[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Oppa gangnam style!!! Härligt (men samtidigt riktigt händelselöst) race för ett Vettelfan :) Det här börjar se ganska bra ut.

Hur McLaren alltid hittar något sätt att ställa till det för sina förare övergår mitt förstånd. De började säsongen med den snabbaste bilen, räckte bara till en seger för Button. Skördade en del framgångar efter sommaruppehållet, men nu är de tillbaka till att ge bort mängder med poäng. Förstår att Hamilton valde att gå till Mercedes, då vet han iaf på förhand att det kommer gå skit och slipper bli negativt överraskad varje gång ;)

Var ju några roliga fighter längre bak men tråkigt överlägset av Vettel, även om det verkade vara på håret!

Astroturf verkar dåligt för aerodynamiken. ;)

Sjukt tråkig bana.
Toro Rosso gjorde bra ifrån sig för en gång skull och Hulkenberg imponerade. Massa gjorde ju ett riktigt bra rejs också som verkar ha gett honom förnyat förtroende i form av förlängt kontrakt med de röda. Undrar när Kimi ska få till det där lilla extra som får upp honom överst på pallen?

Kul och lyssna på de brittiska kommentatorerna, de tyckte att nykomlingarna borde visas en video med Kimi innan de startar, så att de lär sig när man ska backa av i stället för att krascha in i motståndaren. :)

Kimi är ju säkerheten själv ju nu och plockar stadigt poäng och fullföljt alla lopp, som sagt bara det lilla extra som saknas.

Ja, det är humor att Kimi, säkerheten själv, är teamkompis med Grosjean. =)
Även om Grosjean höll sig i skinnet och gjorde ett godkännt rejs idag så har han ju ändå varit raka motsattsen till Kimi.

dahlfalk skrev:
-------------------------------------------------------
> Kimi, säkerheten själv

Du menar som när t.ex. Kimi satte sig i sandfällan i Japan? Eller kolliderade med Alonso?

Fältprästen skrev:
> dahlfalk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kimi, säkerheten själv
>
> Du menar som när t.ex. Kimi satte sig i
> sandfällan i Japan?

Ett förarmissstag på en hel säsong. Under ett kval. Ja killen har ingen koll alls... Han har inte brutit ett enda race i år. Kört flest varv/km av alla. Tagit poäng i alla race förutom ett (bäst av alla). Om det inte är säkerheten själv, vad är det då?

>Eller kolliderade med Alonso?

Alonso prejade ju Kimi av banan. Knappast Kimis fel.

breezer skrev:
> Ett förarmissstag på en hel säsong. Under ett
> kval. Ja killen har ingen koll alls... Han har
> inte brutit ett enda race i år. Kört flest
> varv/km av alla. Tagit poäng i alla race förutom
> ett (bäst av alla). Om det inte är säkerheten
> själv, vad är det då?
>
> >Eller kolliderade med Alonso?
>
> Alonso prejade ju Kimi av banan. Knappast Kimis
> fel.

Skygglappar är ju alltid bekvämt. :)

På kvalet körde han av två gånger efter varandra. Som Brundle sa "hur pinsamt är inte det".

Kimi låg ju snett bakom Alonso (därav Alonsos bakhjulspunka och Kimis skadade framvinge), skulle knappast kalla det prejning. Dessutom var ju Kimi inte av banan som man väljer att se det nu för tiden. Vänster hjulpar var bara ytterst lite över den vita linjen ett litet tag. Att Kimi håller stumt i en knivig situation, som den säkra förare han är, gör ju inte saken bättre. ;)
Att sedan Kimi tvingar Peres av banan (helt och hållet) två varv efter kan man bortse ifrån i sammanhanget, som Kimi-fan.

Bortsett från det har Kimi gjort en mycket stabil säsong, plockat poäng nästan varje gång. Dock känns han lite långsam nuförtiden.

Inte lätt efter att blivit upptinad inför säsongen! ;)

Han gör ju klart bättre ifrån sig än en viss schumi.

Det borde han göra i en snabbare bil. Schumi har ju dessutom inte haft riktigt flyt vad gäller stallets förmåga att leverera just till honom.

Att Kimi sedan har sysslat med bilkörning hela tiden under sitt uppehåll gör det ju lite lättare för honom.

Fältprästen skrev:
> Det borde han göra i en snabbare bil. Schumi har
> ju dessutom inte haft riktigt flyt vad gäller
> stallets förmåga att leverera just till honom.
>
> Att Kimi sedan har sysslat med bilkörning hela
> tiden under sitt uppehåll gör det ju lite
> lättare för honom.

Kimi's första säsong tillbaka i F1, Schumis andra. Appropå skygglappar! =)

Jag har inga skygglappar. Jag vet att Schumi kört ett år i F1 innan Kimi kom tillbaka. Kimi sysslade med annan bilkörning på hög nivå under tiden, så han är knappast ringrostig var gäller racingen. Schumi höll uppe i fyra år.

Fältprästen skrev:
> Jag har inga skygglappar. Jag vet att Schumi kört
> ett år i F1 innan Kimi kom tillbaka. Kimi
> sysslade med annan bilkörning på hög nivå
> under tiden, så han är knappast ringrostig var
> gäller racingen. Schumi höll uppe i fyra år.

Hänger inte riktigt med här.
Skomakarn gjorde comeback 2010, Kimi 2012, eller har jag fel?
Schumis sista säsong var 2006, comeback 2010 = 3 år?

Är ingen expert på F1 så jag har säkert fel.......

PG

Fältprästen: Wow, har sällan sett någon kasta så mycket sten i glashus, snacka om skygglappar. Orkar inte ens argumentera, du verkar ju se vad du vill se.

Kimi har varit säsongens jämnaste och säkraste förare, samt undvikit kollissioner i lägen där andra har kört ihop. Punkt. Håller med om att man borde visa hur han undvek kollission med Hamilton med flera nu senaste för unga förare som Maldonado, Grosjean, Perez och Koba.

Om du tycker att en spin på kvalet i Japan och att bli stängd av Alonso för stora misstag så tror jag inte du sett så mycket F1.. Alla experter är f ö överens om att det senare inte var Kimis fel, utan en racing incident, med lutan åt att om det var någons fel var det Alonsos. Det enda jag möjligen kan beskylla Kimi/Lotus för är att inte få till någon riktigt bländande insats sett till en hel helg. Tänk om bilen varit någon tiondel snabbare, eller Kimi kvalat några rutor högre i de rejs han kommit tvåa.. Men ändå grymt imponerad av hans comeback. Jämför med Schumi, sjufaldig mästare som efter tre år fortf inte är i närheten av Kimi sett till stabilitet, racecraft, pace och körskicklighet. Kimi är, tillsammans med Alonso, årets förare enligt mig. Båda har fått ur imponerande mängd poäng ur bilar som inte är snabbast. Båda visar extremt bra omdöme och pace när det gäller.

Säsongen är rolig, och svår att tippa. För bara några rejs sedan såg McL överlägsna ut. Nu är det RB. Om du frågar mig om RB kommer vara snabbast om två rejs vågar jag inte säga det..

Rejset i Korea var väl sådär tycker jag. Behållningen var ganska mycket Vergnes körning och Hulken. Men jag måste ge organisatörerna underkänt, gulflagg i nio varv på banans enda omkörningsställe..really? Sabbade ju rejset. Och tillråga på allt lossnar astruturfen. Katastrof. När man nu bygger en ny bana ute i ett träsk utan begränsningar, varför murarna så nära? Förra året fick de inte bort vattnet från banan, i år var det Rosbergs bil och en bit av en vinge. Dessutom att lägga depåingången vid apex på racing line, hur tänkte dom där?

Och ja, herregud vad McL sjabblar/har otur. Trodde faktiskt att Hamilton bara åkte och gnällde nu senaste, som han ibland tidigare gjort när saker inte går hans väg. Men krängningshämmaren bak var tydligen av. Och sen astroturfen som stallade diffusern. Och Koba/Button! Inte bra. Nu är Ferrari tvåa i konstruktörs-VM, mycket tack vare att Massa kommit igång (bara två år för sent).

Är också lite extra nöjd att jag för första gången nu ligger före Sverker i F1 Dream Team. :)

Westman skrev:
> Orkar inte ens argumentera, du verkar ju se vad du
> vill se.

Alla ser väl vad de vill se, det är bekvämast så.

> Kimi har varit säsongens jämnaste och säkraste
> förare, samt undvikit kollissioner i lägen där
> andra har kört ihop. Punkt. Håller med om att
> man borde visa hur han undvek kollission med
> Hamilton med flera nu senaste för unga förare
> som Maldonado, Grosjean, Perez och Koba.

Som jag skrev innan så prejade Kimi Perez av banan på samma ställe som Hamilton valde att inte köra Kimi av banan. Om du menar att Kimi visade Perez hur man kör på ett säkert sätt, så ok, då förstår jag vad som menas med säkert här.

> Om du tycker att en spin på kvalet i Japan och
> att bli stängd av Alonso för stora misstag så
> tror jag inte du sett så mycket F1.. Alla
> experter är f ö överens om att det senare inte
> var Kimis fel, utan en racing incident, med lutan
> åt att om det var någons fel var det Alonsos.

Vet ej var jag kallar dem stora misstag.
Har sett alla lopp i över 20 års tid, känner mig lite som en expert, vilket bekräftas av att jag tidigare skrev "Helt klart den fuskande spanjorens eget fel denna gång". :)

> Det enda jag möjligen kan beskylla Kimi/Lotus
> för är att inte få till någon riktigt
> bländande insats sett till en hel helg. Tänk om
> bilen varit någon tiondel snabbare, eller Kimi
> kvalat några rutor högre i de rejs han kommit
> tvåa.. Men ändå grymt imponerad av hans
> comeback. Jämför med Schumi, sjufaldig mästare
> som efter tre år fortf inte är i närheten av
> Kimi sett till stabilitet, racecraft, pace och
> körskicklighet. Kimi är, tillsammans med Alonso,
> årets förare enligt mig. Båda har fått ur
> imponerande mängd poäng ur bilar som inte är
> snabbast. Båda visar extremt bra omdöme och pace
> när det gäller.

I stort håller jag med dig. Jag var från början skeptisk till Schumis comeback och jag är det fortfarande. Han avslutade med ett av sina bästa lopp 2006 i Brasilien och borde slutat där.
Stallet levererar inte och inte alltid han själv heller tyvärr. Sky Sport-gänget var dock fortfarande imponerade av hans kvalvarv i Monaco tidigare i år, och jag kan hålla med.

Kimi har som jag skrev tidigare gjort en bra säsong. Stabil körning och mycket poäng trots att det inte går så snabbt ibland (vilket ju kan vara en förklaring till att han hänger med i svängarna :) ). Hans stallkamrat har vid ett flertal tillfällen visat sig snabbare och tippad som den som tar Lotus första seger. Men han är lite av en oslipad diamant just nu.
Både Red Bull och McLaren har fallit på egna grepp och tillåtit Kimi att komma så högt upp i tabellen som han är just nu. Att inte komma i mål straffar sig poängmässigt.
>

> varför murarna så nära?

Det är vad jag förstod det som en av anledningarna till att banan är populär bland förarna. Den har lite av varje, inkl statsbanekänsla.

Westman skrev:
> Är också lite extra nöjd att jag för första
> gången nu ligger före Sverker i F1 Dream Team.
> :)

Jag är inte lika road... :)
Skall se vad jag kan göra för att ta ikapp detta.

PG skrev:
> Hänger inte riktigt med här.
> Skomakarn gjorde comeback 2010, Kimi 2012, eller
> har jag fel?
> Schumis sista säsong var 2006, comeback 2010 = 3
> år?
>
> Är ingen expert på F1 så jag har säkert
> fel.......
>
> PG

Nej du har helt rätt, det var 42Hz som lurade mig ("Kimi's första säsong tillbaka i F1, Schumis andra."). Tyckte väl fyra år kändes mycket.

F-n vad tiden går fort.

Inte för att det har så stor betydelse, men skomakare heter Schuhmacher eller Schuster på tyska.
Schumacher är bara ett namn.

Från the old trusty internetz

Schumacher or Schuhmacher is an occupational surname (German, "shoemaker", pronounced [ˈʃuːmaxɐ], both variants can be used as surnames, with Schumacher being the more popular one, however, only the variant with an "h" can also be used as a job description in modern German spelling). Some notable people surnamed Schumacher:

Vilket betyder att: ja, du har rätt schuhmacher är bara ett namn. Men, det härstammar helt klart från skomakare eftersom namnet schumacher är ett "occupational surname". Så att kalla honom för skomakarn är knappast fel.

För övrigt har du fått det helt fel ang. Kimi trots din enorma expertis av 20 års TV-tittande.
Håller med om att bilen inte hänger med längre. Men att "Hans stallkamrat har vid ett flertal tillfällen visat sig snabbare" är bara helt fel.

kimi Gros Vinnare
7 R Kimi
5 R Kimi
14 6 Gros
2 3 Kimi
3 4 Kimi
9 R Kimi
8 2 Gros
2 R Kimi
5 6 Kimi
3 18 Kimi
2 3 Kimi
3 R Kimi
5 - Kimi
6 7 Kimi
6 19 Kimi
5 7 kimi

14 - 2 till Kimi i interkampen hos Lotus. Och även om man bara räknar race där Grosjean kommit i mål (eller fått starta). Så blir det ändå 8 -2 till Kimi.
Fakta is a bitch :P

EDIT:
Happy formaterar som en potta skit, så min fina tabell blev inte alls så fin som jag ville.

Senast ändrad:
Fältprästen skrev:
> PG skrev:
> -----
> > Hänger inte riktigt med här.
> > Skomakarn gjorde comeback 2010, Kimi 2012,
> eller
> > har jag fel?
> > Schumis sista säsong var 2006, comeback 2010 =
> 3
> > år?
> >
> > Är ingen expert på F1 så jag har säkert
> > fel.......
> >
> > PG
>
> Nej du har helt rätt, det var 42Hz som lurade mig
> ("Kimi's första säsong tillbaka i F1, Schumis
> andra."). Tyckte väl fyra år kändes mycket.
>
> F-n vad tiden går fort.
>
> Inte för att det har så stor betydelse, men
> skomakare heter Schuhmacher eller Schuster på
> tyska.
> Schumacher är bara ett namn.

Är "lite" F1-galen så jag hajade till lite när ni diskuterade....

Skomakarn = ordlek.

PG

stenmark skrev:
> För övrigt har du fått det helt fel ang. Kimi
> trots din enorma expertis av 20 års TV-tittande.

Expert blev man om man tyckte det var Alonsos eget fel
Det lilla tillägget :) verkat ha gått dig förbi.

> Håller med om att bilen inte hänger med längre.
> Men att "Hans stallkamrat har vid ett flertal
> tillfällen visat sig snabbare" är bara helt
> fel.
>
> kimi Gros Vinnare
> 7 R Kimi
> 5 R Kimi
> 14 6 Gros
> 2 3 Kimi
> 3 4 Kimi
> 9 R Kimi
> 8 2 Gros
> 2 R Kimi
> 5 6 Kimi
> 3 18 Kimi
> 2 3 Kimi
> 3 R Kimi
> 5 - Kimi
> 6 7 Kimi
> 6 19 Kimi
> 5 7 kimi

Med statistik kan bevisa ungefär vad man vill. Jag lägger märke till att du t.ex. bortser från det faktum att Grosjean var nära att gå upp i ledning i ett race, men sedan dog hans motor (och Vettels). Sedan har vi kvalen.

Om vi härstammar från apor (eller något liknade), är det rätt att kalla oss apor då?
Jag har frågat flera tyskar om just betydelsen av Schumacker och de har sagt att det inte skall förknippas med skomakare. Men de kan ju ha fel.

Hehe. Jag tycker det är underbart att det debatteras huruvida Schumacher är en alternativ stavning av Schuhmacher. Det kan det väl aaaaldrig vara!? :)

Fasen, att Kimi spöat Stor-Janne så brutalt i rejsen trodde jag inte förrän du spaltade upp det Sverker. Ok, det var riktigt synd att G:s motor gav upp i Valencia, och han är inte långsam. Det är en intressant förarkombo tycker jag. Men Kimi har ju varit betydligt starkare i rejs-trim, medan rollerna varit tvärtom i kvalet. Men det är ju på söndag man får poäng..

Hoppas för övrigt att Bottas får chansen i Williams eller Sauber nästa år, han ser snabb ut!

Är det bara jag som är något förvånad över att Koba (som ligger på 11e plats i förar-VM med 50p) bedöms för dålig för att få köra för Sauber nästa år, medans Perez (som ligger 10a med 66p) bedöms bra nog för McLaren? Förvisso är Koba ojämn vilket aldrig är bra. Men nog borde han duga åt ett midfield-stall? I dessa dagar är det väl svår konkurrens från förare som kommer med pengar..

Vettel alla dagar i veckan. Men Alonso är stark och det krävs bara ett missat lopp och poängen kan vara mycket svår att ta igen. Hoppas det inte avgörs genom något haveri i alla fall.

Albion skrev:
> Bland de två håller jag i år på Alonso men
> tror Vettel tar det.

+1

Crossmax skrev:
> Kimi i all ära, men fighten står mellan Seb och
> Nando. Vem av dessa håller ni på, och vem tror
> ni kommer vinna?

Hoppas på Alonso men tror nog att Seb tar det. Har aldrig riktigt gillat Seb av någon anledning men han har ju talang den där tysken. Tror han kan bli något riktigt, riktigt stort i F1. Sen kan man ju tycka som man vill om Alonso (har haft vääädligt svårt för den herren tidigare) men fasiken vilken form han är i denna säsong (eller ja, om man bortser från de senaste två rejsen då :P), tror nog att han kan ha ett eller annat ess kvar under hatten.

Det där var ju inte det roligaste man sett direkt. Trist för VM att RB/Newey hittat så rätt nu på slutet.

Det enda egentligen roliga ögonblicket var väl när Kimi kränkte Massa på yttern runt kombon kurva 1-2-3. För att sen få stryk i toppfart på rakan igen. Suck, 310 km/h slog varvstoppet till vid. Synd om killen, vet ej om det är Coanda-rören som stjäl för mkt effekt eller om dom valde fel utväxling (eller både och).. Räikkönens chanser är i praktiken över, synd att Lotus tappar så mycket på toppteamen nu sista halvan av VM. Kimi verkar resignad av Lotus nu för nästa år!

Alonso är verkligen i sitt livs form. Väl värd att vinna, håller på honom (av honom och Vettel) de sista rejsen.

Efter ett tråkigt race (imho) så får jag glädja mig åt att det är jäkligt spännande i f1 dream team/happyligan. :)
happymtb_india.jpg

Vettel kommer vinna två av de tre kommande racen och springa iväg med titeln medan Alonso fortsätter göra helt fenomenala saker med en kass bil vilket dock inte kommer räcka till.

Jag hoppas att jag har fel.

Westman skrev:
> Efter ett tråkigt race (imho) så får jag
> glädja mig åt att det är jäkligt spännande i
> f1 dream team/happyligan. :)

Hade bra utdelning i kvalet men tyvärr så körde Alonso upp sig i racet. Skulle behöva en startcrash med Alonso, Kimi och Grosjean inblandade i nästa race för att ta ikapp detta lite...

Annars får det väl bli några lagom desperata byten inför de 2 sista racen :)

rekrevs skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Efter ett tråkigt race (imho) så får jag
> > glädja mig åt att det är jäkligt spännande
> i
> > f1 dream team/happyligan. :)
>
> Hade bra utdelning i kvalet men tyvärr så körde
> Alonso upp sig i racet. Skulle behöva en
> startcrash med Alonso, Kimi och Grosjean
> inblandade i nästa race för att ta ikapp detta
> lite...
>

Hua!

> Annars får det väl bli några lagom desperata
> byten inför de 2 sista racen :)

Jag hade ju Maldonado de första tio rejsen, kanske din tur nu? ;)

svalgis skrev:
> Alonso fortsätter göra helt fenomenala saker med en kass bil

Så himla kass är den inte. Primadonnan (Alonso) är inte så snabb utan en bra bil. Även Massa hänger med skapligt nuförtiden (med en äldre bil) fast motivationen förmodligen dalat en aning. Ferrarin var bra växlad för rakorna i Indien.

Visst var utväxlingen bra, smart att de satt den med slipstreaming i åtanke, men det säger ju inte så mycket om hur bra bilen är i grunden. Visserligen handlar det väl snarare om att RBR dragit ifrån än att Ferrarin är kass, men resultatet blir detsamma - Alonso kvalar fyra-femma resten av racen medan Vettel vinner från pole.

svalgis skrev:
> Vettel kommer vinna två av de tre kommande racen
> och springa iväg med titeln medan Alonso
> fortsätter göra helt fenomenala saker med en
> kass bil vilket dock inte kommer räcka till.
>
> Jag hoppas att jag har fel.

Så jäkla kass är den inte... Den har ett handikapp i kvalen gentemot RBR och kanske McLaren, men i loppen brukar den vara en match för RB8an (varierar lite beroende på bana såklart). Lägg till en enastående tillförlitlighet så är den helt plötsligt en av fältets bästa bilar overall.

Som redan konstaterats så syftade jag på hur den är relativt till den enda riktiga konkurrenten. Jag kan inte se Alonso eller någon annan ta sig förbi en polestartande Vettel från tredje startled oavsett bil så det spelar liksom ingen roll om bilen är on par i racepace.

Håller med om att Ferrarin inte alls är särskilt dålig. Nu skulle jag säga att den och McL är delad tvåa bakom RB.

Men, sett till hela säsongen tycker jag Fernando (och Kimi) är de som fått ut mest ur bilen, bilar som varit något sämre än konkurrensen hela tiden. Så jag är impad av dom båda.

Ngn som vet om Renault tänker sig göra V6-motorer till 2014, eller om RB/Lotus kommer byta leverantör?

Westman skrev:
> Håller med om att Ferrarin inte alls är
> särskilt dålig. Nu skulle jag säga att den och
> McL är delad tvåa bakom RB.
>
> Men, sett till hela säsongen tycker jag Fernando
> (och Kimi) är de som fått ut mest ur bilen,
> bilar som varit något sämre än konkurrensen
> hela tiden. Så jag är impad av dom båda.
>
> Ngn som vet om Renault tänker sig göra
> V6-motorer till 2014, eller om RB/Lotus kommer
> byta leverantör?

Ja, Alonso pumpar ut enastående resultat gång på gång, men Vettel har stått för riktigt vassa insatser han också (Australien, Kina, Spanien, Belgien för att nämna några). Nu har han dessutom fältets snabbaste bil och resultatet är som det är - ingen annan har lett ett varv de senaste tre loppen. Synd att man därmed per automatik utgår från att hans insatser inte är lika enastående som Alonsos.

Angående Renault så var det väl de som främst pushade för mindre turbomotorer. Red Bull är dessutom tightare lierade med Renault än Lotus är, för att kunna styra utvecklingen av chassi och motor till 2014 till ett så bra paket som möjligt.

Tillbaka
Topp