Tjena!
Ja det är det.. Dom ena är ju franska och dom andra italienska.
Det finns inga däck som kan prestera bra året runt i vårt klimat, vi har alldeles för stora temperaturskillnader. För nån vecka sen så hade vi -19° hemma och i somras så hade vi över 30°. Man behöver inte ha allt för mycket kunskap om gummiblandning i däck för att förstå att det inte går, än så länge.
Sticker man ut på trackday med bilen och har på ett par UHP däck så kan man ha ganska kul några varv, sen går dom fort varma och då blir det halt på riktigt. Med ett par standard comfortdäck så är det kört efter typ två varv.
Tvärtom med riktiga bandäck, dom ska man inte pressa på något sätt när dom är kalla, för då är dom jävligt hala. Man kan säga att i princip alla gummiblandingarna som används har en temperaturzon på 20-25° sen blir egenskaperna fort sämre. Riktigt bra bandäck har större intervall men dom kostar som en månadslön och blir inte lika känsliga eftersom dom har så lite mönster. Det är ju oftast bara några enstaka spår.
Men dom där förbannade däcken som Volvo satte på gör saken sämre då dom har ett mönster som är liknande ett vinterdäck vilket gör som ännu mjukare på sommaren. Klackarna viker sig fortare och greppet blir sämre.
Pirellri Recharge visade ju sig vara katastrofala på is. När Vi Bilägare testade så gick bromssträckan på is upp ifrån 28 meter (jämfört med riktigt friktionsdäck av hög kvalitet) till 60 meter.. I 50 km/h.. Det är helt horribelt! På sommaren så var det inte lika illa, då ökade bromssträckan "bara" med 10%.
Dessutom har dom bara 6,5mm mönster som nya i jämförelse med normala vinterdäck som har runt 9mm. Vinterdäck byter jag som senaste när det är 4mm kvar.
Test med Contis All Season var ju inte sådär jättepositivt heller.
Visa bilaga 677605
Jag tycker att däck som är märkta som vinterdäck ska vara förbjudna från typ 15/5-15/9
Dubbfria vinterdäck på sommaren är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Cirka 7 procent bedöms köra på vinterdäck på sommaren i Sverige. Men vid dödsolyckor är andelen cirka 17 procent. Denna tydligt högre andel kan vara en indikation på att vinterdäck på sommaren innebär en ökad olycksrisk.
ntf.se
Antalet som kör med vinterdäck på sommaren ökar hela tiden. Folk är dumma i huvudet, så det måste till en lag.
Test på hur illa dom är
Sämre våtgrepp, risk för vattenplaning och dålig stabilitet. Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är inte olagligt – men direkt livsfarligt. Fel däck kan orsaka olyckor med dödlig utgång.
www.mestmotor.se
Jag kräver inte på något sätt att alla behöver sitta på kunskapen om hur det fungerar med däck och värme med mera. Det räcker om folk skulle förstå vilka däck som ska användas när.
Sen kan vi ju börja diskussion om att folk kör med däck som är gamla som gatan, där nästan alla dubbar trillat bort, eller att det knappt verkar finnas några lagkrav på prestanda på ett däck för att få säljas. Men då kommer jag hålla på hela natten.