[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Lol, min förra bil ökade 30 kkr när jag sålde den efter 3 år.. Dieselbil....

Det var många som körde elbil gratis i flera år också genom att byta varje år och beställa ny i god tid. Men de tiderna är förbi.

Malus-skatterna verkar dock hålla priserna på dieselbilarna uppe. Frågan är var bonus-delen tog vägen..:)

Tjena!

Va? Hur menar du nu? Artikeln säger ju precis tvärt om, bättre grepp vilket maskerar halkan vilket gör att man kör fortare och då får längre bromssträcka, som dessutom ökar lite till då en fyrhjulsdriven bil av naturliga skäl väger lite mer.

Jo, att gå efter hur begpriserna har varit dom senaste åren är fullt rimligt eftersom begpriserna gick helt bananas under/efter pandemin och nu först börjat bli normala igen.
Ganska länge så kunde man sälja en ett år gammal Tesla för i princip samma pengar som en ny, om inte mer.
Jag är bara lite tråkig - ”statistiskt” kommer jag ju halka av vägen mer med fyrhjulsdrift och det jag rimligtvis vill uppnå med fyrhjulsdrift är ju att inte halka av vägen.

(Inser att det delvis är en vantolkning)

Jag kommer nog kika efter fyrhjulsdrivet nästa gång jag köper bil. Kör runt mycket på små skitvägar (i fotorekningssyfte) som i nuläget dessutom är isiga. Börjar bli rätt många tillfällen då jag knappt tagit mig upp för nån backe långt ute i skogen. ?

Edit: Synd att det är så extremt få småbilar som finns med fyrhjulsdrift.
There can be only one

Bilagor

• copertina-fiat-panda-4x4-piccola-arrampicatrice-1913241666.jpg
    copertina-fiat-panda-4x4-piccola-arrampicatrice-1913241666.jpg
    328.2 KB · Besök: 66
Jag kommer nog kika efter fyrhjulsdrivet nästa gång jag köper bil. Kör runt mycket på små skitvägar (i fotorekningssyfte) som i nuläget dessutom är isiga. Börjar bli rätt många tillfällen då jag knappt tagit mig upp för nån backe långt ute i skogen. ?

Edit: Synd att det är så extremt få småbilar som finns med fyrhjulsdrift.
Jag släpar ut min v70 på ställen där vägen skrapar i subframen ibland men har aldrig saknat just fyrhjulsdriften. Däremot att gamlingen har markfrigång högre än många moderna crossovers är rätt praktiskt..

Fuskdiffen som bromsar det spinnande hjulet räcker rätt långt även på vintern om det kniper.

Och det där med komforten och potthål, lösningen är snarare att inte ha fånigt låg profil på däcken. Som redan påpekats är komforten ofta sämre i högre tyngre bilar för att man inte ska bli åksjuk i dem.

Senast ändrad:
Jag är bara lite tråkig - ”statistiskt” kommer jag ju halka av vägen mer med fyrhjulsdrift och det jag rimligtvis vill uppnå med fyrhjulsdrift är ju att inte halka av vägen.

(Inser att det delvis är en vantolkning)
Jag har nog aldrig sett det så
Däremot kan man ta sig fram på vissa ställen där det är svårt med tvåhjulsdrift. Snökedjor är också bra iofs.

Jag har nog aldrig sett det så
Däremot kan man ta sig fram på vissa ställen där det är svårt med tvåhjulsdrift. Snökedjor är också bra iofs.
Snökedjor är på inköpslistan. När snön smälte kom vi inte ut från torpet på några timmar tills vägen var grusad. Delvis pga hade parkerat dumt så fick backa upp 200m i en kurva men ändå.

Fyrhjulsdrift hade kanske varit värt xD men snökedjor kanske ännu mer. Iaf billigare än ny bil då vi i dagsläget lånar xD

Jag släpar ut min v70 på ställen där vägen skrapar i subframen ibland men har aldrig saknat just fyrhjulsdriften. Däremot att gamlingen har markfrigång högre än många moderna crossovers är rätt praktiskt..

Fuskdiffen som bromsar det spinnande hjulet räcker rätt långt även på vintern om det kniper.
Beror förstås helt på var man kör. Min har också nån slags antispinn som gör nåt i alla fall (känns och låter som när ABS:en arbetar, så jag antar att det är samma styrsystem). Men det funkar inte alltid. Hade alldeles nyss problem att parkera hos min bror på grund av isig vall som jag var tvungen att ta sats för att komma över. Vilket inte var jättekul med aptajt mellan två grindstolpar precis efter detta.

Edit: Sen väger bilen under 1000 kilo tom, så det kan nog bero delvis på det. Ingen "adhesionsvikt" liksom.

Och det där med komforten och potthål, lösningen är snarare att inte ha fånigt hög profil på däcken. Som redan påpekats är komforten ofta sämre i högre tyngre bilar för att man inte ska bli åksjuk i dem.
Va? Nu menar du väl tvärtom hoppas jag.

Snökedjor är på inköpslistan. När snön smälte kom vi inte ut från torpet på några timmar tills vägen var grusad. Delvis pga hade parkerat dumt så fick backa upp 200m i en kurva men ändå.

Fyrhjulsdrift hade kanske varit värt xD men snökedjor kanske ännu mer. Iaf billigare än ny bil då vi i dagsläget lånar xD
Snökedjor gör underverk ibland. Sen är det inte alltid smidigt att montera eftersom man (jag) sällan gör det förebyggande utan när man sitter fast.

Sen kan man tycka fyrhjulsdrift är tråkigt. Många knep man behöver men tvåhjulsdrift är inte alls nödvändiga utan det är bara att köra.

Tjena!

@Makten nu vet jag ju inte vad du har för krav i övrigt. Men vill man ha en riktigt skogsmulle så titta på Suzukis, dom har en hel drös med fyrkrafs att välja på. Där det bästa är en Jimny om man känner att man inte ska bli hindrad.

vill man ha en liten suzuki finns även swift med fyrhjulsdrift.

hur bra den funkar i vanskliga lägen vet jag dock inte. typ ett eller två hjul saknar grepp nästan helt. sätter många 4wd på pottkanten.

viktigt om man köper begagnad bil att systemet är robust och inte orsakar dyra reparationer.

Tjena!

@Makten nu vet jag ju inte vad du har för krav i övrigt. Men vill man ha en riktigt skogsmulle så titta på Suzukis, dom har en hel drös med fyrkrafs att välja på. Där det bästa är en Jimny om man känner att man inte ska bli hindrad.
Suzuki Jimny är väl ett bra val för den som vill ha en liten bil som tar sig fram. Till allt annat är det väl en av de sämsta bilar som finns. Nu har det nog kommit någon nyare version men den jag åkt i var obekväm bullrig svajig och allt annat som en klassisk liten terrängbil har.

Suzuki Jimny är väl ett bra val för den som vill ha en liten bil som tar sig fram. Till allt annat är det väl en av de sämsta bilar som finns. Nu har det nog kommit någon nyare version men den jag åkt i var obekväm bullrig svajig och allt annat som en klassisk liten terrängbil har.

Tjena!

Kan säga ganska många bilar jag anser sämre.
En riktig Defender (alltså inte den som kom för typ fyra år sedan) är också obekväm, bullrig och svajig. Gamla Gelände kan ju faktiskt ha en del bekvämlighet, och man kan köpa dom lite mer trimmade varianterna som inte är gungiga, men då jävlar pratar vi störigt trots luftfjädringen..

Tjena!

Nån skogsmullebil behöver det inte vara. Är ju ändå i regel förbjudet att köra på de sämsta vägarna (eftersom de är privata). Vi snackar mest halvtaskig snöröjning, is eller apbranta backar på i övrigt relativt okej väg. Alltså behövs inte direkt nån stor markfrigång eller så.

Har i dagsläget en Suzuki Swift av standardmodell och har kikat på den fyrhjulsdrivna. Det tråkiga är att jag skulle vilja ha lite mer klös i motorn också, och man kan inte få både och tyvärr. Eller, det är om man mjukvarutrimmar lite då förstås. Kanske är ett alternativ.
Sen skulle det inte skada med nåt som har liiiiiite högre kvalitetskänsla på inredningen, ähum. Det låter ungefär som att bilen ska implodera när man kör på lite stökig väg. Hela inredningen sitter liksom löst. I övrigt är den väldigt trevlig och rolig att köra.

Audi S1 verkar ball och inte helt oöverkomlig. Där får man både mer knök och fyrhjulsdrift. Oklar driftsäkerhet dock. Hörde nåt om underdimensionerad koppling.

Edit: Jag har till och med tittat på en brödrost förresten! Alltså Audi TT quattro. ? Andra generationen är lite fulsnygg nästan.

Edit 2: Undrar förresten om inte diesel skulle passa mig. Är mer intresserad av bottendrag än hög maxeffekt.

Nån skogsmullebil behöver det inte vara. Är ju ändå i regel förbjudet att köra på de sämsta vägarna (eftersom de är privata). Vi snackar mest halvtaskig snöröjning, is eller apbranta backar på i övrigt relativt okej väg. Alltså behövs inte direkt nån stor markfrigång eller så.

Har i dagsläget en Suzuki Swift av standardmodell och har kikat på den fyrhjulsdrivna. Det tråkiga är att jag skulle vilja ha lite mer klös i motorn också, och man kan inte få både och tyvärr. Eller, det är om man mjukvarutrimmar lite då förstås. Kanske är ett alternativ.
Sen skulle det inte skada med nåt som har liiiiiite högre kvalitetskänsla på inredningen, ähum. Det låter ungefär som att bilen ska implodera när man kör på lite stökig väg. Hela inredningen sitter liksom löst. I övrigt är den väldigt trevlig och rolig att köra.

Audi S1 verkar ball och inte helt oöverkomlig. Där får man både mer knök och fyrhjulsdrift. Oklar driftsäkerhet dock. Hörde nåt om underdimensionerad koppling.

Edit: Jag har till och med tittat på en brödrost förresten! Alltså Audi TT quattro. ? Andra generationen är lite fulsnygg nästan.

Edit 2: Undrar förresten om inte diesel skulle passa mig. Är mer intresserad av bottendrag än hög maxeffekt.

Tjena!

S1 är ball, och det verkar mest vara om man kör konstant som ett svin som kopplingen inte riktigt håller måttet.
TT MK2 med diesel och Quattro skulle ta sig fram rätt hyfsat. Med det undantaget (som såklart gäller S1 också) det är inte så jäkla mycket markfrigång.

Har en VW Golf Sportcombi AWD.
4-hjulsdriften mest för när jag lägger i och tar upp båten. Hade några tillfällen som kändes klart obehagliga när samma manöver gjordes med 2-hjulsdrift. Rampen kan vara ganska hal på höstarna.
Sedan är det ju även trevligt på fjällresorna. Hemmavid känner jag inget behov av 4WD.
Att bilen är ganska liten, men ändå tillräckligt stor för att slänga in en cykel, gör den till det perfekta åket för mig.

Ah, nu blir jag riktigt nostalgisk. Vi åkte runt typ halva Afrika i våran Tercel på 80/90-talet.
Fanns ju även en annan Tercel (typ halvkombi) så bif bild på "den riktiga".
Visa bilaga 677494
Kommer ihåg när jag skulle ta körkort och satt och drömde om olika bilmodeller som jag ville ha. Nämnde detta till en bekant och fick svaret "Sluta drömma, köp en Tercel."

Det blev ännu roligare. När vi plockade bort hjulet visade det sig vara fjädern som brustit, hoppat ner och nött hål på däckets insida. Så det var bara att rulla ut igen och krypköra till Mekonomen-verkstaden bredvid. Nu får de byta stötdämpare, fjädrar och hela fan på bägge sidor. Hade ändå tänkt göra det så småningom. 8500kr för bara jobbet (jag har redan delarna, hade jag inte haft det hade det säkert varit det dubbla).

Så där kom en sån där smäll som driver upp milkostnaden nån krona på lite äldre bil?
Får väl följa upp detta. Hämtade ut bilen igår (den var klar redan i onsdags). De höll priset på 8400kr, och då ingick även hjulinställning, dessutom skiftade de mina bakhjul (något de nog inte räknat med i offerten). Överlag var de trevliga och bra att ha att göra med.

Och det var definitivt dags att byta, bilen blev nästan som ny. Mycket tajtare i både fjädring och styrning. Så får nog se till att byta bak snart också, nåt som stått på att-göra listan ett tag.

Angående AWD mot FWD.
Körde häromdagen upp för en backe i mitt bostadsområde med blankis
med vatten uppepå.
Tänkte bara att får jag stopp så glider jag tillbaka och in i grannarnas parkerade
bilar eller i bästa fall in i vår kvartersstuga.
Dubbfritt men nästan nya Nokia, XC40 helel singel engine, alltså FWD (på denna 23:a).
Jag blev otroligt imponerad hur bilen tog sig upp för backen, sakta o försiktigt.
Tänkte inte ens på off-road läget (om det nu skulle gjort nån skillnad uppför).

Det krävs rätt mycket för att en bil skall imponera på mej efter alla år i sadeln.

Angående AWD mot FWD.
Körde häromdagen upp för en backe i mitt bostadsområde med blankis
med vatten uppepå.
Tänkte bara att får jag stopp så glider jag tillbaka och in i grannarnas parkerade
bilar eller i bästa fall in i vår kvartersstuga.
Dubbfritt men nästan nya Nokia, XC40 helel singel engine, alltså FWD (på denna 23:a).
Jag blev otroligt imponerad hur bilen tog sig upp för backen, sakta o försiktigt.
Tänkte inte ens på off-road läget (om det nu skulle gjort nån skillnad uppför).

Det krävs rätt mycket för att en bil skall imponera på mej efter alla år i sadeln.
Själv är jag djupt oimponerad på exakt likadan bil. Men vi har Volvos hån till däck i form av åretrunt-däcken (recharge-däcken) som innebär att kommer det 1 cm snö så kommer man i princip inte framåt, ens på plan mark. (lätt överdrivet men bara lite)

Så troligen är det däcken som är största boven hos oss. Jäklar vad Volvo ska ha skit för de där däcken.

Själv är jag djupt oimponerad på exakt likadan bil. Men vi har Volvos hån till däck i form av åretrunt-däcken (recharge-däcken) som innebär att kommer det 1 cm snö så kommer man i princip inte framåt, ens på plan mark. (lätt överdrivet men bara lite)

Så troligen är det däcken som är största boven hos oss. Jäklar vad Volvo ska ha skit för de där däcken.
Den lösningen är ju det slutliga beviset på att Volvo släppt all säkerhetsfokus och mu fokuserar på kortsiktiga vinster på bekostnad av en strategi de tidigare haft i tiotals år. Huvudlöst.

Där håller jag med dej till 100% , dom däcken har jag som "sommardäck". Litar inte på dom ens vid minsta väta.

Den lösningen är ju det slutliga beviset på att Volvo släppt all säkerhetsfokus och mu fokuserar på kortsiktiga vinster på bekostnad av en strategi de tidigare haft i tiotals år. Huvudlöst.

Näpp! Det är den europeiska marknaden som efterfrågat just sådana här däck. Volvo eller andra fabrikanter bygger vad kunderna vill ha. Förstår inte riktigt ditt hat mot Volvo.

Näpp! Det är den europeiska marknaden som efterfrågat just sådana här däck. Volvo eller andra fabrikanter bygger vad kunderna vill ha. Förstår inte riktigt ditt hat mot Volvo.

Sen är det rätt stor skillnaden mellan Pirellis o Michelins varianter på denna typ av däck.

Hat är inte rätt ord, jag vill Volvo väl. Jag vill ha kvar en bilindustri i Sverige. Det är alltså inte hat utan tips på förbättringsmöjligeter.
Men mina kommentarer om Volvo är färgade av att jag kör Volvo just nu, och det är den sämsta bil jag ägt kvalitetsmässigt. I en helt egen division. Då har jag tex kört flera begagnade Fordar tidigare.

Vad gäller marknad är det just det som är mitt problem här. Om kunderna efterfrågar att slippa byta däck skall ett säkerhetsinriktat företag förklara varför det är viktigt med sommar- och vinterdäck och leverera bra däck. Inte som de tidigare gjorde tom vägra kunderna att få riktiga däck i stället (men tror de ändrat det nu). Men om man på det sättet prioriterar säkerhet måste man antingen ha fler alternativ, vilket kostar pengar, eller missa de kunder som faktiskt vill ha skitdä... jag menar allrounddäck.
Alltså: kortsiktiga vinster på bekostnad av sin säkerhetsimage. Det kommer bli dyrt på sikt. Och jag hatar inte Volvo men tipsar dom om att försöka återta rollen som ledande i säkerhet.
Och att börja testa sina bilar innan de levererar. Så navigatorn hittar och innertaket sitter fast. Sånt som en del kunder tycker är viktigt.

Senast ändrad:
Det är väl ingen på svenska marknaden som efterfrågar sådana däck. Här borde bilarna levereras med riktiga däck, om inte kunden väljer något annat.

Tjena!

Är helt otroligt att dom däcken ens får användas på vintern. Provade en fd kollegas C40 med dom, satan vad läskiga..

Det var inget aktivt val, tvärtom. Bilen såldes med dessa däck och det gick inte att välja normala sommardäck. Vinterdäck gick att köpa till men säljaren förklarade att det i princip är i Norrland det behövs och att dessa däck är något helt annat än klassiska åretrunt-däck.

När jag kontaktade volvo efter första snöfallet så lade de över ansvaret på mig och krävde att jag skulle trolla fram däck, fälg och boka tid för allting, samtidigt som de varnade för långa ledtider. Betalt skulle de däremot ha på en gång. Nu härdar vi ut denna vinter och köper till vinterdäck till nästa vinter så de kommer på i god tid, och inte att man får dem nån gång i jan/feb men måste betala för dem hela sommaren också.

Jag lägger hela skulden på Volvo. De blåljög om däckens prestanda och vägrar ta ansvar för att de lurat på oss direkt farliga däck.

Apropå branta backar. Förra vintern skulle jag upp för en icke snöröjd backe. Gatan är en återvändsgränd, och den har ingen "ansats". Tung batteribil, framhjulsdrift och antispinn. Det tog mig tre försök att ta mig upp, antispinn gjorde att bilen bara tappade kraft, det kändes som att batteriet tog slut liksom, gick inte att gasa på.
Först efteråt slog det mig att jag borde ha slagit av antispinn, då hade jag nog kunnat tvinga mig upp på första försöket . ?

Sen är det rätt stor skillnaden mellan Pirellis o Michelins varianter på denna typ av däck.

Tjena!

Ja det är det.. Dom ena är ju franska och dom andra italienska.
Det finns inga däck som kan prestera bra året runt i vårt klimat, vi har alldeles för stora temperaturskillnader. För nån vecka sen så hade vi -19° hemma och i somras så hade vi över 30°. Man behöver inte ha allt för mycket kunskap om gummiblandning i däck för att förstå att det inte går, än så länge.
Sticker man ut på trackday med bilen och har på ett par UHP däck så kan man ha ganska kul några varv, sen går dom fort varma och då blir det halt på riktigt. Med ett par standard comfortdäck så är det kört efter typ två varv.
Tvärtom med riktiga bandäck, dom ska man inte pressa på något sätt när dom är kalla, för då är dom jävligt hala. Man kan säga att i princip alla gummiblandingarna som används har en temperaturzon på 20-25° sen blir egenskaperna fort sämre. Riktigt bra bandäck har större intervall men dom kostar som en månadslön och blir inte lika känsliga eftersom dom har så lite mönster. Det är ju oftast bara några enstaka spår.
Men dom där förbannade däcken som Volvo satte på gör saken sämre då dom har ett mönster som är liknande ett vinterdäck vilket gör som ännu mjukare på sommaren. Klackarna viker sig fortare och greppet blir sämre.

Pirellri Recharge visade ju sig vara katastrofala på is. När Vi Bilägare testade så gick bromssträckan på is upp ifrån 28 meter (jämfört med riktigt friktionsdäck av hög kvalitet) till 60 meter.. I 50 km/h.. Det är helt horribelt! På sommaren så var det inte lika illa, då ökade bromssträckan "bara" med 10%.
Dessutom har dom bara 6,5mm mönster som nya i jämförelse med normala vinterdäck som har runt 9mm. Vinterdäck byter jag som senaste när det är 4mm kvar.

Test med Contis All Season var ju inte sådär jättepositivt heller.

Screenshot_20240126_194340_Chrome.jpg

Jag tycker att däck som är märkta som vinterdäck ska vara förbjudna från typ 15/5-15/9
Dubbfria vinterdäck på sommaren är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Antalet som kör med vinterdäck på sommaren ökar hela tiden. Folk är dumma i huvudet, så det måste till en lag.

Test på hur illa dom är

Jag kräver inte på något sätt att alla behöver sitta på kunskapen om hur det fungerar med däck och värme med mera. Det räcker om folk skulle förstå vilka däck som ska användas när.
Sen kan vi ju börja diskussion om att folk kör med däck som är gamla som gatan, där nästan alla dubbar trillat bort, eller att det knappt verkar finnas några lagkrav på prestanda på ett däck för att få säljas. Men då kommer jag hålla på hela natten.

Tjena!

Ja det är det.. Dom ena är ju franska och dom andra italienska.
Det finns inga däck som kan prestera bra året runt i vårt klimat, vi har alldeles för stora temperaturskillnader. För nån vecka sen så hade vi -19° hemma och i somras så hade vi över 30°. Man behöver inte ha allt för mycket kunskap om gummiblandning i däck för att förstå att det inte går, än så länge.
Sticker man ut på trackday med bilen och har på ett par UHP däck så kan man ha ganska kul några varv, sen går dom fort varma och då blir det halt på riktigt. Med ett par standard comfortdäck så är det kört efter typ två varv.
Tvärtom med riktiga bandäck, dom ska man inte pressa på något sätt när dom är kalla, för då är dom jävligt hala. Man kan säga att i princip alla gummiblandingarna som används har en temperaturzon på 20-25° sen blir egenskaperna fort sämre. Riktigt bra bandäck har större intervall men dom kostar som en månadslön och blir inte lika känsliga eftersom dom har så lite mönster. Det är ju oftast bara några enstaka spår.
Men dom där förbannade däcken som Volvo satte på gör saken sämre då dom har ett mönster som är liknande ett vinterdäck vilket gör som ännu mjukare på sommaren. Klackarna viker sig fortare och greppet blir sämre.

Pirellri Recharge visade ju sig vara katastrofala på is. När Vi Bilägare testade så gick bromssträckan på is upp ifrån 28 meter (jämfört med riktigt friktionsdäck av hög kvalitet) till 60 meter.. I 50 km/h.. Det är helt horribelt! På sommaren så var det inte lika illa, då ökade bromssträckan "bara" med 10%.
Dessutom har dom bara 6,5mm mönster som nya i jämförelse med normala vinterdäck som har runt 9mm. Vinterdäck byter jag som senaste när det är 4mm kvar.

Test med Contis All Season var ju inte sådär jättepositivt heller.

Visa bilaga 677605

Jag tycker att däck som är märkta som vinterdäck ska vara förbjudna från typ 15/5-15/9
Dubbfria vinterdäck på sommaren är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Antalet som kör med vinterdäck på sommaren ökar hela tiden. Folk är dumma i huvudet, så det måste till en lag.

Test på hur illa dom är

Jag kräver inte på något sätt att alla behöver sitta på kunskapen om hur det fungerar med däck och värme med mera. Det räcker om folk skulle förstå vilka däck som ska användas när.
Sen kan vi ju börja diskussion om att folk kör med däck som är gamla som gatan, där nästan alla dubbar trillat bort, eller att det knappt verkar finnas några lagkrav på prestanda på ett däck för att få säljas. Men då kommer jag hålla på hela natten.

Det är inte vanligt, men någon gång ibland har jag hört bilar med dubbdäck. Mitt i sommaren...:oops:

Det är inte vanligt, men någon gång ibland har jag hört bilar med dubbdäck. Mitt i sommaren...:oops:

Tjena!

Det gjorde jag för några år sedan, frågade kunden om hen hade haft den stående sen våren, det här var i augusti.
-Nej, hurså? fick jag till svar.
-För att du har dubbdäck på.
-Är det det som låter??

Ibland blir jag förvånad av mig själv att jag befinner mig i trafiken med tanke på hur mycket skit jag ser när det gäller skötsel och kunskap om bilar bland övrigs trafikanter.

Tillbaka
Topp