[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag tog mig till torpet med framhjulsdrift en gång. Men kunde sen inte ta mig därifrån. Det var bara att sätta igång att skotta 200 m traktorväg ?
I mitt fall är det en ganska brant uppförsbacke med en extremt skarp kurva mitt i. Höll på att inte komma upp i höstas när det var lite lerigt, så snö känns svårt. Mina morföräldrar bodde där permanent dock, med SAAB 90, men då hade de förstås tid att skotta undan snön och sanda när det behövdes. Värre om man kommer dit och det inte skottats alls på hela vintern. ? Går typ inte att ställa undan bilen nånstans medan man går upp och röjer heller.

SUV har ju kommit att bli lite ”urvattnat”. I min sinnevärld är en SUV en fyrhjulsdriven, ganska stor bil, med extra markfrigång, ofta fyrhjulsdrift men inga riktiga terrängkörningsegenskaper. Ofta är de smyckade med lite svart ABS-plast. Konan i inlägget ovan är en bil som är som en Golf i storlek, har möjligen lite extra markfrigång, och lite svart plast. I min värld är det ingen SUV. Tesla model Y har ingen svart plast, men har hög markfrigång, finns med 2 och 4-hjulsdrift och kallas mellan-SUV.

XC70, kallas den för SUV? Den har plasten, markfrigången, men kallas väl mest för kombi?
Jag såg någonstans någon skriva ”jo men det är bra med en SUV när man ska dra ut älgen ur skogen”, varav någon lade upp en bild på en gammal 245 som drog en älg i terräng som jag aldrig skulle ge mig ut på med annat än en riktig terrängbil. Tex den Mercedes Gälendewagen vi hade en period när jag växte upp. Men den var väldigt långt från någon SUV på den tiden, väldigt spartansk inredning. Den kallades terrängbil eller jeep.

Det sagt har jag absolut inget emot en SUV. Jag vill ha en hyfsat stor bil (så man enkelt kan slänga in en cykel) med fyrhjulsdrift, när jag åker till fjällen med extra markfrigång när jag åker till sommarstugan. Plasten klarar jag mig utan.
På många sätt var XC70 den perfekta bilen för mig, synd att de ersatte den med V90 crosscountry som lockar mig noll, och att XC70 inte hade eldrift :geek:
Jag skulle inte heller säga att Hyundai Kona kvalificerar som SUV eller har högt insteg. Det är mer att jag driver med mig själv då jag varit tydlig med att jag inte vill ha det utseendet. Sen skrev jag ju liten, för det är vad den är, SUV-sminkad mellanklass elbil.

I mitt fall är det en ganska brant uppförsbacke med en extremt skarp kurva mitt i. Höll på att inte komma upp i höstas när det var lite lerigt, så snö känns svårt. Mina morföräldrar bodde där permanent dock, med SAAB 90, men då hade de förstås tid att skotta undan snön och sanda när det behövdes. Värre om man kommer dit och det inte skottats alls på hela vintern. ? Går typ inte att ställa undan bilen nånstans medan man går upp och röjer heller.
Framhjulsdrivna bilar backar man upp i snöiga backar utan trafik. Man blir en jäkel att backa med fart när man känner att det kan lyckas.

snökedjor är bra när man skall forcera branta snöiga backar vid torp. eller på någon händelsevis e22a.

ligger ett par i skuffen.

Jag skulle inte heller säga att Hyundai Kona kvalificerar som SUV eller har högt insteg. Det är mer att jag driver med mig själv då jag varit tydlig med att jag inte vill ha det utseendet. Sen skrev jag ju liten, för det är vad den är, SUV-sminkad mellanklass elbil.

Det förstod jag, jag är mer ute efter att SUV används som marknadsföringsgimmick på bilar som egentligen inte är det.

Jag är helt enig om utseendet.

Jag skulle inte heller säga att Hyundai Kona kvalificerar som SUV eller har högt insteg.
Den, precis som systermodellen Kia Niro, brukar väl klassas som "Crossover".
Men oavsett vad den kallas hoppas jag att du blir nöjd med den.

Eller Skoda Yeti som jag sneglat på.

Farsan har en Yeti, jag gillar den, lätt att kliva in och ur, lagom stor och finns reservdelar att få tag i. Absolut ingen raket (Bensin 160hk) men har dragit en Buster Magnum Alingsås-Gävle med den och det gick utan problem. Den börjar dock rosta lite i skärmkanterna trots att gubben är övernoga med sina bilar.

Den, precis som systermodellen Kia Niro, brukar väl klassas som "Crossover".
Men oavsett vad den kallas hoppas jag att du blir nöjd med den.
Crossover är ett bra kompromissord, Det tar vi med oss. ?

Jag har länge hyst ett förakt mot SUV:ar (om de inte används där det behövs), men på sistone har jag insett att vår u-landsmässiga infrastruktur gör att det kanske inte är så dumt ändå. Runtom i Stockholm är potthålen så många och så djupa att man verkligen måste passa sig så man inte kör sönder hjulen. Helt sjukt vad dåligt skick många vägar är i.

Fast en SUV är inte bättre på sådant, den är nog bättre på ingenting egentligen. Hårdare satt fjädring för att klara den högre tyngdpunkten och ofta inte så rymliga inuti.

Begreppet är tämligen urvattnat nu, vår Model Y räknas nog som SUV av många men har bara 17 cm markfrigång, en Volvo 240 hade väl 15 cm när det begav sig så skillnadne är marginell.

Högre insteg finns det många som har, det var snarlikt i vår VW Touran som i Model Y.

De riktig SUVarna som härstammade från Jeep Cherokee etc är sen länge historia.

Farsan har en Yeti, jag gillar den, lätt att kliva in och ur, lagom stor och finns reservdelar att få tag i. Absolut ingen raket (Bensin 160hk) men har dragit en Buster Magnum Alingsås-Gävle med den och det gick utan problem. Den börjar dock rosta lite i skärmkanterna trots att gubben är övernoga med sina bilar.

Känner flera med Yeti, alla har rostiga dörrar utom en - de har lackat om dem..

Känner flera med Yeti, alla har rostiga dörrar utom en - de har lackat om dem..

Tjena!

Jag känner många med bilar från VAG-koncernen. Många har rostiga dörrar, bakluckor med mera.. Inklusive mig själv. För av nån anledning byggde Audi nästan hela karossen i Aluminium, men monterade dörrar och baklucka i stål. ?

Som tur är, finns det som som är lika gamla som rostat lite mer...

Skulle inte säga att de var riktiga SUVar. Snarare att begreppet SUV myntades just för att beskriva de höjda bilar som baserades på personbilsplattformar snarare än rambyggda och liknande kreatur som väl mest kallades Jeep (men inte behövde vara av märket Jeep). Det är väl snarare de som närmast försvunnit.
Men visst är begreppet urvattnat, nu finns ju alla mellanting och gränsen är svår att dra.

Tjena!

Jag känner många med bilar från VAG-koncernen. Många har rostiga dörrar, bakluckor med mera.. Inklusive mig själv. För av nån anledning byggde Audi nästan hela karossen i Aluminium, men monterade dörrar och baklucka i stål. ?

Som tur är, finns det som som är lika gamla som rostat lite mer...
Den där kan behöva en polering. Ser nästan ut som en Merca från den tiden det begav sig.

Skulle inte säga att de var riktiga SUVar. Snarare att begreppet SUV myntades just för att beskriva de höjda bilar som baserades på personbilsplattformar snarare än rambyggda och liknande kreatur som väl mest kallades Jeep (men inte behövde vara av märket Jeep). Det är väl snarare de som närmast försvunnit.
Men visst är begreppet urvattnat, nu finns ju alla mellanting och gränsen är svår att dra.

Varumärket Jeep sägs komma av GP, general purpose, även om det, föga förvånande är omtvistat enligt Wikipedia.

Det där med defekt blinkers drabbar alla bilar, ser dagligen svängande bilar som uppenbarligen har defekt blink.
Absolut en av största riskerna som cyklist....
Edit: Även färgblindhet förekommer frekvent, måste vara därför många kör mot rött

Det där med defekt blinkers drabbar alla bilar, ser dagligen svängande bilar som uppenbarligen har defekt blink.
Absolut en av största riskerna som cyklist....
Edit: Även färgblindhet förekommer frekvent, måste vara därför många kör mot rött
Många som inte riktigt förstått tanken med reglerna i trafiken hävdar "jag blinkar när jag behöver det". Och sen missar de att någon står och väntar på att köra ut men kan inte eftersom de inte visar att de skall svänga...

Rödljuskörningar är dock något jag ser väldigt sällan, bortsett från den där som kör en halv sekund för sent, vilket oftast går bra (nej jag är inte en sån)

Fast en SUV är inte bättre på sådant, den är nog bättre på ingenting egentligen. Hårdare satt fjädring för att klara den högre tyngdpunkten och ofta inte så rymliga inuti.

Begreppet är tämligen urvattnat nu, vår Model Y räknas nog som SUV av många men har bara 17 cm markfrigång, en Volvo 240 hade väl 15 cm när det begav sig så skillnadne är marginell.

Högre insteg finns det många som har, det var snarlikt i vår VW Touran som i Model Y.

Jag tänkte på att de har större hjul och förmodligen längre fjädringsväg, vilket borde betyda att den är mjukare per längdenhet.

Apropå det; är det fler än jag som upplever att just förare av SUV:ar kör med störst rövhålfaktor? Möts man på en lite för smal gata och det är en SUV så kan man ge sig fan på att den inte ens saktar in eller gör det minsta lilla för att hålla sig så nära sin kant som möjligt. Nej, istället är det JAG SKA FRAM! Alltid nån annan som ska flytta på sig eller sakta in. Urk.

Jag kör regelbundet upp för en väldigt brant backe (oplogad) som är av typen Sten, rötter och gräs i mitten med en liten Honda jazz/fit. Det går fint och handlar mest om teknik (automat underlättar kanske). Min bild är att awd är bra om man vill köra onödigt fort i snömodd på motorväg. Ska man köra terräng i högre grad än jag gör ska man väl ha winch och diffspärrar för att ha någon nytta av fyrhjulsdrift? Men det kanske finns någon enkel form av diffspärr i moderna suv:ar? eller så är jag helt fel ute :) däremot tycker jag lågprofilsdäck verkar vara döden!

Jag tänkte på att de har större hjul och förmodligen längre fjädringsväg, vilket borde betyda att den är mjukare per längdenhet.

Apropå det; är det fler än jag som upplever att just förare av SUV:ar kör med störst rövhålfaktor? Möts man på en lite för smal gata och det är en SUV så kan man ge sig fan på att den inte ens saktar in eller gör det minsta lilla för att hålla sig så nära sin kant som möjligt. Nej, istället är det JAG SKA FRAM! Alltid nån annan som ska flytta på sig eller sakta in. Urk.
Det är väl bara riktiga terrängfordon som är mjuka hela vägen. Suvar har som Kais säger oftast hård fjädring för att kompensera för att bygget har hög tyngdpunkt. Folk vill ju inte att bilen ska kännas som en vattensäng.

Kul anekdot: Jag byter däck på min egen Subaru Forester och min svärmors Hyundai ix35 (en crossover) varje säsong. Min Subaru har en god del högre markfrigång än Hyundaien och det känns. Hyundaien är mer lik en personbil och tar vägbulor bättre.
På Subarun kan jag använda en vanlig domkraft med 25-30 cm lyft eller så. Men det går inte på Hyundaien som är mycket lägre! Det säger väl en del om hur hårt fjädrad/kort fjädring min moderna suv har.

Jag kör regelbundet upp för en väldigt brant backe (oplogad) som är av typen Sten, rötter och gräs i mitten med en liten Honda jazz/fit. Det går fint och handlar mest om teknik (automat underlättar kanske). Min bild är att awd är bra om man vill köra onödigt fort i snömodd på motorväg. Ska man köra terräng i högre grad än jag gör ska man väl ha winch och diffspärrar för att ha någon nytta av fyrhjulsdrift? Men det kanske finns någon enkel form av diffspärr i moderna suv:ar? eller så är jag helt fel ute :) däremot tycker jag lågprofilsdäck verkar vara döden!

Din bild är helt tokig.

Vi fick ett träd över vårt lilla "Ägg" som nu måste lösas in pga omfattande plåtskador. I sonderingen efter bästa alternativ landade vi på Kona 64kWh. En 2020 med låga mil har nu inhandlats. Det är ju Gud förbjude, en SUV, om än liten. ? Så var det med den principfastheten, jag får väl återkomma om något med högt och bra insteg vad det lider. Saknar redan trillingen. Men Konan har ett batteri som kommer kunna lagra mycket solel. Den har även dragkrok för det lilla behovet med min körkortsbehörighet. Utöver det ingick takräck och takbox.
Föräldrarna har en sån, trevlig liten bil tycker jag. Kan vara bra att hålla lite koll på 12-volts batteriet bara. Körmönster spelar in så klart men det har orsakat problem för föräldrarna. Senare årsmodeller ska ha en funktion där 64kwh batteriet stöttar 12-volts tror jag jag läste.

Föräldrarna har en sån, trevlig liten bil tycker jag. Kan vara bra att hålla lite koll på 12-volts batteriet bara. Körmönster spelar in så klart men det har orsakat problem för föräldrarna. Senare årsmodeller ska ha en funktion där 64kwh batteriet stöttar 12-volts tror jag jag läste.

Årsmodell 2020 har någon dum logik att 12 voltsbatteriet bara laddas under färd och när bilen laddas. Mitt lilla 12 V-batteri behövdes bytas efter 3 år. Då hade jag blivit fast i en biltvätt för att jag lyssnade på radio under tvätten. När vägassistans kom med sin lilla starthjälp behövde de bara toucha batteriet så jag fick ström till datorerna och starta bilen. ?

Jag uppfattar att tex Tesla laddar sitt lilla 18 volts batteri när det behövs även när bilen står still, men jag vet inte.

Vi hade Konamodellen som började levereras sommaren 2020 (årsmodell 2021?) och den laddar 12 V-batteriet från det stora. Lyser en gul lampa i fronten när den håller på.

Jag uppfattar att tex Tesla laddar sitt lilla 18 volts batteri när det behövs även när bilen står still, men jag vet inte.

Även T hade problem met det men det löste sig för 10 år sen. Däremot så dör ju blybatterier tids nog så det förekommer 12v-problem även på dem. Återstår att se om de nya bilarna med lithiumbatteri istället för blybatteri för lågspänningssystemet kommer klara sig bättre eller om det bara blir svindyrt att byta batteri.

Även T hade problem met det men det löste sig för 10 år sen. Däremot så dör ju blybatterier tids nog så det förekommer 12v-problem även på dem. Återstår att se om de nya bilarna med lithiumbatteri istället för blybatteri för lågspänningssystemet kommer klara sig bättre eller om det bara blir svindyrt att byta batteri.
Lite av båda tror jag det blir.

Haha, informativt! Men jag är ju väl medveten om att min bilkunskap stannar vid mönsterdjup :D
Startar man från stillastående i någon form av lera, snö, valfritt underlag gör det enorm skillnad. Eller för övrig framkomlighet löst eller halt underlag. Sen behövs det naturligtvis inte för den mesta men när det behövs är det inte dubbelt så bra . Mer 10 ggr så bra

Dock är viss fyrhjulsdrift jävligt kass när man har grepp delvis, exvis bara på ett av fyra hjul. Jag såg en video på Elons nya truck; den tog signumet uppför en backe pga detta.

Visst går det att göra något dåligt av allt. Borde väl bara vara en programmeringssak på den där.
Borde vara unik i att differentiera alla fyra hjul ihop, även en gammal XC70 med visco är ju bättre än så.

Plockar strax ut en flong ny V60, laddhybrid. Vet att det är kinaägt men på ålderns höst har jag blivit …. Det är nått med att köra Volvo. Tänkt mycket på det. Det känns bra.
Tjänstebil så jag slipper mycket av vad som avhandlas i den här tråden. Men det är kvalitet. Plain and simple.
Tillverkad på Hisingen i alla fall.

Alltså, vill inte vara ett as men fyrhjulsdrift har ju ex ante sämre grepp :D

(Gamla modeller dock)

Tjena!

Va? Hur menar du nu? Artikeln säger ju precis tvärt om, bättre grepp vilket maskerar halkan vilket gör att man kör fortare och då får längre bromssträcka, som dessutom ökar lite till då en fyrhjulsdriven bil av naturliga skäl väger lite mer.

Lol, min förra bil ökade 30 kkr när jag sålde den efter 3 år.. Dieselbil....

Jo, att gå efter hur begpriserna har varit dom senaste åren är fullt rimligt eftersom begpriserna gick helt bananas under/efter pandemin och nu först börjat bli normala igen.
Ganska länge så kunde man sälja en ett år gammal Tesla för i princip samma pengar som en ny, om inte mer.

Jag kommer nog kika efter fyrhjulsdrivet nästa gång jag köper bil. Kör runt mycket på små skitvägar (i fotorekningssyfte) som i nuläget dessutom är isiga. Börjar bli rätt många tillfällen då jag knappt tagit mig upp för nån backe långt ute i skogen. ?

Edit: Synd att det är så extremt få småbilar som finns med fyrhjulsdrift.

Tillbaka
Topp