[OT] (delvis iaf) vilken smartklocka?

darkforce

Aktiv medlem
testat lite olika kinaskit men batteritiden suger o dom e mer skit på än ja behöver

söker en enkel smartklocka som visar tiden korrekt
har hr mätare inbyggd
markerar då telefonen ringer eller meddelande kommer
o inte kostar skjortan

kikat lite på garmin vivomove hr som bockar i de mesta
dock läser man resensioner så e den urkass o bara fel på o skitpryl
men är rätt skepisk när de gäller resensioner på teknik hur mycke som är handhavadefel o hur mycke som verkligen e hårdvarufel

Garmin forerunner 245 eller 645 kanske. Finns runt 1500-2200kr

Jag har en 245 Music som jag tycker funkar bra. Laddar ca 1-2 gånger per vecka.
Läser puls, loggar sömn, kan logga olika aktiviteter och Music-varianten kan även lagra sporify-listor offline så man kan lyssna på pod/musik utan att ha mobilen med

Kinaskit, vad har du testat då?

Från Kina men inte skit: https://mistore.se/collections/aktivitetsarmband/products/xiaomi-smart-band-7?variant=43039755763941

Drygt 500:- med 15% rabatt just nu (MOS15) uppfyller alla ovanstående kravpunkter. :)

1663134106979.png

Har du provat nån GTS-variant av Amazfit? Den har precis de funktioner du vill ha.
Jag har haft min GTS två-tre år nu, fortfarande väldigt bra batteritid. Jag hade väl inga skyhöga förhoppningar, men har blivit VÄLDIGT positivt överraskad av funktionalitet, batteritid och stabilitet hos mjukvaran. Jag skulle säga att den är svårslagen om man jämför "bang for the buck".

Samsung Watch4, kostar 2000 om man köper den på avbedrag (dyrare kontant!), har mycket flera funktioner än någon behöver och kan laddas med ännu fler appar inkl Strava, batteritid ~60 timmar i sparläge.

Har en Polar Grit (gamla modellen) som gör allt det där. Såg en i realådan på XXl för 1800 nån vecka sen och det är den värd tycker jag nog

den där såg intressant ut helt klart
de ja testat har vart junk som ser sjyst ut billigt från wish bangood aliexpress
Fitbit ska vara bra.

den där såg intressant ut helt klart
de ja testat har vart junk som ser sjyst ut billigt från wish bangood aliexpress

Bara googla på recensioner på Smart band 7, många som testat. Är nog svårslaget pris/prestanda, sambon får ut nästan en vecka ur batteriet med kontinuerlig mätning. Tror det är en "pro" version på gång med lite större display och högre pris...

Har du provat nån GTS-variant av Amazfit? Den har precis de funktioner du vill ha.
Jag har haft min GTS två-tre år nu, fortfarande väldigt bra batteritid. Jag hade väl inga skyhöga förhoppningar, men har blivit VÄLDIGT positivt överraskad av funktionalitet, batteritid och stabilitet hos mjukvaran. Jag skulle säga att den är svårslagen om man jämför "bang for the buck".
hmm gts 2e verkar ju va nått o sjukt bra pris på den nu på webhallen

Forerunner 945/955. Extrem batteritid samt alla funktioner man kan tänka sig. Jag använder min 945 till löpning, cykling och golf. 15 minuter cykling drar ca 2,5% batteri.

Senast ändrad:
9xx känns som lite overkill. Och vill man gå på det spåret tycker jag det är värt att titta på 255 som är oväntat kompetent. Men den känns också som overkill.

Forerunner 945/955. Extrem batteritid samt alla funktioner man kan tänka sig. Jag använder min 945 till löpning, cykling och golf. 15 minuter cykling drar ca 2,5% batteri.

Det här med batteritid är verkligen luddigt. Vad är ’extrem bra batteritid’, ’Bra’, ’’kort’ osv.
En indikation på timmar eller dygn är liksom mer relevant.

Det här med batteritid är verkligen luddigt. Vad är ’extrem bra batteritid’, ’Bra’, ’’kort’ osv.
En indikation på timmar eller dygn är liksom mer relevant.
Jag skrev ju att den drar 2,5% på 15 minuters cykelaktivitet. Räcker inte det som indikation eller läste du inte? Cyklar du 1 timma har den dragit ca 10-15%.

Löper du 30 minuter med klockans musik kopplat till trådlösa hörlurar drar den ca 7%.

9xx känns som lite overkill. Och vill man gå på det spåret tycker jag det är värt att titta på 255 som är oväntat kompetent. Men den känns också som overkill.
255 har mycket sämre batteritid. Men långt ifrån overkill. Visar puls, rpm, fart, höjd osv. Vill man ha nästan allt så är det rätt klocka men vill man inte oroa sig för batteritid och ha allt är 945 mycket bra och billigare nu då 955 kommit.

Overkill för vad trådskaparen söker alltså. 945 skulle jag inte köpa idag då den har markant sämre GPS-chip än 255/955 (Fenix 7 och Epix har det också).

255 har en hel del av finesserna som tidigare bara fanns i det högre prissegmentet, så vill man ha en prisvärd klocka i det prissegmentet är det ett bra val. Men jag får ändå känslan av att trådskaparen söker något billigare.

255 har mycket sämre batteritid. Men långt ifrån overkill. Visar puls, rpm, fart, höjd osv. Vill man ha nästan allt så är det rätt klocka men vill man inte oroa sig för batteritid och ha allt är 945 mycket bra och billigare nu då 955 kommit.
TS skrev att han ville ha något under 2' men helst billigare. Både 255/955 är väldigt mycket dyrare än det.

Jag skulle rekommendera FR 245. Inte riktigt en smartwatch men man kan se notiser och även svara på dem med förinställda svar. Går ej att ringa på dock. Vill du göra det så är det någonting från apple eller samsung du borde titta på men där kan jag inte rekommendera något så jag inte är så insatt i den typen av klockor. Garmin klockan är dock betydligt bättre om du vill logga träningspass då man får mer data och bättre gps och puls mätare

Jag skulle rekommendera FR 245.
Tycker du att den är värd ~500 SEK mer än den Garmin Forerunner 645 för 1.575 SEK hos Sportamore som jag har tipsat om här några ggr tidigare?
Ray har en genomgång av FR645 (musikvarianten):
Garmin Forerunner 645 Music GPS Running Watch In-Depth Review
Förutom den omfattande och detaljerade recensionen har Ray även en jämförande sammanställning av de olika finesserna och egenskaperna.
DCR: Product Comparison Calculator: FR 245 vs FR 645

Tycker du att den är värd ~500 SEK mer än den Garmin Forerunner 645 för 1.575 SEK hos Sportamore som jag har tipsat om här några ggr tidigare?
Ray har en genomgång av FR645 (musikvarianten):
Garmin Forerunner 645 Music GPS Running Watch In-Depth Review
Förutom den omfattande och detaljerade recensionen har Ray även en jämförande sammanställning av de olika finesserna och egenskaperna.
DCR: Product Comparison Calculator: FR 245 vs FR 645
Jag skulle nog säga det med tanke på batteritiden, den är nästa dubbelt så hög. Däremot så skulle det vara trevligt med garmin pay (jag har en FR245M själv)

Edit: Den är även nyare så den borde få uppdateringar under lägre tid än 645an

Jag skrev ju att den drar 2,5% på 15 minuters cykelaktivitet. Räcker inte det som indikation eller läste du inte? Cyklar du 1 timma har den dragit ca 10-15%.

Löper du 30 minuter med klockans musik kopplat till trådlösa hörlurar drar den ca 7%.

10 timmar alltså. Är det bra???

Frågan var fö menat mer generellt

Min Amazfit GTS, som jag haft sen 2-3 år innan trådens startades, börjar bli repig och själsligt utsliten. Funktionen är dock fortfarande klockren, vilket jag tycker är helt sjukt. Jag har haft EN hängning i mjukvaran på hela tiden, batteritiden ligger fortfarande på ungefär en vecka. Det ska liksom inte vara möjligt för de pengarna.
Men som sagt, jag börjar känna att det är dags att testa något nytt.
Det är inte aktuellt att lägga premium-slantar när min nuvarande funkat så bra, så jag fortsätter nog med Amazfit eller motsvarande. En funktion som jag vill ha, är mätning av HRV, Heart Rate Variability.
Amazfit har då en modell som heter Balance, som ser lämplig ut. Någon som har nån erfarenhet av den?
Vilka andra alternativ finns?

En funktion som jag vill ha, är mätning av HRV, Heart Rate Variability.

Frågan är dock om det finns något märke (och modell) som gör HRV mätning med tillräckligt hög kvalité, osäker. :unsure: Men förhoppningsvis kan någon här med koll kommentera vilka modeller du då bör söka efter. (Sedan är det fullt möjligt att de mätningar som finns ändå duger som "riktmärke"/visa tendens trots att de inte är särskilt exakta.)

Jag bytte från Vivoactive 4 till 5 för att få hrv-mätning precis innan @Micke S och kollega/or "sågade" dat som verktyg, iaf för huvuddelen.
Vivoactive 5 är billig men inger regelrätt sportklocka.

Jag bytte från Vivoactive 4 till 5 för att få hrv-mätning precis innan @Micke S och kollega/or "sågade" dat som verktyg, iaf för huvuddelen.
Som @Manurhin2 skriver verkar användbarheten av HRV vara tveksam.
Det har diskuterats här tidigare, tex i den här tråden
och då särskilt inlägg #78.

Tack för input ang. HRV, det ligger nu längre ner i prio-listan.
Återstår att se om det blir nåt inköp, jag ska nog försöka tygla köpreflexen.

Återstår att se om det blir nåt inköp, jag ska nog försöka tygla köpreflexen.
Det är ju ändå lite olika typer av kommentarer i den tråden, här tex får man ju ändå intrycket av att HRV "fungerar" som indikator ("hyfsat speglar") men att det ändå inte behövs, typ...

Det är ju ändå lite olika typer av kommentarer i den tråden, här tex får man ju ändå intrycket av att HRV "fungerar" som indikator ("hyfsat speglar") men att det ändå inte behövs, typ...
Konsensus(?) är väl att HRV verkar fungera för ~1/3 av befolkningen,
inte att det skulle vara värdelöst för alla.

Om det blir en klocka med bra HRV-funktion så kan du väl se det som bonus om du tillhör den 1/3-del det fungerar för.

Konsensus(?) är väl att HRV verkar fungera för ~1/3 av befolkningen,
inte att det skulle vara värdelöst för alla.

Det är en aspekt, den andra aspekten ligger väl i hur bra eller dålig själva HRV läsningen som klockorna gör verkligen är?

Så ändå ett "halvrörigt" ämne men går säkert att röra till ännu mer:

Min egna slutsatser av vad som kommit fram hittills: 🤔 🙂

Positivt:
- HRV visar tydligt när du druckit för mycket alkohol (ett stort plus (y) men först i efterhand... 😅)

Negativt:
- Avläsningen är eventuellt inte pålitlig (ännu)?
- Men det gör inget eftersom HRV fungerar ju enbart för ~1/3 av befolkningen ändå?
- Eller som @glitch skrev, att det "hyfsat speglar" men att han ändå inte anser sig ha nytta av informationen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp