KungJulian
Aktiv medlem
[OT] Dolomiterna
Får inspireras ni på morgonkvisten genom att kolla på Marcialonga. Där de vänder, i Canazei, har jag överlevt några dagar för ett par somrar sen. Funkade bra som utgångspunkt tycker jag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du avskyr värme och ska dit i juli/augusti skulle jag alla gånger välja Alta Badia före Bolzano. Bolzano kan bli rätt varmt. Jag har varit med om 38 grader (i skuggan).
Okej, men om man vill flyga så långt som möjligt så är det väl Venedig som gäller? Flyg dit och sedan annan transport till bergen?Jag vet de som flugit till München och tagit tåg med cykelväska därifrån till Bolzano.
Vill man går det säkert att ta sig hela vägen från Sverige med tåg.
Underbart! Tusen tack Göran!Sella ronda är ju närmast obligatorisk om man är och cyklar i Dolomiterna. Vill man blåsa på ordentligt med klättrandet skulle jag dock skippa Passo Campolongo och istället bygga på med Passo Giau och Passo Valparola och få något som rätt mkt påminner om Maratona dles Dolomites:
Visa bilaga 688210
Är lite platt efter Arabba, men i övrigt i stort sett bara uppför eller nerför.
Tyvärr verkar Serrai di Sottoguda, längs östra uppfarten till Passo Fedaia, fortfarande vara stängd. Passo Fedaia kan dock fortfarande vara trevligt och tar man den från öster är andra halvan skapligt tuff. En variant kan vara att kombinera med Passo Valles.
Visa bilaga 688211
Vill man ha det tuffare kan man skarva på med Passo Duran och Forcella Staulanza.
Visa bilaga 688212
Ett annat förslag är att åka ner och cykla Passo Pampeago/Reiterjoch, en rätt tuff stigning. Möjligt att detär bättre att vända på den då vägen genom Val di Fassa och Val di Fiemme är lite mer trafikerad. Å andra sidan bjuder det förslagna hållet på ett fint motlut upp vid Ega/Eggen.
Visa bilaga 688213
Vill man eliminera en del av sträckan genom dalen kan man svänga av och ta Passo Valles+Passo San Pellegrino och få:
Visa bilaga 688214
Eller, än "värre", Passo Valles + Passo Fedaia:
Visa bilaga 688215
Man kan alternativt till Passo Pampeago cykla parallellpasset Passo Lavazè. Lite lägre och lite lättare men fortfarande ett pass med rätt utmanande partier.
Finns ett par sidodalar till Val di Fassa där det är riktigt fint uppe där vägarna slutar, dels Val San Nicolò och dels upp till Rifugio Gardeccia.
Visa bilaga 688217
Visa bilaga 688219
Gardeccia är tuffare än San Nicolò, men ännu finare. Dock tror jag att det officiellt sett är cykelförbud upp dit. Kan vara värt att kolla upp samt diskutera med ditt samvete. Jag har varit upp där ett par gånger, men då som en del av Giro delle Dolomiti.
Finns mycket mer, men det kan kanske tjäna som en indikation kring vad man kan hitta på i trakterna.
Om du vill ha bild- och textmässig inspiration finns ett antal happy-RR:ar här.
Se det som några exempel. Går att vrida och vända på det hela. Och det finns många andra intressanta turer man också kan göra. Är du villig att t.ex. göra en tvådagarstur finns det möjlighet att få in en del saker som är tuffa om man ska starta och sluta på samma plats.Underbart! Tusen tack Göran!
www.serraipark.it
Jag har försökt titta. Det jag hittar är följande:Passo Fedia var stängd dagtid 12-19 när jag var nere senast (två veckor sedan) på toppen längs med sjön. Troligen p.g.a. skredrisk fanns ingen info. Går kanske åka på fel sida av dammen under sommarmånaderna / de kanske löser problemen efter snön har smält.
@Berk eller andra; Har du förslag på trevliga orter/byar med lite liv och rörelse i närheten eller anslutning till dessa områden? Jag kommer ha bil, men om möjligt är det ju plus med närhet till vandringarna ändå.Aostadalen är min favorit för vandring. Finaste vandringar går från mitten eller slutet av sidodalarna, framförallt dalarna mot syd: Val di Cogne, Valsavaranche, Val di Rhemes och Valgrisenche. Eller såklart Val Ferret med vy på Mont Blanc. Lift behövs inte när man börjar vandra mellan 1600 och 1800 meter höjd. Transport tar tid med bus. Det är enklare med egen bil. Aostadalen har en helt annan atmosfär än Dolomiterna.
Sorry, missade helt denna fråga. Svaret är dock att rutterna ovan är några som jag ritade upp utgående från vägar jag cyklat. Turerna har dock varit annorlunda än de som visas.@GoranS Rutterna runt Sella Ronda du la in högre upp: Har du dessa loggade själv så att det ligger gpx-filer åtkomliga eller så?
@Berk eller andra; Har du förslag på trevliga orter/byar med lite liv och rörelse i närheten eller anslutning till dessa områden? Jag kommer ha bil, men om möjligt är det ju plus med närhet till vandringarna ändå.
Ja, precis, siktet låg initialt på Dolomiterna där jag troligen håller till inledningsvis i sommar, men eftersom jag ska plocka upp sambo i Bergamo, så kan man ju lika gärna snegla på Aosta. Kikade lite mha google maps, och Courmayeur verkar ju vara en ganska trivsamt. Dock svårt vid en första koll inte helt enkelt att hitta bekvämt boende till hyggligt pris, jmf andra orter..... Men det hänger väl ihop det där. :)Åostadalen menar du? Alla byar är vackra med hus i gammal stil. Men alla orter är små, förutom Aosta. Coutmayeur är lite större, men har lite mer atmosfär av en skidort, liksom La Thuile. Cogne är riktigt trevligt med lite mer liv och fina berg och vandringar runtomkring.
Ja, precis, siktet låg initialt på Dolomiterna där jag troligen håller till inledningsvis i sommar, men eftersom jag ska plocka upp sambo i Bergamo, så kan man ju lika gärna snegla på Aosta. Kikade lite mha google maps, och Courmayeur verkar ju vara en ganska trivsamt. Dock svårt vid en första koll inte helt enkelt att hitta bekvämt boende till hyggligt pris, jmf andra orter..... Men det hänger väl ihop det där. :)
Hur är det rakt norr om Bergamo? Ett googlande ger info om att det kan finnas möjligheter till fin vandring. Är det någon här i tråden som har koll på de trakterna?
Jag köpte en pizza i automat på en camping i Seiser Alm som var godare än den bästa pizza jag ätit i SverigeEn enkel pizza i Valgardena är som en finpizza i Svedala. Så det går utmärkt att kliva in på första bästa sylta. Italien liksom...
Båda bilderna från enkla ställen.![]()
Kan betyda att:Jag köpte en pizza i automat på en camping i Seiser Alm som var godare än den bästa pizza jag ätit i Sverige
Visa bilaga 732132Visa bilaga 732131
Kan betyda att:
1) Pizzan där var väldigt bra
2) Du är på hemmaplan en sunkpizzeriaexpert
3) Du hade varit ute hela dagen och rört på dig i friska luften och var riktigt hungrig (åtminstone tycker jag mat brukar smaka väldigt bra då)
Vad snackar du om? Vilken "stad"?Alltså, Sen finns ju dom där turistrestaurangerna vid stora torget i berömda staden, mest för people watching, elak serveringspersonal, kostar 3 ggr för mkt, lite bränd deg & ost & korv & tomat och en blaskig öl. Yes !
Mitt livs bästa pizza åt jag i Värnamo 1993.Kan betyda att:
1) Pizzan där var väldigt bra
2) Du är på hemmaplan en sunkpizzeriaexpert
3) Du hade varit ute hela dagen och rört på dig i friska luften och var riktigt hungrig (åtminstone tycker jag mat brukar smaka väldigt bra då)
Merca W122? Trodde jag verkligen inte om dig.Mitt livs bästa pizza åt jag i Värnamo 1993.
Jag var väldigt hungrig, det var väldigt mycket vitlök på pizzan och det var väldigt mysigt med mamma och pappa och Lilla Syster i Merca-dieseln (W122-kaross, grönlackerad) från 1978.
Den var nog beg.Merca W122? Trodde jag verkligen inte om dig.![]()
Men ändå!Den var nog beg.