[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tycker nog de flesta håller i närheten av fartbegränsningen. Man får väl förresten inte avvika för mycket nedåt heller.

Nej på 120-vägen jag ofta kör sprids det rätt rejält mellan runt 100 och 130. Samt lastbilar då som håller 70-90.

Tror du övertolkar frågan ganska kraftigt. Även om det skulle visa sig att 80 är optimalt förespråkar jag inte att hålla 80 oavsett förhållanden (vilket för övrigt är ett inte helt ovanligt beteende i dag heller). Men visst är det bra att känna till sin bils egenskaper?

Jag glömde kanske speca att familjen skall överleva semestern också. Läste dessutom om någon som testat detta för ett tag sedan, och slutsatsen var att det funkar i teorin - men avståndet måste vara så extremt kort att det bara går att göra på avlyst bana.

Tjena!

Nej det behöver inte vara så extremt kort för att det ska börja göra skillnad, det visade Mythbusters för många år sen och jag har provat i realiteten, med dagens autobromsar kändes de inte speciellt läskigt att ligga riktigg nära. Tyvärr kan man inte köra med farthållare då.
Killgissar på det gör större skillnad med en elbil kontra en ICE. Jag har bara provat med elbil och förbrukningeb sjönk några procent.

Annars verkar det här vara en praktisk och mångsidig bil:

IMG_7684.jpeg

Tror du övertolkar frågan ganska kraftigt. Även om det skulle visa sig att 80 är optimalt förespråkar jag inte att hålla 80 oavsett förhållanden (vilket för övrigt är ett inte helt ovanligt beteende i dag heller).
I praktiken provade jag förbrukningen vid en för mig realistisk minimihastighet, dvs en hastighet som är högre än den hos lastbilar, dvs ~100 km/h verklig (GPS-)hastighet.
För åtminstone jag kör hellre om lastbilar än blir omkörd av dem, särskilt grus o timmerbilar på 2+1-vägar

Men visst är det bra att känna till sin bils egenskaper?
+1

till sommaren invigs den i så fall rejält med en tur Tyskland-Österrike-Italien-Frankrike. Ja ni fattar, ett par laddstopp kommer det bli.
Vad är målet med resan? Ska ni bara ta er ner till Italien för att vara där en tid eller har ni flera sevärdheter på vägen? Att bara döna ner till Italien från Sverige är segt som f*n i en fossilbil och blir inte roligare med elbil!

Om ni inte bokat hotell och sånt redan så skulle jag rekommendera att stanna till vid museer/konserter/sport-event/restauranger som intresserar er på vägen och ta en övernattning här och där. Det finns sjukt mycket att se som man bara dönar förbi på autobahn.

Kör man elbil är det ännu lite bättre med nån extra övernattning för ni kan ladda bilen under natten och starta med minst 30mil räckvidd utan att sitta och vänta. Med en lunchpaus på 40min borde ni ha en 100% laddning till så där är 60 mil utan dötid vid laddare per dag. Obs boka bara hotell eller airbnb med laddare då..!

Börja dagen med att köra till en laddare så att du kommer fram med 5-10%. Koppla in laddaren och leta upp en annan laddare du kan nå med typ 60-65% batteri för över 60 brukar laddhastigheten dala. Jag brukar nå 60% på samma tid som man pissar och tar en kaffe. Måste nån skita eller annat som tar tid ladda till 80% men testa flera snabba stopp snarare än få långa, blir väldigt friktionsfritt med elbil på så vis tycker jag.

Jag brukar bara ladda på Tesla nuförtiden då de har flest laddstolpar dvs minst risk för kö, ladda ner deras app och tryck på knappen längst upp ”charge your non tesla ev” eller vad det står, så ser du alla tesla-laddare som är öppna för oss utan teslabil. Lycka till och återkom med rapport:)

Tjena!

Nej det behöver inte vara så extremt kort för att det ska börja göra skillnad, det visade Mythbusters för många år sen och jag har provat i realiteten, med dagens autobromsar kändes de inte speciellt läskigt att ligga riktigg nära. Tyvärr kan man inte köra med farthållare då.
Killgissar på det gör större skillnad med en elbil kontra en ICE. Jag har bara provat med elbil och förbrukningeb sjönk några procent.
Min förbrukning skiljer iaf beroende på om jag kör efter någon eller kör helt själv. Alltid med farthållare och kortaste avståndet till framförvarande. Utan autonoms blir det en helt annan sak då man lär sitta på helspänn hela tiden.

Sen kan det kanske bli större skillnad om bilen tar mycket vind? Kör en Kia ev9 och den är stor..

Min förbrukning skiljer iaf beroende på om jag kör efter någon eller kör helt själv. Alltid med farthållare och kortaste avståndet till framförvarande. Utan autonoms blir det en helt annan sak då man lär sitta på helspänn hela tiden.

Sen kan det kanske bli större skillnad om bilen tar mycket vind? Kör en Kia ev9 och den är stostor.
Ja EV9 lär förvisso vara ett extremfall. Får väl testa själv, ken kommer inte köra farthållaren i Audi-läge hur mycket jag än sparar...

Vad är målet med resan? Ska ni bara ta er ner till Italien för att vara där en tid eller har ni flera sevärdheter på vägen? Att bara döna ner till Italien från Sverige är segt som f*n i en fossilbil och blir inte roligare med elbil!
Nä resan är en del av målet, annars hade vi tagit oss ner på annat sätt. Men rutten är inte lagd ännu.
Kör man elbil är det ännu lite bättre med nån extra övernattning för ni kan ladda bilen under natten och starta med minst 30mil räckvidd utan att sitta och vänta. Med en lunchpaus på 40min borde ni ha en 100% laddning till så där är 60 mil utan dötid vid laddare per dag. Obs boka bara hotell eller airbnb med laddare då..!
Exakt så vi tänker. Inte övernattning för elbilens skull, men de övernattningar man gör behöver ju tillhandahålla laddning. Då får jag kanske 30-35 mil resa, lunchpaus, 30-35 mil resa, sedan stopp. På en sådan tur förlorar man ingen tid alls på att köra elbil. Och vill man komma längre får man ändå ta en eftermiddagsfika. Enda begränsningen är väl att fikan och lunchen hellre blir på ett mtorvägshak med laddare än en mysig innerstadskrog som man annars skulle testat.
Jag brukar bara ladda på Tesla nuförtiden då de har flest laddstolpar dvs minst risk för kö, ladda ner deras app och tryck på knappen längst upp ”charge your non tesla ev” eller vad det står, så ser du alla tesla-laddare som är öppna för oss utan teslabil. Lycka till och återkom med rapport:)
Teslaappen finns redan, och några till. Och glömmer jag några lär jag väl snabbt lära mig det...

Kör så fort ni vill, så länge bilen laddar fortare än du kör (om man räknar laddhastighet i km/h) så tjänar man på att köra fortare. Tid alltså.

Testa med ABRP och sätt maxfart på 200 resp 100 km/m ocb se vad du får för totaltid. Den räknar med hela avstickaren till laddaren, laddtiden och du kan ställa in en egen extra overhead.

Here are the recalculated results for traveling 1500 km in a Tesla Model X, including considerations for charging stops and total travel time:

### Ranges and Charging Stops
- **90 km/h**: Range per charge ~350 km, **3 charging stops**
- **100 km/h**: Range per charge ~333 km, **3 charging stops**
- **110 km/h**: Range per charge ~304 km, **4 charging stops**
- **120 km/h**: Range per charge ~280 km, **4 charging stops**

### Total Travel Time (Including Charging and Additional Stops)
- **90 km/h**: 18.2 hours
- **100 km/h**: 16.5 hours
- **110 km/h**: 15.6 hours
- **120 km/h**: 14.5 hours

From these recalculated results, **120 km/h** appears to be the most time-efficient speed, providing the shortest overall travel time of approximately 14.5 hours. This takes into account driving, charging, and the time required to exit and re-enter the highway.

This analysis suggests that while higher speeds increase the number of charging stops, the reduced driving time compensates enough to still provide a shorter total travel time at the highest speed tested. This provides a good balance between driving fast enough to reduce time on the road and managing the increased frequency of charging stops.

Jag frågade ChatGPT om vad som är snabbast hastighet för en tesla x över 1500 km. Har inte kollar om beräkningen stämmer och första utkastet gav 40 laddstopp.. men stämmer ovan ska man köra fort.

### Assumptions
1. **Battery Capacity**: 100 kWh for the Tesla Model X.
2. **Energy Consumption at Different Speeds**:
- 90 km/h: 200 Wh/km
- 100 km/h: 210 Wh/km
- 110 km/h: 230 Wh/km
- 120 km/h: 250 Wh/km
3. **Charging Speed**: 170 kW (charging from 10% to 80% of battery capacity).
4. **Additional Time per Stop**: 5 minutes to exit and re-enter the highway.

Let's calculate:
- The range per charge for each speed.
- Number of required charging stops based on these ranges.
- Total time for charging stops.
- Total travel time including driving and charging.

### Assumptions
1. **Battery Capacity**: 100 kWh for the Tesla Model X.
3. **Charging Speed**: 170 kW (charging from 10% to 80% of battery capacity).
4. **Additional Time per Stop**: 5 minutes to exit and re-enter the highway.

Let's calculate:
- The range per charge for each speed.
- Number of required charging stops based on these ranges.
- Total time for charging stops.
- Total travel time including driving and charging.
Låter som att åtminstone för Tesla är det ju snabbare desto bättre upp till 120. 130 hade väl varit intressant att testa men sen blir det väl mer av teoretiskt intresse åtminstone för min del.

Stämmer energiförbrukningen även i verkligheten?
Höjer man hastigheten från 100 => 110 (+10%) km/h ökar luftmotståndet 20%,
men energiförbrukningen enl ovan <10%.
Men all energiförbrukning beror inte på luftmotståndet, inte ens i 110 km/h, därför är det bra med siffror över den verkliga energiförbrukningen.

De tester jag gjort med ABRP ger vid handen att ännu högre hastigheter leder till ännu kortare total restid. Men jag brukar ändå hålla mig till hastighetsgränserna.

Hoppsan!

Hoppsan!

Och vad hade elen med saken att göra undrar jag.
Med den konstruktionen hade väl det kostat samma med fossildrift?
Har bara skummat igenom så kan ha missat nåt.

I just det fallet antagligen inget, däremot verkar ju de flesta försäkringsbolag nu bekräfta att anledningen att många elbilar har betydligt högre försäkringspremier än ICE-bilar är att de drabbas av fler skador. Det länkas ju ex.vis till en artikel i Vi Bilägare där försäkringsbolag uttalat sig. Sedan om det beror på bilen i sig eller klantiga förare är en öppen fråga.

Kopplingen finns väl att det är en massa nya företag som tar fram främst elbilar. Och de gör en massa nya smarta lösningar. Och för några av de lösningarna visar det sig att det fanns en anledning till att inte de gamla biltillverkarna gått den vägen...

I just det fallet antagligen inget, däremot verkar ju de flesta försäkringsbolag nu bekräfta att anledningen att många elbilar har betydligt högre försäkringspremier än ICE-bilar är att de drabbas av fler skador. Det länkas ju ex.vis till en artikel i Vi Bilägare där försäkringsbolag uttalat sig. Sedan om det beror på bilen i sig eller klantiga förare är en öppen fråga.
Om det beror på bilen är det väl bara titta i CABAS vad tex byte framskärm kostar på elbil vs motsvarande fossilbil? Y--teslan är ju så jättevanlig nu att skadestatistiken på den ganska tydligt borde visa om förarna är sämre också

Verkar mest vara den höga effekten som gör att dom kostar mycket att försäkra.

Att elbilar i genomsnitt är dyra att försäkra beror framförallt på att många elbilar är väldigt effektstarka vilket är en faktor som påverkar premienivån
.

Den där nya tekniken där man pressar (eller gjuter?) stora delar till bilen i ett stycke (gigapress), vad betyder den för reparationskostnaden? Bättre eller sämre? Det är väl en stor känd elbilstillverkare som är känd för just den tekniken även om flera hakar på?

Den där nya tekniken där man pressar (eller gjuter?) stora delar till bilen i ett stycke (gigapress), vad betyder den för reparationskostnaden? Bättre eller sämre? Det är väl en stor känd elbilstillverkare som är känd för just den tekniken även om flera hakar på?
Den betyder väl lägre produktionskostnader. Som jag förstått den tror jag knappast reparationskostnaderna påverkas i rätt riktning. Dvs man kan sänka priserna, och eftersom inte alla köpare kollar på försäkringskostnaderna gör det ju inget att försäkringspriset går upp.

Den betyder väl lägre produktionskostnader. Som jag förstått den tror jag knappast reparationskostnaderna påverkas i rätt riktning. Dvs man kan sänka priserna, och eftersom inte alla köpare kollar på försäkringskostnaderna gör det ju inget att försäkringspriset går upp.
Gigapressar är det inte bara T som har numer. Förenklar och blir billigare tillverkning men en rejäl smäll som krokar till chassiet kan bli svårlagat

Senast ändrad:
Gissar att man blir förslappad av att köra bilar med så mycket automatik att man knappt behöver göra nåt. Och då kommer förmodligen parkeringsskrapandet smygande ganska snart.

Gissar att man blir förslappad av att köra bilar med så mycket automatik att man knappt behöver göra nåt. Och då kommer förmodligen parkeringsskrapandet smygande ganska snart.
Numera är det många som är helt ointresserade av bilar som kör runt i monster med 400+ hk. För 5 år sedan var de extremt ovanliga. Det är nog en del av förklaringen.
Samt att en Tesla prestandamässigt är mer jämförbar med en BMW M3 än en 320. Har Tesla dyr försäkring i den jämförelsen?

Numera är det många som är helt ointresserade av bilar som kör runt i monster med 400+ hk. För 5 år sedan var de extremt ovanliga. Det är nog en del av förklaringen.
Det är också vad skadeexperten på Trygg-Hansa sa när Vi bilägare gjorde sin stora undersökning om elbilars försäkringspremier, nåt i stil med ”Elbilar har färre mekaniskt rörliga delar men en snabb acceleration vilket gör att dess ägare drabbas av andra skador”.

Verkar mest vara den höga effekten som gör att dom kostar mycket att försäkra.

Att elbilar i genomsnitt är dyra att försäkra beror framförallt på att många elbilar är väldigt effektstarka vilket är en faktor som påverkar premienivån.

Samtidigt så verkar det inte skilja något alls i premie mellan Model Y RWD / LR / P när jag kollar vad som gäller för mig. Det är konstigt. Det är rätt stor skillnad i prestanda.

Betalar 430 kr / mån för halvförsäkring, 2000 mil / år. Men jag har på känn att det kommer bli dyrare nästa år.

Men 0-100 på 5 sekunder som vår LR gör är helt klart inget man behöver även om det är kul och gör bilkörningen enklare, känns mer som ett fartreglage än en gaspedal, helt utan "gummibandseffekt".

Samtidigt så verkar det inte skilja något alls i premie mellan Model Y RWD / LR / P när jag kollar vad som gäller för mig. Det är konstigt. Det är rätt stor skillnad i prestanda.

Betalar 430 kr / mån för halvförsäkring, 2000 mil / år. Men jag har på känn att det kommer bli dyrare nästa år.

Men 0-100 på 5 sekunder som vår LR gör är helt klart inget man behöver även om det är kul och gör bilkörningen enklare, känns mer som ett fartreglage än en gaspedal, helt utan "gummibandseffekt".

Trygg-Hansa har en speciell märkesförsäkring för Tesla, men att helförsäkra Tesla Model Y Long Range kostar i många fall ändå omkring 28 000 kronor om året. Den betydligt snabbare Performance-modellen är märkligt nog inte dyrare när det är dags för helförsäkring, men enligt Transportstyrelsen har den bara 15 kW högre toppeffekt.

Halvförsäkring brukar aldrig vara speciellt dyrt eftersom det inte innefattar vagnskada.

Trygg-Hansa har en speciell märkesförsäkring för Tesla, men att helförsäkra Tesla Model Y Long Range kostar i många fall ändå omkring 28 000 kronor om året. Den betydligt snabbare Performance-modellen är märkligt nog inte dyrare när det är dags för helförsäkring, men enligt Transportstyrelsen har den bara 15 kW högre toppeffekt.

Halvförsäkring brukar aldrig vara speciellt dyrt eftersom det inte innefattar vagnskada.

Fast än bör det bara vara direktimporterade Model Y som är helförsäkrade pga avsaknad av VSG. Har för mig att det var i andra halvan av 2021 de började levereras hit.

Sen går det ju alltid att hitta svindyra försäkringar om man vill göra rubriker. TH helförsäkring för mig skulle idag kosta mindre än hälften av det för mig med 2000 mil per år, men de kostade också 200 kr mer per månad än den försäkringen jag har nu för halvförsäkring.

Men jag kan garanterat hitta nån som vill ha över 28k också :-)

Kollade för skojs skull på Folksam, de vill ha 2300 kr / mån för hel och en tusenlapp per månad för halvförsäkring. IF ungefär samma.

Senast ändrad:
Det kommer bli kaoz på vägarna om alla skall hålla sitt tempo för att optimera sin restid.
Alla har adaptiv farthållare som väljer fart efter C-värdet på respektive bil kombinerat med planerad reslängd, laddnivå, utomhustemperatur och aktuell last. Letar sen upp optimal bil att lägga sig på hjul efter. Följavståndet ställs till 0.1 sek.

Alla har adaptiv farthållare som väljer fart efter C-värdet på respektive bil kombinerat med planerad reslängd, laddnivå, utomhustemperatur och aktuell last. Letar sen upp optimal bil att lägga sig på hjul efter. Följavståndet ställs till 0.1 sek.
0.1 sek i 110 km/h är 3 meter. Vad händer om nåt oväntat dyker upp som kräver en panikbromsning? Framförallt om den främre bilen har bättre bromsar och däck än den bakre?

Ja det är väl ungefär så det kommer se ut den dagen man kan kräva självkörande funktioner för att få lov att ge sig ut på motorvägen. Tillsammans med någon automatisk grind som stoppar alla andra bilar. Praktiskt, smidigt och vääldigt tråkigt om du frågar mig.
Finns ju likadana tankar med flygplan. Att samla ihop ett gäng som ger sig över Atlanten tillsammans i V-formation. Skulle spara mycket bränsle.

Senast ändrad:
Fast än bör det bara vara direktimporterade Model Y som är helförsäkrade pga avsaknad av VSG. Har för mig att det var i andra halvan av 2021 de började levereras hit.

Sen går det ju alltid att hitta svindyra försäkringar om man vill göra rubriker. TH helförsäkring för mig skulle idag kosta mindre än hälften av det för mig med 2000 mil per år, men de kostade också 200 kr mer per månad än den försäkringen jag har nu för halvförsäkring.

Men jag kan garanterat hitta nån som vill ha över 28k också :-)

Kollade för skojs skull på Folksam, de vill ha 2300 kr / mån för hel och en tusenlapp per månad för halvförsäkring. IF ungefär samma.
Ja och mycket beror ju också på vart man bor, hur länge man har haft körkort o.s.v. Så det kommer så klart att variera mycket i pris mellan olika individer.

Jag tror att elbilarna kommer att sjunka i premie allt eftersom bolagen får mer statistik och verkliga kostnader och inte behöver gissa på förväntade kostander som baseras mycket på hur mycket effekt bilen har.

Jag tror att elbilarna kommer att sjunka i premie allt eftersom bolagen får mer statistik och verkliga kostnader och inte behöver gissa på förväntade kostander som baseras mycket på hur mycket effekt bilen har.

Antagligen - och det kanske är just därför priserna är så otroligt spretiga än så länge.

Att det skiljer mellan bolag är ju inget nytt, när jag genom åren kollat på min bil har det generellt varit en faktor tre mellan billigaste och dyraste på motsvarande typ av försäkring.

Sedan får man ju komma ihåg att även vagnskadegaranti är en försäkring, så bolagen (eller iaf det som försäkrar vagnskadegarantin) får ju in statistik både på risk för skador och kostnader långt innan bilmodellen är 3 år gammal. Sedan gissar jag att även bilmärke spelar in och där har ju tesla funnits ganska länge nu.

TH har vagnskadegarantin på Tesla så de borde ju ha tillgång till bättre statistik än de andra. Men en hel del går nog under radarn på VSG eftersom självrisken är ganska hög.

Jag väljer alltid en högre självrisk på vanliga försäkringar också när det går. Rent historiskt använder jag dem knappt så det känns vettigt.

Gigapressar är det inte bara T som har numer. Förenklar och blir billigare tillverkning men en rejäl smäll som krokar till chassiet kan bli svårlagat
Volvo skröt ju om sin första motsvarande Gigapress i Gbg häromveckan. Så vi är ju på väg dit. Ff märkligt vad snabbt det ska kastas skit på elbilar.

Volvo skröt ju om sin första motsvarande Gigapress i Gbg häromveckan. Så vi är ju på väg dit. Ff märkligt vad snabbt det ska kastas skit på elbilar.
En kompis blev påkörd bakifrån på sin sprillans nya BMW för några år sedan. Lite svordomar och silvertejp senare körde han glatt vidare i några veckor tills verkstaden hade tid. Enda skadan var en bakspoiler som blivit tilltryckt, trodde han. Han blev en aning förvånad när verkstaden ringde och meddelade att bilen skall lösas in...
Dyra reparationer för småskador är inget nytt med elbilar, men har kanske blivit vanligare med tillverkningstekniken?

Mycket snack om det här caset nu: https://www.carscoops.com/2024/04/fisker-ocean-totaled-over-door-damage-due-to-lack-of-parts/ men det är ju för att leverantören i praktiken lagt ner (tänk på det inför köp av "billiga" noname-elbilar).

Och Rivians som kostar 2-400k att laga småbucklor på pga just ovanstående stora modultillverkningar: https://www.thedrive.com/news/rivian-r1t-fender-bender-turns-into-42000-repair-bill

Det är väl inget som egentligen beror på eldriften, bara att tillverkarna fått en chans att tänka om från scratch med elplattformarna medan fossilplattformarna är inkrementell förändring sen Henry Fords tid.

Tillbaka
Topp