jag alltid fått bra bare-bone service hos, alternativ är PC butiken i Sickla/Nacka som dessutom har bra service?

/Pål

[OT] Datorköp
Jag kommer inte slita upp datorn själv låter lite väl farligt... Men jag har kompisar som har bra koll på sådant.

Pål: Vad skulle du föreslå för något paket från datorbutikken.com? Vad är lull-lull som de stora kedjorna har som jag borde skippa?

[OT] Datorköp
Lull-lull som de stora kedjorna kör med är "snabba" processorer. Deras föråldrade paket med gamla grafikkort och mindre/långsammare hårddiskar och äldre moderkort/chipset/socklar säljs ofta ihop med skapligt snabba processorer som AMD64 3200/3400+. Det är bättre att köpa en AMD64 3000+ och bra moderkort / grafikkort / minnen / hårddisk. GeForce 6800 128MB är ett ett mkt bättre alternativ än ett föråldrat GeForce FX5500 grafikkort.

Det är först när man öppnar "motorhuven" och börjar titta under skalet som man inser varför de färdiga "paketen" är billiga. ;-)

/Leo

[OT] Datorköp
Jag har fått lära mig att det som sitter under huven på en serietillverkad dator som en Scaleo är bulkade produkter som är ändå billigare än dom Noname-produkterna som säljs tokbilligt på t ex datorbutiken. Sen köper dom tokigt stora volymer så kvaliteen kan vara skiftande i en dator.

En dator som du köper i delar och får hjälp med att plocka ihop( bjud kompisen på en flarra starkt som tack) kan du alltid laga med standarddelar, vem vet vad dom stoppat i den du tittade på. På www.komplett.se får du en likadan dator för mindre pengar och tre års garanti, inte kattsk*t. =)

En sak till, undvik HP för allt i världen.

Tillbaka
Topp