[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vi kan ganska lätt lösa merparten av detta redan idag genom att bygga (mycket) mer kärnkraft.
Ett större problem är batteriteknik, men jag är helt säker på att det problemet också är väck inom något årtionde (natrium-jon eller solid state till exempel).
Ganska lätt??? När tänker du att vi har färdig kärnkraft? Är slutförvaringen löst? När finns ny batteriteknik tillgänglig? Är det något vi bara kan vänta på och hoppas det löser sig och köra på som vanligt nu?

Sån tur att min är byggd i Europa då. Med ett stort antal delar som tillverkats i Kina och fraktats därifrån gissningsvis ?
Det där är geopolitik fullt ut, man använder miljöargumentet för att straffa kinesiska biltillverkare. En kollega som är expert på LCA har tittat på vad ADEME har gjort, och det är skrämmande förenklingar bakom beräkningarna. Jag har inte koll på hur de hanterar ex.vis Teslabilar tillverkade i Kina, men det vore intressant att ta reda på. Jag blir inte förvånad om de är undantagna.

Ja, jämfört med väldigt mycket annat.

Edit: Stryker lite saker för att undvika politik.
När tänker du att vi har färdig kärnkraft?
Inom 20-30 år. En helt obefintlig tidsrymd sett till fördelarna. Men om vi inte ens börjar så blir det förstås aldrig klart.
Är slutförvaringen löst?
Ja, sen länge.
När finns ny batteriteknik tillgänglig?
Förmodligen inom samma 20-30 år.
Är det något vi bara kan vänta på och hoppas det löser sig och köra på som vanligt nu?
Nej, vi bör lägga pengar på forskning så att vi kan ligga i framkant.

Edit: Men angående bilismens varande så bör vi fortsätta som vanligt, ja. Finns ingen anledning att sluta med det bara för att nuvarande energikälla inte är den bästa.

Senast ändrad:
Visst har beg-priser fallit en del senaste tiden (typ halvåret)? En bilmodell (hybrid, 2-3 år gamla) jag tittat en del på fanns knappt att hitta under 450k-500k för några månader sedan, nu dyker det upp en hel del under 400k, vissa t.o.m. neråt 350k.
Är det handlarna som äntligen börjat svälja att räntenivåerna påverkar vad folk vill betala?

Visst har beg-priser fallit en del senaste tiden (typ halvåret)? En bilmodell (hybrid, 2-3 år gamla) jag tittat en del på fanns knappt att hitta under 450k-500k för några månader sedan, nu dyker det upp en hel del under 400k, vissa t.o.m. neråt 350k.
Är det handlarna som äntligen börjat svälja att räntenivåerna påverkar vad folk vill betala
Jag skulle gissa på lite ökat utbud också pga konkurser å sånt också

Oops.

De verkar satsa mera krut på Zeekr. De är rätt snygga, men jag skulle nog inte våga köpa varken en sån eller en Polestar idag. Både pga kinesiskt ägarbolag och tveksam överlevnad. Egentligen gäller väl samma för Volvo men det är lite svårare att få in i skallen.. där tror jag ändå att det finns ett värde i bolaget som någon annan kan vilja ta över om det skiter sig.

De verkar satsa mera krut på Zeekr. De är rätt snygga, men jag skulle nog inte våga köpa varken en sån eller en Polestar idag. Både pga kinesiskt ägarbolag och tveksam överlevnad. Egentligen gäller väl samma för Volvo men det är lite svårare att få in i skallen.. där tror jag ändå att det finns ett värde i bolaget som någon annan kan vilja ta över om det skiter sig.
Någon annan = Volvo. P är imho en volvobilar medgett annat märke på huven.

Men nä, det är nog ingen vettig person som köper en Polestar. Leasa är däremot ok.

Plockar strax ut en flong ny V60, laddhybrid. Vet att det är kinaägt men på ålderns höst har jag blivit …. Det är nått med att köra Volvo. Tänkt mycket på det. Det känns bra.
Tjänstebil så jag slipper mycket av vad som avhandlas i den här tråden. Men det är kvalitet. Plain and simple.

Jag har svårt att förstå varför man lägger pengar på att marknadsföra ett varumärke, och extra admin, på en bil som ser ut som en Volvo. Men någon sa att kineserna satsar på flera hästar och ser vilken som vinner. För några år sedan jobbade jag på ett japanskt företag, där startade man också flera projekt för samma sak. Det projekt som gjorde "bäst" produkt, blev det som sedan lanserades.

Jag har svårt att förstå varför man lägger pengar på att marknadsföra ett varumärke, och extra admin, på en bil som ser ut som en Volvo. Men någon sa att kineserna satsar på flera hästar och ser vilken som vinner. För några år sedan jobbade jag på ett japanskt företag, där startade man också flera projekt för samma sak. Det projekt som gjorde "bäst" produkt, blev det som sedan lanserades.

Sägnen säger att Toyota gjorde just det i utvecklingen av Prius; utvecklingsavdelningen fick ett mål på bränsleförbrukning, och ett par-tre olika projekt startades och ställdes mot varandra för att hitta bästa sättet att nå det målet.

Plockar strax ut en flong ny V60, laddhybrid. Vet att det är kinaägt men på ålderns höst har jag blivit …. Det är nått med att köra Volvo. Tänkt mycket på det. Det känns bra.
Tjänstebil så jag slipper mycket av vad som avhandlas i den här tråden. Men det är kvalitet. Plain and simple.
Vi har haft fyra verkstadsbesök på 9 månader på vår V90 laddhybrid (första besöket bokades samma dag som bilen hämtades ut då den var trasig från fabrik). Det känns inte bra. Och inte kan man kalla det kvalitet.

Men den går bra när den går. Fyrhjulsdriften funkar bättre än väntat trots dubbla drivlinor som ska gå i synk. I veckan drog jag upp en granne ur diket (i uppförsbacke). Komforten är hög och så länge den bara kör på elmotorn är den tyst och fin. Bensinmotorn tycker jag har för aggressiv klang. Antar att det är med flit ("sportigt ljud") men jag hade hellre låtsats som att den inte finns.

Jag tror du bara fastnat lite i tiden. Det är nåt att köra en Volvo som utvecklats före 1999. Efter det kan det kvitta lite känner jag.
Som råkar köra just en sån Volvo men inte känner något direkt sug efter en ny sen slutade göras för att köra kylskåp.

Sådär, då har det varit lite äventyr ikväll. Hade varit och åkt skidor i Storvreta, på väg därifrån och börjar accelerera ut på den första lite större vägen känner jag att bilen börjar dra mot mitten av vägen. Bromsar in och stannar. Punktering vänster fram, däcket helt tomt. Ingen plats för reservhjul i min bil (man ska egentligen ha RFT-däck). Blev att ringa assistansen, och blev bärgad. Gick rätt snabbt som tur är. Hoppas bara att däckverkstan kan laga däcket imorrn. Annars blir det jobbigt och/eller dyrt.

Sådär, då har det varit lite äventyr ikväll. Hade varit och åkt skidor i Storvreta, på väg därifrån och börjar accelerera ut på den första lite större vägen känner jag att bilen börjar dra mot mitten av vägen. Bromsar in och stannar. Punktering vänster fram, däcket helt tomt. Ingen plats för reservhjul i min bil (man ska egentligen ha RFT-däck). Blev att ringa assistansen, och blev bärgad. Gick rätt snabbt som tur är. Hoppas bara att däckverkstan kan laga däcket imorrn. Annars blir det jobbigt och/eller dyrt.

Tjena!

Oh the irony.. ?

Screenshot_20240119_062943_Chrome.jpg

räkna med att däckverkstan försöker hitta en ursäkt att du behöver två helst fyra nya däck. kommer man med ett löst punkat hjul är det lättare få adekvat service. sitter punkan som det oftast gör i form av en skruv i slitbanan är den ju dessutom lätt att fixa själv.

man lär få punka i genomsnitt var 15000e mil, så det händer ju ibland.

det är inte förbjudet att ha ett extra hjul i bagaget till vardags, när man inte behöver utrymmet.

det är ju besvärligt att göra något roadside nu på vintern, men har i våra bilar förutom egenköpta nödreservhjul både punkalagningsverktyg och kompressor. och att ha med det i en bil som saknar reservhjul är ju verkligen en nobrainer. om inte annat kan man i de flesta fall pumpa sig sträckan till en däckverkstad...

Oj vilket bryskt uppvaknande du kommer få. Men man lär åtminstone känna sin personliga servicetekniker om man kör Volvo!

räkna med att däckverkstan försöker hitta en ursäkt att du behöver två helst fyra nya däck. kommer man med ett löst punkat hjul är det lättare få adekvat service. sitter punkan som det oftast gör i form av en skruv i slitbanan är den ju dessutom lätt att fixa själv.

man lär få punka i genomsnitt var 15000e mil, så det händer ju ibland.

det är inte förbjudet att ha ett extra hjul i bagaget till vardags, när man inte behöver utrymmet.

det är ju besvärligt att göra något roadside nu på vintern, men har i våra bilar förutom egenköpta nödreservhjul både punkalagningsverktyg och kompressor. och att ha med det i en bil som saknar reservhjul är ju verkligen en nobrainer. om inte annat kan man i de flesta fall pumpa sig sträckan till en däckverkstad...
Punkasprayen funkade inte, antingen för kall eller så hade den blivit gammal. Har även en liten kompressor i bilen, men hade ingen lust att jävlas mer i mörkret oduschad efter ett skidpass kl 22 i 8-9 minus. Assistansen kostar ingenting och gick relativt fort, så det var ett bra val här.

Tog den till en bra däckverkstad jag använt förr, de lagar punkor på rätt sätt. Är det så de dömer ut däcket får det vara så, jag har en annan uppsättning. Det som blir lite jobbigt är att få hit den då den befinner sig 20 mil bort ?

Jag lackar så hårt på det där.
Hände mig på väg hem från bikepark, 8 timmar i regn och sen en punka i mitt ute i ingenting. 45 min, sen bärgning, alla lånebilar slut, vänta på att sambon kunde möta upp, ordna transport för att hämta hem bilen en vecka senare.
Byta hjul hade tagit 10 min med fika.

Bilen jag har nu gick inte att beställa med varken riktigt eller lågfartshjul, där är batteri istället.

Planen med en modern motor i en 945:a lockar mer och mer för varje dag som går.

Tydligen ska det vara för vår egen säkerhet. Det borde snarare ingå i uppkörningen att byta.

Jag ska läsa varje inlägg i tråden :)

Får kanske renovera klart min gamla quattro först :sneaky:.

Det börjar bli lite pris på dem med de gamla fyrkanterna, sitter och har ett halvt öga på span för att se om det dyker upp något bra objekt. 745 ligger lite bättre i pris och hade egentligen gått lika bra.
Frågan är väl vad som hade varit lämpligt att stoppa ner, rimligt effekt och ner på 0,6l/m nånting.

Får kanske renovera klart min gamla quattro först :sneaky:.

Det börjar bli lite pris på dem med de gamla fyrkanterna, sitter och har ett halvt öga på span för att se om det dyker upp något bra objekt. 745 ligger lite bättre i pris och hade egentligen gått lika bra.
Frågan är väl vad som hade varit lämpligt att stoppa ner, rimligt effekt och ner på 0,6l/m nånting.
Ja, jag vet inte hur man får det godkänd för körning på allmän väg sen?

Ja, jag vet inte hur man får det godkänd för körning på allmän väg sen?

Det är inget konstigt, man behöver insprutningssystem och avgasrening från samma bil som motorn (katalysator och lambda är krav). Sen registreringsbesiktigar man bilen. Ändrar man effekten så kan man behöva göra ändringar på t ex bromsar, när man skaffar förhandsbesked genom SFRO och så lägger man upp planen på vad som ska göras.

Det är inget konstigt, man behöver insprutningssystem och avgasrening från samma bil som motorn (katalysator och lambda är krav). Sen registreringsbesiktigar man bilen. Ändrar man effekten så kan man behöva göra ändringar på t ex bromsar, när man skaffar förhandsbesked genom SFRO och så lägger man upp planen på vad som ska göras.
Låter ju smidigt :) Bara att köra.

Fast varför ska just reservdelar för att hantera punktering åka runt i bilen hela tiden? Är det den vanligaste orsaken till haveri? Och hur vanligt är det?

Och nästa fråga: När punkahaveriet inträffar - hur många av de drabbade stannar på ett sådant sätt och har kompetens för att göra bytet på ett trafiksäkert sätt? Och verktyg för det? Jag brukar ha ett 1,5m långt stålrör som jag trär utanpå fälgkorset när jag vrider loss hjulmuttrarna. Det där lilla fåniga verktyget som brukar ligga med i någon sorts räddningskit skulle antagligen inte duga i skarpt läge.

Fast varför ska just reservdelar för att hantera punktering åka runt i bilen hela tiden? Är det den vanligaste orsaken till haveri? Och hur vanligt är det?

Och nästa fråga: När punkahaveriet inträffar - hur många av de drabbade stannar på ett sådant sätt och har kompetens för att göra bytet på ett trafiksäkert sätt? Och verktyg för det? Jag brukar ha ett 1,5m långt stålrör som jag trär utanpå fälgkorset när jag vrider loss hjulmuttrarna. Det där lilla fåniga verktyget som brukar ligga med i någon sorts räddningskit skulle antagligen inte duga i skarpt läge.

Om du behöver 1,5m förlängning för att lossa hjulbultar/hjulmuttrar så skulle du snarare behöva en momentnyckel för att dra åt med ett rimligt åtdragningsmoment ;).

Om du behöver 1,5m förlängning för att lossa hjulbultar/hjulmuttrar så skulle du snarare behöva en momentnyckel för att dra åt med ett rimligt åtdragningsmoment ;).
Jag behöver det inte. Men det är bekvämt. Och det har ju däremot hänt att enstaka muttrar suttit hårt. Och Murphys lag säger att den gången en hjulmutter måste lossas roadside så kommer den sitta just så hårt.

Det har dock oftast inte med åtspänningen att göra (det gör jag med vanligt fälgkors och handkraft). Däremot tenderar saker att sätta sig över tid. Och poängen är just - duger verkligen reservdelsverktygen som brukar följa med bilen ens i skarpt läge?

Jag behöver det inte. Men det är bekvämt. Och det har ju däremot hänt att enstaka muttrar suttit hårt. Och Murphys lag säger att den gången en hjulmutter måste lossas roadside så kommer den sitta just så hårt.

Det har dock oftast inte med åtspänningen att göra (det gör jag med vanligt fälgkors och handkraft). Däremot tenderar saker att sätta sig över tid. Och poängen är just - duger verkligen reservdelsverktygen som brukar följa med bilen ens i skarpt läge?

Visst är det så att momentet som krävs vid lossning av hjulmuttrar är högre än den initiala åtdragningen, men om du drar åt med rätt moment så är det enligt min erfarenhet aldrig ett bekymmer.
Min erfarenhet är att det generellt dras för hårt, 120Nm är egentligen inte speciellt hårt med ett dragskaft som är 40-50cm.

Sen håller jag med dig att verktygen i "nödsatsen" absolut inte duger i alla fall och för flera människor är det säkerligen otillräckligt. Men det gäller ju säkerligen många multiverktyg vi har i bakfickan när vi cyklar, svårt att dra åt exempelvis ett Sram vevparti till 54Nm med ett multiverktyg (ja jag har haft sällskap som den centrumbulten släppt för).

Till Tesla Model Y. Vad ska man köpa för LED-ramp för mörka vägar till fjällen?
Och vad ska man ha som extra backljus? Min hemmaparkering är trång och skulle bli lättare med extra backljus.

Gärna med tips om var man lämpligen lämnar in för montering i Stockholm västerort.

väldigt spännande! Önskar jag hade plats, kompetens och tid att göra samma sak. Kanske en gammal merca :) eller duett! ?

Dieselmotor så kan man köra hvo också.

Tillbaka
Topp