SUV har ju kommit att bli lite ”urvattnat”. I min sinnevärld är en SUV en fyrhjulsdriven, ganska stor bil, med extra markfrigång, ofta fyrhjulsdrift men inga riktiga terrängkörningsegenskaper. Ofta är de smyckade med lite svart ABS-plast. Konan i inlägget ovan är en bil som är som en Golf i storlek, har möjligen lite extra markfrigång, och lite svart plast. I min värld är det ingen SUV. Tesla model Y har ingen svart plast, men har hög markfrigång, finns med 2 och 4-hjulsdrift och kallas mellan-SUV.
XC70, kallas den för SUV? Den har plasten, markfrigången, men kallas väl mest för kombi?
Jag såg någonstans någon skriva ”jo men det är bra med en SUV när man ska dra ut älgen ur skogen”, varav någon lade upp en bild på en gammal 245 som drog en älg i terräng som jag aldrig skulle ge mig ut på med annat än en riktig terrängbil. Tex den Mercedes Gälendewagen vi hade en period när jag växte upp. Men den var väldigt långt från någon SUV på den tiden, väldigt spartansk inredning. Den kallades terrängbil eller jeep.
Det sagt har jag absolut inget emot en SUV. Jag vill ha en hyfsat stor bil (så man enkelt kan slänga in en cykel) med fyrhjulsdrift, när jag åker till fjällen med extra markfrigång när jag åker till sommarstugan. Plasten klarar jag mig utan.
På många sätt var XC70 den perfekta bilen för mig, synd att de ersatte den med V90 crosscountry som lockar mig noll, och att XC70 inte hade eldrift