[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Dom är ju i en expansionsfas nu med många nya marknader och ett par nya fabriker.

Så det ser ju inte helt mörkt ut.
Dom har ökat omsättningen med 48% i år
Försäljningen har ökat med 36% och dom når förmodligen sitt mål för året
Målet är att gå med vinst 2027.

Kan finnas pengar att hämta i denna aktie nu efter det stora fallet på börsen, man kan också bli av med hela insatsen...
Ja det är en fallande kniv, lyckas man fånga den kan det bli bra. Men 200-ish bilar sålda i USA i oktober...

Ja det är en fallande kniv, lyckas man fånga den kan det bli bra. Men 200-ish bilar sålda i USA i oktober...
Jag fattar faktiskt inte idén med Polestar: Volvo ville väl göra typ vad Toyota gjorde med Lexus initialt, men utan att försöka särskilja sig tillräckligt från modermärket. Volvo och Polestar är ju prissatta ungefär lika, gör samma typ av bilar i ungefär samma segment. Obegripligt för mig. Hade de gjort en mycket sportigare bil än Volvo eller en mycket lyxigare än Volvo hade jag fattat strategin.

Jag fattar faktiskt inte idén med Polestar: Volvo ville väl göra typ vad Toyota gjorde med Lexus initialt, men utan att försöka särskilja sig tillräckligt från modermärket. Volvo och Polestar är ju prissatta ungefär lika, gör samma typ av bilar i ungefär samma segment. Obegripligt för mig. Hade de gjort en mycket sportigare bil än Volvo eller en mycket lyxigare än Volvo hade jag fattat strategin.
Starten var väl något sportigare, som riskerade motverka Volvos säkerhetsimage tänker jag. Sen har ju Volvo kastat bort den ändå med all season-däck mm, så då föll väl syftet lite. Eller ganska mycket.
Men man försöker väl positionera dem så.
Lite som VW/Skoda/Cupra. Inte självklart vilken som är billigast längre, men något olika fokus.

Starten var väl något sportigare, som riskerade motverka Volvos säkerhetsimage tänker jag. Sen har ju Volvo kastat bort den ändå med all season-däck mm, så då föll väl syftet lite. Eller ganska mycket.
Men man försöker väl positionera dem så.
Lite som VW/Skoda/Cupra. Inte självklart vilken som är billigast längre, men något olika fokus.
Jo på ett sätt likt VAGs strategi - det är även svårt att skilja på Seats, VWs och Skodas målgrupper. Men de var/är ändå gamla märken laddade med något i sina varumärken där det kan finnas viss lojalitet hos gamla kunder. Polestar hade varit mer naturligt att vara Volvos prestanda-division som det startade. Som BMWs M-bilar eller Mercedes AMG. Nu startade de ett nytt märke med egen försäljningsorganisation osv utan någon direkt känd historik utom för några enstaka STCC-entusiaster. Känns som en rätt bräcklig grund att bygga ett helt bilmärke med miljardkostnader på.

Nu startade de ett nytt märke med egen försäljningsorganisation osv utan någon direkt känd historik utom för några enstaka STCC-entusiaster.
Där den mest kända lär vara elbilsmotståsdare dessutom 😆
Känns som en rätt bräcklig grund att bygga ett helt bilmärke med miljardkostnader på.
Ja bevisligen var det inte jättelätt...

Det är väl för alla som är avigt inställda till Volvo som märke? ;-) Fast det är nog bara jag, Volvo måste väl ha ett av de starkaste varumärkena med trogna generationskunder.

Att jag köpte en beror på att motsvarande Volvo-modell inte fanns än, och att den inte är så motsvarande ändå imho. Plus att det var ett bra tillfälligt erbjudande. På köpet fick jag vara beta-testare av mjukvaran så att de som köpte Volvos motsvarande skulle slippa…

Jag velade i två år. Gick igenom allting, provkörde det mesta (förutom Polestar 3), och avfärdade allt av en eller annan anledning. Till slut stod det mellan Ionic 5 och P3. Jag kan valt fel. :-) Men jag är fantastiskt nöjd med bilen och servicen på lokala Volvo-verkstaden. ;-) Hur nöjd jag blir med ägandet efteråt får vi väl se, om de inte går i konkurs vore positivt där.

Fast den officiella orsaken var väl att Volvo skulle in på elbilsmarknaden tidigt? Och inte vågade satsa inom bolaget? Men sen insåg de att det var dumt och hoppade på tåget ändå så det presenterades elbilar från P och V nästan samtidigt. Eller minns jag fel?

Det var garanterat kineserna som låg bakom att lansera Polestar som ett eget varumärke. Fanns obegränsat med statlig backning till elbilstillverkare när elbilar var en prioriterad industri i 5-årsplanen.
Så är det inte längre. I senaste 5-årsplanen som lanserades i höstas (2026-2030) har Xi Jenping plockat bort elbilar från listan med prioriterade satsningar. Så nu får Geely finansiera sina elbilsäventyr själva. Kan bli katastrof för Volvo och definitivt Polestar om dom inte vänder utvecklingen snart.

Skönt att EU verkar ändra sig om framtida förbud av riktiga bilar. Love the smell of petrol in the morning !!

Sluta sätta henne i baksätet så går det nog lättare
Problemet är det motsatta. Hon har egna pengar och även om hon inte vill köra en stor bil som v90 så tycker hon att en liten bil är som v40 cc minst. (och den är rätt stor)
Möjligt att det blir annorlunda om det slutar med att vi delar på en pendlarbil istället för att ha varsin bil som nu.

Fan att det är v90 som rasar medan v40 går bra.
Kanske ändå ska chansa på att byta v40 och hoppas v90 orkar om den slipper gå så mycket?

Problemet är det motsatta. Hon har egna pengar och även om hon inte vill köra en stor bil som v90 så tycker hon att en liten bil är som v40 cc minst. (och den är rätt stor)
Möjligt att det blir annorlunda om det slutar med att vi delar på en pendlarbil istället för att ha varsin bil som nu.

Fan att det är v90 som rasar medan v40 går bra.
Kanske ändå ska chansa på att byta v40 och hoppas v90 orkar om den slipper gå så mycket?
Ja, lyckligtvis har de flesta fruar i Sverige egna pengar.
Att ha en bil som man går och oroas sig för att den rasar uppfyller inte syftet för mig. Visst, en hobbybil, men att vara rädd för att inte komma till jobbet/träningen/hem är ju mest besvärligt.
Mao som du beskriver situationen skulle jag byta V90n

Ja, lyckligtvis har de flesta fruar i Sverige egna pengar.
Att ha en bil som man går och oroas sig för att den rasar uppfyller inte syftet för mig. Visst, en hobbybil, men att vara rädd för att inte komma till jobbet/träningen/hem är ju mest besvärligt.
Mao som du beskriver situationen skulle jag byta V90n
ja vi får börja kolla på bilar. I värsta fall får det bli en ny diesel. Det trodde jag aldrig.

Som en mental övning kolla jag på EX90 och XC90 igår när jag lämnade bilen till häxdoktorn.
Inga svar på mina problem uppenbarade sig.

ja vi får börja kolla på bilar. I värsta fall får det bli en ny diesel. Det trodde jag aldrig.

Som en mental övning kolla jag på EX90 och XC90 igår när jag lämnade bilen till häxdoktorn.
Bra att börja med EX90. Snart känner du "äh, denna billiga kostar bara en mille, den kan jag spontanköpa" när du kollar på något annat.

Bra att börja med EX90. Snart känner du "äh, denna billiga kostar bara en mille, den kan jag spontanköpa" när du kollar på något annat.
Ja, men även känslan att jag hatar alla nya bilar förstärktes och måste jag välja mellan ex och xc så föredrar jag xc.

Men ja. En toyota för 3-400 000 känns gratis.

Ja, men även känslan att jag hatar alla nya bilar förstärktes och måste jag välja mellan ex och xc så föredrar jag xc.

Men ja. En toyota för 3-400 000 känns gratis.
Ja nu när Land Rover Defender dött är ju xc90 ett av få alternativ för den som vill ha en tio år gammal ny bil. Model S är ett annat, men den går väl knappt att köpa.

V90 får knappt plats på min Pplats, och vinterhjul till xc60 kostar väl 40k, så de går bort !
Tror nog man kan komma bra mycket billigare undan än 40k om man inte går in på Bilia, lyckas pricka en dag de inte har erbjudande, och köper utan att diskutera. Gissar att man kommer undan med hälften på Bythjul och liknande utan att kompromissa med däckvalet.

Edit: </killgissning>

Bilagor

• Screenshot_20251218-172019.webp
    Screenshot_20251218-172019.webp
    84.8 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
Tror nog man kan komma bra mycket billigare undan än 40k om man inte går in på Bilia, lyckas pricka en dag de inte har erbjudande, och köper utan att diskutera. Gissar att man kommer undan med hälften på Bythjul och liknande utan att kompromissa med däckvalet.

Edit: </killgissning>
Man kan väl inte ha 18"" fälgar på en xc60 ? Måste se lite billigt ut ----

Det går bra att köpa däck till v90 19'' för runt 2000st. Minns inte exakt.
Kan man tänka sig att köra under 170 så blir det ännu billigare.

Om man vill byta en halvgammal V90 för att den går sönder och kostar för mycket känns det lite ologiskt att fundera (?) på byte till en EX90. Dess mjukvara verkar vara bortom opålitlig. Priset är premium också om vi säger så. XC90 är en beprövad och kanske mer pålitlig modell nu, båda är säkert grymt sköna att åka i. Men jag tänker att det kan finnas anledning att titta på annat märke än Volvo eventuellt? Varför inte det kinesiska systermärket Lynk & CO som andra vettiga människor?

Om man vill byta en halvgammal V90 för att den går sönder och kostar för mycket känns det lite ologiskt att fundera (?) på byte till en EX90. Dess mjukvara verkar vara bortom opålitlig. Priset är premium också om vi säger så. XC90 är en beprövad och kanske mer pålitlig modell nu, båda är säkert grymt sköna att åka i. Men jag tänker att det kan finnas anledning att titta på annat märke än Volvo eventuellt? Varför inte det kinesiska systermärket Lynk & CO som andra vettiga människor?
Ja, det blir ingen ex och troligen inte volvo alls. Jag var där eftersom ingen annan ville laga bilen innan jul.

Jag tror jag ska provköra en Toyota som representant för happys premiumtorskar. Sport vad den nu hette lastar mer än v90.

Helt klart god smak att dölja bakdörrarna sådär. Var på väg att köpa en 156:a när de fanns nya och jag körde många förmånliga mil i jobbet, undrar om jag fastnat i alfaträsket då. Var och kikade på den hos en handlare nånstans i Bäckebol tror jag, förbi Obs nånstans. Tror det låg bredvid eller nära firman som hade hundratals vita USA-Vans stående (tror de köpte på sig lite många innan regelverket ändrades eller nått).

Tillbaka
Topp