OT - det politiska läget

• Trådstartare Trådstartare Orv
  • Start datum Start datum

Orv

Aktiv medlem
OT - det politiska läget
Jag kan inte låta bli att klistra in följande blogg-artikel från en av sveriges ledande skribenter, nämligen HAX, Henrik Alexandesson http://henrikalexandersson.blogspot.com/

Så här skriver han apropå det politiska läget i Sverige:

"Konspirationsteorier. Hemliga papistiska sällskap. Tramsiga frimurare och den långtråkiga Bilderbergkonferensen. Tällberg, Folk & Försvar, Davos, New World Order. Nja...

Det är, som jag skriver nedan, inte detta som hotar vår frihet – utan den billiga vardagliga maktkorruptionen. Konsensus, grupptänk, ansvarsflykt, fantasilöshet, inlärd hjälplöshet, auktoritetstro, småskurenhet, byråkrati enligt Parkinson, passiviserande gruppdynamik och förutfattade meningar är verkliga problem.

Därför blir jag så trött när folk skriker "Diktatur!" För vi har, i formell mening, ingen diktatur i Sverige. Det är inte ens någon som föresatt sig att skapa en diktatur. Därför faller alla sådana utbrott på hälleberget. "Fascism!" Nä. Sverige har förvisso obehagligt korporativistiska drag. Men en fascistisk stat är det inte. Och väldigt få vill medvetet att det skall bli en. Därför blir alla sådan utbrott en indirekt begäran om recept på elchocker och psykofarmaka. "Polisstat!" Nja. Även om polisen tar sig obehagligt stora friheter och det inte finns en åklagare som förstår ordet oskuldspresumtion – och även om det finns en del oskyldigt fängslade medborgare – så är det varken defaultläget eller målet. "Orwells 1984!" Tja. Om det inte vore för de (för tillfället rådande) goda föresatserna.

Även om allt är på väg att gå åt skogen, så är det ingen som vill att det skall göra det. Det är därför ingen lyssnar när några skriker att vargen kommer.

Sverige är helt enkelt ett halvhyggligt land. Folk har det rätt bra. Medborgarna har, av lättja eller rationell ignorans, valt att överlämna allt som är viktigt och jobbigt till staten i utbyte mot källskatteinbetalningar som de själva slipper se. Skattefinansierad solidaritet förhåller sig, förvisso, till verklig solidaritet på samma sätt som prostitution förhåller sig till verklig kärlek. Men det funkar i vart fall... någorlunda. I vart fall rätt ofta. Vi slipper tänka eller ta ansvar. Eller att besöka moster på långvården. De medborgerliga fri- och rättigheterna, rättsstaten och demokratin är inte saker som uppbär klockren respekt, men som ändå klarar sig någorlunda i ett internationellt perspektiv. Det är dessutom saker som är jobbigare att fundera på än vem som skall vinna Let´s dance. Så varför bråka..?

Det är detta som är Sveriges problem! Ett postmodernt relativiserande som långsamt kokar grodan. En marsch till helvetet längs en väg stensatt med goda föresatser. En princip- och moraluppluckring (med moral menas här respekt för andra männsikors frihet, fria val, säkerhet och egendom) som motiveras med att motsatsen antas vara Sieg Järrel i Hets. Allt administrerat av en byråkrati som har sin helt egna agenda. Beslutat av politiker som har noll koll. Ledda av Lasse Kronér. Upprätthållet av ett våldsmonopol som kompenserar vad det saknar i form av gott omdöme med en god tillgång på regler, paragrafer, skyddsombud, organisationsförändringar, fikapauser, mikrofoner och batonger.

Detta är den svenska demokraturen. En demokratisk stat med tydliga totalitära och korporativistiska tendenser. Vilket få förstår och ingen bryr sig om. I vart fall inte innan det är för sent.

Skrik diktatur och allt du får är kufpoäng. Gör motstånd och du blir inspärrad (med allmänhetens gillande). Hänvisa till grundlagen och du kan bli ett fall för rättspsykiatrin.

Vill man sticka kniven i Levithan, då måste det ske inom ett normsystem som är allmänt begripligt och accepterat. Tyvärr.

Vill man kämpa för fri- och rättigheter, då får man vara beredd på att få ta de allra hårdaste smällarna. Och att sedan artigt tacka. Stå upp för rättssäkerhet eller rättsstaten och du blir ombedd att sätta dig ner. Vänd då andra kinden till, om inte annat så för att skapa uppmärksamhet. Det gäller att vara jävligt listig. Att lirka. Att uttrycka sig så att folk verkligen fattar. Att vara oändligt tålmodigt pedagogisk. Att flyga in under radarn. Att räkna ut vad som triggar folk. Att provocera fram svenska folkets dolda stolthet och integritet. Att aldrig ge upp.

Jag varken kan eller vill beväpna mig. (Förmodligen skulle jag bara skada mig själv.) Jag tänker inte tvinga andra människor till deras egen lycka. Jag har inga planer på att sälja min själ till partipolitiken. Allt jag kan göra är att argumentera för att staten skall lämna vanligt, hederligt folk i fred. Jag gör det dag efter dag. Och det skulle vara kul att ha flera vänner.

Hur många är vi som gör det här? 100? 500? 1.000? Men ändå lyckas vi – ibland – pressa upp makthavarna mot väggen. Ändå lyckas vi emellanåt göra EU-byråkratin nervös. Ändå är det vi gör tillräckligt intressant för att då och då plockas upp av gammelmedia. Ändå förändrar vi en del saker, åt rätt håll. Ibland.

Tänk om vi vore dubbelt så många. Eller fem gånger så många. Hur mycket skulle vi inte kunna förändra då? Istället för att bara haverera. Tänk om vi skulle ta och skärpa till oss en stund...

Det är därför du borde fundera, ta ställning – och ansluta dig till något som verkligen är ideellt arbete: Att varje dag envist ta strid för friheten. Streetsmart och med hjärnan inkopplad."

OT - det politiska läget
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar noll. Finns det ingen jag kan köpa en
> åsikt av?

"Little cat, little cat, walking so alone ..."

Senast redigerad av en moderator:
OT - det politiska läget
Mårten skrev:
> s: Jag har några som jag säljer. Vad är du ute
> efter?

Vadsomhelst, bara jag framstår som intligent och integritetisk.

OT - det politiska läget
s skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > s: Jag har några som jag säljer. Vad är du
> ute
> > efter?
>
> Vadsomhelst, bara jag framstår som intligent och
> integritetisk.

Har tyvärr slut på integritetiska åsikter. Kanske kan du höra med Blondin-Bella?

OT - det politiska läget
captain8track skrev:
> en vän skrev en dikt till blondin bella för
> några dagar sen, den var rätt fin.

Ja, det var sjukt kul.

Att dessutom häckla en duktig ung tjej när man inte ens kan skriva hennes namn korrekt är imponerande.

Senast redigerad av en moderator:
OT - det politiska läget
Mer OnT: HAX är bra, även om han börjar bli lite tjatig nu. Jag tyckte han var fräsch på den tiden jag läste hans krönikor i FNA. En annan sak han ska ha cred för är att han bloggade innan folk ens visste vad blog var. Pionjärer ska ändå ha lite respekt.

OT - det politiska läget
Jättekul att läsa en blogg som skrattar sig harmynt över 'klimatalarmisterna' och Al Gore. Forskning om människans inverkan på klimatet och diskussionen om hur man kan åtgärda det är ju bara byråkrati och demokratur. Flera tusen högerbloggare som citerar varandra måste ju veta mycket mer än flera tusen klimatforskare. Verkligen.

OT - det politiska läget
day%20after%20tomorrow-765950.jpg

OT - det politiska läget
jonzén skrev:
> lågflyga: du är medveten om att växthuseffekten
> är naturlig va? på vilket sätt är
> växthuseffekten värre än granskog i delsjö
> området?

Det ovanstående är ganska intressant att analysera rent semantiskt.
"Naturlig" betyder i min vokabulär "Förekommande i naturen". Ja, du har helt rätt! Växthuseffekten förekommer i naturen. Om den höll sig till bara städerna skulle allt vara mycket enklare.

En intressant effekt av klimatförändringen är att klimatet i Sverige troligen kommer att bli rejält mycket varmare i några hundra år framåt. Det kan komma att utrota granen i vissa delar av Sverige. Ditt inlägg antyder, om jag tolkar det rätt, att det är negativt med granskog i Delsjö-området. Så då kanske du tycker att det är bra att granen kan komma att utrotas lokalt i Göteborgsområdet. Det kanske blir en bokträds-biotop om det får utvecklas på egen hand. Bra eller dåligt?

Synd bara att en massa andra växter och djur inte kommer att hinna med att anpassa sig och dö ut lokalt, regionalt och globalt.

OT - det politiska läget
jonzén skrev:
> tja. det man brukar prata om när det gäller
> växthuseffekt så är det den delen människan
> har bidragit till med hjälp av utsläpp (bilar,
> kor, industri etc.) dock så utan den delen som
> finns helt naturligt (vare sig människan fanns
> eller inte) så skulle jorden var en kall isklump
> o obebolig.
>
> Delsjöområdet ligger ej i Taigaområdet. alltså
> är varenda gran där tillförd av människan. tro
> sjutton att detta har lett till att vissa djur har
> dött ut eller i alla fall minskat i antal. tänk
> hur många vargar sverige skulle ha utan
> människor, eller björnar, eller järvar, eller
> älgar. och tänk vad få chiuauor det skulle
> finnas.
>
> det fanns en gammal gubbe med stort skägg som
> levde för länge sen. darwin hette han.

Aha, jag trodde att vi diskuterade den klimatförändring som människans utsläpp av koldioxid orsakat. Men nu ser jag att du konsekvent använder ordet 'växthuseffekt'. Med dina inlägg så vill du, om jag tolkar dig rätt, alltså påpeka att man skall vara försiktig med att använda uttrycket 'växthuseffekt'.

Då är vi alltså eniga om att den av människan orsakade 'växthuseffekten' bör kallas 'klimatförändring' medan den naturliga nivån av till exempel koldioxid och metan, alltså den som rådde innan människan började nyttja kol och olja och hugga ner skogar i stor omfattning, skall kallas 'växthuseffekt'.

- Är vi ense?

OT - det politiska läget
Se där! Lågflyga verkar ha bra åsikter, han har inte copyright-skyddat dem och framförallt så är han inte överrens med jonzén. Det avgör saken. Jag tar dem jag med.

OT - det politiska läget
Vem är han, vem betalar honom, vem betalar honom för att ha åsikter. Hur förtjänar han sitt levebröd.

"Jag har inga planer på att sälja min själ till partipolitiken. Allt jag kan göra är att argumentera för att staten skall lämna vanligt, hederligt folk i fred. Jag gör det dag efter dag. Och det skulle vara kul att ha flera vänner."

Det är nylibralism så de smäller om det.. "Staten ska lämna folk ifred".
Inga vägar, ingen skola, inga ålderdomshem, ingen sjukvård.
"Nej tack" jag vill att staten lämnar mig ifred.

OT - det politiska läget
s skrev:
> Se där! Lågflyga verkar ha bra åsikter, han har
> inte copyright-skyddat dem och framförallt så
> är han inte överrens med jonzén. Det avgör
> saken. Jag tar dem jag med.

Tusan också! Jag skulle ha namn-skyddat dom i alla fall.

Jag vill också påpeka att mina inlägg faktiskt syftar till att Jonzén skall tycka att vi är överens. Sedan kommer jag att sakta förmå honom att hålla med mig i fler och fler frågor. I sann korporativ demokratur-anda.

OT - det politiska läget
Har jag en annan text i min webläsare eller? I min ligger inte tyngdpunkten i Orv's inlägg på klimatdebatten utan frihetsberövandet som (kanske) växer i sverige. Läser man svaren ovan så blir man ju lite rädd för er stackare, ingen vågar säga eller tycka något. Kanske pga. dålig insikt? Visst är det en OT-tråd i ett cykel-forum, men att skämta bort det är att göra det lite för lätt för sig. Jag säger inte att jag har svar på problemet, men jag känner mig iaf. medveten om att frihet är vansinnigt viktigt. Nu är ju inte sverige värst i världen, men bara för det så betyder det inte att allt är frid och fröjd. Jag tycker det går mer och mer mot ett alltför kontrollerat samhälle där individen frihet helt sätts åt sidan "för samhällets bästa". Exempel på detta är ju den omtalade FRA-lagen, försök på åsiktsregistrering av bloggare, kameraövervakning överallt, full kontrol på varje individ iom. mobiltelefoner och internetuppkoppling osv.
Delvis pga. detta har jag lämnat mitt jobb, höga (förtryckar-)skatter, vardag och landet för att nå den i mitt tycke optimala friheten: skidåkning, vandring, cykling och almänt livsnjutande bland bergen.
Hoppas för allas skull att något händer innan det kommer krävas en våldsam revolution.

OT - det politiska läget
skaparn skrev:
> En annan
> sak han ska ha cred för är att han bloggade
> innan folk ens visste vad blog var.

Varför skall han ha cred för det?

Det är alldeles för många som tror att en text blir bättre på något sätt för att den publiceras på "det "moderna sättet" blogg och inte på en gammal trist "hemsida". Samma skit. Oavsett publiceringsform krävs det att man har något intressant att säga, och kan utttrycka det på ett vettigt sätt. En bitter insändarskribent i lokaltidningen eller en bitter bloggare? Samma skit.

OT - det politiska läget
Tomtefar skrev:
> Har jag en annan text i min webläsare eller? I
> min ligger inte tyngdpunkten i Orv's inlägg på
> klimatdebatten utan frihetsberövandet som
> (kanske) växer i sverige.
<*Klipp!*>

Helt riktigt! Jag läste HAX åsikter om klimatdebatten på bloggen som Orv hänvisar till i sitt inlägg.

Bara för att förtydliga mig: Jag gillar inte FRA, och jag tycker inte att företag skall ha större befogenheter än polisen.

OT - det politiska läget
Tomtefar skrev:
> Har jag en annan text i min webläsare eller? I
> min ligger inte tyngdpunkten i Orv's inlägg på
> klimatdebatten utan frihetsberövandet som
> (kanske) växer i sverige. Läser man svaren ovan
> så blir man ju lite rädd för er stackare, ingen
> vågar säga eller tycka något. Kanske pga.
> dålig insikt?
>Visst är det en OT-tråd i ett
> cykel-forum, men att skämta bort det är att
> göra det lite för lätt för sig.

Självklart, vi har ju alla ett ansvar att rädda världen här på happy. Vi borde lägga ner happy och gå ut och kasta sten istället.

OT - det politiska läget
bruce skrev:
> Självklart, vi har ju alla ett ansvar att rädda
> världen här på happy. Vi borde lägga ner happy
> och gå ut och kasta sten istället.

På Israels ambassad så det kan bli fred :)

OT - det politiska läget
bruce skrev:
------------------------------------
>
> Självklart, vi har ju alla ett ansvar att rädda
> världen här på happy. Vi borde lägga ner happy
> och gå ut och kasta sten istället.

Skulle det inte vara roligare om vi byggde stentroll och sedan kastar dem?

OT - det politiska läget
Efter lite forskade, det var det jag trodde.
Men jag undrar fortfarande vem der är som betalar honom för att på heltid sprida sin mörka åsikter från Bryssel i formen av en blogg.

"Per Henrik Juno Alexandersson, även kallad HAX, född 5 augusti 1961 i Härlanda, Göteborg, är ordförande för det nyliberala/libertarianska nätverket Frihetsfronten[1] och driver flera webbprojekt.

Alexandersson har tidigare varit kommunpolitiker för Moderata samlingspartiet i Göteborg och riksdagsreporter på Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning under tiden den återuppstod som dagstidning 1984-85."

OT - det politiska läget
Sprockets skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > En annan
> > sak han ska ha cred för är att han bloggade
> > innan folk ens visste vad blog var.
>
> Varför skall han ha cred för det?
>
> Det är alldeles för många som tror att en text
> blir bättre på något sätt för att den
> publiceras på "det "moderna sättet" blogg och
> inte på en gammal trist "hemsida". Samma skit.
> Oavsett publiceringsform krävs det att man har
> något intressant att säga, och kan utttrycka det
> på ett vettigt sätt. En bitter insändarskribent
> i lokaltidningen eller en bitter bloggare? Samma
> skit.

Ja, jag menar inte alls att han blir bra per automatik bara därför. Jag tycker han, oavsett formen, skriver bra i kategorin polemisk semirättshaverist. Var kring millenieskiftet ganska fräsch men börjar som jag sa låta lite som en repig skiva. Men jag tycker ändå det är något slags heder i att ha bloggat för att man verkligen ville nå ut med något än bara för att blogg var t3h shiznit på intraweb.

OT - det politiska läget
Norlin skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > duktig
>
> lmao

Och du drev förstås också ett vinstdrivande företag vid 18 års ålder? Berätta mer.

OT - det politiska läget
Stellan skrev:
> bruce skrev:
> ------------------------------------
> >
> > Självklart, vi har ju alla ett ansvar att
> rädda
> > världen här på happy. Vi borde lägga ner
> happy
> > och gå ut och kasta sten istället.
>
> Skulle det inte vara roligare om vi byggde
> stentroll och sedan kastar dem?

Jo, bara orolig att det skalll bli avdrift i kulbanan pga det där krulliga håret stentroll envisas att ha på huvudet.

OT - det politiska läget
Mårten skrev:
> Alltså, hon är väl duktig på samma sak som
> Paris Hilton... Dvs synas utan att egentligen
> verka.

+1

OT - det politiska läget
skaparn skrev:
> Och du drev förstås också ett vinstdrivande
> företag vid 18 års ålder? Berätta mer.

inte ens nu gör jag det :)

fast mängd pengar inbringade kanske inte är den bästa måttstocken för duktighet, håller du med?

jag skulle välja ordet "framgångsrik" för att beskriva blondinbella, något annat positivt adjektiv har jag faktiskt svårt att komma på

OT - det politiska läget
Norlin skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Och du drev förstås också ett vinstdrivande
> > företag vid 18 års ålder? Berätta mer.
>
>
> inte ens nu gör jag det :)
>
> fast mängd pengar inbringade kanske inte är den
> bästa måttstocken för duktighet, håller du
> med?
>
> jag skulle välja ordet "framgångsrik" för att
> beskriva blondinbella, något annat positivt
> adjektiv har jag faktiskt svårt att komma på

Alltså, hon är säkert inte vad jag skulle kalla intelligent. Och jag tycker inte alls om den ganska ytliga stil hon kör med och som dominerar den krets vilken hon riktar sig till. Men sedan har jag kommit fram till att det finns hur många dumskallar som helst i detta avlånga land, men väldigt få lyckas med något. Så ska man diskvalificera folks prestationer bara för att de är nötskallar så blir det inte så mycket kvar.

OT - det politiska läget
Ja, fast sedan är det väl ganska individuellt hur man värderar folks prestationer. Kommer inte ihåg vem det var som gjorde undersökningen, men svenska folket fick svara på vem de har som förebilder och en förkrossade majoritet svarade Karolina Kluft och Zlatan.

Tillbaka
Topp