[OT] Det blev ju Macbook istallet for laptop ... lite första intryck

Tack for alla tips - det har varit en tuff helg att ga igenom allt och ladda ner diverse plug-ins, muukvara med mera. Tycker jag fatt fason pa med mesta vad galle ntfs fungerade det bra med gratismjukvaran men eftersom jag nog kommer att kora WindowsMediaPlayer-harddisken lite mer permament mot Mac:en skaffade jag Paragon-mjukvaran ocksa.

Det enda jag irriterar mig over ar att om man stoppar in en DVD fran annan region kommer "DVDPlayer" igang automatiskt - sjalvklart fungerar det att kora VLC och titta pa filmen men man far inte "trycka bort" DVDPlayer-fonstret for da aker skivan ut. Kan man inte tillfalligt inaktivera DVDPlayer eftersom den nodvandigt vill erbjuda mig att byta region?

Har fixat Quicktime Pro ocksa - skulle man inte kunna gora att den startas automatiskt nar man vill kora en DVD-skiva?

Antagligen triviala fragor men ar som sagt lite ny pa det har.

En sak till - Adium verkar hanga sig. Det ar i forsta hand min fru som kor messenger och Adium vill nodvandigt anvanda mitt msn-konto - hur staller man olika anvandare pa Adium?

Installerat Virtualbox men avvaktar lite med att installer Windows. Just nu behover jag inte det sa det far vanta tills jag kanner ett riktigt starkt behov.

Senast redigerad av en moderator:
Multicluch hetter programmet som gör att man kan ställa in flerfinger-gester som man vill, rekommenderas!

under inställningar hittar du det här:

Bild1.png ht=267

välj vlc istället, eller inget alls!

//K

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> För ett tag sedan frågade jag om tips om köp av
> laptops eftersom moderkortet brann upp på vår
> stationära PC har i Uganda. Det blev faktiskt en
> macbook som kom i går kväll (tack dans för
> transporten från Sverige ). Har upptäckt några
> begränsningar:
>
> * DVD-läsaren måste ställas in för en viss
> specifik region. Eftersom vi har en hel del filmer
> fran Europa, Sydafrika samt Brasilien ställer
> detta till ett problem. Helt absurt att något som
> inte alls är ett problem i PC-världen är en
> restriktion för MAC-användare. Nu bor vi som
> sagt i Uganda men till vintern flyttar vi hem till
> Sverige. Nästa land blir kanske Brasilien ...
> Således tre olika regioner! Som tur var har jag
> en gammal portabel DVD-läsare som gör att vi kan
> spela vilka filmer vi vill men det ar ju inte en
> snygg lösning
>
> * Portabla hårddisken från gamla PC:n (två ar
> ...) går inte att läsa - det är en Windows
> Media Player. I och för sig kan jag ju gå via
> jobb-laptopen och föra over till Seagate-HD:n men
> det är ju inte speciellt smidigt. Lacie och
> Freecom fungerar OK.
>
> Skall nog fixa Desktop Parallell och installer
> Vista pa Mac:en - trodde faktiskt inte det var
> nödvändigt. Det jag är mest irriterad över är
> att DVD-läsaren ar låst till en region - vi
> lever faktiskt i en värld där folk förflyttar
> sig!
>
> Annars tycker vi om den - lustigt nog var det inte
> support för video-samtal när jag installerad
> Messenger för Mac - får se om det ordnar sig

är man van vid windows är man normalt frustrerad på sin mac i ett par veckor sedan spenderar man rästen av sina dagar med att vara frustrerad på windows

Nyttig tråd, det här. Yngsta dottern fick familjens första iMac, nu funderar jag själv på en Macbook. Snart ska dottern få ett keyboard till Garageband, misstänker att det blir programuppgradering efter det... :-)

Jensen skrev:
> mabo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kebarb skrev:
> >
>
> > -----
> > > lycka till, du kommer aldrig titta tillbaka.
> > >
> > > //K
> >
> > Man kan ju hoppas. Jag stod ut med min Macbook
> i
> > ett halvår innan jag totalt lackade ur på den
> > sega vita bajskorven och gick tillbaka till pc
> +
> > linux.
>
> om du ändå kör linux, varför tryckte du inte
> in det i macbooken? det är ju en PC i annat skal.
> eller PC har ju mac alltid varit eftersom det
> står för Personal Computer :D
>
>
> PerryE, hänger inte me på det där me protabla
> hårddisken, är det hårddisken eller media
> filerna i wma som inte funkar för dig. wma fixar
> vlc + att installerar du flip4mac så funkar det i
> quicktime med. hårddisken bör dyka upp även om
> det är ntfs, men då kan du inte skriva till den,
> bara läsa. om du inte installerar t.ex.
> http://macntfs-3g.blogspot.com/
> kör dy FAT32 på hårddisken kan du både skriva
> o läsa i OS X o samma i windows.

För lite prestanda, för mycket design, fjoll och "i"-program som är så pretto att jag blir illamående. En PC ger mig valfrihet i hårdvara och linux ger mig ett stabilt och anpassningsbart OS som inte är bloatad med massa iTrams eller den dåliga ursäkten till OS som kallas windows. Det blir inte bättre än så helt enkelt. Även om jag hellre tar en mac än en pc med windows så ogillar jag mac starkt.

Har hållit på med Linux sedan ett drygt decennium och har tröttnat. Visst, jag gillar Linux och kör det på min pc när jag är på resande fot men det saknas ju en del. En hel del. Kärnan må vara stabil, men allt påhäng är det inte. Säg till när jag kan kalibrera min skärm i Linux och använda skärmprofilen och den inbäddade färgprofilen i bilden när jag redigerar mina foton. Och ja, Gimp suger och allt går inte att köra med Wine.

Och det är ett jäääävla pysslande, svärande och googlande så fort man kommer på att man vill göra ngt nytt med burken. Men är man vass och har ork att pillra så är Linux finfint, gratis och man får välja hårdvara själv (Thinkpad, mmm).
För oss som mest vill använda våra datorer passar allt i-trams rätt bra :)
Obs jag kör linux privat, men då har jag en kompis som får trixa åt mig, har gett upp sen länge.

Kör det som ni är nöjda med, jag tänker inte ge mig in i någon pajkastning mellan mac-talibaner, windows-fån och linux-nördar. Har redan gjort det så många gånger på så många forum under så många år. :)

edit: Kan tilläga att jag inte är en totalitär linux-nörd med skägg som bor hemma i föräldrarnas källare och bär foliehatt. Jag jobbar som IT-ansvarig på ett mindre företag så jag får min beskärda del windows, använder faktiskt xp sp3 på jobbdatorn. Och vet ni vad, jag har jobbat en hel del med grafik/foto på en PC! Tänka sig att man inte behöver en Mac för det som alla gamla mediaugglor tror.

ps. Jag är inte så bitter som man kan tro av mina inlägg i den här tråden.
ds.

Senast redigerad av en moderator:
Om jag filtrerar bort diverse motsättningar mellan olika falanger har det ju kommit fram en hel del matnyttigt - stort tack från en ganska slö person.

Uppskattar som sagt ett helt annat GUI - efter många år med PC är det kul att prova på något nytt. En sak som jag blivit rejält sugen på är att skaffa keyboard och mikrofon. I och för sig har jag ett schysst Grotrian-Steinweg hemma i Sverige men tror att barnen (och grannarna ...) uppskattar ett alternativ. Keyboard blir nar vi flyttat hem till vintern men USB-mikrofon så fort som möjligt. Börjar med Garageband och får se hur långt det räcker.

Ytterligare en anledning till att skaffa Mac för oss var att vi i Sverige bor bara ett (långt) stenkast från Macoteket i Sundbyberg - kanske kan vara bra om det blir något strul. Hade i och för sig ett telefonsamtal med dem i dag angående att DVDPlayer är låst till en region - fick ingen större förståelse till att detta var helt värdelöst med tanke på att jag (och många andra) flyttar omkring och reser en del. Skrev ett mail till Apple i USA - förväntar mig ingen respons från dem heller men om man tycker något måste man ju ge feedback om det skall hända något. Man kan ju inte bara gnälla på ett forum ;)

Den där regiongrejen har jag haft problem med även i min Windows-dator. Hade tidigare en bra DVD-spelare som kunde göras regionfri bara genom att flytta en sådan där liten kontaktgrej (jumper?) baktill men nu är det ett annat märke och då går inte det. Fick heller aldrig någon kläm på om problemet låg i hårdvaran, mjukvaran eller en kombination av de båda. Fem ggr har man på sig, sedan låses regionen. Märkligt påhitt i en global värld - eller var det bara snack?

Har du googlat? Apple kommer aldrig att hjälpa dig med detta.

NiklasL skrev:
> Märkligt påhitt i en global värld - eller var
> det bara snack?

Det är bara att tacka de fiffiga filmbolagen för det. Det kom till just pga av filmbolagen krävde att det skulle vara så. Allt för att skydda sina affärsmodeller och göra det sämre för konsumenten.

Om man hittar filmen på internet istället för att köpa den så slipper man det problemet.

Blev sjukt sugen på nya MacBook Pro, den groteska upplösningen är främsta orsaken till extasen.

OM man skulle slå till, så blir det den billigare (allt är ju relativt!) modellen, mörken man någon praktisk skillnad mellan 8 och 16 GB i MacOS? Blir väl främst bildbehandling och eventuellt en och annan videoredigering då det förmodligen suger mindre p*ng än i widows. ;)

En sista fråga har någon ångrat att de köpt en MacBook? :)

Jag har (via jobbet) haft Mac i ett par år. Det är en 15" Macbook Pro som när den köptes (2010) var värsting med extra allt. i7, SSD, 4GB och matt 1680x1050-skärm.

Macen har en stor förtjänst och det är skärmen. Alla Macbook Pro har gudomligt bra skärmar. Men det uppvägs nästan helt av de i mina ögon urusla tangentborden.

Sen har jag aldrig insett varför många säger att saker är så enkla i OS X. Ska man göra något nästan vad som helst som är lite utanför boxen måste man göra det från kommandoraden, så är vet man med sig att man är en hyggligt avancerad användare och ändå känner sig vilsen vid en unix-prompt så kanske inte mac är rätt val heller. För mig funkar det, men jag kör fortfarande hellre Windows 7.

Den är jättebra. X-Plane går fint att köra. Mycket RAM är alltid bra, då behöver du inte tänka på att avsluta program utan alla körs parallellt. Har aldrig använt kommandoraden eller Unix kod.

Senast ändrad:
Det står bara "with very little glare" jag hoppas det är en matt skärm och inte en glossy.

Tja, lite har man fipplat med unix-prompten i Linux så det är inte nytt. =)

42Hz skrev:
> Blev sjukt sugen på nya MacBook Pro, den groteska
> upplösningen är främsta orsaken till extasen.
>
> OM man skulle slå till, så blir det den
> billigare (allt är ju relativt!) modellen,
> mörken man någon praktisk skillnad mellan 8 och
> 16 GB i MacOS? Blir väl främst bildbehandling
> och eventuellt en och annan videoredigering då
> det förmodligen suger mindre p*ng än i widows.
> ;)
>
> En sista fråga har någon ångrat att de köpt en
> MacBook? :)

Japp, sjukt köpsugen.
Skillnaden mellan 8 och 16 GB märks väl mest (eller egenligen bara) vid tyngre uppgifter såsom videoredigering, tung bildredigering, eller om man har många program öppna samtidigt.
För något år sedan kändes det som om 8 GB i min MBP räckte till allt, men med lite tyngre OS känns 12 GB som jag har i iMacen idag som rätt lagom, på gränsen till lite i undantagsfall. Det kan nog ha med skärmyta att göra också, mycket yta inbjuder väl till många öppna program...

Nu är det ju en ny modell...men tidigare har det varit rätt enkelt att byta minne i Macbookarna. Förra modellen fick du betala ca 1300 för 2x8 GB (Kingston-minnen), så du kan ju köra med standard (8GB) och ev. uppgradera senare om du upptäcker att 8GB inte räcker.

Och Apple tar ju som bekant väldigt bra betalt för minne och hårddiskar, så det lönar sig oftast att köpa baskonfiguration och trycka i mer själv (om det inte är någon speciallösning typ MBA på nya MBP också förstås).

Edit: Bah. Pucktvåa.

Senast ändrad:
Maxad upplösning iaf, jäklar. Very little glare, så har de inte kallat de matta skärmarna förut. Men jag skulle kunna leva med en lite glossy skärm om jag fick den upplösningen. Har en 27" med 2560x1440 på jobbet och det är riktigt bra! (Dell rear dessutom de skärmarna för 4500 kr nu, kostade väl det tredubbla för ett par år sen..).

Men jag är mäkta förvånad över att de inte har 3G inbyggt i nån av sina burkar ännu. Måste vara ett strategiskt beslut snarare än något annat.

Hoppsan - det här var ju min gamla tråd ;). Sitter just nu och skriver på den MacBook Pro 15.4" som inköptes 2009. Under tiden har jag haft tre olika jobb-laptops - kanske säger allt? Skaffade VMWare Fusion för Windows 7 men har egentligen inte sett något behov av Windows.

Svar på frågan - vet inte någon som ångrat sitt Mac-inköp. Är också otroligt nöjd med Ipad:en vilket också barnen är. Används av mig till en del tidningsläsande bland annat.

Det går INTE att uppdatera minnet i dessa. Likadant som Macbook Air.
Jag rekommenderar 16Gb, med den högre upplösningen tar alla program mer ram minne så har man tur upplevs 16GB som 8 i en vanlig.

Låter förnuftigt, kommer förhoppningsvis kunna få den till trevligt pris om jag bestämmer mig. :)

kave skrev:
> Det går INTE att uppdatera minnet i dessa.
> Likadant som Macbook Air.
> Jag rekommenderar 16Gb, med den högre
> upplösningen tar alla program mer ram minne så
> har man tur upplevs 16GB som 8 i en vanlig.

Är du 100% att det är kört med en senare minnesuppdatering? Det är inte Flashminnet du tänker på?

pyspunka skrev:
> eller bara sluta.. detta är väl ett cykelforum?
> finns 1000 andra föra data :)

Slutar när Zlatan(fotbolls)tråden är borta! ;)

Jag är mer inne på nya MBA 11" när jag byter laptop. Dock verkar man inte kunna byta hdd och processor på svenska versionen ännu.

P

jomper skrev:
> Maxad upplösning iaf, jäklar.

Fantastiskt, jag som var nöjd över att köra 1600x900 på en 13,3"-skärm. :-P

42Hz skrev:
> pyspunka skrev:
> -----
> > eller bara sluta.. detta är väl ett
> cykelforum?
> > finns 1000 andra föra data :)
>
> Slutar när Zlatan(fotbolls)tråden är borta! ;)

Ha ha +1.

42Hz skrev:
> Är du 100% att det är kört med en senare
> minnesuppdatering? Det är inte Flashminnet du
> tänker på?

Troligen är det så. Det heter specifikt "onboard memory" på retina-modellerna, men inte på "de vanliga" http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Men väntar du några dar kommer det att finnas upp-packar- och isärskruvarporr som ger svar på de flesta frågor.

Homer-Simpson-i-want-it-now-a-few-days.jpg

42Hz skrev:

Nej - men jag har ångrat mig tre generationer i rad nu att jag inte gick för Air:en istället. Nästa gång [läs: typ till hösten] blir det dock i iMac.

Globalistic skrev:
> Köp den nya MBP, den är 25% tunnare och väger
> strax över 2kg.
>
> Grym skärm och en massa nytt lull-lull

Läste du du ens vad jag skrev? :)

>42Hz skrev:
>-------------------------------------------------------
>> En sista fråga har någon ångrat att de köpt en
>> MacBook? :)

>Nej - men jag har ångrat mig tre generationer i rad nu att jag inte gick för Air:en istället. Nästa >gång [läs: typ till hösten] blir det dock i iMac.

Tur att skärmen med hög upplösning inte finns på Air (ännu). =)

Kanske blir att vänta till hösten istället även om det kliar i fingrarna, möjlighet till ytterligare 10% rabatt och avvakta ev. barnsjukdomar, även om jag tror Apple lärt sig från tidigare överhettningsproblem. =)

MacBook Air räcker gott för de flesta, dessvärre blir den rätt dyr med 512GB disk.
Men det är ett fantastiskt format. Nu med 8GB ram och rejäl SSD i så är den ett bra alternativ för många. Problemet har tidigare varit enbart 256GB lagring.
Jag är inte säker på att Retinamodellen i praktiskt hanterande kommer kännas så mycket bättre egentligen. Men det får framtiden utvisa.

42Hz skrev:
> Blev sjukt sugen på nya MacBook Pro, den groteska
> upplösningen är främsta orsaken till extasen.

Japp, den har hög vill-ha-faktor. Frågan är varför 13" inte kan få ens acceptabel upplösning.

> OM man skulle slå till, så blir det den
> billigare (allt är ju relativt!) modellen,
> mörken man någon praktisk skillnad mellan 8 och
> 16 GB i MacOS?

Jag har en mini med 8GB och SSD. Den orkar inte riktigt dra runt Aperture och klarar med andan i halsen Lightroom.

Blir väl främst bildbehandling
> och eventuellt en och annan videoredigering då
> det förmodligen suger mindre p*ng än i widows.
> ;)

Fast då kaske du vill ha en riktig skärm ädå istället? Vet inte hur retinaskärmen är irl mha betraktningsvinklar och kalibrering, men de "vanlig" mac-skärmarna är br för att vara laptopskärmar, men usla jämfört med en "konsumentbildbehandlarskärm"

Ungefär lika många som ångrar att de köpt en BMW. ;)

42Hz skrev:
även om jag tror Apple lärt sig
> från tidigare överhettningsproblem. =)

Dom har ju dunkat in asymmetriska fläktar så att de ska kunna köra hårdare och oftare utan att det låter så jäkla mycket (som det gör nu). Det är kanske den mest välkomna uppgraderingen enligt mig.

kave skrev:
> Jag är inte säker på att Retinamodellen i
> praktiskt hanterande kommer kännas så mycket
> bättre egentligen. Men det får framtiden utvisa

risken är att allt annat kommer att kännas sämre

Ångrar Mac? Inte alls. Sitter med en MBP 13" från 2009 uppgraderad till 8 GB minne och stänger man bara av Flash räcker det mycket bra. Flash är nog det enda som kan dra igång fläkten och lägga beslag på 100% processoranvändning. Photoshop rullar på men Premiere Pro blir segt. Mac-ägandet har varit väldigt problemfritt men kanske är det likadant för windows nu för tiden. Brukar inte stänga av burken heller, just nu är uptime 59 dagar men det kan bli 3-4 månader också innan systemuppdatering vill ha en omstart. Funderar dock på en ny, snabbare MBP till hösten eller att bygga en Hackintosh, just för videoredigering. Om man vill ha något för resa är väl MBA bättre då den är lättare eller varför inte en iPad med Bluetooth-tangentbord?

Hur kommer de att hantera uppskalningen egentligen? Kommer de att köra pixlar 1:1 så att en normal websida effektivt kommer att visas hälften så stor?

Eller kommer de att visa "omvärldens pixlar 2:1 så att allt kommer vara lika stort på skrämen som nuvarande 1440x900 (den sopigare upplösningen på 15" McBook Pro)?

Om det är det första alternativet så är upplösningen alldeles för hög för att kunna jobba på, om man inte sitter 15cm från skärmen.

Om det är det senare alternativet så kommer jag ju att känna mig en aning blåst som nu sitter på en 1680x1050. En 1 pixel tjock linje kommer ju att visas som 2 pixlar. Visst. text kommer att kännas skarpare (rätt kodade websidor), foton och vektorgrafik i specifika program (Illustrator, photoshop, Maya) kommer att kunna se lite smoothare ut, men är det verkligen så viktigt för 90% av mitt dagliga användande?

Och som sagt värmen kommer ju att bli ett intressant problem. Min nuvarande MBP (2,2Ghz i7, Radeon HD 6750M, SSD, OSX Lion) har seriösa problem med överhettning under vardagligt arbete. Bränner låren av mig och jag blir galen av ljudet. Dessutom har skärmen seriösa problem med ljussläpp i nederkanten. Går inte att titta på en normal långfilm utan att ögon och öron blöder. Ångrar lite att jag pröjsade 30000 för den här klossen.

Om man tycker att det kan bli kul att spela spel i retina upplösning så kan man fundera på hur det stackars grafikkortet ska kunna pusha alla dessa pixlar utan att brinna. Men det är kanske ett ickeproblem med tanke på spelutbudet.

Säger inte att det är intressant eller roligt att de erbjuder alternativet, men jag minns min 15" Dell från 2005 som körde 1920x1200 men jag kände mig smått blind när jag jobbade med den i native upplösning.

Mitt främsta intresse för högre upplösta skärmar har alltid varit "screen estate" och att kunna få en bättre överblick i system och programvara. Det känns som att 2880x1800 blev lite för mycket.
Eller så handlar det om att vi ska släppa sargen och lämna pixeln bakom oss. Pixeln är död, förutom på webben och i spel då kanske?

En annan intressant detalj rörande fenomenet "Retina Display" är ju att när den först lanserades som koncept så deklarerade Steve Jobs att för att uppnå effekten av en "Retina Display" (där pixlarna inte längre är synliga för ett mänskligt öga på 12" avstånd) så går den heliga gränsen vid 300ppi. NGMBP verkar ju ligga på ca 226ppi. Plötsligt så verkar det ju som att varenda modern mobiltelefon kvalar in till Retina Display. Coolt!

Det handlar väl mycket om gammal vana när man väljer mellan MacOS och Windows?

Jag har trampat runt i Windowsträsket nu sedan ca -99 då jag fi k hjälp att bygga min första PC. Appleburkarna var för dyra annars hade det nog blivit en sådan eftersom det var MacOS jag lärt mig och då använde på universitetet.

Men det kan nog bli en Appleburk snart. De är väl inte helt värdelösa?

Hårdvaran är fin generellt sett. Garantivillkoren är dåliga om man inte tecknar apple care tyvärr.

Jag kör väldigt blandat, hemma finns det både Android, Ios, Windows 7, OS X och lite linux.

LasseB skrev:
> Hur kommer de att hantera uppskalningen
> egentligen? Kommer de att köra pixlar 1:1 så att
> en normal websida effektivt kommer att visas
> hälften så stor?
>
> Eller kommer de att visa "omvärldens pixlar 2:1
> så att allt kommer vara lika stort på skrämen
> som nuvarande 1440x900 (den sopigare upplösningen
> på 15" McBook Pro)?
>
> Om det är det första alternativet så är
> upplösningen alldeles för hög för att kunna
> jobba på, om man inte sitter 15cm från skärmen.
>
>
> Om det är det senare alternativet så kommer jag
> ju att känna mig en aning blåst som nu sitter
> på en 1680x1050. En 1 pixel tjock linje kommer ju
> att visas som 2 pixlar. Visst. text kommer att
> kännas skarpare (rätt kodade websidor), foton
> och vektorgrafik i specifika program (Illustrator,
> photoshop, Maya) kommer att kunna se lite
> smoothare ut, men är det verkligen så viktigt
> för 90% av mitt dagliga användande?
>
> Och som sagt värmen kommer ju att bli ett
> intressant problem. Min nuvarande MBP (2,2Ghz i7,
> Radeon HD 6750M, SSD, OSX Lion) har seriösa
> problem med överhettning under vardagligt arbete.
> Bränner låren av mig och jag blir galen av
> ljudet. Dessutom har skärmen seriösa problem med
> ljussläpp i nederkanten. Går inte att titta på
> en normal långfilm utan att ögon och öron
> blöder. Ångrar lite att jag pröjsade 30000 för
> den här klossen.
>
> Om man tycker att det kan bli kul att spela spel i
> retina upplösning så kan man fundera på hur det
> stackars grafikkortet ska kunna pusha alla dessa
> pixlar utan att brinna. Men det är kanske ett
> ickeproblem med tanke på spelutbudet.
>
> Säger inte att det är intressant eller roligt
> att de erbjuder alternativet, men jag minns min
> 15" Dell från 2005 som körde 1920x1200 men jag
> kände mig smått blind när jag jobbade med den i
> native upplösning.
>
> Mitt främsta intresse för högre upplösta
> skärmar har alltid varit "screen estate" och att
> kunna få en bättre överblick i system och
> programvara. Det känns som att 2880x1800 blev
> lite för mycket.
> Eller så handlar det om att vi ska släppa sargen
> och lämna pixeln bakom oss. Pixeln är död,
> förutom på webben och i spel då kanske?
>
> En annan intressant detalj rörande fenomenet
> "Retina Display" är ju att när den först
> lanserades som koncept så deklarerade Steve Jobs
> att för att uppnå effekten av en "Retina
> Display" (där pixlarna inte längre är synliga
> för ett mänskligt öga på 12" avstånd) så
> går den heliga gränsen vid 300ppi. NGMBP verkar
> ju ligga på ca 226ppi. Plötsligt så verkar det
> ju som att varenda modern mobiltelefon kvalar in
> till Retina Display. Coolt!

Det mesta förklaras här: http://www.idg.se/2.1085/1.453704/sa-bra-ar-superskarmen-i-apples-nya-macbook-pro

"Apple ger inte användare full kontroll över skärmens upplösning utan skalar automatiskt text och grafik efter olika färdiga profiler. Standardinställningen är pixeldubblering vilket renderar bilden i hög upplösning men skalar ned den till 1440 x 900 pixlar som i standardversionen av Macbook Pro. Redan detta ger enligt Anandtech betydligt bättre skärpa och bildkvalité än i tidigare Macbook Pro-modeller, för dem som vill få mer skrivbordsyta finns det även skalningsalternativ för 1680 x 1050 och 1920 x 1200 pixlars upplösning."

Har jag fattat rätt att de gamla macbook pro finns kvar och retina inte kommer med 13" och kommer troligen vara sanslöst dyra, någon sett pris?
Har gamla MBP uppdaterats med USB3?

Tillbaka
Topp