[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Albion skrev:

>
> Även fast jag inte håller på Ferrari så tycker
> jag ändå teamorders är en del av sporten, har
> varit en stor del sedan den startade (och var
> värre då), hela anti-teamorder regeln var ju
> ytterliggare en av regeländringar som gjordes
> för att försöka störa Schumacher/Ferrari
> dominansen när de var på topp.
> Men det enda som hänt är ju att förarna och
> teamen fortsätter med teamorders men döljer det
> bakom massa annat skit (däckproblem,
> depåproblem, bromsproblem, "kodade"
> radiomeddelanden etc, etc). Vad spelar det för
> roll?

+1 På Teamorder. Tyvärr är anledning inte den du nämner utan av en något annan art. Det beror på en massa pajsare som inte fattar att F1 är en lagsport (typ Ejes bisittare som egentligen gillar fotboll). Jag kommer ihåg när det hände, tyvärr sviker minnet vilka det var som var inblandade. Anledning var i varje fall att när 2e föraren släppte förb 1e föraren precis innan mål så blev det ett j-la rabalder hos alla spelhålor och spelare (och puckade tv reportrar) som tyckte de blev lurade på vinsten. För att kundanpassa F1 så förbjöd man helt sonika stallorder. MAO Det är den där f-b-n-de FOTBOLLENS fel allt ihop.
>
>
> Och Kobayashi är
> fortsatt grym!
+1 Han är grym! Tycker han har varit det stora! det här året.

Det där med "late season swap meet" kunde ju vara nåt! Vänd på totalställningen. Vettel i en HRT, Hamilton i en Lotus, Klein i en McLaren och Trulli i en Ferrari osv. Skulle verkligen visa vilka som kan köra och vilka som har bra bilar. Tror publiken skulle gilla det.
Ska ringa Ecclestone...

/steen ("äckelstone")

På just den fronten så ligger ju vår nuvarande världmästare rätt bra till.
Han rattade ju in Torro Rosson först över målinjen och den bilen är ju knappt att se som en top 15 bil.

steen skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det nån som vet varför Alonso viftade med
> näven mot Petrov efter målgång? Han kan ju inte
> vara arg på Petrovs strålande körning.
>
> /steen

Är väl inte så konstigt när 3 av 4 förare bromsas upp av 2 gula bilar som dessutom är motorleverantör till den vinnande bilen!
Tycker hela sista loppet var bra mycket mer skandal än Ferrari teamorder när Barrichello släppte Schumi i Österike!
Luktar mer än teamorder lång väg! Som att typ Renault kompenserade RedBull för tidigare motorras!

Nä, hade hellre sett att de fyra förare hade fått göra upp på lika vilkor. Tror att Hamilton hade vunnit isåfall, vilket gjort Alonso till världsmästare. Hade dock helst sett Webber högst upp!

dimoose skrev:
> Är väl inte så konstigt när 3 av 4 förare
> bromsas upp av 2 gula bilar som dessutom är
> motorleverantör till den vinnande bilen!
> Tycker hela sista loppet var bra mycket mer
> skandal än Ferrari teamorder när Barrichello
> släppte Schumi i Österike!
> Luktar mer än teamorder lång väg! Som att typ
> Renault kompenserade RedBull för tidigare
> motorras!
>
> Nä, hade hellre sett att de fyra förare hade
> fått göra upp på lika vilkor. Tror att Hamilton
> hade vunnit isåfall, vilket gjort Alonso till
> världsmästare. Hade dock helst sett Webber
> högst upp!

Så du menar att egentligen skulle bara de fyra som körde om mästerskapet fått starta då eller?

Jag tyckte det var klockrent av Renault att vänta med Kubicas depåstop tills Petrov hade stoppat upp Alonso tillräkligt för att Kubica skulle komma ut före ferrarin.

dimoose skrev:
> steen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det nån som vet varför Alonso viftade med
> > näven mot Petrov efter målgång? Han kan ju
> inte
> > vara arg på Petrovs strålande körning.
> >
> > /steen
>
> motorras!
>
Hmm, konspiratiker alltså. Men du kan ju inte vara på allvar när du tycker detta isf var MER skandal än det exemplet du nämner.. haha. Tror du på allvar att Petrov försökte hålla upp en rasande Alonso i en på pappret snabbare bil bakom sig, snarare än att han körde för livet och allt vad Renaulten gick? Jag tror Petrov hade grymma incitament att försöka maxa sina poäng för att få kvar sin plats till nästa år och därmed körde så fort han kunde. Petrov har ju inte direkt varit jämn och säker i år, så att sandbagga tror jag inte man kan skylla honom för. Jag tror inte Webber låg och fiskörde bakom Alonso heller, han hade ju all motivation att försöka komma om.

Mer synd att banan är så förb svår att köra om på, så att ifall man hamnar bakom en bil som valt en högre toppfart på rakan i sektor 2, så kan man inte köra om. Dålig bana IMHO. Men nästa år kommer den ju inte ligga sist heller. För min del får dom gärna göra om layouten på Abu Dahbi om den ska vara kvar.

Korea var en riktigt bra bana tycker jag. Hoppas mycket på Texas-banan, den ser grym ut på pappret.

> Nä, hade hellre sett att de fyra förare hade
> fått göra upp på lika vilkor. Tror att Hamilton
> hade vunnit isåfall, vilket gjort Alonso till
> världsmästare.

Jag fattar inte hur du tänker. Hur då? Göra upp "på lika villkor", i likadana bilar då eller? Inget är nånsin, nånsin "på lika villkor" i F1. Get used to it, sporten är sån här.

> Hade dock helst sett Webber
> högst upp!

Jo, det hade varit gött. Vettel skulle ändå bli mästare förr eller senare men Webbers chans var nog nu.

0range skrev:>
> Jag tyckte det var klockrent av Renault att vänta
> med Kubicas depåstop tills Petrov hade stoppat
> upp Alonso tillräkligt för att Kubica skulle
> komma ut före ferrarin.

Nu var det ju så att Petrov kom ut framför Webber och Alonso, samt att Kubica kom ut framför Hamilton som ju såg ut att ha en snabbare bil än Vettel.

Hade någon av Contador eller Schleck blivit hindrad av en n00b i årets TdF hade det nog varit ramaskri i denna tråden!

dimoose skrev:
> 0range skrev:>
> > Jag tyckte det var klockrent av Renault att
> vänta
> > med Kubicas depåstop tills Petrov hade stoppat
> > upp Alonso tillräkligt för att Kubica skulle
> > komma ut före ferrarin.
>
> Nu var det ju så att Petrov kom ut framför
> Webber och Alonso, samt att Kubica kom ut framför
> Hamilton som ju såg ut att ha en snabbare bil än
> Vettel.

Nej, så var det inte alls! Petrov gick i depå före, under safety car-perioden. Det var Alonso och Webber som gick i depå EFTER petrov. Ferrari hade alltså valet att stanna ute eller gå i depå och hamna bakom Petrov.

T o m jag som tittare såg detta, ta tiden Alonso ligger bakom ledaren, lägg på ca 23 s, och voila, tiden är bakom Petrov. Kom inte och skyll detta på något annat än Ferrari själva.

De har ju själva erkänt detta, och insett att det var ett misstag eftersom de inte lyckades köra om, vilket de trodde att de skulle kunna. De hade satt upp Alonsos bil med för lite toppfart för den strategin helt enkelt.

Get over it!

Det smärtar att erkänna det men Ferrari slarvade bort VM i sista racet. Hade man varit lite coolare och inte stirrat sig blinda Webber så hade Alonso varit världsmästare och inte Vettel. Jag tror Red Bull körde med två olika strategier för att lura Ferrari in Ferrari i någon av dom och lyckades. Detta gör Red Bull till än mer värdiga världsmästare, dom hade den bästa bilen, bland dom bästa förarna och de bästa stragerna. Bara att lyfta på hatten!

Det som tidigare varit Ferraris signum (strategin), är nu det som ofta fäller dom!

Forza Ferrari - dom kommer igen nästa år - jag lovar.....

Patric

dimoose skrev:
> Vettel.

Kan du förklara för mig på vilka grunder du tycker att Kubica och Petrov skulle släppt förbi Alonso och Hamilton?

dimoose skrev:
> 0range skrev:>
> > Jag tyckte det var klockrent av Renault att
> vänta
> > med Kubicas depåstop tills Petrov hade stoppat
> > upp Alonso tillräkligt för att Kubica skulle
> > komma ut före ferrarin.
>
> Vettel.
>
> Hade någon av Contador eller Schleck blivit
> hindrad av en n00b i årets TdF hade det nog varit
> ramaskri i denna tråden!

Jag håller inte med om att Hamilton verkade snabbare än Vettel, kanske att han pressade den hårdare men Vettel svarade ju vid behov och hade en ledning som räckte in i mål även med lägre tempo.
Han hade ju ingen anledning att ligga och pressa direkt..
Och hur hamnade Hamilton där han hamnade till att börja med? För litet gap till Kubica? Dåligt depåstopp?

Sen jämförelsen med Cykel är ju lite haltandes efterssom människor till skillnad från motorer blir trötta, så bilarna kan ju köra på fullt ös hela loppet (förutom att dom inte har nog bränsle för det, men ändå ;) )

Och självklart ska ingen förare särbehandlas för att det är sista loppet för sässongen!

dimoose skrev:
> motorras!
>
Jag förstår inte resonemanget bakom det. Det var knappast Petrov som bromsade upp Alonso och Webber. De hade fullt upp med att hänga på Petrov, som för övrigt körde mycket bra. Renaulten drog lätt ifrån på rakorna och de bakomvarande kom ikapp när det blev lite krokigare. Hade Ferrari/Alonso satsat på lite mer toppfart istället hade de å andra sidan förlorat när det blev krokigt. Det finns för övrigt ingen som helst anledning att som t.ex. Glock flytta på sig bara för att det kommer en potentiell vinnare bakom. Kör man för placeringar så gör man. Är föraren bakom ett världsmästarämne så får han väl helt enkelt köra om i så fall. Det här är rejsing.
Ferrari, med Alonso i spetsen, klantade helt enkelt till det den här gången.
För övrigt är tydligen Alonso och Kubica polare som tillbringar en hel del tid tillsammans. Så då kan man undra varför Kubica skulle lägga sig framför Alonso och hindra honom från att vinna.

Anledningen till att Alonso hytte med näven var enligt honom själv att tyckte Petrov "was very aggressive", vad han nu menade med det.
Som Martin Brundle sa när han fick se Alonso hytta med näven: "Just look at this, this is Alonso blaming Petrov for losing him the world title. Get real son!"

Apropå teamorder, skippa förarmästerskapet så får stallorder den rätta betydelse, dvs. en order som gynnar stallet. F1, cykel m.m. är lagsporter. Man åstadkommer inga underverk själv. Det känns enligt mig rätt så fel att hylla bara en person när det uppenbart ligger en hel drös med personers hårda arbete bakom.

Angående svårt att köra om så kommenterade BBC det något i stil med att det visserligen var (mycket) svårt, men så fanns ju Hamilton och Kobayashi.

För övrigt hade jag hoppats på att Webber skulle ta det här, han har verkligen höjt sig flera snäpp sedan tidigare. Tyvärr höll det inte hela vägen. Vettel känns som en värdig segrare, han har visserligen klantat sig rejält några gånger, men var nog den som ändå var bäst i år.
Skönt i alla fall att inte den fuskande spanjoren vann.

Säsongen har ju varit lite ut över det vanliga, i alla fall om man tittar på hur förarmästerskapet har utvecklat sig, med stora omkastningar. Tyvärr har inte själva loppen varit så mycket annorlunda mot tidigare.
Själv är jag emot "push to pass" (KERS), hade hellre sett att årets reglemente varit kvar även nästa år. Men konsekvens är tyvärr inte FIA kännetecken.

Senast redigerad av en moderator:
Westman skrev:
> JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
> AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

+10!

Det är klart att Renault inte ska beskyllas för någonting, de har ju all rätt att tävla för sig. Kubica var inte långt ifrån att ta sig förbi Rosberg och Massa i mästerskapet!

Ferrari sumpade det hela på ett för mig obegripligt sätt. Min tanke när jag såg att Webber gick in för hårda däck och sedan satt fast lite bakom Alguersuari var att Ferrari borde ta in Massa och försöka få ut honom framför Webber och effektivt förhindra något som helst avancemang från australiensaren. Massa låg ju nästan i växellådan på Webber innan Webber gjorde sitt stopp. Nu lyckades inte Ferrari med den depåomkörningen. Det fanns aldrig någon anledning att ta in Alonso egentligen. Ferrari fick ryck så fort de såg Webber slå till med en lila sektor, utan att fundera på vad som skulle hända när han kom ikapp Petrov och eventuellt Rosberg. Däcken var i god form, och Button visade att det gick att köra mer än dubbelt så långt som Ferrari gjorde.

Dessutom förstår jag inte hur fokus kunde ligga på Webber i ett skede där Vettel ledde och hade två McLarenbilar efter sig. Webber var inte ens med på planen för att ta hem WDC. Han hade behövt klämma sig förbi båda McLarenförarna för att sedan genomföra en swap med Vettel! Med en så illa skött strategi förtjänar man inte någon titel i mina ögon.

Nu är väl inte min kommentar så "happy", som tråden skall vara.

1. F1-bilarna är otroligt fula år 2010.
2. Är det bara jag som tycker att det ser väldigt "följa-John-aktigt" när bilarna åker?

Nej, så mycket som jag sett av F1 2010 verkar det inte roligt att se på. Tacka för 60- och 70-talets F1, när Ronnie Peterson körde med Marchen och Lotus 72:an. Då vågade man ta lite risker och köra i kurvorna med sladd...

Ja, fast rätt så ofta så dog man på köpet. Men ur racingsynvinkel var det sista loppet det näst sämsta i år. Det tristaste var det första loppet. Därimellan har året varit en fantastisk säsong, precis som de två föregående. Under Schumis storhetstid däremot så kunde loppen vara ganska sömniga.

För dem som vill pröva hure ä att åka f1 bil kan ju åka till dubai o pröva:

rätt coolt o se deras ansikten under g-krafterna :D

steen skrev:
> Inte för att låta som en "messerschmitt", men
> det känns som om jag hade rätt om spanjacken!
> Lite tramsigt av Alonso är det väl ändå!
> Surpuppa? Diva? Curlingbarn?
> Min åsikt av Alonso och pompösa Ferrari har bara
> förstärkts.
> Ta det som en man! Vettel/Red Bull var smartare i
> år.
> That´s racing!
>
> http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/forme
> l1/article8160590.ab
>
> /steen

tramsikt av alonso äre absolut. samtidigt äre väll inget att böla över, att alonso inte gratulerar :D

RolleW skrev:
> Nu är väl inte min kommentar så "happy", som
> tråden skall vara.
>
> 1. F1-bilarna är otroligt fula år 2010.
> 2. Är det bara jag som tycker att det ser
> väldigt "följa-John-aktigt" när bilarna åker?
>
> Nej, så mycket som jag sett av F1 2010 verkar det
> inte roligt att se på. Tacka för 60- och
> 70-talets F1, när Ronnie Peterson körde med
> Marchen och Lotus 72:an. Då vågade man ta lite
> risker och köra i kurvorna med sladd...

1.FULA? vafan sluta vara så inne i nått... Visst ingen bil var lika snygg som BrawnGP's förra året... jag gilla verkligen den färg uppsättningen... men du kan fan inte säga att de är fula...

2. Det är värdens bästa förare som gör upp, det är annat om vi har dåliga förare, så är det med motorsport.

Formel 1 2010 var mycket roligt att följa, men man måste ju följa dramat runt banan med samt att se det Live är en grym sak.
Och om våga köra på sladd? Sladd är INTE snabbaste vägen, då är din sport WRC istället.

Var tror ni Hulkenberg kommer köra då? Synd att williams gav honom yxan så sent (eller alls)!

Jag tror Renault re-signar Petrov och att Hulken får köra Force India ihop med Sutil. Vijay Mallaya gjorde nämligen ett utspel om att FI hade lediga platser just dagen efter Williams gick ut med att Hulken fått sparken. Kan iofs vara en slump. Men det vore ju för synd om han skulle hamna i HRT/motsv.

Till nästa år lär det röras om mer bland förarna. Massa får nog en make or break-säsong nu, Ferrari lär vilja suga in Kubica sen. Och Webber slutar. Och då är karusellen igång!

Westman skrev:
> Till nästa år lär det röras om mer bland
> förarna. Massa får nog en make or break-säsong
> nu, Ferrari lär vilja suga in Kubica sen. Och
> Webber slutar. Och då är karusellen igång!

Jag tror inte på Kubica i Ferrari. Varför skulle de riskera den bräckliga balansen i stallet när de inte har något att vinna på det? Alonso är snabb nog att bli världsmästare och Massa snabb nog att hjälpa honom och att se till att stallet vinner konstruktörsmästerskapet om de har den bästa bilen. Ferrari minns McLarens säsong 2007 och vill inte sumpa en titel på oklara roller i stallet. Eftersom prinsessan Fernando inte kan köra med en stallkamrat på lika villkor skulle det kräva att Kubica kom till Ferrari som uttalad tvåa och det tror inte jag att han vill. Massa däremot förefaller precis som Barrichello hellre köra som nummer två i ett toppstall än som etta i ett mittfältsstall.

Mankebank skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Till nästa år lär det röras om mer bland
> > förarna. Massa får nog en make or
> break-säsong
> > nu, Ferrari lär vilja suga in Kubica sen. Och
> > Webber slutar. Och då är karusellen igång!
>
> Jag tror inte på Kubica i Ferrari. Varför skulle
> de riskera den bräckliga balansen i stallet när
> de inte har något att vinna på det? Alonso är
> snabb nog att bli världsmästare och Massa snabb
> nog att hjälpa honom och att se till att stallet
> vinner konstruktörsmästerskapet om de har den
> bästa bilen. Ferrari minns McLarens säsong 2007
> och vill inte sumpa en titel på oklara roller i
> stallet. Eftersom prinsessan Fernando inte kan
> köra med en stallkamrat på lika villkor skulle
> det kräva att Kubica kom till Ferrari som uttalad
> tvåa och det tror inte jag att han vill.

Jag tror som du, Alonso är nog en diva i allra högsta grad och Kubica skulle kunna ge honom den match som Massa inte kan, vilket vore dåligt för teamharmonin. Men Ferrarichefer har tidigare i år uttalat sig om att man vill köpa Kubica, det är därför jag spekulerar, inte baserat på egna antaganden.

> Massa
> däremot förefaller precis som Barrichello hellre
> köra som nummer två i ett toppstall än som etta
> i ett mittfältsstall.

Jag tror ingen av dom vill vara nr 2, barichello hatade det iaf.

Westman skrev:
> Jag tror som du, Alonso är nog en diva i allra
> högsta grad och Kubica skulle kunna ge honom den
> match som Massa inte kan, vilket vore dåligt för
> teamharmonin. Men Ferrarichefer har tidigare i år
> uttalat sig om att man vill köpa Kubica, det är
> därför jag spekulerar, inte baserat på egna
> antaganden.

Jo, men jag har aldrig förstått vad de ska med Kubica till, möjligen mer än att hindra att någon annan får honom. Och egentligen är ju Massa också snabb nog att vinna VM, det är bara det att han förstår och kan acceptera att det är en lagsport.

> Jag tror ingen av dom vill vara nr 2, barichello
> hatade det iaf.

Det är klart att han hatade det. Poängen är att han inte hatade det mer än att han stannade i Ferrari i sex säsonger som uttalad andreförare. Det hade sannolikt funnits en plats för honom i andra stall om han varit intresserad.

Senast redigerad av en moderator:
Tycker lite synd om Petrov. Nu hånas han av Ferraris tifosis på Facebook också. Lågt, riktigt lågt! F1 är väl för f-n ingen enbilsklass för "kungar" i Ferraribilar! Uhhh så dåliga förlorare dom är, stallet, Alonso och nu även fansen! Nä, ta det som män, svälj förtreten och kom igen. Nu liknar det mest ett gäng fjollor i en latinsk sandlåda!
Vad beträffar Kubica i Ferrari. Hoppas karln är klok nog och stannar i Renault ett tag till. Dom kan bevisligen bygga bra bilar om dom bara vill. Att spela andrafiol med "Alfjonso" måste vara ett steg ner på karriärstegen, även om det är Ferrari.
Fast det är ju bara vad jag tycker... eller!?

Nu ska jag ut och skotta snö! Börjar likna "fåk" här på Öland!
("fåk" - öländskt uttryck för väderlek med kraftigt snöfall och blåst som ger snödrev)

/steen

steen skrev:
> Tycker lite synd om Petrov. Nu hånas han av
> Ferraris tifosis på Facebook också. Lågt,
> riktigt lågt! F1 är väl för f-n ingen
> enbilsklass för "kungar" i Ferraribilar! Uhhh så
> dåliga förlorare dom är, stallet, Alonso och nu
> även fansen! Nä, ta det som män, svälj
> förtreten och kom igen. Nu liknar det mest ett
> gäng fjollor i en latinsk sandlåda!
> Vad beträffar Kubica i Ferrari. Hoppas karln är
> klok nog och stannar i Renault ett tag till. Dom
> kan bevisligen bygga bra bilar om dom bara vill.
> Att spela andrafiol med "Alfjonso" måste vara ett
> steg ner på karriärstegen, även om det är
> Ferrari.
> Fast det är ju bara vad jag tycker... eller!?

Utan att ha sett vad som skrivs om Petrov borde han snarast ta det som beröm. Det är ju knappast något negativt att Alonso inte är tillräckligt bra för att köra om honom eller att Ferrari har en så kass strategi att de lyckas hamna inte bakom en utan till och med två Renaulter när VM ska avgöras.

Man behöver ju inte vara ett fan av Vettel för att tycka att det var kul att Alonso och Ferrari bommade förartiteln. När sedan spanjoren sitter och grinar och skyller sina och stallets tillkortakommanden på någon annan blir det ju hur festligt som helst. En riktigt bra säsongsavslutning. Hade Webber eller Hamilton vunnit VM hade den varit perfekt, men man kan inte få allt.

Jag tycker också Kubica ska stanna i Renault och hålla dörrarna öppna för fem som först får en vinnande bil av Mercedes och Renault.

Vad tror ni Hulken, Sutil och Petrov kör 2011 då?

Westman skrev:
> Jag tycker också Kubica ska stanna i Renault och
> hålla dörrarna öppna för fem som först får
> en vinnande bil av Mercedes och Renault.

Om Mercedes lyckas bygga en bra bil har de rimligen ingen plats över på åtminstone två säsonger? Schumacher slutar inte om bilen är bra och Rosberg måste väl vara deras framtidstysk. En polack säljer knappast lika mycket bilar.

> Vad tror ni Hulken, Sutil och Petrov kör 2011
> då?

Sutil stannar nog i Force India och det är svårt att se någon annan plats för Hülkenberg än den andra i Mallyas stall. På samma sätt är det svårt att se att Petrov ska ha så många andra möjligheter i F1 än att stanna i Renault. Bra med ryska pengar och mot slutet av säsongen har det ändå gått skapligt även om han fått stryk av Kubica 18 helger av 19. Hade inte Kubica brutit på Silverstone hade det varit 19 av 19 förresten.

Ha-ha, en tysk och en polack i samma stall! Hur var det andra världskriget började? Var det inte "dyskland" som invarderade Polen? Snacka om tändvätska för Kubica! Ta stryk av en tysk stallkamrat, never! Kubica i M-B, det vill vi se, he.he.

/steen

Var tror ni han ska gå då? Buttons, Massas eller Webbers stol? Nja, de stallen har ju redan sin "stjärna" enligt er teori.

Jag tror ju att efter att RB vann trots två starka förare i år och McL spöade Ferrari tack vare det kanske fler vågar satsa på det, så länge inte den ena föraren heter Alonso.. Mercedes och Ferrari är de som har "sämst" andraförare av toppstallen IMHO.

Kamui Kobayashi hamnar nog på podium 2011.
Han är nog en av de bästa förarna från 2010.
Han i rätt/bättre bil och vi har en ny Schumi.

Petrov är oxå stark.

Mankebank skrev:
> Utan att ha sett vad som skrivs om Petrov borde
> han snarast ta det som beröm. Det är ju knappast
> något negativt att Alonso inte är tillräckligt
> bra för att köra om honom eller att Ferrari har
> en så kass strategi att de lyckas hamna inte
> bakom en utan till och med två Renaulter när VM
> ska avgöras.

Ehh, "Alonso inte är tillräckligt bra för att köra om honom..."
Hur menar du nurå?
Så du menar på fullaste allvar att både Alonso och Hamilton är kassa förare, eller!?
För Hamilton blev ju fast bakom Kubica med!
Alonso tog ju in på Petrov med över 2 sek per varv, men att Ferraris samt McLarens strategi (i Hamiltons fall) ihop med att banan i nuvarande utsträckning suger hejdlöst är ju e annan femma!

Westman skrev:
> Hehe, 19/19 är ett tungt facit. Men ja, jag tror som
> du förutom att jag tror att Schumi går i pension igen
> i förtid.

Inte omöjligt men knappast om Mercan är snabb nästa säsong.

steen skrev:
> Ha-ha, en tysk och en polack i samma stall! Hur
> var det andra världskriget började?

Hur var det andra världskriget slutade?

Westman skrev:
> Var tror ni han ska gå då? Buttons, Massas eller
> Webbers stol? Nja, de stallen har ju redan sin
> "stjärna" enligt er teori.

McLaren och Red Bull har knappast utmärkt sig genom att favorisera en förare framför en annan. McLaren bommade en VM-seger 2007 genom att inte ha en uttalad förstaförare och hade i år de två senaste världsmästarna tillsammans. Red Bull var på samma sätt nära att sumpa förartiteln både genom att deras förare körde av varandra och genom att de lät bli att använda teamorder.

Däremot har McLaren ingen ledig plats och om Webber mot all förmodan blir kickad ersätts han av en förare från deras eget förarutvecklingsprogram.

dimoose skrev:
> Mankebank skrev:
> -----
> > Utan att ha sett vad som skrivs om Petrov borde
> > han snarast ta det som beröm. Det är ju
> knappast
> > något negativt att Alonso inte är
> tillräckligt
> > bra för att köra om honom eller att Ferrari
> har
> > en så kass strategi att de lyckas hamna inte
> > bakom en utan till och med två Renaulter när
> VM
> > ska avgöras.
>
> Ehh, "Alonso inte är tillräckligt bra för att
> köra om honom..."
> Hur menar du nurå?
> Så du menar på fullaste allvar att både Alonso
> och Hamilton är kassa förare, eller!?

Står det så? Jag läser "inte tillräckligt bra för att köra om" som "inte tillräckligt bra för att köra om" inte som "kass". Alonso och Hamilton är bevisligen tillräckligt bra för att bli världsmästare.

> För Hamilton blev ju fast bakom Kubica med!

Hamilton var tvåa i mål. 2 < 6 < 7.

> Alonso tog ju in på Petrov med över 2 sek per
> varv, men att Ferraris samt McLarens strategi (i
> Hamiltons fall) ihop med att banan i nuvarande
> utsträckning suger hejdlöst är ju e annan
> femma!

Ja, det var en rätt trist bana, men det är ju knappast Petrovs fel.

Mankebank skrev:
> Westman skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Hehe, 19/19 är ett tungt facit. Men ja, jag tror som
> > du förutom att jag tror att Schumi går i pension igen
> > i förtid.
> Inte omöjligt men knappast om Mercan är snabb nästa säsong.

Om jag var otydlig så tror jag Schumi kör nästa säsong, men går i pension efter det, dvs ett år före hans kontrakt går ut. Jag är nämligen övertygad om att han inte kommer vara bättre än Rosberg även om Mercan blir snabb och bilen passar Schumi bättre än idag.

Mankebank skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Var tror ni han ska gå då? Buttons, Massas
> eller
> > Webbers stol? Nja, de stallen har ju redan sin
> > "stjärna" enligt er teori.
>
> McLaren och Red Bull har knappast utmärkt sig
> genom att favorisera en förare framför en annan.
> McLaren bommade en VM-seger 2007 genom att inte ha
> en uttalad förstaförare och hade i år de två
> senaste världsmästarna tillsammans. Red Bull var
> på samma sätt nära att sumpa förartiteln både
> genom att deras förare körde av varandra och
> genom att de lät bli att använda teamorder.
>
> Däremot har McLaren ingen ledig plats och om
> Webber mot all förmodan blir kickad ersätts han
> av en förare från deras eget
> förarutvecklingsprogram.

Så ditt svar på min fråga är att du tror precis som jag, att han går till Ferrari, Mercedes eller blir kvar i Renault? Du slingrar dig som en politiker, inga raka svar. :)

Och "nära att sumpa" är en fin omskrivning av att de vann, vilket de ju gjorde och är det som hamnar i historieböckerna. Flest poäng i stall-VM gick ändå till två stall där förarna får konkurrera fritt samt där två förare slåss om det. Ferrari med en förstaförarstrategi kom trea. Det är facit, allt annat är en tolkningsfråga.

Mankebank skrev:
>Alonso är snabb nog att bli världsmästare och Massa snabb
> nog att hjälpa honom och att se till att stallet
> vinner konstruktörsmästerskapet om de har den
> bästa bilen.

Om de har den bästa bilen så behöver inte Alonso Massa till att vinna titeln. Det är när bilen inte är tillräckligt bra som teamkamraten behövs, och det visade ju Massa att han inte riktigt klarar av.

Tillbaka
Topp