[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Nja ferrari har inte haft några större problem under testerna så tillförlitliga är de nog. De ser även starkare ut än förra året. Den stora frågan är hur mycket fart Mercedes mörkat, jag misstänker att de har en hel del att plocka ut utan att påfresta materialet nämnvärt.

Mittfältet har potential att bli större än förra året så där kan det finnas fina kap att hitta... och landminor att hoppa på.
Det är väl bara Haas och Manor som inte riktigt platsar i mittfältet om McLaren och Renault får ordning på sina paket.

Jag har en stark misstanke om att 2016 kommer bli en repris av 2015. Dvs en dominant Mercedes med en Ferrari som kan plocka upp sista pallplatsen och hugga när möjlighet ges. Därefter Williams vs Red Bull vs Toro Rosso, och sen kanske McLaren vs Renault och alla de andra stallen. Hoppas det blir lite mer spännande än så...

Senast ändrad:
Så är det, man vänjer sig lite vid att ljudet är som det är.
Men när man får höra en V10 från förr, ja då inser man ju att det var bättre förr :)

20 timmar kvar till lockout.

Tyvärr så regnade FP1 och 2 bort så det blir svårt att använda tiderna där som referens för sina val. :(
Väderprognosen säger regn även under FP3 och kval men ett torrt race så det kan bli härliga omkastningar i racet.

Jag såg inte kvalet men det verkar gått som förväntat ungefär för hemmasonen, vår hemmason alltså.
Han slog nasr vilket var huvudsaken.

Ganska tråkigt kvalformat... Avgjort långt innan tiden var ute. Vettel till presskonferens i jeans. Säger en del om spänningen på slutet.

Ja, de borde ge alla tillgång till minst 2 valfria däckuppsättningar, per kvaldel, som inte får användas i racet. Då skulle det bli lite roligare. I morse hade ju ingen utom Mercedes däck kvar i Q3 typ.
Kvalet skall bara handla om snabbaste varv och inte racestrategi tycker jag.

Jag tyckte det såg ut som att Mercorna var riktigt snabba men de hade lite svårt i skitig luft bakom andra bilar. I ren luft så kontrollerar de loppet mycket bra utan att överanstränga sig.

Ferrarin såg stark ut men jag har också svårt att avgöra hur stark. Vettel höll iallafall jämförbara varvtider med Mercorna hela racet. Frågan är om Mercorna verkligen visade sin fulla potential?

Red bull såg mycket bättre ut än vad jag trodde. De vinner nog något lopp i år.

Bakom dem så var det oväntat jämt, om man räknar bort Sauber och Manor så körde alla på hyffsat lika varvtider. Det kommer till mycket stor del vara startpositionen som avgör resultaten i loppen för dem.
Grosjean i Haas visade ju att han kunde hålla samma fart som de omkring honom på 6e plats när han vann på lotto under Alonsos krash.

Sauber såg ut att ligga i ingenmansland och Manor såg starkare ut än tidigare. Sauber får se upp så de inte börjar prenumerera på sistaplatserna om de inte rycker upp sig.

Senast ändrad:
Kvalet var ju inte spännande direkt. Skönt att de skrotade det formatet till fördel för det gamla redan innan racet.
I kurva nr 3 har det hänt en del spektakulära krascher genom åren, skönt att ingen blev skadad nu.
Synd dock att rödflaggen (alt SC) påverkar så mycket, det hade nog varit Ferrari i topp annars.

F1-tippningssäsongen började precis som den förra, med ett toppresultat. Nu börjar den sedvanliga kräftgången ner mot mitten.

Är det bara jag som saknar det gamla kvalformat man hade fram till 2002 med en timme oavbrutet kval? Det fanns en viss charm i att se Tarso Marques, Alex Yoong och de andra hopplösa Minardiförarna ge sig ut först på banan, oftast ensamma, och försöka sätta ett bra varv.

Jag såg inga som helst svagheter med kvalformatet man hade fram till och med 2015, och tycker att det är skönt att de går tillbaka till detta nu till nästa racehelg. Det enda problemet man hade var att många valde att spara däck istället för att gå ut och försöka förbättra sin tid, men det är inte kvalformatets fel, utan snarare brist på däck. Ge dem ett set extra per kvalheat som måste lämnas tillbaka efter kvalet så kommer det bli fler bilar på banan. Svårare än så behöver det inte vara.

Senast ändrad:
Satan, nu sitter kommentatorn o sover med.

Hur kan man missa atr Hamilton klåpar starten helt och blir påkörd?

Men det var ett skojjigt race iallafall. 3-däckssystemet är den enda av "förbättringarna" som funkat i år. Skitroligt med de många olika strategierna.

Min nya "satsa allt på Merca och leta upp de mest lovande bottengöbbarna"-taktik funkade mycket bättre än mina tidigare taktiker.

Jag gillar systemet med tre olika gummiblandninar i rejset, det öppnar för fler och intressanta strategier och ger roligare race imho. Nu sist i Bahrain var det dessutom stor skillnad i fart på däcken och hö degradation, då blir det spännande och kul. :)

Hoppas Ferrari har race pacet att utmana Merc på allvar i många lopp nu. Har sett lovande ut tycker jag, inte i kvalen men man behöver ju inte vinna dom för att komma först på söndag.

Skoj också att det är så jämnt bakom Merc/Ferrari. RB/Haas/Toro Rosso/Williams/FI/McL kommer alla vilja åt plats 5-10 vilket kommer leda till många roliga rejs! Men svårtippat år, känns som ett bra år att ta sabbat från managerspelet. Eftersom jag tycker det känns så trist att satsa på max Merc hade jag tänkt köra bl a Hamilton, 2xFerrari, Toro Rosso/Haas och därmed drabbats hårt av Ferraris retirements och dåliga starter från Ham hittills. Har inte kikat men utgår från att den med Rosberg och mest Mercedes leder typ..

Senast ändrad:
Nu är de igång igen...
http://www.viasatsport.se/nyheter/motor/vettels-sagning-det-ar-en-skitide/

Man undrar hur mycket prestige det ligger i att inte gå tillbaka till det gamla formatet.
Jag är helt för att förarna skall göra 2 varv varje session om de får däck så att det räcker till båda, men inte att slå ihop varvtiderna.
Vad som kommer hända är att chansen att missa lite i sitt kval blir dubbelt så hög vilket gör att det blir mer riskfyllt att ligga på max.

Det verkar som man artificiellt vill kasta om ordningen i kvalen för att få mer racing i loppen. Varför inte bara slumpa ordningen när man ändå är igång..

Om man nu måste skapa mer racing och fortfarande pissa på kvalen så starta racen i omvänd mästerskapsordning istället. Första loppets ordning tas från föregående års omvända slutresultat. Under det nu borttagna lördagskvalet kan förarna skriva autografer, framföra spontanteater och göra ballongdjur åt barnen istället.

+1. Vilken jävla sopa, och måste han plocka ut den enda föraren som är kapabel till att ge Mercorna en match? Dödstrist lopp därefter.

Mmm, han verkar ha blivit lite smått arrogant den gossen. Undrar om det var förra säsongens fina resultat som gav honom en liten släng av hybris. Hans ord till Vettel efter Kina var ju inte direkt ödmjuka heller.

Kiske sa:
Mmm, han verkar ha blivit lite smått arrogant den gossen. Undrar om det var förra säsongens fina resultat som gav honom en liten släng av hybris. Hans ord till Vettel efter Kina var ju inte direkt ödmjuka heller.

Vänder fort, pall ena racet och degradering efter nästa.
Tror det mest handlar om att RB börjar bli rädda att förlora Max Verstappen och vill ha upp han i en säker stol han själv inte lockas så lätt ifrån.

Tillbaka
Topp