[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Ja mycket spännande var det. Nu måste Lotus bara lära bilarna att kvala ordentligt så har de en bättre chans på vinster och titeln. Grosjeans 2a startplats var mer en tillfällighet, han fick in ett nästan perfekt varv.

Jag också, men med en Saab 900 i snökaos och för bråttom genom en liten rondell. Ja, och så var det ju framfälgen jag skrynklade till, men det är ju självklart givet bilmodellens köregenskaper.

Men jag är inte professionell räserförare. Fast det kanske inte Maldonado heller är så länge till.

Mankebank skrev:
> Varför borde det bestraffas? Man får missa banan
> men man får inte tjäna på det.

Varför tror du att de gång på gång hamnar utanför banan?
För att de tror att det går långsammare?

Shit vad jag ser fram emot kombon Spa/Monza och ffa att följa Lotus och deras nya passiva F-duct. Den första är Kimis favoritbana, den andra brukar vara varm (vilket ju varit bra för stallet hittills i år). Ska det kunna bli en svart-gul bil längst fram, äntligen?

AzyHdk3CMAEdOR7.jpg:large

Kimi har ju vunnit Belgiens GP 2004, 2005, 2007 och 2009. Han var på vippen att göra det 2008 också, men tappade kylan när han vart omkörd av Hamilton på det näst sista varvet och hälsade på muren. Sen kördes inget Belgiens GP 2006, och 2010 och 2011 var han inte med. Ganska bra track record med andra ord. Återstår att se hur bilen funkar på Spa. Å ena sidan har Lotusen bra toppfart, vilket bådar gott. Å andra sidan trivs den som bäst när det är varmt och bantempen är hög, vilket rimmar dåligt med Spa. Hoppas iaf på en seger för honom, alternativt Seb Vettel.

TheMountainman skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon fler happyit som åker till Monza?

Inte i år även om frugan var sugen på en självkomponerad budget-variant dit, däremot var vi i Barcelona tidigare i år med StevePerryman. 2009 var vi på Spa och fick se Kimi vinna, det var läckert.

Raikonnens omkörning av Skomakarn. Fy fan va fint.
Det är ju så man blir nervös när nån dyker på insidan i 300 blås ner i Eau Rouge.
Bara riktiga män kör om på det sättet :)

Och Sebastians 4 omkörningar genom Bus Stop var också av ypperlig kvalitet och underhållning. Skönt att Nando kunde lämna vraket av egen kraft, man vart lite orolig där ett tag när han satt kvar.

Webber på Alonso förra året var lite häftigare men den här var riktigt bra den med. Vilken säsong det är. Någon som tror Grosjean får förlängt? <<:-)

Mathias skrev:
> Webber på Alonso förra året var lite häftigare
> men den här var riktigt bra den med. Vilken
> säsong det är. Någon som tror Grosjean får
> förlängt? <<:-)

Kanske inte förlängt, men styrning lär han få. Tror han är en blivande världsmästare. Farten finns helt klart, han behöver bara slipas till lite nu. Ferrari kanske? ;) Pojken är en ny Hamilton. Komplett tokig alltså. Största problemet i starten var Pastorns enorma tjuvatart som rörde om allt.

breezer skrev:
> +1
>
>
>
> edit: knas på inbäddningen

Coolt, men ska man inte hålla sig inom banmarkeringen? Eller det kanske är så de kör nu för tiden. Jag vet inte, var för lång tid sen jag tyckte F1 var intressant

marr skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Webber på Alonso förra året var lite
> häftigare
> > men den här var riktigt bra den med. Vilken
> > säsong det är. Någon som tror Grosjean får
> > förlängt? <<:-)
>
>
> Kanske inte förlängt, men styrning lär han få.
> Tror han är en blivande världsmästare. Farten
> finns helt klart, han behöver bara slipas till
> lite nu. Ferrari kanske? ;) Pojken är en ny
> Hamilton. Komplett tokig alltså. Största
> problemet i starten var Pastorns enorma tjuvatart
> som rörde om allt.

Ja, den tjuvstarten var nog den värsta jag sett sen jag började kolla på F1 för 12 år sen.

Men Grosjean har kraschat på första varvet i sju av tolv lopp. Är det grand-prixvinnarmaterial? Dessutom avstängd för ett race nu som förste förare sen Schumi -94.

NLC skrev:

>
> Coolt, men ska man inte hålla sig inom
> banmarkeringen? Eller det kanske är så de kör
> nu för tiden. Jag vet inte, var för lång tid
> sen jag tyckte F1 var intressant

Surgubbe.
Det där var för sjutton en av dom hårigaste omkörningarna på .... jättelänge. Och sedan när får man inte köra på curbsen?

Well du jämför han med schumi och frågar dig om han är vinnar material ;)

Jag gillar verkligen inte hans stil. Jag föredrar mer killar som Fernando, de här galningarna som kör över allt och alla är ingen hit. Men likförbannat tror jag Grosjean kommer stå överst. Först måste han nog växa upp dock.

rooth skrev:
> NLC skrev:
> -----
>
> >
> > Coolt, men ska man inte hålla sig inom
> > banmarkeringen? Eller det kanske är så de
> kör
> > nu för tiden. Jag vet inte, var för lång tid
> > sen jag tyckte F1 var intressant
>
>
> Surgubbe.
> Det där var för sjutton en av dom hårigaste
> omkörningarna på .... jättelänge. Och sedan
> när får man inte köra på curbsen?

Däcken PÅ kurbsen är väl OK, men när de är över på andra sidan tycker jag det är lite väl. Kan bara hålla med dock om att det var en grymt hårig (om)körning av Iceman som tvingade Schumi att backa ur. I typ 300+ blås.

Surgubbe är jag säkert. Var ju ändå 7 år sen jag såg F1 på plats.

Oj, omtumlande rejs och kval. Bäddat för det med bortregnat P1 och P2.

Synd att Lotus inte vågade köra med "the device" som skulle ge Kimi vinstchans. Dubbelsynd att dom av ngn anledning valde hög downforce för att vara snabba i kurviga sektorn på bekostnad av rakan. Kanske bra i kvalet, men knappast i rejset.. Kimi gjorde ju en del fantastiska omkörningar (skrek när han tog skomakarna i Eau Rogue!) och Schumi kunde bara trycka på knappen på rakan för att kontra.. Någon helg detta året vore det ju trevligt om Kimis bil funkade som den ska och allting bara klickade. Hur många gånger har han haft strulande KERS nu?

Mercedes föll igenom totalt, igen. Dom kan verkligen inte hantera däcken snällt nog, även nu när dom fick en gratischans.

Sauber, tycker ruskigt synd om dom..

Grosjean, ja felet var nog hans. Undrar om han inte såg Hamilton eller bara klantade sig? Snabb är han dock, så hans framtid är nog inte så hotad. Han måste bara lugna sig lite på första varven.

Maldonado, vilken sopa. Den mest uppenbara tjuvstarten i F1s historia? Om det är någon som ska bannas ett rejs är det väl han. Det lär ju dessutom ha stört förarna runtomkring och ev bidragit till Grosjeans misstag. Vad är det nu, åttonde gången han är hos domarna? Tre bestraffningar på en helg.. killen är ju inte riktigt med, även om han är snabb. Senna är försiktig, men har ju inget pace, så Williams borde byta båda tycker jag. Bottas + Sutil?

Vettel impade tycker jag, snygga omkörningar och bra race pace.

Många som kommer vara revanschsugna på Monza nu..

Äntligen kan man läsa tråden, såg precis klart loppet, misstänkte det var några rader om Kimi's omkörning av schumi! Det såg till och med sjukt snabbt ut på skärmen, tänk om man hade fått se det live! =)

Riktigt synd med kraschen i början. Tur allt gick bra.

Man kanske skulle börja prenumerera på Hamilton's twitterflöde? ;)

http://www.guardian.co.uk/sport/2012/sep/03/jenson-button-lewis-hamilton-f1-tweet

Senast ändrad:
Det här loppet var förödande för F1tippningen... 3 av 4 förare bröt.. Jaja nya tag nästa lopp.

I övrigt var det ett roligt lopp och Button var väl den stora stjärnan. Det var länge sen han körde så bra. Kimis omkörning var var fantastisk, han har fan bollar av is den mannen, samtidigt så gör han sällan något överilat!

Appropå tippningen är jag glatt överraskad hur väl mina val har hållit så här långt, enda bytet jag gjort är en förare efter att jag fick ihop lite mer pengar en bit in i säsongen. =)

42Hz skrev:
> Äntligen kan man läsa tråden, såg precis klart
> loppet, misstänkte det var några rader om Kimi's
> omkörning av schumi! Det såg till och med sjukt
> snabbt ut på skärmen, tänk om man hade fått se
> det live! =)

Webber gjorde ju precis samma sak på Alonso förra året, med den skillnaden att Alonso inte släppte efter = betydligt snabbare. Men ja, det var kul att se, väldigt cleant race överlag förutom T1-incidenten som typ förstörde mitt liv för all framtid, eller åtminstone tills Monza...

svalgis skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Äntligen kan man läsa tråden, såg precis
> klart
> > loppet, misstänkte det var några rader om
> Kimi's
> > omkörning av schumi! Det såg till och med
> sjukt
> > snabbt ut på skärmen, tänk om man hade fått
> se
> > det live! =)
>
> Webber gjorde ju precis samma sak på Alonso
> förra året, med den skillnaden att Alonso inte
> släppte efter = betydligt snabbare.

Nja, Alonso hade ju precis kommit ut ur depån och hade inte fått upp farten ordentligt. Dock snyggt av Webber. Men Kimis var snyggare och hårigare ;-)

Tja, vi kan väl säga att lägre hastighet efter att ha lämnat depån och att synbart släppa efter i ingången till kurvan går jämnt ut i det här fallet då. :)

breezer skrev:
> Nja, Alonso hade ju precis kommit ut ur depån och
> hade inte fått upp farten ordentligt. Dock snyggt
> av Webber. Men Kimis var snyggare och hårigare
> ;-)

Jag skulle tippa att depåutfarten är minst lika snabb som att ta första kurvan.
Schumi hade för övrigt kört slut på däcken, vilket gjorde att han heller inte kunde få någon vidare acceleration på bilen. Att sjätte växeln inte fungerade gjorde inte saken bättre. Kimi behövde bara gasa för att komma förbi, bra mycket tidigare än i fallet med Webber/Alonso.

Westman skrev:
> Kimi gjorde ju en del fantastiska
> omkörningar (skrek när han tog skomakarna i Eau
> Rogue!) och Schumi kunde bara trycka på knappen
> på rakan för att kontra..

Vet inte vilket lopp du såg, med Schumi kontrade inte efter att Kimi kört om innan Eau Rouge. Snarare tvärtom, Kimi försvann i "horisonten" (vilket var lätt att förstå efteråt).
MS blev därefter nästan omkörd av Hulkenberg också.

Kul att höra Kimi mot slutet av loppet, surare än vanligt och klagandes på stallet. ;)

Fältprästen skrev:
> breezer skrev:
> -----
> > Nja, Alonso hade ju precis kommit ut ur depån
> och
> > hade inte fått upp farten ordentligt. Dock
> snyggt
> > av Webber. Men Kimis var snyggare och hårigare
> > ;-)
>
> Jag skulle tippa att depåutfarten är minst lika
> snabb som att ta första kurvan.
> Schumi hade för övrigt kört slut på däcken,
> vilket gjorde att han heller inte kunde få någon
> vidare acceleration på bilen. Att sjätte växeln
> inte fungerade gjorde inte saken bättre. Kimi
> behövde bara gasa för att komma förbi, bra
> mycket tidigare än i fallet med Webber/Alonso.

Jo men depåutfarten är ju längre ner än första kurvan, dvs när en bil från första kurvan kommer i höjd med depåutfarten har den betydligt högre fart än bilden som lämnar depån.

Fältprästen skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Kimi gjorde ju en del fantastiska
> > omkörningar (skrek när han tog skomakarna i
> Eau
> > Rogue!) och Schumi kunde bara trycka på
> knappen
> > på rakan för att kontra..

>
> Vet inte vilket lopp du såg, med Schumi kontrade
> inte efter att Kimi kört om innan Eau Rouge.
> Snarare tvärtom, Kimi försvann i "horisonten"
> (vilket var lätt att förstå efteråt).
> MS blev därefter nästan omkörd av Hulkenberg
> också.
>
> Kul att höra Kimi mot slutet av loppet, surare
> än vanligt och klagandes på stallet. ;)

Precis, Schumi kunde ju inte alls bara trycka på knappen för Kimi gjorde det ju så snyggt/smart att han låg bakom fram till sträcket där dom mäter DRS-avståndet och sen körde han om och Kimi fick öppna vingen trots att han låg före eftersom han låg efter vid mätpunkten och sen var det so long Schumi :)

Nu är det nära, i morgon åker vi mot Monza!
Luftwaffe höll dock på sabba hela skiten för oss med sin strejk... Nu blir det att flyga till Rom för att sedan sitta och skaka på en buss i x-antal timmar!
Nåja, från att nästan ha gett hoppet så verkar det bli av.
Ska bli grymt kul!

//TheMountainman

Hoppas Kimi får en bra kval session så han kan fightas om toppplaceringarna
Annars är det för jäkla synd att inte Schumis bil har nåt att tillföra vore ju bra om han fick vinna igen kanske få se lite av det han en gång var men med den bil han har är det ju inte möjligt :(
Men vilken comeback av Räikkönen den var t bättre än jag vågat hoppas på

Ja Kimi kör på en jämn och hög nivå nu. Man får hoppas att de får in sin nya dubbel DRS i bilen snart så de får lite toppfart i bilen. Då kanske kvalet och omkörningar blir lite lättare, det är ju där problemen ligger nu.

De pratar om att DDRS kommer först till Japans GP. Att de var så långsamma på rakorna på Spa berodde på att de gick för en högre downforce för att bilen annars var instabil som jag förstått det.

Tillbaka
Topp