OT: diskmaskinsreparatör?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Någon här som är bra på vitvaror? Min diskmaskin står och tuggar. Den pumpar inte vatten utan står bara och surrar. Programvredet rör sig inte. Tidigare har den fastnat ibland och inte sparkat igång, har man vridit ett snäpp på programvredet har den snällt diskat vidare. Nu står den helt stilla.

Jag gissar att det är programmekaniken som strular. Någon som har några idéer hur man går vidare? Jag har skruvat av programmekaniken och har den lös men är lite osäker på hur man ska felsöka.

Diskmaskinen är en ca 10 år gammal AEG.

Det är inte så att du har lite stopp i avloppet? För då lägger nämligen maskinen av pga att den inte kan pumpa ut vattnet. Programvaran är ju enkel och styr ett gäng relän som ska gå i en viss sekvens. om det hakar sig på tömning så kan du inte ratta förbi programsteget - maskinen kanske vill fylla nytt sköljvatten men kan inte för den är full. Kolla avlopp och slang är mitt tips. Annars är det väl läge att kolla blocket efter ny.

Jag tänkte också på pumpen, men eftersom den tidigare svarat när man vridit fram programvredet undrade jag om det verkligen kunde vara den.

Hmmmm, har för mig att det finns en sorts läckageskydd, som ser ut som en sockerbit ungefär, som om den är blöt eller fuktig, (eller trasig), ser till att inget vatten kan släppas fram till maskinen, kan det vara något?

//Micke

POJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en ny, det hade du gjort om din cykel var
> lika gammal som din diskmaskin ;-)

nånting säger mig att du inte känner mig...

Mickelino skrev:
> Hmmmm, har för mig att det finns en sorts
> läckageskydd, som ser ut som en sockerbit
> ungefär, som om den är blöt eller fuktig,
> (eller trasig), ser till att inget vatten kan
> släppas fram till maskinen, kan det vara något?
>
> //Micke

Har råkat ut för det en gång tidigare men då stod pumpen och jobbade hela tiden för att pumpa ur vattnet. Nu går den inte igång alls.

POJ skrev:

Du känner inte oxr.

POJ skrev:

Ja eller hur?=)
Du har aldrig träffat Oskar märker jag;)

Kolla avloppet. Från diskmaskinen alltså. Det sitter ett vattenlås på det som brukar sätta igen efter några år. Rengör noga och återmontera, brukar sitta med slangklämmor och ett tätat skruvförband. Jag sätter en femma på att det är det.

Min diskmaskin pajade i min förra lägenhet och fixade den faktiskt med noll koll på vitvaror. Dokumenterade dessutom bygget i bästa happyanda men blev aldrig någon guide under läsvärt =)

Iallafall, för mig hade impellern gått sönder.

besök återbruket och leta reda på en lika dan maskin som någon kastat och skruva ur programverket, håll tummarna för att det var ett annat fel på den maskinen :)

Det är väl tyvärr så att diskmaskiner, tvättmaskiner osv har sk inbyggd död. Dvs de är konstruerade för att hålla maximalt en viss tid, t ex 8-10 år. Sedan skall de bryta ihop på ett el annat sätt. Det är liksom igen business i att konstruera/sälja vitvaror som säljs för en relativt billig peng och som sedan håller för all framtid. Jag kan inte tänka mig någon vitvarunasare som inte skulle säga: "De e ba å tjacka nytt!" Och finns det särskilda diskmaskinsreparatörer? Om det sedan går att lura eländet och fixa till det hela själv med lite gummiband och en gammal ölburk så är det en annan sak ;-)

Nu har jag dragit igång den och så här långt låter det lovande. Vattenlåstipset verkar vara facit. Allt annat verkade schysst, men vattenlåset var rejält ingeggat. Möjligen satt det något skit i den undre snurrgrejen också.

POJ: man kan vara galen på olika sätt. De flesta jag träffar säger att jag är galen i alla fall.

Dom flesta diskmaskiner har en flotör för att stänga av vattnat om det blir översvämning. Det är en frigolit bit i en låda med en brytare, om den hamnar snett blir det precis som du beskriver.
Bara att skruva isär och sätta den åter så att brytaren är påverkad så funkar det.

oxr skrev:
> De flesta jag träffar säger att jag är galen i alla fall.

Jag skulle säga envis.

Hallo Cleveland skrev:
> Dom flesta diskmaskiner har en flotör för att
> stänga av vattnat om det blir översvämning. Det
> är en frigolit bit i en låda med en brytare, om
> den hamnar snett blir det precis som du beskriver.
>
> Bara att skruva isär och sätta den åter så att
> brytaren är påverkad så funkar det.

Om det hade varit fallet hade pumpen stått och gått. Det har jag varit med om förut.

Jag är helt enkelt skyldig Atlas en femma.

Kortvarig glädje. Nu har den fått för sig att den stannar helt när den öppnat diskmedelsfacket. Snurrar man programvredet ett knappt varv så att man startar diskprogrammet (alltså efter försköljning) så tickar det snällt på. Funkar likadant varje gång.

Någon som har någon idé?

För övrigt kan jag nämna att förra gången när jag fick fart på diskmaskinen varade glädjen en vecka, sen pajade tvättmaskinen.

Vad händer om du kör i gång maskinen utan att stänga diskmedelfacket? Kör den hela programmet då? Om den gör det så vänta tills den har kört sköljningen av disken, öppna sen luckan och dynga in en disktablett/skopa pulver...gör du det innan sköljningen så åker det med i sköljningen.

Så går att göra på dom flesta diskmaskinerna som inte är allt för gammla. Är din maskin runt 10 år så skulle jag tro att den är förbrukad...det går nästan alltid att laga, men då med nya reservdelar, men frågan är om det är ekonomiskt hållbart att köpa en ny reservdel i månaden. Köp itället en Miele, dom är väldigt servicevänliga!

Nattsvammel...

Den diskar ju nu, fast när den har sköljt disken måste man vrida vredet ett varv. Inget jätteproblem, om det inte vore för att jag ska flytta om ett halvår och vill sälja lägenheten med en fungerande maskin.

jansson99 skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vill sälja lägenheten med en fungerande
> maskin.
>
> http://www.blocket.se/li?ca=11_s&md=th&q=diskmaski
> n&cg=2060&w=1&c=0

Behåller hellre gammalt skrot som man vet konditionen på än köper nytt skrot där man inte har en aning om hur många möss som ligger och ruttnar i pumpen.

Tillbaka
Topp