[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Någon som såg Monacos GP? FIA gör ju bort sig så katastrofalt när de tilldelas Schumacher ett tidstillägg för den omkörningen han drog på Alonso i slutet. Nu ska det överklagas och grejas, hoppas verkligen att Court of Appeal ger Mercedes rätt i fallet.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vet att det var Damon Hill som var ordförande
> för domarna idag va? Epic revenge på Schumi.. =)

Haha det visste inte jag. Trodde aldrig han skulle lyckas ge igen .)

Fast konstigt beslut. Var ju riktigt alert och dessutom inom reglementet som jag förstod det.

Är inte så våldsamt intresserad av F1 men tänkte bara nämna att jag av en händelse var i Barcelona förra helgen och satt på läktaren vid slutet på start/målrakan, vid 50 meters skylten ungefär.

Hyfsade krafter i omlopp får man säga.

Westman skrev:
> Du vet att det var Damon Hill som var ordförande
> för domarna idag va? Epic revenge på Schumi.. =)

Jo, konspirationsteoretikerna är nog upptagna ikväll. Men det borde inte krävas mer än en noggrann titt i reglementet för att avgöra detta till Mercedes fördel, så jag förstår verkligen inte vad som hänt uppe hos domarna.

Jäkligt jämt i toppen, kul med fler säsonger där det inte är avgjort efter halva säsongen!

Första fria träningen i Montreal börjar om 2h!

Yeah, det är spännande! Tror ngn av McL-förarna vinner i helgen men att det blir jämnt. Särskilt om de utlovade regnskurarna kommer..

Hamilton vinner det här tror jag. Dessutom har jag på känn att vi för första gången i år inte kommer ha en Red Bull på pole.

Även Button har gjort bra ifrån sig i changing conditions. Båda hans segrar för Mac i år kom ju i blöta/upptorkande förhållanden.

Mm, räkna inte bort Button! Även om Hamilton är tusen gånger roligare att titta på, han gör ju faktiskt omkörningar.

Webber får starta 5 platser ner från sin kvalposition pga växellådsbyte. Startgridden (top-10) således:
Hamilon
Vettel
Alonso
Button
Liuzzi
Massa
Webber
Kubica
Sutil
Rosberg

Jo. Och man får väl säga att till sist så slutade Vettel att schabbla bort titeln. HAn var snabbast hela så det är rätt förare till sist som vann.

snabbast hela vad? alonso hade ju lika många segrar, o ä ju inte där uppe pga. ren tur. varesig alonso, vettel eller weber hade varit ovärdiga vinnare. hamilton däremot, kanske inte ovärdigt, men han har inte vunnit mycket i år

Snabbast hela året skulle det stå. Den engelska kanal jag såg det hela på sa att Vettel lett dubbelt så många varv under året som Alonso. Så jag tycker rätt förare/bil vann.

HURRA!
Jag tycker det är jätteroligt att ett stall som håller hårt på sportsligheten vinner, och som man gör det! Att alla kommentarorer och experter av olika slag som har kallat Radbull naiva och dumma för att dom inte tvingade Vettel att släppa förbi Webber i Brasilien nu fick nått annat att tänka på!

Jag tycker fortfarande det är jättedåligt av FIA att dela ut en mesig bot för teamordern hos ferarri tidigare under sässongen utan att på nått sätt påverka poängen som delades ut för racet, vi såg alla mycket väl hur nära det var att dom 7 poängen avgjorde VM, men gud så skönt att dom inte gjorde det!

Redbull och Vettel har ju varit överlägsna hela sässongen med 15 pole-positions och 9 segrar under 19 lopp! (Trots att man kritiserat dom för misstag och dålig tillförlitlighet, men tur var väl det annars skulle ju sässongen varit död för nån månad sen!)
Och vettels avslutning där han skulle vunnit 4 lopp i rad om det inte varit för ett motohaveri i säker ledning med 10 varv kvar i korea..

Och jag tycker det är en stor seger för sporten hur ett nytt och nytänkande team kan slå sig in och spöa allt motstånd!

Det har varit en rolig sässong att följa, jag har laddat hem lopp och kval när dom har kommit ut efter sändning och suttit i min filmhörna och myst under 19 helger under året, men nästa år blir det att köpa VPN så jag kan följa BBC ONEs sändningar live! :)

F1hrnan.JPG ht=711

Supermysigt!

Och tur som det är så har snön kommit och under vintern så blir det skidåkning på helgerna, synd med krocken mellan sässongerna i mars men det får man väl ta. ;)
F1 2011 blir spännande, avskaffandet av förarstyrd F-duct och införandet av reglerbar bakvinge och återinförandet av KERS blir säkerligen roligt att följa, med med omkörningar även på trängre banor..

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
> HURRA!
> Jag tycker det är jätteroligt att ett stall som
> håller hårt på sportsligheten vinner, och som
> man gör det! Att alla kommentarorer och experter
> av olika slag som har kallat Radbull naiva och
> dumma för att dom inte tvingade Vettel att
> släppa förbi Webber i Brasilien nu fick nått
> annat att tänka på!
>
> Jag tycker fortfarande det är jättedåligt av
> FIA att dela ut en mesig bot för teamordern hos
> ferarri tidigare under sässongen utan att på
> nått sätt påverka poängen som delades ut för
> racet, vi såg alla mycket väl hur nära det var
> att dom 7 poängen avgjorde VM, men gud så skönt
> att dom inte gjorde det!
>

Håller med dig till fullo!

>
> Det har varit en rolig sässong att följa, jag
> har laddat hem lopp och kval när dom har kommit
> ut efter sändning och suttit i min filmhörna och
> myst under 19 helger under året, men nästa år
> blir det att köpa VPN så jag kan följa BBC ONEs
> sändningar live! :)
>

VPN? Jag vill cokså se BBCs sändningar, har sett flertalet race i år från dem (fast nerladdat via Racing Underground), fantastiska sändningar och stor klasskillnad mot Viasat Motor!

> F1 2011 blir spännande, avskaffandet av
> förarstyrd F-duct och införandet av reglerbar
> bakvinge och återinförandet av KERS blir
> säkerligen roligt att följa, med med
> omkörningar även på trängre banor..

KERS och bakvingen diggar jag men tycker att de skulle ha behållt även F-ducten, alternativt släppt KERS fritt. För att det ska bli en liten ingenjörsutmaning också. Om KERS regelbestäms till t ex 6s så bör alla ha likvärdiga system, och då tar de förmodligen ut varandra och effekten blir noll. Med frisläppt KERS så hade det stall som utvecklat bäst system haft en fördel. Bra även för elhybridutvecklingen för personbilsmarknaden anser jag.

Fantastiskt kul säsong detta! Jag slutade på plats 17/5800 i F1-managerspelet, personbästa. http://www.gpupdatemanager.net/en/standings.php
Ser ut som att jag kanske vunnit mig en VIP-biljett som Bridgestones gäst till försäsongstest i Spanien iom detta. Om det inte är ett tryckfel och/eller annuleras pga att Bridgestone dragit sig ur..
http://www.gpupdatemanager.net/en/prizes.php

Happy-liga på gpupdate nästa år?

Ett likvärdigt KERS kommer ju innebära ett nytt strategiskt moment, bara för att de är likvärdiga betyder ju inte att förarna kommer använda detta på samma ställe, det hänger förstås på att KERS endast får användas en gång per varv som tidigare eller med viss tids mellanrum...

Grattis! Grym placering i managerspelet!

Jag hade hellre sett att Webber vann. Tror inte den här titeln är bra för Vettels ego. Det är redan tillräckligt uppblåst :)
Fast han ska ha credits för att han lyckades knyta ihop säsongen på slutet. Tycker han har gått från en carting-banzai-kobayashi typ av körnig till en mer mogen mästarkörning, vilket gav resultat.

Westman, kolla in http://adtelly.tv/
Jag har kört deras lösning under säsongen, tycker det funkar bra. Kvaliten är OK, men inte riktig normal TV kvalitet. Den kör direkt på BBCs webströmmar via proxy/VPN.

Hade hoppats på Webber för lång och trogen tjänst. Fast Vettel duger också. Hellre det än ett pompöst Scuderia Ferrari och en butter Alonso i vinnarcirkeln. Kan inte påstå att jag är nån fan av spanjacken precis. Just nu är nog favoriten Kubica. Har lyckats bra med en halvtaskig Renault. Får dom fjärt på den till nästa år blir han helt klart en aspirant till titeln (har inte koll på hans kontrakt).
Är det nån som vet varför Alonso viftade med näven mot Petrov efter målgång? Han kan ju inte vara arg på Petrovs strålande körning. Dålig förlorare alt. besvikelse?!
Ett himla bra race annars.
Får fira med en Red Bull idag (räknas man som en co-sponsor då?).

/steen

Är det känt om det blir några större förflyttnignar av förare mellan stallen?

Kubica har ju kört strålande..
Jag tycker dom borde ha nått "lateseason swapmeat" när förarna byter bilar med varann!

lleberg skrev:
> HURRA!
> Jag tycker det är jätteroligt att ett stall som
> håller hårt på sportsligheten vinner, och som
> man gör det! Att alla kommentarorer och experter
> av olika slag som har kallat Radbull naiva och
> dumma för att dom inte tvingade Vettel att
> släppa förbi Webber i Brasilien nu fick nått
> annat att tänka på!
>
> Jag tycker fortfarande det är jättedåligt av
> FIA att dela ut en mesig bot för teamordern hos
> ferarri tidigare under sässongen utan att på
> nått sätt påverka poängen som delades ut för
> racet, vi såg alla mycket väl hur nära det var
> att dom 7 poängen avgjorde VM, men gud så skönt
> att dom inte gjorde det!
>

Fast det där är ju ett hyckleri av stora mått, Red Bulls "sportslighet" i slutet av året berodde nog bara på att de ville mycket hellre se Vettel som vinnare än Webber.
Red Bull har ju tidigare under året (och förra) kört teamorders till Vettels fördel, ving-incidenten på Silverstone, och Turkiet, som två exempel, eller slutet av förra året.
Sen att Webber gnällt och tjurat och motsatt sig ordrarna istället för att göra som Massa är en annan sak.

Även fast jag inte håller på Ferrari så tycker jag ändå teamorders är en del av sporten, har varit en stor del sedan den startade (och var värre då), hela anti-teamorder regeln var ju ytterliggare en av regeländringar som gjordes för att försöka störa Schumacher/Ferrari dominansen när de var på topp.
Men det enda som hänt är ju att förarna och teamen fortsätter med teamorders men döljer det bakom massa annat skit (däckproblem, depåproblem, bromsproblem, "kodade" radiomeddelanden etc, etc). Vad spelar det för roll?

steen skrev:
---------------------------------------------------
> Är det nån som vet varför Alonso viftade med näven mot Petrov efter målgång? Han kan ju inte vara
> arg på Petrovs strålande körning. Dålig förlorare alt. besvikelse?!

Tror han var arg och frustrerad för att han förlorade en "säker" VM titel pga dåliga taktiska beslut av sitt stall. Antar att det är en del press inblandat i en såndär final....
Dock så har han berömt Petrov efter loppet och sagt att han gjorde ett felfritt race.

Själv tycker jag säsongen också var kul, även om jag hade hoppats att Brawn/Mercedes hade gått bättre, men nu hoppas jag på nästa säsong!

Största överraskningen för mig var att jag faktiskt började gilla Hamilton, han försöker iaf alltid köra om och verkar gilla att rejsa ( Korea tydligt exempel). Och Kobayashi är fortsatt grym!

Jag tycker att det löjeväckande att föra en diskussion om teamorder på en cykelsajt! I cycklingens värld är det helt självklart med teamorder! Jag är rätt less på allt tjöt hit och dit om teamorder. Red Bull snackar om att dom inte kör med det, men har under hela året satsat på Vettel. Men Webber har varit bättre på att till vara på tillfällena.

Jag skulle helst sett dom röda vinna men erkänner att Red Bull är ett bättre stall just nu och känner mig inte så besviken över att Vettel vann titeln då han är helt grym bakom ratten.

Men att haka upp sig på teamorder - det ÄR fånigt. Ferrari körde inte med team order, dom sa bara att Alonso var snabbare på Tysklands GP. Teamorder? Red Bull har garanterat haft massor med förarsnack före loppen, teamorder?

Red Bull lär vara betydligt gladare nu när deras påläggskalv vann VM. Hoppas bara Ferrari kan byta ut Alonso mot vettel....

Det känns vemodigt att lägga en grymt spännande säsong bakom sig.

Patric

Jag har inga problem med teamorder egentligen.
Men nu råkar det vara så att FIA har förbjudit det, och regler är regler. Det viktigaste i alla sporter är att alla spelar efter samma regler.
Det är nog detta som många stör sig på.

Men FIA har väl aldrig varit konsekventa, dom straffade tex Vettel för att han låg för långt bakom framförvarande bil när SC var ute..... Ibland känns det som att FIA vill bestraffa någon och då hittar dom ett fel som någon begått.

Kan hålla med om att FIA borde bli mer konsekventa i sina bedömningar! Men det är för mycket pengar och prestige inblandat för att stallen inte skall ha några direktiv om hur förarna skall agera. Släpp det fritt istället tycker jag. För övrigt kanske det enda Eje Elgh sagt i år som är vettigt.

Jag håller med. Klarare riktlinjer är det som behövs och ett mer konsekvent bedömande från FIA.
Verkar höjas fler och fler röster om att regeln borde ändras eller tas bort, eftersom alla ändå sysslar med stallorder mer eller mindre öppet.

paprikan skrev:
> För övrigt kanske det enda Eje Elgh
> sagt i år som är vettigt.

Hehe, Eje är en legend.
"-Han har ingen toppfart!" minns jag från i söndags. Det är klart mer komiskt att kolla på Viasat än på BBC, men jobbigt när man själv har bättre koll än kommentatornerna har.

Ang FIA och inkonsekvens så håller jag helt med.

Också om Hamilton och Kobayashi(som bjöd på årets underhållning när han körde om Alonso i sista kurvan i Valencia, samt alla TV-spelsomkörningarna i Japan) som båda är underhållande racers.

lleberg skrev:
>
> > F1 2011 blir spännande, avskaffandet av
> förarstyrd F-duct och införandet av reglerbar
> bakvinge och återinförandet av KERS blir
> säkerligen roligt att följa, med med
> omkörningar även på trängre banor..

Vadå även, de kan ju börja med att köra om öht, Dubai räknas väl inte som "trång" eller? (här räknar jag kallt med nån annan förklaring/ursäkt).
Den enda omkörningen igår var väl när Alguersuari släppte förbi Webber, eller föresten, Kubica tog väl sig om någon också...
Både Hamilton, Alonso och Massa tex var ju garanterat betydligt snabbare än Kubica, Petrov och Alguersuari men ändå lögn i helvete att komma om...
I vilket fall, detta med omkörningar är ändå det tråkigaste med F1, de är helt enkelt alldeles för få (för svårt) och frågan är om det kommer att bli så mycket bättre nästa år, man kan ju hoppas i alla fall.

Albion skrev:
>
> Fast det där är ju ett hyckleri av stora mått,
> Red Bulls "sportslighet" i slutet av året berodde
> nog bara på att de ville mycket hellre se Vettel
> som vinnare än Webber.
> Red Bull har ju tidigare under året (och förra)
> kört teamorders till Vettels fördel,
> ving-incidenten på Silverstone, och Turkiet, som
> två exempel, eller slutet av förra året.
> Sen att Webber gnällt och tjurat och motsatt sig
> ordrarna istället för att göra som Massa är en
> annan sak.
>
> Även fast jag inte håller på Ferrari så tycker
> jag ändå teamorders är en del av sporten, har
> varit en stor del sedan den startade (och var
> värre då), hela anti-teamorder regeln var ju
> ytterliggare en av regeländringar som gjordes
> för att försöka störa Schumacher/Ferrari
> dominansen när de var på topp.
> Men det enda som hänt är ju att förarna och
> teamen fortsätter med teamorders men döljer det
> bakom massa annat skit (däckproblem,
> depåproblem, bromsproblem, "kodade"
> radiomeddelanden etc, etc). Vad spelar det för
> roll?

+1

paprikan skrev:
> Men FIA har väl aldrig varit konsekventa, dom
> straffade tex Vettel för att han låg för långt
> bakom framförvarande bil när SC var ute.....
> Ibland känns det som att FIA vill bestraffa
> någon och då hittar dom ett fel som någon
> begått.
>
> Kan hålla med om att FIA borde bli mer
> konsekventa i sina bedömningar! Men det är för
> mycket pengar och prestige inblandat för att
> stallen inte skall ha några direktiv om hur
> förarna skall agera. Släpp det fritt istället
> tycker jag. För övrigt kanske det enda Eje Elgh
> sagt i år som är vettigt.

+1

stenmark skrev:
> Jag håller med. Klarare riktlinjer är det som
> behövs och ett mer konsekvent bedömande från
> FIA.
> Verkar höjas fler och fler röster om att regeln
> borde ändras eller tas bort, eftersom alla ändå
> sysslar med stallorder mer eller mindre öppet.

+1

Förövrigt så tycker jag Vettel är en värdig vinnare, men det hade även Webber eller Alonso varit... :-)

/CJ

cjmax skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > > F1 2011 blir spännande, avskaffandet av
> > förarstyrd F-duct och införandet av reglerbar
> > bakvinge och återinförandet av KERS blir
> > säkerligen roligt att följa, med med
> > omkörningar även på trängre banor..
>
> Vadå även, de kan ju börja med att köra om
> öht, Dubai räknas väl inte som "trång" eller?
> (här räknar jag kallt med nån annan
> förklaring/ursäkt).
> Den enda omkörningen igår var väl när
> Alguersuari släppte förbi Webber, eller
> föresten, Kubica tog väl sig om någon
> också...
> Både Hamilton, Alonso och Massa tex var ju
> garanterat betydligt snabbare än Kubica, Petrov
> och Alguersuari men ändå lögn i helvete att
> komma om...
> I vilket fall, detta med omkörningar är ändå
> det tråkigaste med F1, de är helt enkelt
> alldeles för få (för svårt) och frågan är om
> det kommer att bli så mycket bättre nästa år,
> man kan ju hoppas i alla fall.
> /CJ

Jag förstår inte riktigt poängen med att märka ord för det skapar ju alltid en trevlig stämning på forum.
Jag beskrev hur jag tror att förändringarna i regelverket kommer gynna omkörningar nästa säsong, även på trängre banor utan tydliga omkörningsmöjligheter, och jag tycker det är bra att man verkar för att göra sporten med åskådarvänlig, men du kanske motsätter dig det?

(Eller som i fallet Abu Dhabi med enorma avkörningsytor som man knappt tappar tid att ta.. Skulle det varit Monaco skulle Alonso suttit i muren hur många gånger? Hur många gånger skulle han varit ute i sanden på Monza? Så Banan kanske är tråkig helt enkelt, vem vet..)

Gårdagens lopp var tråkigt, jag håller med..
Men man måste ju inte kolla om man inte vill, vad är poängen med att gnälla? :)

Edit: Sen en tanke för kommande säsong, borde man tvinga alla bilar att starta racet på dom däck dom kvalade på?

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
> Edit: Sen en tanke för kommande säsong, borde
> man tvinga alla bilar att starta racet på dom
> däck dom kvalade på?

Nej. Den strategiska möjligheten för bil 11 och bakåt är ju ett av få spänningsmoment som kan skapa lite omkastningar i fältet. Typ som kobayashi som kört upp sig från 11-15 till plats 6-10 ett antal gånger i år genom att köra en lång stint på hårda först och sen en kort på mjuka där han kör bonanza och kör om en massa bilar. Hur skulle det vara bra för sporten att ta bort det menar du?

Westman skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Edit: Sen en tanke för kommande säsong, borde
> > man tvinga alla bilar att starta racet på dom
> > däck dom kvalade på?
>
> Nej. Den strategiska möjligheten för bil 11 och
> bakåt är ju ett av få spänningsmoment som kan
> skapa lite omkastningar i fältet. Typ som
> kobayashi som kört upp sig från 11-15 till plats
> 6-10 ett antal gånger i år genom att köra en
> lång stint på hårda först och sen en kort på
> mjuka där han kör bonanza och kör om en massa
> bilar. Hur skulle det vara bra för sporten att ta
> bort det menar du?

Kanske är sant.. :)

lleberg skrev:

> Jag förstår inte riktigt poängen med att märka
> ord för det skapar ju alltid en trevlig stämning
> på forum.
> Jag beskrev hur jag tror att förändringarna i
> regelverket kommer gynna omkörningar nästa
> säsong, även på trängre banor utan tydliga
> omkörningsmöjligheter, och jag tycker det är
> bra att man verkar för att göra sporten med
> åskådarvänlig, men du kanske motsätter dig
> det?
>

Det var inte för att märka ord, det verkade helt klart som att med det du skrev att du verkligen tycker/tyckte att det var "tillräckligt" med omkörningar på mindre trängre banor...
Annars är det ju klart att de år man gjort de största förändringarna är de år det blivit mest öppet både om man jämför team mot team eller när det gäller ute på banan under racen (kolla senast 2009), sen i slutet av säsongen eller säsongen efter är det tillbaka som vanligt igen. Teamen är väl för duktiga antar jag, samtidigt är ju det en av tjusningarna med F1 att utvecklingen är såpass grym som den är...

> (Eller som i fallet Abu Dhabi med enorma
> avkörningsytor som man knappt tappar tid att ta..
> Skulle det varit Monaco skulle Alonso suttit i
> muren hur många gånger? Hur många gånger
> skulle han varit ute i sanden på Monza? Så Banan
> kanske är tråkig helt enkelt, vem vet..)
>

Ruggigt fin anläggning i Abu Dhabi, men det är ju helt klart som du säger med avåkningsytorna. Fast åter igen, Alonso var inte ute snurrade sådär jättemycket fören efter att han hade legat i 20-30 varv å lekt följa-john efter Petrov, jag kan förstå hans lite desperata vingland på slutet, det stod ju trots allt lite på spel (som han loosade...) . :-)
Förövrigt haltar ju jämförelsen med Monaco och Monza lite, det är klart som fan att man anpassar sig efter vad banan erbjuder, i fallet Alonso så var han ju 6a i Monaco och vann Monza... :-)

> Gårdagens lopp var tråkigt, jag håller med..
> Men man måste ju inte kolla om man inte vill, vad
> är poängen med att gnälla? :)
>

Klart man måste få gnälla lite på det man inte tycker är så "super" (som Vettel skulle sagt...)
Sen kollar man ju ändå, hoppet (om lite goa omkörningar = vad jag kallar racing) är ju det sista som överger en brukar man ju säga.

> Edit: Sen en tanke för kommande säsong, borde
> man tvinga alla bilar att starta racet på dom
> däck dom kvalade på?

Mja, håller nog med Westman lite där, däremot tycker jag att de kunde börja med tankningar igen.

/CJ

F1 säsongen var magisk, var overhört häftigt att sitta i kurva 1 på Monza när Alonso körde om Button... Även att man hatar Alonso.... Men nästa år ska ni se när Rosberg kommer vara bättre!

För er som missade http://www.facebook.com/video/video.php?v=457489646625 är rätt go att se om o om igen (bloopers från Viasat Motor)

BBC är bra mkt bättre men sen så är britterna lite flera så tyvärr får vi nöja oss med Viasat.

lleberg skrev:

>
> Och jag tycker det är en stor seger för sporten
> hur ett nytt och nytänkande team kan slå sig in
> och spöa allt motstånd!
>

är inte rebull detsamma som det föredetta jaguarteamet?

Tillbaka
Topp