[OT] Det blev en moped

Kristoffer R

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
[OT] Det blev en moped

Efter att ha avverkat ett halvdussin elcyklar för pendling, där den senaste var ett hembygge med Bafang mittmotor kände jag att något måste göras.

Varför? Under stora delar av min pendling sitter jag i 25-26 och bara ”väntar”. Att trampa sig förbi den farten är oftast för tungt, även om jag gör det ofta blir man svettig. Med min vanliga icke-elektrifierade trampcykel går det vanligen något fortare, dock på bekostnad av mer ymnigt svettande.

Mittmotor-Bafangen tillät fri justering av hastighet för assistansen; trots den klena motorn blev cyklingen med inställning över 25 km/h klart roligare än med min rå-starka Bosch. Inte för att det går särdeles fort - snarare tvärtom då både Shimano och Bosch är betydligt starkare uppför. Utan för att det känns som cykling. Man trampar på som vanligt och det går lite lättare.

E205DBA1-2427-425D-BD01-589F36012DA3.jpeg

Informationsblad om Danmarks försök med S-Pedelec på cykelbanor.

Men 250W är inte alltid 250W eller något åt det hållet. Bafang-cykeln kom upp i ungefär 32 km/h innan motor och perspiration satte stopp. Uppför gick det i bästa fall i ungefär halva hastigheten. Men totalt sett minskade pendlingstiden med 7-8 minuter. Då jag provade att sätta assistansen till laglig 25-nivå blev det dubbelt trist. Långsammare uppför än Bosch och lite sågig i assistansen när den studsade mot hastighetsgränsen. Jag övervägde att bygga en till med 750W motor och med en programmeringskabel sätta ner strömmen för att intala mig själv att jag var ”laglig” men efter att ha klurat lite konstaterade jag att en ”trimmad” elcykel är inget för mig.

Vad gör man då? Jo, man köper en ”Speed Pedelec” från Tyskland, privatimporterar, utsprungskontrollerar, får en temporär skylt, trafikförsäkrar tillfälligt, registreringsbesiktar, trafikförsäkrar igen, letar rätt på en godkänd hjälm och helt enkelt lägger ut pengar i största allmänhet. Det är krångligt och kostar. Varje dag ser jag andra cyklister med trimmade elcyklar, så frestelsen är att bara ”gå med i klubben”. Men om inte jag följer lagen, vem skall då göra det?

42F3F18C-FA06-4302-9C69-F819B2EBCA2B.jpeg

En helt vanlig elcykel. Ingen hjälm, ingen försäkring, får köras mot enkelriktat, parkeras fritt osv....

Importen kom sig av krasst ekonomiska skäl. Priset på samma cykel i Sverige är ungefär som tre EU-mopeder.

Registreringsbesiktning var roligt. Besiktningsmannen på Dekra i Sisjön hade inte tidigare besiktat någon moped-elcykel och det krävdes flera samtal till Transportstyrelsen för att reda ut frågor. Hatten av för exemplarisk service och en dryg timme senare var det klart.

42F3F18C-FA06-4302-9C69-F819B2EBCA2B.jpeg

Finn fem fel! 45-km/h varianten har tuta, backspegel och nummerskyltshållare. Hjälm, försäkring och körkort!

En moped har lite andra regler att förhålla sig till. Så min Trek Super Commuter har därför signalhorn, permanent belysning, sidoreflexer, backspegel, skylthållare och bromsljus. I allt annat ser den ut som en vanlig elcykel. Det finns en dekal med information om typgodkännande och den har ett VIN istället för ramnummer. En intressant detalj var att bromsarna var satta ”UK-style” då det är ett krav på en moped.

386F4257-3CA1-4688-8328-A9E79A4DBE62.jpeg

Att se en nummerskylt på cykeln är ovant.

Att cykla den är ungefär likadant som en vanlig elcykel. Den accelererar iväg till ca 30 km/h och därefter sätter luftmotståndet gradvis stopp. Är det uppför rasar farten direkt.

Med tveksam visdom har EU valt att definiera dessa ”Speed Pedelec” elcyklar som moped klass 1. Bland annat får de inte köras på cykelbana. Det är ett problem då de futtiga 300W som motorn ger samt avsaknaden av gashandtag innebär att det mestadels går ganska långsamt. De 45km/h som anges är bara den övre gränsen för assistens. Långt innan dess får man trampa sig andfådd och kadensen blir BMX-hög.

Det blev märkligt att på hemvägen från besiktningen tvingas köra på vägen när cykeln knappt klarar att hålla 20 km/h uppför. En annan elcykel höll samma fart på GC-banan och en ”EU-moppe” med förbränningsmotor, tjänstevikt på 85kg och två ungdomar på blåste förbi i 45 km/h. Men så är det just nu.

Det finns dock hopp; danskarna har sedan 2018 släppt på regeln och där är det helt fritt att köra Speed Pedelec på cykelbana. En liten googling visar dock att det uppfattas som kontroversiellt. Staden Tübingen var först i Tyskland med att öppna cykelbanor 2019 och har då en 30 km/h gräns. Schweiz har de mest liberala reglerna i Europa med en hög andel S-Pedelec (25%?), men de är inte med i EU.

EFC93E67-6C45-465A-BB9A-673BD8AC4CFC.jpeg

Så länge regelverket är oklart och priserna höga kommer det vara ovanligt. Mindre än 1% av försäljningen av elcyklar i Tyskland är S-Pedelec och jag tror det är färre i Sverige - och de som säljs körs troligen olovligt.

Min förhoppning är att de danska och tyska proven visar sig fungera bra och att Sverige tar samma väg, då en snabb elcykel har förutsättningar att fungera för längre pendlingsavstånd.

När jag kört lite mer med min nya S-Pedelec kommer jag skriva om mina erfarenheter.

[/b]

johan44

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Imponerande engagemang! Jag håller med fullständigt om "sitta och vänta" med modern vridstark motor och 25 som gräns. Det tar ett ögonblick att nå 25 och sen är det... trist. Jag har en äldre elcykel med Panasonics system som är klenare än dagens och dessutom går den 27-28 snarare än 25 och vips, så har man cykelkänsla. Hoppas du blir nöjd med din superhoj, snygg!

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Välskrivet, tack! (y)
Du pekar på pudelns kärna. Infrastrukturen är inte anpassad. Jag passerar en bro på väg till jobbet. Motortrafikled eller cykelbana, så klass 1 går bort. 2,5 km längre att åka runt.

Tompot

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Ditt inlägg kunde lika gärna varit skrivet av mig. Kan skriva under på allt i den.

2018 köpte jag en Speed Pedelec, dock inte direktimporterad utan av en svensk återförsäljare. Gjorde som jag gjort med importerade bilar; körde ursprungskontroll och registreringsbesiktning, skylt på och försäkring. Sen åka av.
Cyklar nu 12.000 km om året med den och det är 12.000 km som jag inte längre använder bil till.

Man blir medveten om dels det korkade med att bunta ihop cykelliknande fordon med lite högre hastighet (s-pedelecs) där man med stor egen input kan hålla kanske strax under 40 i snitt, med stinkande tunga mopeder där man utan någon ansträngning kan hålla 45 konstant. Klass 1-mopedfordon hör inte hemma någonstans, de känns otryggt bland biltrafiken och olagligt på cykelbanor. Håller absolut med att danmarks modell är ett föredöme. Kör med hjärna och asnvar, bilar kör inte 180 utanför skolor trots att de kan..

Tyvärr nu i corona-tider jobbar jag hemifrån vilket gör att det inte blir några kilometer alls, känns riktigt trist.

Idoru

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Jag höll på att missa din tråd, @Kristoffer R , ironiskt nog för att jag sållade bort utifrån "OT" och "moped". Du kommer förstå vad jag menar med ironiskt 😁

I vanliga fall tar jag bussen till jobbet, alltid gjort. Flyttade körkortslös till Göteborg för ca 25 år sedan och har inte behövt lappen så pass mycket att jag prioriterat det. I mars-april befann jag mig i samma sits som resten av Sverige och kollektivtrafiken kändes mindre och mindre realistisk. Jag började titta på alternativ och cykel fångade min uppmärksamhet. Till saken hör att jag inte ägt en cykel sen tre decennier tillbaka, så jag konstaterade att det fanns en del att läsa in sig på innan köp. Dessutom är sträckan jag behöver ta mig ganska lång.

Jag frågade runt lite i några forum jag hittade om 3,5-4 mil enkel väg var realistiskt avstånd att pendla med el-cykel och vad jag i så fall skulle behöva. Förvånansvärt lite svar där det konstaterades att det var långt, förmodligen längre än vad jag skulle klara av. Jag fick förslag om att konvertera/bygga själv, subtilt, men underförstått att sådana avstånd skulle behöva mer än vad som fanns på marknaden. Velociped föreslogs också, högre hastigheter och mindre väderpåverkan las till fördelarna där.

Diskuterade det lite med frugan som känner mig bättre och förstod att jag menade allvar i att genomföra det här. Hon föreslog grabbens pensionerade Eu-moppe, men hela mitt väsen ropade nej. Bilden att sitta av den sträckan på en moped kändes fullkomligt orealistisk, utöver att jag saknar körkortet. Att cykla den utan el-assistans tyvärr utom räckhåll för mig även det (för dåligt tränad och för lite kunskap om cykling).

Efter lite Google, betydligt mer än jag trodde dock, för trovärdiga el-cykel tester var svåra att få fram, fastnade jag för Haibike Sduro Trekking 6.0. En Yamaha med 70nM och 500 wH, bra recensioner beträffande hållbarhet och en av de få som verkade användas för liknande sträcka som min.
Är verkligen 3,5 mil för långt att pendla med cykel, nu när el-assistans varit verklighet några år?

Köpet planerade jag genom arbetsgivaren, Göteborg Stad, som förmånscykel på leasing under 3 år. Väl i kontakt med butik visade det sig att bara 1 av de 3 valbara ens sålde Haibike, och där var 6.0 slut för säsongen. Jag provade en Scott Axis eRide 20 och en Haibike Sduro Trekking 2.0 istället, där valet till sist föll på den senare. Största orsaken till det var när jag provcyklade och stängde av motorn. Utan assistans var alternativet från Scott otroligt tungt, medan det från Haibike kändes mer som en cykel. Visserligen en tung cykel, men det hände en del när jag trampade.

Nu har jag 5v bakom mig som cykelpendlare och läser ditt inlägg - så slående!
Varifrån och vart cyklar du?
Och hur flyter det på?

Mina första två mil skulle en snabbare cykel vara önskvärt, men mina sista två är den jag har i snabbaste laget. Om jag utgår från infrastruktur och trafiksituationen de tider jag åker. Haibike har tydligen en modell 8, eller om det var 9, med assist upp till 45 km/h. Som jag önskat att det vore lagligt, särskilt med tanke på höst/vinter (om den blir snöfri).
Nu har jag fått välja en längre väg för att känna mig säker när jag är tvungen att samsas med bilar. Jag tror assist till 45 km/h skulle kunna avhjälpa det. Och den sista biten handlar redan idag om mer sunt förnuft och mindre motor, så det skulle inte innebära någon skillnad.

Vad tror ni som är mer insatta om utvecklingen, kommer det tillåtas under annat än som Eu-moppe i Sverige?

mr bobcat

Medlem
[OT] Det blev en moped
[QUOTE="Idoru,
Vad tror ni som är mer insatta om utvecklingen, kommer det tillåtas under annat än som Eu-moppe i Sverige?
[/QUOTE]

jag tror definitivt att reglerna och vägarna kommer anpassas MEN inte inom en nära framtid tyvärr.
Hoppas jag har fel och att allt kommer gå fortare än vad jag tror samt att det kommer bli fler ”väderskyddade/strömlinjeformade och pedaldrivna fordon på vägarna.”
Tänk typ som den snart 20år gamla Twike som i Schweiz länge rullat på vägarna,och funkat fin fint.

Kristoffer R

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Idoru - kul att läsa om dina erfarenheter!

Min permittering över och jag har hunnit pendla en del på min S-Pedelec och även börjat fundera på hur jag skall sammanställa erfarenheterna, då blir det uppföljning i denna tråd.

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Jag kör Rawbike jobbet tur och retur året runt, ca 3 mil enkel resa. Funkar klockrent, och jag kan ta i så mycket/lite jag vill och pallar köra flertalet dagar i veckan. Det hade jag inte fixat med vanlig hoj. Men jag är nog vek. :)
Edit: Den är väl moppe klass 2, dvs försäkring och assist till max 25. Dock kan det enkelt ändras via menyval. :)

johan44

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Jag kör Rawbike jobbet tur och retur året runt, ca 3 mil enkel resa. Funkar klockrent, och jag kan ta i så mycket/lite jag vill och pallar köra flertalet dagar i veckan. Det hade jag inte fixat med vanlig hoj. Men jag är nog vek. :)
Edit: Den är väl moppe klass 2, dvs försäkring och assist till max 25. Dock kan det enkelt ändras via menyval. :)
Finns det nån som kör rawbike lagligt? Jag har aldrig sett det hända.

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Finns det nån som kör rawbike lagligt? Jag har aldrig sett det hända.
Jag vet inte hur många som ändrat maxhastigheten, men gissar det är en majoritet. :)
Däremot så är de lagligt framförda så länge du inte gasar dig över 25. Får köras på cykelbana osv vilket är fördelen med klass 2.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Jag vet inte hur många som ändrat maxhastigheten, men gissar det är en majoritet. :)
Däremot så är de lagligt framförda så länge du inte gasar dig över 25. Får köras på cykelbana osv vilket är fördelen med klass 2.
Jag tycker att rawbike är problematiskt eftersom de är konstruerade och kommunicerade på ett sätt som gör att de flesta (typ alla) kör olagligt och farligt. Blev omkörd av en noob på en sån nyss, nära 40 i uppförsbacke och smal cykelbana. Jag påpekade det olagliga och olämpliga vid nästa rödljus och hon hävdade att "det är en cykel". Kanske tror många på det eller så är det en dum ursäkt. Fort går det hur som helst generellt.

Senast ändrad:

gavin_gadget

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Men en klass 2 moped är väl olaglig om den KAN assistera till över 25? Finns det som menyval borde cykeln vara olaglig, eller?

Intressant kring elmoped också. Antar att försäkringen inte är så blodig heller när man inte är 15 längre?

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Men en klass 2 moped är väl olaglig om den KAN assistera till över 25? Finns det som menyval borde cykeln vara olaglig, eller?

Intressant kring elmoped också. Antar att försäkringen inte är så blodig heller när man inte är 15 längre?
Ingen aning om juridiken, eller typgodkännandet. Menyvalet existerar iallafall och är väl inte jättesvårt att hitta om man vet vad man letar efter. :)
Men tekniskt fungerar alla elcyklar lika, begränsningen ligger inte i den mekaniska driften utan i mjukvaran som begränsar när och hur motorn arbetar. Det är ju ingen mekaniskt effekts/hastighetsbegränsning som på en epatraktor.

Försäkringen ligger mellan 2000-5000/år beroende på bolag osv. Enda positiva med den är att den saknar villkoren som cykelförsäkringar har. Samma ersättning om den stjäls med godkänt lås utomhus som inlåst i garage.

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Jag tycker att rawbike är problematiskt eftersom de är konstruerade och kommunicerade på ett sätt som gör att de flesta (typ alla) kör olagligt och farligt. Blev omkörd av en noob på en sån nyss, nära 40 i uppförsbacke och smal cykelbana. Jag påpekade det olagliga och olämpliga vid nästa rödljus och hon hävdade att "det är en cykel". Kanske tror många på det eller så är det en dum ursäkt. Fort går det hur som helst generellt.
Jag vet inte om det är cykeln/moppen i sig som är problematisk eller vissa som framför. Den marknadsförs som moped klass 2, även om varumärke och bruk helt klart signalerar cykel. Sedan har jag aldrig fått upp min i 40, den maxar ut runt 32-35 nånstans även med ändrad inställning. Oftast kör jag inte så fort heller utan jag trampar själv (för att få träning) med lite assist, och då är lagom kadens vid 29-30, allt över det går för fort.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Som du säger, marknadsförs som klass två, designad som cykel, kan bli (typ) 45-moppe med en knapptryckning. En produkt som bjuder in till fulåka.

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Som du säger, marknadsförs som klass två, designad som cykel, kan bli (typ) 45-moppe med en knapptryckning. En produkt som bjuder in till fulåka.
Som sagt, finns ingen från fabrik som går över 35.
Vad är tesen, att den är kass för att vissa kör dåligt? För som produkt i sig är den jäkligt bra enligt min ringa mening.

gavin_gadget

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Ingen aning om juridiken, eller typgodkännandet. Menyvalet existerar iallafall och är väl inte jättesvårt att hitta om man vet vad man letar efter. :)
Men tekniskt fungerar alla elcyklar lika, begränsningen ligger inte i den mekaniska driften utan i mjukvaran som begränsar när och hur motorn arbetar. Det är ju ingen mekaniskt effekts/hastighetsbegränsning som på en epatraktor.

Försäkringen ligger mellan 2000-5000/år beroende på bolag osv. Enda positiva med den är att den saknar villkoren som cykelförsäkringar har. Samma ersättning om den stjäls med godkänt lås utomhus som inlåst i garage.
Kan ju tycka att de som tillverkade borde ha koll på regelverket. Men om det vore tillåtet att styra med enbart mjukvara och ffa ett menyval för att avlägsna spärren tror jag det skulle bli väldigt populära mopeder.

Ganska dyr försäkring ändå. Jag kan helförsäkra en motorcykel (typ touring) på mig för ca 5500 i sthlm och som relativt ung.

Kan verkligen hoppas på att man lättare upp kring detta. Utmärkt att pendla på när man har lite längre.

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Kan ju tycka att de som tillverkade borde ha koll på regelverket. Men om det vore tillåtet att styra med enbart mjukvara och ffa ett menyval för att avlägsna spärren tror jag det skulle bli väldigt populära mopeder.

Ganska dyr försäkring ändå. Jag kan helförsäkra en motorcykel (typ touring) på mig för ca 5500 i sthlm och som relativt ung.

Kan verkligen hoppas på att man lättare upp kring detta. Utmärkt att pendla på när man har lite längre.

Det är ju ett hyfsat dolt val, men lätt att hitta om man vet vad man letar efter. Men det är inte bara ett knapptryck.
Sedan vet jag inte hur stort ansvar säljaren har; som den levereras är den laglig. Att vissa kanske, eventuellt (host) har fipplat med mjukvaran är inte direkt importörens fel. Det är väl att jämställa med att jag chiptrimmar bilen; superenkelt och olagligt.

Till saken hör att Rawbike är långt ifrån designad i Sverige som de gärna vill få det att låta. Det är en av säkert 20 mer eller mindre identiska cyklar som tillverkas i Kina. Vilken fabrik som designade originalet är omtvistat (det var inte Rawbikes design). Det killen på Rawbike gjorde var tog den minst dåliga modellen och marknadsförde den väldigt väl (han har förflutet som reklamare).

Med anda ord; de har inte speciellt mycket inflytande över vare sig hårdvara eller mjukvara.

Elhojtok

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Det är ju ett hyfsat dolt val, men lätt att hitta om man vet vad man letar efter. Men det är inte bara ett knapptryck.
Sedan vet jag inte hur stort ansvar säljaren har; som den levereras är den laglig. Att vissa kanske, eventuellt (host) har fipplat med mjukvaran är inte direkt importörens fel. Det är väl att jämställa med att jag chiptrimmar bilen; superenkelt och olagligt.

Till saken hör att Rawbike är långt ifrån designad i Sverige som de gärna vill få det att låta. Det är en av säkert 20 mer eller mindre identiska cyklar som tillverkas i Kina. Vilken fabrik som designade originalet är omtvistat (det var inte Rawbikes design). Det killen på Rawbike gjorde var tog den minst dåliga modellen och marknadsförde den väldigt väl (han har förflutet som reklamare).

Med anda ord; de har inte speciellt mycket inflytande över vare sig hårdvara eller mjukvara.

Har du försäkring på din rawbike?

Kristoffer R

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Hej!

Ja, visst är det dags för en uppdatering!

Covid ändrade ju radikalt förutsättningarna för pendling för de flesta under 2020 och jag blev permitterad några månader.

Därefter kom det igång så smått. Då jag av praktiska skäl ofta behöver vara på min arbetsplats har jag fortsatt använda min ”cykelmoppe”.
I grunden är allt normal pendlings-cykling: Man man slåss med väder, grushögar, märkliga vägkonstruktioner och en del ANNAT. Man får frisk luft, mår bättre och det är allmänt njutbart. Att transportera saker, parkera tryggt, välja rätt vinterdäck och kläder är precis lika svårt som vanligt. Det var varit sladdande på is, dyngsura kläder, iskalla fingrar, en halv grad för brant gaffelvinkel och givetvis olika varianter av underbart solskensnjut i medvind och trevliga samtal med intresserade pendlare som undrat över nummerskylten. Salt och slask har nött, växelvajern kärvar lite och stör och nya bromsbelägg är inköpta och väntar.
Det mest "unika" är farten och inverkan på cykelupplevelsen och pendlingstid. Jag tar det på slutet.

Några saker är lite kniviga:

Först är det hjälm - det har jag alltid. Däremot är den moped-godkända hjälmen inte sval och det är tufft nu på sommaren. Jag har hållit ut, men man trampar ju sig varm så en godkänd välventilerad hjälm hade verkligen varit bra.

Det andra är att jag i gett upp försöken att vara formellt laglig och köra på vägbanan. I första hand är problemet att man är ivägen och att rytmen blir helt misslyckad. Accelerationen är hygglig, men motvind och backar går för trögt. Däremot går det fort på platten eller i svagt medlut. Det blir stressigt att hantera vissa typer av vägar med flera körfält att hålla rytmen och alla accelerationer, höga farter och start-stopp suger ur batteriet och benen. Det har blivit några incidenter där bilisten inte varit inställd på att jag kommer med högre fart. Merparten visar mycket god hänsyn men de få som inte gör det är såpass obehagliga att man skräms bort. Jag tror att i princip alla landsvägscyklister känner igen sig. Möjligen överraskar min fart lite mer eftersom jag ser rätt pendlartypisk ut med reflexväst och sidoväska. Vissa partier av vägar passar dock perfekt såklart.

Räckvidden har varit precis på håret under vintern. Mer trögrullade däck, kallare batteri, tätare luft och bylsigare kläder gör sitt. Att köra på maxeffekt-läget har märkligt nog varit bäst, troligen för att batteriet blir varmare och för att jag tenderar att rulla mer och längre från högre fart. Ett antal gånger har jag fått cykla traditionellt en bit på slutet eller mellan-ladda om jag besökt vänner efter jobbet. På arbetet får vi nu ta med batteriet in och man bygger en laddplats så det kommer bli bättre i framtiden att kunna styra hemåt med fullt batteri.

Det som är BÄST är att jag kan ta mig till en hastighet som känns helt rimlig och hela vägen lägga lite lagom mycket kraft på pedalerna. Det blir som helt vanlig cykling istället för "väggen" i 25 km/h och när vägen är rak och platt kan jag dra på lite mer. I övrigt är jag inte snabbare än nån annan elcykel uppför backar eller i acceleration från stillastående. När det gäller den delen är jag verkligen otroligt nöjd.
Det andra som är BRA är att pendlingstiden är kortad. I praktiken går det oftast inte fortare än 30-35km/h. Trafik, vind, grus eller vått underlag samt hänsyn till räckvidd gör sitt. Endast i utförslut eller medvind brukar jag närma mig 40 km/h. Upp mot 45 km/h är det sällan jag bryr mig om att köra i. Men högre snittfart gör gott. När det tar 35-40 minuter istället för 45-50 minuter betyder det att bilen blir stående! Totalt sett har det blivit betydligt fler pendlarmil. Det syns också på trängselskatt, bensin och servicekostnad för bilen som radikalt sjunkit, inte bara pga Corona.

Cykelupplevelsen innebär också "precis lagom" mycket cykelträning, dvs trampa på riktigt hela tiden. Med det i ryggen (benen) jag jag uppfyllt ett mål jag haft att långcykla med vanlig cykel till farföräldrarnas gamla hus i Småland. Drygt 23 mil blev det på en dag, ingen särskild för-träning behövdes för det.

Så som helhet kanske inte frälst men mycket NÖJD och om inte förutsättningar för arbete och pendling förändras radikalt är det detta som gäller tillsvidare.

Cykeln som sådan är förstås inte perfekt (angleset och däck behövs) men så är det väl alltid här på happyride 😁
.

Tompot

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Ditt inlägg kunde lika gärna varit skrivet av mig. Kan skriva under på allt i den.

Kan nästan säga detta fortfarande.

Covid dödade min s-pedelec-pendling så mätaren har väl stannat på 16.000 km på pendlarhojen just nu. I höstas dök dock ett demoexemplar upp av en lastcykel som är av samma märke och även den en "moped", dvs. assisterar till 45 km/h. Har provcyklat en sådan för några år sedan på en cykelmässa och blev kär, så democykeln fick nu följa med mig hem.. Försöker att inte göra några resor under ca 8 mil med annat än just cykeln. Det är såå roligt att dundra fram på landsvägar och fort går det. Midsommarafton gjorde jag hemresan med lastcykel, 35 km på en timme. Genomblöt av svett väl hemma :)

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Det blev en moped
Angående vilka länder som tillåter vad (första inlägget):

Jag har inte koll exakt på hur dessa farkoster klassificeras i Nederländerna, men jag antar att de räknas som moped klass 1 även där eftersom lagstiftningen på detta område är harmoniserad i EU (för att uppnå fri rörlighet för varor).

Så, får moped klass 1 framföras på cykelbanor i Nederländerna? Ja och nej. Inte på vanliga cykelbanor (fietspad), däremot på "cykel- och mopedbanor" (bromfietspad). Var finns då de olika typerna av infrastruktur?

Grovt förenklat så ser det ut som så:

I tätort:
- 30 km/h har inga cykelbanor
- 40 km/h har separata cykelbanor (moped klass 1 i körbanan)
- 60 km/h och uppåt (större trafikleder) har "cykel- och mopedbana" där moped klass 1 ska framföras.

Utanför tätort:
- I regel är hastighetsgränsen 60 km/h och uppåt, alltså gäller "cykel- och mopedbana" där.

Gångbana finns alltid i tätort och i övrigt där antalet gående bedöms tillräckligt högt. GC-bana finns inte alls i Nederländerna.

Vi skulle ha användning för infrastrukturtypen "cykel- och mopedbana" även i Sverige. Men, märk väl: Nederländerna har väldigt genomtänkta principer för var och hur olika infrastrukturtyper byggs. Det har inte Sverige. Risken är att svenska väghållare skulle få för sig att skylta om trottoarer till "CM-banor" istället för att bygga ändamålsenlig infrastruktur. Svenska väghållare klarar ju inte ens av att hantera vanlig cykeltrafik.

Topp