[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Förbjudna och förbjudna. Man kan ju ställa högre och högre energiklassningskrav och besluta att det skall gälla även retroaktivt, alltså även omfatta det äldre byggnadsbeståndet.
Man talar om subventioner, men vi får se. Jag har inte detaljkoll på hur frågan ligger just nu, men tycker det är intressant att jämföra med fordonsfrågan. Ingen borde egentligen våga att uttala sig tvärsäkert i någondera av dessa två frågor just nu.

Det skulle naturligtvis kunna hända.

Men vad jag vet är det inte förbjudet att elda med olja eller elda i gamla kaminer eller vedpannor. T.ex. Eller att köra bilar från 50-talet utan avgasrening eller säkerhetsbälten. Jag kan inte riktigt komma på något där man kravställt saker retroaktivt på det sättet vad det gäller privatpersoner. Men det finns säkert exempel.

Att förbjuda 2-taksutombordare har jag hört i säkert 20 år men det finns inget genrellt förbud än?

Edit. Avlopp är ju iofs så att man måste fixa osv.

Om fossilbränslepriserna skjuter i höjden så finns ju ickefossila alternativ som idag är "orimligt dyra", men som då kan funka som substitut. Priset på dessa lär dock öka om efterfrågan ökar. Men produktionen kan också tänkas öka för att balansera det en smula.

OT men intressant i sammanhanget: Jag har noterat att en del eldar sina bastuaggregat, kaminer eller vad det nu må vara, med stenkol (känns tydligt på lukten). Är det tillåtet? Vad kostar det och var får man i så fall tag på det? Inte för att jag är sugen, men backupsystem vid samhällskollaps är ju alltid spännande att fnula på.

Jag tågpendlar och frugan och barnen cykelpendlar, så rent praktiskt skulle det funka för oss att bilen stod hemma och tankade solel hela dagen. Men det är ju inte alla som har den möjligheten även om det säkert är flera än de som gör så nu.

Förresten, Ibland tänker jag att våra i-landsproblem kommer att te sig futtiga om jag om 20 år råkar halka in på detta forum igen och läser vad vi skrev. Det gör faktiskt att jag uppskattar det jag har just nu lite mera.

Har man tjänstebil och inte kör så mycket att det blir massa laddstopp är ju valet enket med nuvarande skatterabatt på förmånsvärdet.
Privat skulle jag absolut inte köpa en elbil nu. Priserna är för höga och andrahandsvärdet dåligt pga ett ständigt flöde av begagnade tjänstebilar som överstiger efterfrågan på begmarknaden. Tvärtom med fossilbilar. Låg nyförsäljning till tjänstebilsektorn ger höga begpriser.
Bästa bilaffären är som vanligt den man inte gör, utan kör vidare ett tag till med den gamla bilen. ?

Om fossilbränslepriserna skjuter i höjden så finns ju ickefossila alternativ som idag är "orimligt dyra", men som då kan funka som substitut. Priset på dessa lär dock öka om efterfrågan ökar. Men produktionen kan också tänkas öka för att balansera det en smula.

OT men intressant i sammanhanget: Jag har noterat att en del eldar sina bastuaggregat, kaminer eller vad det nu må vara, med stenkol (känns tydligt på lukten). Är det tillåtet? Vad kostar det och var får man i så fall tag på det? Inte för att jag är sugen, men backupsystem vid samhällskollaps är ju alltid spännande att fnula på.

Stenkol. Kanske som en kompis. Brf han bodde i funderade över ett "konstigt" utrymme i källaren. De hittade den igenmurade och överputsade dörren. Där bakom hittade de ett halvfullt stenkols lager på några kvadratmeter.

En sak är åtminstone helt klar för min egen del och det är att som det ser ut inom överskådlig framtid är varken elbilsköp eller för den delen nybilsköp aktuellt för mig. Min plan är istället att mina två gamla Toyotor skall rulla på så länge inte tokdyra reparationsbehov uppstår.
Haha, ja gammal pålitlig bil som funkar går nog inte att slå ekonomiskt. Jag kör också två äldre toyotor som tvättas ofta och olja/filter byts vid 1000 mil hemma på gården. Och åren tickar på :)

Fast om man kör väldigt långa sträckor med elbil snabbladdar man också ganska mycket antagligen. Och snabbladdning kostar nästan exakt som bensin per mil (en ren slump naturligtvis...)

Det är nog inte riktigt sant. Pendlar du t.ex. 10 mil till enkel väg till jobbet kommer du köra massor av mil men ändå aldrig ladda borta. Kör du mer kommer du sannolikt ändå starta dagen med full laddning hemma. Väldigt många har aldrig eller nästan aldrig snabbladdat sina bilar..

Jag som har begagnade elbilar, ett relativt snålt hus, solpaneler, och en fru som ofta jobbar hemifrån, har nog aldrig haft så ljusa förutsättningar som nu. Bilarna har låga driftskostnader pga hemmaladdning och att en bil ofta är hemma. Solpanelerna funkar utmärkt och är i början av sin livscykel. Elförbrukningen har dykt under tre av fyra kvartal trots att bilarnas laddning ingår. Luft/Vattenvärmepumpen är ganska ny. Inget behov av att räkna på 60-öringar eller överskott, det är ren bonus. Kvar att göra om man vill, batteri i anläggningen för att dryga ut dygnet eller kapa toppar, timpris typ Tibber, göra systemet smartare med styrning. Har inget batteri idag alls i huset, men totalt 115kWh lagringskapacitet i bilarna. Största missräkningen, på sistone har varit lagerhaveri på Zoens elmotor, men bilar är ju alltid en risk och oftast en förlust. Jag har svårt att se varför hela eller delar av det jag valt att göra skulle vara ett problem för någon. Sen är det självklart svårt att investera men min lösning har ju också tagit många år vid det här laget. Har bara haft en tydlig vision och lagt pengarna här istället för att resa mycket eller gå på krogen.

Haha, ja gammal pålitlig bil som funkar går nog inte att slå ekonomiskt. Jag kör också två äldre toyotor som tvättas ofta och olja/filter byts vid 1000 mil hemma på gården. Och åren tickar på :)

Min billigaste bil var Forestern från 99, kostade inte många kronor mer per mil än bensinen trots att jag körde den tills jag sålde den för skrotvärde för 15 år sen. Och då drog den runt litern milen ändå. Köpte för 70-80k och körde 20k mil med den så värdeminskningen var för en gångs skull inte den stora kostnaden. Men då ska man dels ha tur och dels gärna kunna/vilja skruva lite själv. Servade var 1000 mil med Biltemas helsyntetiska olja, bilen var lagom hög för att den inte ens skulle behöva lyftas för att byta olja och filter :D

En stor nackdel med de syntetiska fossilersättningarna är att det går åt en rackarns massa energi för att framställa dem. Lite som vätgas också. Men jag tror ändå de kommer förekomma för vissa tillämpningar.

Det är nog inte riktigt sant. Pendlar du t.ex. 10 mil till enkel väg till jobbet kommer du köra massor av mil men ändå aldrig ladda borta. Kör du mer kommer du sannolikt ändå starta dagen med full laddning hemma. Väldigt många har aldrig eller nästan aldrig snabbladdat sina bilar..
Jag har aldrig snabbladdat trots mycket elmil. Det har berott på att jag kan köra Ampera på el och bensin på mina få långresor. Går den sönder oåterkalleligt kommer jag behöva köra Kona på långresor men den behöver ju bara laddas var 30-40mil beroende på årstid, självklart är den då full när man startar hemifrån. Har även gammelsaaben. Men den går bara till byggmarknaden och återvinningen, eller på tillfällig utlåning.

Stenkol. Kanske som en kompis. Brf han bodde i funderade över ett "konstigt" utrymme i källaren. De hittade den igenmurade och överputsade dörren. Där bakom hittade de ett halvfullt stenkols lager på några kvadratmeter.
Jo, det var ju så det funkade överallt innan man började elda olja i pannorna i större skala. Åker man ut på östtyska (ja, det finns fortfarande en osynlig ekonomisk gräns) eller polska landsbygden eldas det flitigt med stenkol fortfarande i privata boningar. Just med tanke på sånt blir det rätt fånigt att vi späker oss till döds med "åtgärder" som ingen annan jävel bryr sig om. Är ju betydligt effektivare att hjälpa dem som använder kol idag att börja med nåt vettigare, än att vi vaskar alla fossilbilar. För att inte tala om att vi inte har elproduktion nog för en omställning, på grund av [politik]. Men det syns ju inte på hemmaplan och ger inte samma godhetspoäng. Suck.

En stor nackdel med de syntetiska fossilersättningarna är att det går åt en rackarns massa energi för att framställa dem. Lite som vätgas också. Men jag tror ändå de kommer förekomma för vissa tillämpningar.
Beror väl på vilket bränsle det handlar om. Metanol går att framställa rätt billigt av flis har jag för mig, men det kräver ombyggnad av dieselmotorer för att funka. Ska man ha sånt som är direkt kompatibelt med bensin och diesel så blir det jobbigare, ja. Men det går i alla fall.

Just stenkol och olja för uppvärmnings finns det ju en poäng i att inte ha lokalt i alla fall. Det luktar f-n och är knappast nyttigt att andas in den röken.

Stenkol är tungt. Som sten nästan :) Måste va energitätt
Behöver dock ingen speciell utrustning för att frakta och lagerhålla. Lastbil med öppet flak går bra.

Just stenkol och olja för uppvärmnings finns det ju en poäng i att inte ha lokalt i alla fall. Det luktar f-n och är knappast nyttigt att andas in den röken.
Absolut, jag säger inte att man borde använda det alls. Undrar mest om det tekniskt eller juridiskt finns några hinder att värma villan med stenkol. Kanske är sjukt dyrt jämfört med olja?

Framställde inte tyskarna syntetisk bensin av stenkol under andra världskriget? Eller har jag rört ihop det?
Förmodligen. Man får ju nåt slags petroleumdestillat när man förfinar stenkol till "koks", som används vid järnframställning. Så om inte annat borde man kunnat fraktionera ut vettiga bränslen från det. Koks är mer eller mindre rent kol, utan stenkolstjäran.

Här finns koks iaf

Annars kan man väl dra iväg och fylla ett bilsläp med vad man vill i Tyskland eller Polen, ser inte vad som skulle hindra det?

Absolut, jag säger inte att man borde använda det alls. Undrar mest om det tekniskt eller juridiskt finns några hinder att värma villan med stenkol. Kanske är sjukt dyrt jämfört med olja?

Ingen aning, men jag gissar på att det dels är dyrt och dels väldigt ovanligt med pannor (i alla fall här) som kan hantera det lika automatiskt som olja eller pellets. Vi har väl ingen direkt tradition av att elda stenkol annat än möjligen i kaminer för länge sen, sånt brukar ju också vara ett hinder.

Hade varit kul att säga till grannarna. Värmepump?!?! Ved?? .. Nja tror inte på sånt, vi åker till Tyskland och köper kol. Mycket enklare
När de undrar varför deras hus är täckt av Ruhrrök.

FYw8eoMIoxlZTelcGQ1z--1--xqlz5.jpg

Senast ändrad:
Får lägga till att jag inte har stenkoll på stenkol, kan vara olika regelverk på kommunnivå. Här vi bor är det iallafall förbjudet.

Framförallt på landsbygden skulle jag säga att man hade kokspanna.

Kol eller stenkol är för övrigt förbudet att elda med p.g.a höga utsläpp för både miljö och hälsa, samt att du får ett svart dammlager över allt runtomkring ditt hus.

Nej det hade man i städerna med, koksbilen kom och de stackarna levererade alltid på plats så det var några trappor om dagen. Blandat att man eldade inne i lägenheterna och nere i källaren och vattenburet ut i fastigheten.

Intressant.. hittade en redogörelse från en användare på ett amerikanskt forum, fritt autoöversatt:

Jag växte upp med koluppvärmning, en varmluftskolvärmare i källaren. Varje höst fick vi 5 ton kol levererat. Huset hade en gjutjärnsdörr till källaren där kolet dumpades, och vi skyfflade in det i kolbinget.

För att tända pannan använde vi papper, tändved och sedan kol. Det tog tid och man ville verkligen inte att pannan skulle slockna. Kalla dagar behövde vi ladda pannan flera gånger om dagen. Vi öppnade spjällen innan vi kollade eldstaden för att undvika att rök spreds i huset.

På kvällen "bankade" vi elden så den skulle brinna lite på morgonen. Då öppnade vi spjället, rörde om kolen, lade på mer kol och tändved så huset började värmas upp igen.

Askan föll genom gallren i botten av eldstaden. Vi använde skakhandtaget för att få ner askan i askpannan. Den skyfflades i galvaniserade hinkar med lock och handtag som vi bar ut för att svalna.

Verktygen vi använde var en kolskyffel, askeskyffel, eldgaffel och kratta.

Roligt nog installerade pappa en gaspanna sommaren efter att jag flyttade ut efter gymnasiet.

Om alternativen står mellan att behålla en fungerande ICE-bil eller byta till en ny elbil är det snudd på omöjligt att räkna hem besparingen på drivmedel. Man ska köra väldigt långa sträckor per år för att den kalkylen ska hålla.

Om man ändå vill gå på en ny eller nästan ny bil kan det dock bli en annan kalkyl.
Ja det är ju ungefär som att byta cykel. Man gör det för att man kan, vill och har råd? :)

En liten sak jag gör, både med förra Konan, och nu med Teslan, är att stänga av A/C vid kortkörningar. Oftast tycker jag att det räcker att hissa ner fönstren. Vid korta sträckor drar ju A/C oproportionerligt mycket el. (även om det i kWh kanske inte är jättemycket)

En liten sak jag gör, både med förra Konan, och nu med Teslan, är att stänga av A/C vid kortkörningar. Oftast tycker jag att det räcker att hissa ner fönstren.
Bland de som parkerar utomhus har jag de senaste veckorna sett några sådana här
39-502_xl_1.jpg

Endast 40 SEK

Även jag parkerar utomhus, så det kanske är läge även för mig att prova?

Bland de som parkerar utomhus har jag de senaste veckorna sett några sådana här
39-502_xl_1.jpg

Endast 40 SEK

Även jag parkerar utomhus, så det kanske är läge även för mig att prova?

Jag brukar ha en sån på vintern mot is och så en silvergrej på insidan av bilen på sommaren. Den där varianten har en tendens att vika ner sig i överkant om det blåser lite. Vet inte om det blir så jättemycket svalare i bilen men om man kombinerar med att ha rutorna öppna ett tag innan man ska åka så kan det bli rätt bra.

Vissa bilar börjar värma batteriet så fort man kör, för säkerhets skull. Vet att e-tron 50/55 gjorde det bland annat, det gjorde att korta körningar kunde dra extremt mycket.

Stänga av AC/värme gör jag aldrig i teslan, nån måtta får det vara. Köra med fönstren nere ökar för övrigt luftmotståndet en hel del. Vore intressant att se ett test på vilket som är bäst, AC eller fönster nere.

Vissa bilar börjar värma batteriet så fort man kör, för säkerhets skull. Vet att e-tron 50/55 gjorde det bland annat, det gjorde att korta körningar kunde dra extremt mycket.

Stänga av AC/värme gör jag aldrig i teslan, nån måtta får det vara. Köra med fönstren nere ökar för övrigt luftmotståndet en hel del. Vore intressant att se ett test på vilket som är bäst, AC eller fönster nere.

Min första bil var en vw bubbla utan ac. Brukade veva ner rutorna 1 cm när jag parkerade på varma sommardagar.
Ett litet tips bara. ?

Kör man kort och sakta kan jag ändå tänka mig man sparar på att köra med fönstrena nere istället. Speciellt om bilen ska stå och kyla sig en stund innan man åker.

Stänga av AC/värme gör jag aldrig i teslan, nån måtta får det vara. Köra med fönstren nere ökar för övrigt luftmotståndet en hel del.
Kör man kort och sakta kan jag ändå tänka mig man sparar på att köra med fönstrena nere istället. Speciellt om bilen ska stå och kyla sig en stund innan man åker.
+1
Under varmaste veckan den varma sommaren 2018 parkerade jag dagtid på en stor grusplan mitt i solen.
För att få dräglig temp i (ICE-)bilen så snabbt som möjligt på em öppnade jag alla dörrar innan jag startade motorn, för att få igång ACn, klev ur, stängde alla dörrar och körde iväg.
När jag kom ut på asfalten körde jag ned sidorutorna, men stängde dem sedan när jag kom ut på större vägar och farten och dånet från fartvinden ökade.
Jag kör i princip aldrig med öppna fönster annat än i riktigt låga hastigheter, jag har tom haft en bil med taklucka, den var oanvändbar utom i krypfart. Jag kanske är extra känslig för oljud och då särskilt dånet från fartvinden.

Tillbaka
Topp