[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Apropå det besvärliga med olika kontakter som inte passar för elbilar.
Att tanka diesel i en bensinbil är dumt.
Att tanka bensin i en dieselbil är jättejättedumt.

Vem hittade på att utforma pipen så att det går alldeles utmärkt att tanka bensin i dieselbil men inte tvärtom? Det måste varit en elak jävel som äger nån bilverkstad nära tappen?

På circle k har de ju infört "blippa med bilen".

Kamera som läser reg-nr och sen debiterar registrerat kort.

Låter dock lite risky... Det är väl lätt för skurkar att kolla vem som gör så. Sen är det bara att falskskylta och tanka järnet...

Ska tyvärr försvinna. Kanon att bara stanna vid pumpen och ta handtaget.

Dock störigt när man ska tanka bilen och bilen man har på släp efter, eller några dunkar.

Apropå det besvärliga med olika kontakter som inte passar för elbilar.
Att tanka diesel i en bensinbil är dumt.
Att tanka bensin i en dieselbil är jättejättedumt.

Vem hittade på att utforma pipen så att det går alldeles utmärkt att tanka bensin i dieselbil men inte tvärtom? Det måste varit en elak jävel som äger nån bilverkstad nära tappen?

Tjena!

Eller så gör man som ryssarna och har ett jätterör. Om man då är van vid att ha kört diesel är det väldigt lätt att ta diesel av gammal vana, och då är det fasiken inte lätt att hitta varför biljäveln vägrar att starta. Kostar ett gäng nya tändstift, kablar, tändspole, fördelare m.m.
Har jag hört.... 🙄

Tjena!

Eller så gör man som ryssarna och har ett jätterör. Om man då är van vid att ha kört diesel är det väldigt lätt att ta diesel av gammal vana, och då är det fasiken inte lätt att hitta varför biljäveln vägrar att starta. Kostar ett gäng nya tändstift, kablar, tändspole, fördelare m.m.
Har jag hört.... 🙄

Som sagt, allt är ryssarnas fel. Men var det Putin personligen som bestämde hur pipen på en bensinpump skall se ut?

Undrar hur dieseln kan förstöra kablar.. ?

Som sagt, allt är ryssarnas fel. Men var det Putin personligen som bestämde hur pipen på en bensinpump skall se ut?

Undrar hur dieseln kan förstöra kablar.. ?

Tjena!

Diesel förstör varken kablar, tändstift, tändspole eller fördelare.. Men när bilen inte vill starta så byter man ut komponent efter komponent för att hitta felet. Att byta ut bränslet är långt ifrån första steget..

Sen i praktiken blir den faktiska "användbara räckvidden" snarare 20-25 mil eftersom man inte vill ha under 20% när man ska snabbladda respektive i regel avslutar vid 80%.
Tvärtom, det är bra att ha mindre än 20 % SoC när det är dags att snabbladda. Jag brukar sikta på att komma till laddaren med mellan 5-10 %, max. Annars går det onödigt långsamt.

Är inne på andra elbilen nu men hade vi bara haft en bil i hushållet hade det helt klart inte varit en elbil på grund av samma anledningar. Samt att mat/laddstoppen "måste" ske vid laddstationer så man missar alla mysiga picknickar vid ensliga sjöar eller udda värdshus. Kanske om några år när man kan komma 40 mil på motorväg mellan 80-20% vintertid. Men som vardags/pendelbil är det givetvis överlägset.
Jag kommer 400 km motorvägshastighet idag, kanske inte i dussintals minusgrader men i småkallt höstväder. Och då har min bil ett relativt litet batteri - men med en bil från de tyska tillverkarna (Audi, BMW, Mercedes, VW, sedan/kombi) med ett större batteri och en WLTP på runt 700 km så bör inte 400 km vara svårt ens i vinterklimat.

Jag kommer 400 km motorvägshastighet idag, kanske inte i dussintals minusgrader men i småkallt höstväder. Och då har min bil ett relativt litet batteri - men med en bil från de tyska tillverkarna (Audi, BMW, Mercedes, VW, sedan/kombi) med ett större batteri och en WLTP på runt 700 km så bör inte 400 km vara svårt ens i vinterklimat.
WLTP har väl en snittfart på typ 46 kmh. Säger väldgt lite om faktisk räckvidd i motorvägsfart där aerodynamik vinner före ett stort batteri. Det har inte tyskarna fattat. 😄

Vi pratar alltså om 3 bilar med wltp över 700. 5 om vi accepterar de ner till 670 som. "Runt 700". Sen kan man ju fundera på hur mycket det säger också, som lingon påpekar.

Ref https://elbilsvaruhuset.se/elbilarna-med-langst-rackvidd/

WLTP har väl en snittfart på typ 46 kmh. Säger väldgt lite om faktisk räckvidd i motorvägsfart där aerodynamik vinner före ett stort batteri. Det har inte tyskarna fattat. 😄
Nja tyskarna är nog det folk i hela världen som fattar det bäst. Audi har/hade en kalkylator där man kunde beräkna räckvidd vid en viss andel motorväg i vald hastighet och en viss temperatur. Antagligen för att slippa klagomål från de som inte fattat,

Jodå, det har dom visst fattat. Min bil, en Tesla Model 3 2024, har ett litet batteri, men god effektivitet. Jag kommer lätt 400 km motorvägshastighet i höstrusket (har inte kört så långt i vinterklimat). En modern tysk elbil med god aerodynamik och större batteri ligger runt 700 km WLTP. VW ID.7 Pro S har exempelvis en uppgiven räckvid blandad körning på 698 km. Den har ett större batteri än min Tesla och i princip lika god aero. BMW:s nya modeller ännu bättre, särskilt kommande sedan/kombi i3 med samma teknik som nya iX3 (Neue Klasse). Gissar att sedanen där kan nå upp till 800 km WLTP, vilket gör att 400 km/h i vinterklimat inte bör vara några problem.

Vi pratar alltså om 3 bilar med wltp över 700. 5 om vi accepterar de ner till 670 som. "Runt 700". Sen kan man ju fundera på hur mycket det säger också, som lingon påpekar.

Ref https://elbilsvaruhuset.se/elbilarna-med-langst-rackvidd/
Näää vi pratar om fyra olika biltillverkare med flera olika modeller och det blir fler modeller hela tiden. Det var ett exempel. Det finns säkert utom-europeiska alternativ också, exempelvis från Sydkorea, om man hellre vill det. Antalet avgasbilsmodeller minskar däremot stadigt och de som blir kvar blir dyrare och dyrare...

Jodå, det har dom visst fattat. Min bil, en Tesla Model 3 2024, har ett litet batteri, men god effektivitet. Jag kommer lätt 400 km motorvägshastighet i höstrusket (har inte kört så långt i vinterklimat). En modern tysk elbil med god aerodynamik och större batteri ligger runt 700 km WLTP. VW ID.7 Pro S har exempelvis en uppgiven räckvid blandad körning på 698 km. Den har ett större batteri än min Tesla och i princip lika god aero. BMW:s nya modeller ännu bättre, särskilt kommande sedan/kombi i3 med samma teknik som nya iX3 (Neue Klasse). Gissar att sedanen där kan nå upp till 800 km WLTP, vilket gör att 400 km/h i vinterklimat inte bör vara några problem.
Nja, tex ID7 har 0,23 i Cd vs 0,21 för din Tesla och dessutom 7% större frontarea, så det blir stor skillnad i totalt luftmotstånd. Plus högre vikt vilket ger större rullmotstånd.
Ett större batteri ger dessutom längre laddstopp.
Men där ligger tyskarna före Tesla i alla fall med 800V laddning.

Min gamla ID4 jag har nu laddar ju typ 100kwh nu, det är inte riktigt toppen men som tur är så snabbladdar man inte så ofta.
Hade jag belånat mig med 100 000 till så hade en model y gjort jobbet bättre...

Min gamla ID4 jag har nu laddar ju typ 100kwh nu, det är inte riktigt toppen men som tur är så snabbladdar man inte så ofta.
Hade jag belånat mig med 100 000 till så hade en model y gjort jobbet bättre...
En "gammal" ID.4 har den "gamla" tekniken, MEB-plattformen har uppdaterats på flera sätt i flera steg sedan den introducerades. ID.7 Pro S laddar med max 200 kW och till skillnad från ex Tesla som jag själv äger så håller den en mer konstant hög laddeffekt. Toppeffekt är egentligen ganska ointressant anser jag, mer intressant hur laddkurvan ser ut.

En "gammal" ID.4 har den "gamla" tekniken, MEB-plattformen har uppdaterats på flera sätt i flera steg sedan den introducerades. ID.7 Pro S laddar med max 200 kW och till skillnad från ex Tesla som jag själv äger så håller den en mer konstant hög laddeffekt. Toppeffekt är egentligen ganska ointressant anser jag, mer intressant hur laddkurvan ser ut.
Sant. Det gör mig nästan inget egentligen. För pengarna jag gav får man tpy en Kia Ceed så jag får hålla mig nöjd :)
En id7 hade varit najs! Nästa gång kanske..

400 km i motorvägshastighet med hur många cyklar bakom bilen? 0 på taket antar jag.

Med vilken bil kommer du så långt med 80% laddning i batteriet som jag skrev i mitt inlägg? Det är ju ändå ingen ide att ladda mer än så på snabbladdare om man inte älskar att vänta.

Med vilken bil kommer du så långt med 80% laddning i batteriet som jag skrev i mitt inlägg? Det är ju ändå ingen ide att ladda mer än så på snabbladdare om man inte älskar att vänta.
Varför ska jag bara ladda till 80 % innan avfärd hemifrån? Nej, jag laddar till 100 % hemma. Sen kör jag 400 km och ner till mellan 5-10 % SoC idealt, innan jag laddar till ca 80 %. Eller vad jag nu vill ladda till, det beror ju på vad som ska hända sen, efter att de 400 km är körda.

Varför ska jag bara ladda till 80 % innan avfärd hemifrån? Nej, jag laddar till 100 % hemma. Sen kör jag 400 km och ner till mellan 5-10 % SoC idealt, innan jag laddar till ca 80 %. Eller vad jag nu vill ladda till, det beror ju på vad som ska hända sen, efter att de 400 km är körda.
Du citerade mitt inlägg där det var mina önskemål för att ha en elbil som förstabil. Men du kanske "glömde" läsa det för att vrida det till elbilars fördel.

400 km i motorvägshastighet med hur många cyklar bakom bilen? 0 på taket antar jag.
Ingen har skrivit något om några cyklar här-eller-där, vad jag sett. Har dock svårt att se att några cyklar var de än må transporteras skulle orsaka några omfattande problem ur effektivitetssynpunkt. Känns som ett hitte-på-problem, ladda 2 min extra då om det skulle råka orsaka dig lite besvärlig extra-förbrukning. Och håll koll på temperaturen i bilen... 😉 För min del, är bilen i stort sett alltid laddad och klar vid snabbladdaren innan jag eller resten av familjen är redo för avfärd.

Jag planerade för skojs skull en resa mellan Sthlm och Malmö.

Behöver stanna i 22 minuter och ladda för att komma fram med 25% kvar i batteriet.
Inte så jättejobbigt faktiskt.
Visa bilaga 807272

Bortsett från att verkligheten ofta skiljer sig från planen. Körde Stockholm - Malmö och retur i våras, det blev tre laddstopp. Två nödvändiga och det sistnämnda för att ha hyfsat med batteri för att komma en bit på vägen när jag skulle köra samma rutt tillbaka igen.

Verkligheten ser inte sällan annorlunda ut än den perfekta planen i planeringsverktyget, laddare som är ur funktion, köer, appstrul osv.
Ingalunda "omöjliga" barriärer, men klart jobbigare och mer tidskrävande än att tanka på valfri mack

Sååå, varför ska du inte ladda till 100 % innan du kör hemifrån?
80-10% är ju det normala intervallet att utnyttja vid långkörning. Första laddningen är så klart 100-10%, men därefter från 80 ungefär.
För egen del blir det en liten aning väntan om jag är själv och långkör, då är det 80-10 (men sällan jag kör så långt själv). Är familjen med räcker första laddningen till lunch. Och när alla slängt i sig varsin burgare brukar det stå över 90% på mätaren.

80-10% är ju det normala intervallet att utnyttja vid långkörning. Första laddningen är så klart 100-10%, men därefter från 80 ungefär.
För egen del blir det en liten aning väntan om jag är själv och långkör, då är det 80-10 (men sällan jag kör så långt själv). Är familjen med räcker första laddningen till lunch. Och när alla slängt i sig varsin burgare brukar det stå över 90% på mätaren.
Frågeställaren ville kunna köra 400 km på en laddning. Ja, det har man ju gjort då (eller i alla fall jag med min bil, med relativt litet batteri) vid 100 %-ca 10 %. Snabbladdar man sedan till 80 % så har man kanske 300 km till... behövs mer än 700 km på en dag? Om Ja, OK, ladda då en gång till, typ 20 minuter eller något beroende på bil? Eller är det förbjudet med korta pauser? Toalett, äta, sova, motion etc...? Tror inte att det är svårt att lösa 400 km med en VW ID.7 Pro S (obs, exempelbil, men en bra och prisvärd sådan)... den har inte en konstant förbrukning över 2 kWh/10 km vid långkörning och batteriet är på 86 kWh netto.

Motion? :D

Är det motvind ryker vi på ett laddstopp extra från Skåne till Tokholm.
Cykel upplever jag lägga till rätt rejält, framförallt på taket. Men inte mätt något.

Det är inte ofta det är kö men de få gångerna det är det så kikar man på blocket direkt och förbannar sina livsval. Än värre när laddarna är utspridda på området så det inte är tydligt i vilken ordning man står i kö. För det finns inget system för det alls, det är krig när det väl är en ledig laddare. Hade varit enkelt för Tesla att göra ett kösystem men nu har man tyvärr öppnat laddarna för proletären och då faller det ändå.

Eller två om man är på Tesla och någon kålrot i en valfri ID-bil står och tar två platser och fiser in 70kW.

Jag brukar gå en snabb promenad om jag behöver eller utöva lite lätt gymnastik för att få igång kroppen och blodet :giggle: Eller blunda och sova 5-10 min, underbar power nap. Aldrig kört så utvilad sedan elbilarna kom in i mitt liv.

Laddat min Tesla hos Tesla och IONITY i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Ungern, Slovenien, Kroatien, Italien, Schweiz… Aldrig väntat eller stått i kö någonstans.

Tycker snacket om räckvidd är överdrivet och särskilt kravet på någon exakt sträcka. Det var förr. Nu går bra bilar så långt och laddar så snabbt att jag bara kör tills det behöver laddas och sen är det inte mer med det.

Jag brukar gå en snabb promenad om jag behöver eller utöva lite lätt gymnastik för att få igång kroppen och blodet :giggle: Eller blunda och sova 5-10 min, underbar power nap. Aldrig kört så utvilad sedan elbilarna kom in i mitt liv.

Laddat min Tesla hos Tesla och IONITY i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Ungern, Slovenien, Kroatien, Italien, Schweiz… Aldrig väntat eller stått i kö någonstans.

Tycker snacket om räckvidd är överdrivet och särskilt kravet på någon exakt sträcka. Det var förr. Nu går bra bilar så långt och laddar så snabbt att jag bara kör tills det behöver laddas och sen är det inte mer med det.
Att helt ignorera nackdelarna med elbil är inte rätt metod att övertyga andra om att de är bäst på allt. Jag har haft elbil i 6 år och klarar att ta egna beslut om saken utan din allt för rosiga bild.

Eller två om man är på Tesla och någon kålrot i en valfri ID-bil står och tar två platser och fiser in 70kW.
Nu laddar ju min "id-bil" snabbare än en MY över en hel cykel, men de äldre var ju sämre. Och jag försöker alltid undvika att ta två platser. Om jag tvingas göra det skyller jag på Teslas korkade upplägg.

Är det motvind ryker vi på ett laddstopp extra från Skåne till Tokholm.
Cykel upplever jag lägga till rätt rejält, framförallt på taket. Men inte mätt något.

Det är inte ofta det är kö men de få gångerna det är det så kikar man på blocket direkt och förbannar sina livsval.
Att helt ignorera nackdelarna med elbil är inte rätt metod att övertyga andra om att de är bäst på allt. Jag har haft elbil i 6 år och klarar att ta egna beslut om saken utan din allt för rosiga bild.
Det är ju precis sånt som Raggamuffin skriver som vi "tvekare" behöver.
Hur drabbas man och hanterar nackdelarna, inte "det finns inga nackdelar, och dessutom är dom bara fördelar".

Och ja, att man undrar hur cyklar påverkar räckvidden är väl inte så jäkla konstigt? Är vi på Happyride eller Allt Om Snabbmat?

Håller helt med. I familjen har vi haft två elbilar i ca 3 år. Nackdelarna är högst påtagliga, fördelarna är också högst påtagliga. Det är en usel strategi tror jag också att försöka mörka nackdelarna med någon slags överdrivet positiv syn. Enligt min åsikt går nackdelarna absolut att leva med i de flesta fall, men ändå är de så pass stora att åtminstone jag trots en ”bra” elbil med stort batteri, rimlig förbrukning och snabb laddning går ifrån elbil som familjens huvudbil. Skulle jag inte brytt mig så mycket om de påtagliga nackdelarna vintertid och när det kommer att ladda bortanför de stora europvägarna och det frekventa strulet med laddstationerna hade det nog blivit en elbil igen. (Eller kanske inte ändå, bra elbilar är fortfarande lite för dyra.)

Din uppfattning om livet med elbil är väl inte mer värd än min? Antar att båda upplevelserna får framföras? Min är inte rosig, den är min.

Det är ju precis sånt som Raggamuffin skriver som vi "tvekare" behöver.
Hur drabbas man och hanterar nackdelarna, inte "det finns inga nackdelar, och dessutom är dom bara fördelar".
Ja självklart finns det nackdelar. Det finns det med allt. Sen kan de ju vara olika jobbiga beroende på hur man använder sin bil. Jag skulle aldrig byta tillbaka till bensin frivilligt, men om jag hade börjat köra mycket med släp hade nog inte elbilen blivit långlivad.
Vid lokalresor finns det bara fördelar med el, vid långresor några nackdelar.
Och ja, att man undrar hur cyklar påverkar räckvidden är väl inte så jäkla konstigt? Är vi på Happyride eller Allt Om Snabbmat?
Cyklar på taket är en dålig ide, det drar rejält extra. Oavsett bränsleform, men blir så klart mycket tydligare med el.
Cyklar bakom påverkar räckvidden men inte markant, kan inte ge en siffra. Åtminstone för den kombon jag använder. Och då har jag ofta en del 120-väg när jag långkör med cykel.

Klimat/väglag, kupétemperatur och framför allt bilens karossform och hjul påverkar minst lika mycket som några lätta och gängliga cyklar, skulle jag säga. Väldigt konstigt (tycker jag) med människor som fastnar det enorma behovet av räckvidd och sedan köper en el-SUV med jättehjul... det är liksom räckvidds-/effektivitetsfail från start.

Håller helt med. I familjen har vi haft två elbilar i ca 3 år. Nackdelarna är högst påtagliga, fördelarna är också högst påtagliga. Det är en usel strategi tror jag också att försöka mörka nackdelarna med någon slags överdrivet positiv syn.
Är det någon här som mörkar nackdelar? Vem, var?

Ja jag känner mig träffad, men kan inte komma på något jag utelämnat, men så handlade ju inte frågan om hela elbilslivet heller utan ett ganska specifikt scenario, som jag försökte svara på utifrån min erfarenhet 🙂 Jag kan komma på en sak som inte är riktigt lika enkelt med elbil som med avgasbil och det är att hålla ett mycket högt Autobahn-tempo i Tyskland. Rent tekniskt är det inga problem, tvärtom, mycket mer kraft, men onekligen blir det fler stopp än med avgasbilen. Sen om det är bra eller dåligt med korta pauser kan man säkert tycka olika om. När jag håller 160-180 km/h genom Tyskland med min elbil så blir det kort laddstopp efter ca 250 km. Med avgasbil kan jag hålla 200-230 km/h och i princip ta mig hela vägen från Berlin till München, men ofta vill jag ju stanna och gå på toalett och/eller äta även då.

Utbudet av eldrivna bilmodeller är inte komplett, där finns mycket mer att göra.

Tillbaka
Topp