[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

jag körde Kuga som lånebil igår. Kan meddela att den går att köra med öppen dörr. Det var det första jag kollade. Otrolig mängd protester som måste kvittaras både för det och allt annat men inget pipande. Heller inget pipande när man kör fortare än tillåtet. Den kanske inte såg några skyltar? Den såg inga vita linjer i alla fall.

Det är lätt att säga att man ska lämna premiumsegmentet tills man kör en opremium som känns instabil redan i 80kmh. Vet i fan vad man ska göra.
ca 22000 spänn på V90 den december + service och ny ruta. (två slangar/rör, en omtätad transmissionskåpa och ett volvo on-call batteri vad fan det nu är). Jag kunde fått en hel meta v5 ram utan dämpare för de pengarna.

jag körde Kuga som lånebil igår. Kan meddela att den går att köra med öppen dörr. Det var det första jag kollade. Otrolig mängd protester som måste kvittaras både för det och allt annat men inget pipande. Heller inget pipande när man kör fortare än tillåtet. Den kanske inte såg några skyltar? Den såg inga vita linjer i alla fall.

Det är lätt att säga att man ska lämna premiumsegmentet tills man kör en opremium som känns instabil redan i 80kmh. Vet i fan vad man ska göra.
ca 22000 spänn på V90 den december + service och ny ruta. (två slangar/rör, en omtätad transmissionskåpa och ett volvo on-call batteri vad fan det nu är). Jag kunde fått en hel meta v5 ram utan dämpare för de pengarna.

Förmodligen ingen GSR2 bil utan innan. För det därmed att allt ska pipa och varna är lagstadgat på EU nivå på alla nya bilar.

Men jävligt jobbigt att cykla till fjällen på en ram utan dämpare

30 cm snö på vägen men Teslans terrängläge imponerande faktiskt även på en inbiten Torsenquattro-fantast.
Min Audi går faktiskt också stabilt som tusan i snön.
Något som imponerar mindre är att man överfört lösningen från hur motorhuven avslutas mot vindrutan från bilar som eldar dinosaurier. Det man då missat är att där finns en massa restvärme som smälter bort det mesta på motorhuv. På en elbil, när man kör i snön, blir effekten att vindrutetorkarna packar snön ner mot motorhuven. Efter ett tag vänder torkarna när de är halvvägs nere för de packat så mycket snö till is att det tar stopp.

Blir lite mindre illa med defroster på konstant, då kan man åtminstone plocka bort sjoken när man stannar.

Edit: motsvarande miss har man gjort med laddluckan, tagit ett tanklock från hyllan. Men de är inte designade för att kunna stå öppna i snöstorm och sen kunna stängas, för det behövs inte...

Senast ändrad:
Just nu hatar jag elbil och är väldigt nöjd med att det blir laddhybrid snart: skulle ladda i Romme under skiddagen - 250kr för parkering och laddning. Synd bara att 5 timmar laddning bara gav ca 20 km körsträcka. Sjukt långsam laddning alltså. På väg hem testades 2 laddare i Hedemora, ingen funkade. 3 i Avesta och Krylbo, en funkade nästan men slog av hela tiden. Sitter nu till slut och äter korv gjord på sämsta möjliga slaktrester på ICA Kvantum i Sala där åtminstone laddarna funkade. Restiden kommer bli ungefär dubbelt så lång som med fossilbil.

Sådär, behövde få ur mig lite ladd-frustration. Nu känns allt bättre.
Bra med tipset att skippa deras laddning. Står nu i Smedjebacken 15min där en av sex bra laddare fortfarande är ledig.

Min Audi går faktiskt också stabilt som tusan i snön.
Något som imponerar mindre är att man överfört lösningen från hur motorhuven avslutas mot vindrutan från bilar som eldar dinosaurier. Det man då missat är att där finns en massa restvärme som smälter bort det mesta på motorhuv. På en elbil, när man kör i snön, blir effekten att vindrutetorkarna packar snön ner mot motorhuven. Efter ett tag vänder torkarna när de är halvvägs nere för de packat så mycket snö till is att det tar stopp.

Blir lite mindre illa med defroster på konstant, då kan man åtminstone plocka bort sjoken när man stannar.

Edit: motsvarande miss har man gjort med laddluckan, tagit ett tanklock från hyllan. Men de är inte designade för att kunna stå öppna i snöstorm och sen kunna stängas, för det behövs inte...
Exakt samma med vindrutetorkarna och laddluckan på Kia EV6.

Exakt samma med vindrutetorkarna och laddluckan på Kia EV6.
Gissningsvis är båda standardproblem för gamla bilmärken som överfört tidigare lösningar, man lär sig väl och gör bättre nästa gång. Noterade att laddluckan på id7 ser annorlunda ut, öppnas uppåt och blir ett tak. Smart om det funkar. Teslor gör väl också det.

Krav: kombi eller kombi-coupe (har hundar så sedan går bort). Snål (runt 0,5 lvg om diesel, kanske 0,65 om bensin). Rimligt bra tillförlitlighetsrykte. Ska rymma 2 vuxna, 2 barn och 2 mindre hundar.
Önskemål: dragkrok, back-kamera, automat. Köper nog egentligen helst av handlare, i alla fall om bilen är lite dyrare.
Budget: 50 000-200 000.

Jag har ganska mycket fördomar och förutfattade meningar om olika bilmärken - jag är tex lite svag för Citröen, Lexus, Honda och Alfa Romeo och ogillar tyska bilar generellt. Dessa fördomar kan jag möjligen ändra men det är inte så troligt. Jag är svag för det fult funktionella och ogillar SUVar. Här skär sig mycket i familjen då övriga vill ha en SUV. Men vi kan kompromissa oss fram till att en begagnad kombi kan duga nu i kristider.
Egentligen vet jag ju vilken bil jag vill ha - en Toyota Prius +, ful, snål, tillförlitlig och lagom storlek, men familjen vill annorlunda... Jag vill gärna ha en klen och osportig bil.
Har en laddhybrid via arbetsgivaren nu och det är ju bra, men blir för dyrt för privatköp.
Just nu velar jag mellan Citroën C5 kombi (ca 2012-2015) eller Mazda 6 kombi (senare än 2013). (Jag vet att dessa båda egentligen inte kryssar i alla mina kravrutor, men det är ändå två modeller jag gillar lite). Tonårsdottern nästan gråter för att Citroënen är så ful och det gäller ju nästan alla mellanklasskombis i hennes ögon.

Tar tacksamt emot förslag på bilmodeller - finns kanske några jag inte tänkt på som kan vara aktuella.
Så, nu efter 10000 inlägg i sveriges vänligste bill... nä cykelforum, har du kommit underfund med vilken bil du ska köpa? 😎

Just nu hatar jag elbil och är väldigt nöjd med att det blir laddhybrid snart: skulle ladda i Romme under skiddagen - 250kr för parkering och laddning. Synd bara att 5 timmar laddning bara gav ca 20 km körsträcka. Sjukt långsam laddning alltså. På väg hem testades 2 laddare i Hedemora, ingen funkade. 3 i Avesta och Krylbo, en funkade nästan men slog av hela tiden. Sitter nu till slut och äter korv gjord på sämsta möjliga slaktrester på ICA Kvantum i Sala där åtminstone laddarna funkade. Restiden kommer bli ungefär dubbelt så lång som med fossilbil.

Sådär, behövde få ur mig lite ladd-frustration. Nu känns allt bättre.
Det kallas för kvalitetstid.

Har ni några rekommendationer på Gör-Det-Själv-Hallar kring Stockholm, gärna på södersidan? Den behöver ha billyft. En del OKQ8 hallar är väl sunkiga, och dyra är de också.

Har ni några rekommendationer på Gör-Det-Själv-Hallar kring Stockholm, gärna på södersidan? Den behöver ha billyft. En del OKQ8 hallar är väl sunkiga, och dyra är de också.
Jag har använt okq8:s hall vid port 73/nynäsvägen några ggr. Där har dom några platser med lyftar. Men det är ganska grisigt, med olja på golvet.

Jag försöker läsa på lite om beg tesla 3. Det verkar ju finnas lite problem med framförallt tidiga modeller, typ 2019. Är de dåligt ihopsatta rosthögar eller kan det vara ett vettigt alternativ för om man inte är så nogräknad?

Det verkar ju gå att få en 2019 med ca 10000mil för strax över 200kkr. Det ser ändå någorlunda attraktivt ut tycker jag.

Jag försöker läsa på lite om beg tesla 3. Det verkar ju finnas lite problem med framförallt tidiga modeller, typ 2019. Är de dåligt ihopsatta rosthögar eller kan det vara ett vettigt alternativ för om man inte är så nogräknad?

Det verkar ju gå att få en 2019 med ca 10000mil för strax över 200kkr. Det ser ändå någorlunda attraktivt ut tycker jag.

Vad jag kan förstå är M3 2019 tillverkade i USA. De USA-tillverkade brukar anses sämre än de tillverkade i Kina och Europa.

De tidiga 3:orna (kanske de amerikanska?) hade väl Teslas berömda karosspassning. Den som inte hade klarat kvalitetskontroll hos AliExpress. Fanns sådana som skavde av sig själva lacken... Så kolla så det är ok och ev skav åtgärdat på rätt sätt. Gissar att Tesla åtgärdat de som klagat, men vet inte.
Vet inte heller när den bättrades, men på nya bilar ser det ju acceptabelt ut.

Är väl ok att gå ot i en ot-tråd som ständigt går oot?

Snökedjor:
Kör ibland på usla småvägar. Idag körde jag genom 15-20 cm oplogad snö utan problem även i branta backar. Men en gång om året är det ju glashalt på skogsvägarna. Ska man köpa något från Jula för den gången vart annat år? Snösockar tipsades jag om sist men hjälper de på blankis? Eller är det ett icke-problem? Kanske bara ska ha en låda grus i bakluckan?

195/65 hjul så borde vara billigt?

Snökedjor är på inköpslistan. När snön smälte kom vi inte ut på några timmar tills vägen var grusad. Delvis pga hade parkerat dumt så fick backa upp 200m i en kurva men ändå.

Fyrhjulsdrift hade kanske varit värt xD men snökedjor kanske ännu mer. Iaf billigare än ny bil då vi i dagsläget lånar xD

Är väl ok att gå ot i en ot-tråd som ständigt går oot?

Snökedjor:
Kör ibland på usla småvägar. Idag körde jag genom 15-20 cm oplogad snö utan problem även i branta backar. Men en gång om året är det ju glashalt på skogsvägarna. Ska man köpa något från Jula för den gången vart annat år? Snösockar tipsades jag om sist men hjälper de på blankis? Eller är det ett icke-problem? Kanske bara ska ha en låda grus i bakluckan?

195/65 hjul så borde vara billigt?
Är det bara blankis lär väl bra dubbdäck fungera?
Annars skall det väl vara piggkätting om man vill att det skall dra en del.

Köp inte en 2020 eller äldre tillverkad i Freemont, det är mitt stora råd. Sen finns det detaljer, men de kinabyggda är markant bättre. Du får också flera år med batterigaranti om du köper en nyare bil. För 200k bör du kunna få en rätt mycket nyare.

Hoppar på trådspårningen - vad säger happy om traction boards?

Räddade mig nyligen i fjällen när plogbilen bestämde sig för att strunta i sista biten till vår stuga. Körde fast, men stuggrannen hade en enklare variant som hjälpte mig komma loss.

Finns ju lite olika varianter och storlekar, något man ska undvika? (för personbilar i mellanklassen, en bensinare och en elbil).

us_QCTKBZBS2JZDELTQAV0_goods_img_big-v1_traction-boards-m100-1.2.webp

Brorsan använde nån biltema stripes för att komma upp för backen från stugan. Funkade men höll inte mycket längre än så.
Jag har riktiga men har aldrig monterat.

Edit.
Kanske nåt som dessa

Brorsan använde nån biltema stripes för att komma upp för backen från stugan. Funkade men höll inte mycket längre än så.
Jag har riktiga men har aldrig monterat.

Edit.
Kanske nåt som dessa
Jag har inte testat, så skall väl inte säga något. Men det gör jag ändå.
Det där såg ju minst sagt värdelöst ut. Har svårt att se att det skulle ge märkbart grepp, men om det gör det lär de ju åka av ganska omgående. Antagligen med märken på fälgen som enda påminnelse om att man lämnat plast i naturen.
Kanske 30 st per hjul skulle göra skillnad?

Det där såg ju minst sagt värdelöst ut. Har svårt att se att det skulle ge märkbart grepp, men om det gör det lär de ju åka av ganska omgående. Antagligen med märken på fälgen som enda påminnelse om att man lämnat plast i naturen.
Det funkade som sagt för att komma upp för backen. Som jag förstår är det syftet, står att det bara är för låg hastighet.

De är precis så värdelösa som de ser ut...
Testade för några vintrar sen så jag inte kom upp för en brant backe i norska fjällen.
Det var ganska kallt ute, nån gick av när jag skulle spänna den. De andra gick av efter 5m. Helt bortkastat. Kanske funkar autosock bättre...

Riktiga väglags-preppers i den här tråden.
Under vinterhalvåret nöjer jag mig med att alltid ha en mini-skyffel i bilen, och nöjer mig där. I övrigt förlitar jag mig på att lösa situationen efter bästa förmåga vid aktuellt tillfälle.

Jag har förvisso en ganska kompetent bil vad gäller framkomlighet i dåliga väglag, så även om jag kör med dubbfritt så har jag bra grundförutsättningar jmf tex tvåhjulsdrivna åbäken.

Senast ändrad:
De är precis så värdelösa som de ser ut...
Testade för några vintrar sen så jag inte kom upp för en brant backe i norska fjällen.
Det var ganska kallt ute, nån gick av när jag skulle spänna den. De andra gick av efter 5m. Helt bortkastat. Kanske funkar autosock bättre...
Jag får känslan av att några smart ditsatta buntband, skarvade på rätt ställe, går precis lika bra.

Jo, jag har varit inne på ett par OKQ8 som varit rätt sorgliga. Hade hoppats det fanns något fräschare alternativ.
Nu är jag inte Stockholmare, så kan inte tipsa om någon speciell mack, men de OKQ8 som finns här i omgivningen brukar fräschas upp med ojämna och lite för långa mellanrum. Så en nyrenoverad är helt ok, men det blir ganska snabbt sunkigt.
Tror inte det finns något businesscase i att hålla en konstant välskött GDS, det blir för dyrt, klientelet är ju inte de som är mest noggranna med att städa efter sig vågar jag fördomsfullt påstå (har sett en del i dessa hallar...)
Mao leta efter en nyrenoverad okq8, borde finnas inom rimligt avstånd.

Körde 100 mil i helgen till Saxnäs med skotersläp. -33 som kallast och spolarvätskan frös, glömde att fylla på med koncentrerad.

Har dubbfria på Q3:an och dom blir nog utbytt till nästa vinter. Blir onödigt hala på isiga vägar, även om det räcker att anpassa farten. Bra vinterbil annars i lagom storlek, valde den före superb IV som bara är fwd. Hade inte varit något problem med den heller då det inte snöade något men man vet ju aldrig i förväg. Den är ju annars ingen höjdare om det är motlut eller några dm snö.

Bärgarna har ju oftast några bitar sträckmetall med att kasta in under hjulen. Går ju att ha i bakluckan @glitch . Tänkte att dom där tar stor plats.

man kan också kasta in granruskor. skördas med bigboy japansågen man ändå har med sig för att få undan blockerande trädfällen.

för övrigt hör väl en påse grovgrus, spade, en superkondensatorstartare för den där starten i trettiotre minus, och ett set varma oömma kläder till lämpligt braattha när man skall ut i obygd vintertid. liksom höstfärsk motorolja som inte hunnit samla fukt som sludgar vevhusventilationen, på allt detta gärna snökedjor.

och tanka resp ladda när räckviddeen börjar gå under typ 25 mil. så natten klaras vid ert stopp på trefilsväg....

Såg är ju smidigt att ha med faktiskt. Stövlar och överrock borde jag ha egentligen. Morfar hade av oklara andledningar även kniv för att avliva vilt (vet bara att han även fångade stort antal kanin i villaträdgård och la i frysen)

för övrigt hör väl en påse grovgrus, spade, en superkondensatorstartare för den där starten i trettiotre minus, och ett set varma oömma kläder till lämpligt braattha när man skall ut i obygd vintertid. liksom höstfärsk motorolja som inte hunnit samla fukt som sludgar vevhusventilationen, på allt detta gärna snökedjor.
Jag kör med varselvinterjacka + byxor imed skyddsklass 3 som extrakläder

Enda gången jag suttit fast tog farsan gummimattorna och la under hjulen. SAAB 95 V4 tror jag.

Inga gummimattor i bilen, förmånsbil :)
Hade annars varit givet att testa med.
Nu offrades bland annat barnens julkalender som faktiskt hjälpte mig komma loss lite grann men strax tog det stopp igen. Det är det där med dagens låga bilar som strandar på magen.

man kan också kasta in granruskor. skördas med bigboy japansågen man ändå har med sig för att få undan blockerande trädfällen.
Jag har räddat ett läge när vi på väg till fjällen snurrade o fick bakhjulen i diket med bara en fällkniv, räckte för att få in några granruskor under framhjulen. Men det var förstås dubbdäck och is o hård snö på och vid sidan av vägen.

Kläder, diesel (bil med dieselvärmare), reflexväs, skovel och snart grus är i bilen. Men den används ju på sådana vägar.

På tal om prepping. Hade en bekant som alltid hade kvin och hammare nära till hands ifall man krockar och behöver skära av säkerhetsbilen och krossa ruta. Inte heller en dum idé så länge de inte kan flyga runt.

Tillbaka
Topp