[OT]Död dator. Kan man enkelt få ut informationen?

Buddha

Aktiv medlem
Min Eee PC 900 har helt plötsligt bestämt sig för att inte starta. Jag jobbade med ett dokument och la den åt sidan nån timme. När jag sedan öppnade locket så var den helt död. Det hjälper inte att ansluta den med nätsladden heller.

Kan jag komma åt informationen i den på något magiskt sätt? Om jag lämnar i den på reparation så inbillar jag mig att den kommer tillbaka helt ren.
Vågar man öppna den och försöka se vad som är fel, eller sätter man alla garantier ur spel då?

Senast redigerad av en moderator:
Det brukar stå att garantin inte gäller om man meckat med den själv. Det magiska sättet att få ut informationen är annars att pilla upp den och plocka ur hårddisken och sätta den i en annan dator istället, och läsa disken därifrån.

Innan du provar det så tycker jag att du ska lägga datorn åt sidan i ett dygn, sedan ansluta den till nätet och låta den ladda ett par timmar och sedan försöka starta den. Det kan vara överhettningsskydd eller något annat som slagit in.

Visst går det, jag vet inte exakt hur SSD-disken i eee 900 är ansluten men ibland går det att få tag i en "USB-låda" och ansluta den så till en annan dator.

"ansluta den till nätet och låta den ladda ett par timmar och sedan försöka starta den."

börja med det

En sak du kan testa är att plocka ut batteriet och sen försöka starta den. Jag hade en laptop som vägrade starta när batteriet var riktigt riktigt dött. Ett annat tips är en annan nätadapter.

Men som sagt, ett usb-chassi kan kanske lösa det t.ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=73647 om du har tur.

Hmmm jag får ändra mig, flashen verkar sitta på en pci express-kontakt. Har du tur kan du plugga in den i en annan laptop. Eller så finns ett chassi men jag känner inte till det.

Äh, Ta och restora din senaste backup på en annan dator. Enkelt under en enda förutsättning...

Batteriet var nästan fullt när jag stängde locket, och jag provade med och utan batteri och med och utan nätsladd. Till slut tröttnade jag och började skruva och bryta i chassit. Det enda jag lyckades få loss var minnet, så jag skruvade ihop allt igen och då funkade den.

Bra skit...

Tillbaka
Topp