[OT] Dolomiterna

[OT] Dolomiterna
Får inspireras ni på morgonkvisten genom att kolla på Marcialonga. Där de vänder, i Canazei, har jag överlevt några dagar för ett par somrar sen. Funkade bra som utgångspunkt tycker jag.

[OT] Dolomiterna
Halloj!

Jag har planerat att åka till Dolomiterna i sommar och hade ett par frågor som jag tänkte ni erfarna kanske kunde svara på. Tycker Alta Badia verkar väldigt intressant och fint likaså Bolzano mm men min fundering är hur man tar sig dit från närmsta flygplats (vilket jag förstår är Venedig?) om man har med sig en lvg cykel. Går det bussar och får man in cykeln i nåt lastutrymme på en sån? Eller är det en större taxi man får försöka få tag på?
Även möjligheterna till simning? Sysslar med triathlon och hade gärna fått in lite simträning också om möjligt.

Allt gott,
Alfred

[OT] Dolomiterna
Jag vet de som flugit till München och tagit tåg med cykelväska därifrån till Bolzano.

Vill man går det säkert att ta sig hela vägen från Sverige med tåg.

[OT] Dolomiterna
Om du avskyr värme och ska dit i juli/augusti skulle jag alla gånger välja Alta Badia före Bolzano. Bolzano kan bli rätt varmt. Jag har varit med om 38 grader (i skuggan).

[OT] Dolomiterna
Om du avskyr värme och ska dit i juli/augusti skulle jag alla gånger välja Alta Badia före Bolzano. Bolzano kan bli rätt varmt. Jag har varit med om 38 grader (i skuggan).
Jag vet de som flugit till München och tagit tåg med cykelväska därifrån till Bolzano.

Vill man går det säkert att ta sig hela vägen från Sverige med tåg.
Okej, men om man vill flyga så långt som möjligt så är det väl Venedig som gäller? Flyg dit och sedan annan transport till bergen?

Okej. Äh värme har jag inget emot. Snarare att det ska vara lite praktiskt och ekonomiskt lättare. Vet inte hur små byarna som Alta Badia är men det kanske finns allt man kan tänkas behöva där, mataffärer osv. Så att man kanske inte behöver äta ute varje dag för att spara en slant. Samt då som sagt eventuellt tillgång till en bassäng man kan simma i. Men det kanske också finns på dem lite mindre orterna. Eller på inga alls?

[OT] Dolomiterna
Vill du flyga så långt som möjligt har Bolzano en egen flygplats. Dock osäker på i vilken mån det går att hitta något bolag som flyger dit så du får kanske ta privatjettet! ?

Skämt åsido så skulle nog jag titta på hur kommunikationerna är från de olika flygplatserna som kan vara aktuella.

Till Bologna flög i alla fall SAS tidigare direkt från Sverige. Och från Bologna går det väl en del direkttåg till Bolzano så det kan kanske också vara ett alternativ. Verona har också en flygplats men osäker på om det går att hitta direktflyg dit från Sverige.

Vad gäller simbassänger har jag noll koll. Vad gäller affärer i Alta Badia beror det väl på vilken by i den dalgången du tänker dig. Corvara/Kurfar och La Villa/Stern har jag cyklat igenom några gånger och de känns tillräckligt stora för att det borde finnas någon affär. Vet dock inte med säkerhet.

Om du vill ha enkelhet med transport till/från flyg så är Bolzano sannolikt att föredra. Gissningsvis kanske det är enklare även med tanke på pool. Ur cyklingshänseende beror det lite på vad man vill ha för cykling. Är absolut inget problem att hitta trevliga turer från Bolzano (om det blir aktuellt kan jag ge några förslag). Ska man upp över trädgränsen är det dock en hel del klättring innan man är där.

[OT] Dolomiterna
Milano Malpensa och Bergamo skulle också funka. Där kan man tar tåget till Bolzano.

Vi hyrde en små lägenhet med kök i Corvara. Det gick bra att köpa lokalt och laga mat.

Jag googlade snabbt på bassäng, tror att det bara finns hotelbassäng i Val Badia.

[OT] Dolomiterna
Jag har flugit med Lufthansa / Air Dolomiti till Verona med byte i München. Därifrån tåg upp till Trento, vilket väl fortsätter till Bolzano.
Dock var det ett litet plan fr München så oklart om man får med cykel på det.

[OT] Dolomiterna
Jag hade nog försökt undvika mellanlandning. Inbillar mig att risken för strul med cykel ökar. Dessutom inte ens säkert att man tjänar någon tid på det kontra ett direktflyg som landar lite längre bort.

[OT] Dolomiterna
I Canazei finns ett allmänt badhus med 25-metersbassäng. Orten är också stor nog för att det finns ett bra utbud av mataffärer m.m. Åkte dit på arrangerad skidresa med flyg till Innsbruck och transfer, antar det finns smidigare alternativ om man åker själv. Området är otroligt vackert och jag längtar tills jag kan komma tillbaka sommartid!

[OT] Dolomiterna
Inte långt från Bolzano ligger Merano. Har varit där ett par gånger men aldrig besökt det det är berömt för; bad i olika former, och jag gissar att det finns pooler även för simning. Orten/staden är trevlig, och det går nog att få till bra cykling. (Har bara blivit korta turer de gånger jag varit där.) Om inte annat så ligger ju Stelvio och lurar på nära avstånd.

Sedan har jag en favorit som jag försöker besöka varje år, Levico Terme. Varför den blivit min favorit vet jag inte, men jag bara känner mig hemma där. Fin cykling finns. Och såväl badhus m 25 m-bassäng som en liten mysig badsjö man har gångavstånd till ifrån byn om du vill ha open water. Ganska fint att ta en löprunda kvällstid ner mot sjön och i skogen i sjökanten.
IMG_0429.jpg
IMG_9305.jpg
IMG_0402.jpg
IMG_9187.jpg
IMG_9205.jpg

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Toppen! Tusen tack för alla svar. Välbehövligt! Då bör jag kunna styra ihop nåt utifrån all info och tips jag fått. Men då låter ju nästan Canazei som det givna valet för mig. Nån som har tips på nå boende där för en rimlig peng?

Angående cykelturer så tar jag gärna emot förslag. Men höjdmeter är jag inte rädd för, är lite därför jag är där. Fina klättringar i fina miljöer, så ju fler höjdmeter desto bättre. Såklart att nån lättare tur kan behövas och uppskattas men ja.

[OT] Dolomiterna
Sella ronda är ju närmast obligatorisk om man är och cyklar i Dolomiterna. Vill man blåsa på ordentligt med klättrandet skulle jag dock skippa Passo Campolongo och istället bygga på med Passo Giau och Passo Valparola och få något som rätt mkt påminner om Maratona dles Dolomites:
1711352124081.png

Är lite platt efter Arabba, men i övrigt i stort sett bara uppför eller nerför.

Tyvärr verkar Serrai di Sottoguda, längs östra uppfarten till Passo Fedaia, fortfarande vara stängd. Passo Fedaia kan dock fortfarande vara trevligt och tar man den från öster är andra halvan skapligt tuff. En variant kan vara att kombinera med Passo Valles.
1711352578328.png

Vill man ha det tuffare kan man skarva på med Passo Duran och Forcella Staulanza.
1711352729653.png

Ett annat förslag är att åka ner och cykla Passo Pampeago/Reiterjoch, en rätt tuff stigning. Möjligt att detär bättre att vända på den då vägen genom Val di Fassa och Val di Fiemme är lite mer trafikerad. Å andra sidan bjuder det förslagna hållet på ett fint motlut upp vid Ega/Eggen.
1711352937858.png

Vill man eliminera en del av sträckan genom dalen kan man svänga av och ta Passo Valles+Passo San Pellegrino och få:
1711353271061.png

Eller, än "värre", Passo Valles + Passo Fedaia:
1711353375973.png

Man kan alternativt till Passo Pampeago cykla parallellpasset Passo Lavazè. Lite lägre och lite lättare men fortfarande ett pass med rätt utmanande partier.

Finns ett par sidodalar till Val di Fassa där det är riktigt fint uppe där vägarna slutar, dels Val San Nicolò och dels upp till Rifugio Gardeccia.
1711353564199.png

1711353613034.png

Gardeccia är tuffare än San Nicolò, men ännu finare. Dock tror jag att det officiellt sett är cykelförbud upp dit. Kan vara värt att kolla upp samt diskutera med ditt samvete. Jag har varit upp där ett par gånger, men då som en del av Giro delle Dolomiti.

Finns mycket mer, men det kan kanske tjäna som en indikation kring vad man kan hitta på i trakterna.

Om du vill ha bild- och textmässig inspiration finns ett antal happy-RR:ar här.

[OT] Dolomiterna
Sella ronda är ju närmast obligatorisk om man är och cyklar i Dolomiterna. Vill man blåsa på ordentligt med klättrandet skulle jag dock skippa Passo Campolongo och istället bygga på med Passo Giau och Passo Valparola och få något som rätt mkt påminner om Maratona dles Dolomites:
Visa bilaga 688210

Är lite platt efter Arabba, men i övrigt i stort sett bara uppför eller nerför.

Tyvärr verkar Serrai di Sottoguda, längs östra uppfarten till Passo Fedaia, fortfarande vara stängd. Passo Fedaia kan dock fortfarande vara trevligt och tar man den från öster är andra halvan skapligt tuff. En variant kan vara att kombinera med Passo Valles.
Visa bilaga 688211

Vill man ha det tuffare kan man skarva på med Passo Duran och Forcella Staulanza.
Visa bilaga 688212

Ett annat förslag är att åka ner och cykla Passo Pampeago/Reiterjoch, en rätt tuff stigning. Möjligt att detär bättre att vända på den då vägen genom Val di Fassa och Val di Fiemme är lite mer trafikerad. Å andra sidan bjuder det förslagna hållet på ett fint motlut upp vid Ega/Eggen.
Visa bilaga 688213

Vill man eliminera en del av sträckan genom dalen kan man svänga av och ta Passo Valles+Passo San Pellegrino och få:
Visa bilaga 688214

Eller, än "värre", Passo Valles + Passo Fedaia:
Visa bilaga 688215

Man kan alternativt till Passo Pampeago cykla parallellpasset Passo Lavazè. Lite lägre och lite lättare men fortfarande ett pass med rätt utmanande partier.

Finns ett par sidodalar till Val di Fassa där det är riktigt fint uppe där vägarna slutar, dels Val San Nicolò och dels upp till Rifugio Gardeccia.
Visa bilaga 688217

Visa bilaga 688219

Gardeccia är tuffare än San Nicolò, men ännu finare. Dock tror jag att det officiellt sett är cykelförbud upp dit. Kan vara värt att kolla upp samt diskutera med ditt samvete. Jag har varit upp där ett par gånger, men då som en del av Giro delle Dolomiti.

Finns mycket mer, men det kan kanske tjäna som en indikation kring vad man kan hitta på i trakterna.

Om du vill ha bild- och textmässig inspiration finns ett antal happy-RR:ar här.
Underbart! Tusen tack Göran!

[OT] Dolomiterna
Passo Fedia var stängd dagtid 12-19 när jag var nere senast (två veckor sedan) på toppen längs med sjön. Troligen p.g.a. skredrisk fanns ingen info. Går kanske åka på fel sida av dammen under sommarmånaderna / de kanske löser problemen efter snön har smält.

Serrai di Sottoguda var avstängd, bodde i Sottoguda men är nog p.g.a. att den inte var snöröjd.

[OT] Dolomiterna
Serrai di Sottoguda har, såvitt jag förstått det, varit stängd sen en storm hösten 2018.

Nu verkar det dock som det finns planer på att den ska öppna i slutet av sommaren detta år.

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Passo Fedia var stängd dagtid 12-19 när jag var nere senast (två veckor sedan) på toppen längs med sjön. Troligen p.g.a. skredrisk fanns ingen info. Går kanske åka på fel sida av dammen under sommarmånaderna / de kanske löser problemen efter snön har smält.
Jag har försökt titta. Det jag hittar är följande:
1711515179249.png

Länk:
Min gissning är att ev. avstängningar under denna tid på året är relaterade till snön och inte kommer att vara ett problem om frågeställaren i sommar funderar på att cykla passet.

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Aostadalen är min favorit för vandring. Finaste vandringar går från mitten eller slutet av sidodalarna, framförallt dalarna mot syd: Val di Cogne, Valsavaranche, Val di Rhemes och Valgrisenche. Eller såklart Val Ferret med vy på Mont Blanc. Lift behövs inte när man börjar vandra mellan 1600 och 1800 meter höjd. Transport tar tid med bus. Det är enklare med egen bil. Aostadalen har en helt annan atmosfär än Dolomiterna.
@Berk eller andra; Har du förslag på trevliga orter/byar med lite liv och rörelse i närheten eller anslutning till dessa områden? Jag kommer ha bil, men om möjligt är det ju plus med närhet till vandringarna ändå.

[OT] Dolomiterna
@GoranS Rutterna runt Sella Ronda du la in högre upp: Har du dessa loggade själv så att det ligger gpx-filer åtkomliga eller så?
Sorry, missade helt denna fråga. Svaret är dock att rutterna ovan är några som jag ritade upp utgående från vägar jag cyklat. Turerna har dock varit annorlunda än de som visas.

Dessutom cyklar jag inte med GPS så jag har inga genererade filer.

Skulle dock säga att navigeringen för väsentligen allt på de där rutterna är tämligen enkel. Är några tunnlar med cykelförbud där man får ta parallella vägar, men i övrigt är det inte så mycket att välja på. Kan också på några ställen finnas cykelbanor som kan vara användbara.

[OT] Dolomiterna
@Berk eller andra; Har du förslag på trevliga orter/byar med lite liv och rörelse i närheten eller anslutning till dessa områden? Jag kommer ha bil, men om möjligt är det ju plus med närhet till vandringarna ändå.

Åostadalen menar du? Alla byar är vackra med hus i gammal stil. Men alla orter är små, förutom Aosta. Coutmayeur är lite större, men har lite mer atmosfär av en skidort, liksom La Thuile. Cogne är riktigt trevligt med lite mer liv och fina berg och vandringar runtomkring.

[OT] Dolomiterna
Åostadalen menar du? Alla byar är vackra med hus i gammal stil. Men alla orter är små, förutom Aosta. Coutmayeur är lite större, men har lite mer atmosfär av en skidort, liksom La Thuile. Cogne är riktigt trevligt med lite mer liv och fina berg och vandringar runtomkring.
Ja, precis, siktet låg initialt på Dolomiterna där jag troligen håller till inledningsvis i sommar, men eftersom jag ska plocka upp sambo i Bergamo, så kan man ju lika gärna snegla på Aosta. Kikade lite mha google maps, och Courmayeur verkar ju vara en ganska trivsamt. Dock svårt vid en första koll inte helt enkelt att hitta bekvämt boende till hyggligt pris, jmf andra orter..... Men det hänger väl ihop det där. :)

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Ja, precis, siktet låg initialt på Dolomiterna där jag troligen håller till inledningsvis i sommar, men eftersom jag ska plocka upp sambo i Bergamo, så kan man ju lika gärna snegla på Aosta. Kikade lite mha google maps, och Courmayeur verkar ju vara en ganska trivsamt. Dock svårt vid en första koll inte helt enkelt att hitta bekvämt boende till hyggligt pris, jmf andra orter..... Men det hänger väl ihop det där. :)

Courmayeur är orten där många välbärgade italienare har en lägenhet. Priserna där är klart högre än i alla andra orten. Man får dock en fin vi på Mont Blanc.

[OT] Dolomiterna
Hur är det rakt norr om Bergamo? Ett googlande ger info om att det kan finnas möjligheter till fin vandring. Är det någon här i tråden som har koll på de trakterna?

[OT] Dolomiterna
Hur är det rakt norr om Bergamo? Ett googlande ger info om att det kan finnas möjligheter till fin vandring. Är det någon här i tråden som har koll på de trakterna?

Jag förstår inte vad du menar precis. Kring Lago di Como finns fin vandring, men det är något helt annat än i alperna. Jag har inte varit i alpin terräng norr om Bergamo.

[OT] Dolomiterna
När jag (per cykel) var upp till Chiareggio i dalen norrut och sedan västerut från Sondrio var det en del bilar parkerade uppe där vägen slutar och jag är rätt säker på att folk var ute och vandrade. Norr om Valtellina (dalen Sondrio ligger i) finns ju också klart högre toppar än söder om.

[OT] Dolomiterna
Jo, vi var nere i början av juli. Bodde i Passo di Compolongo. Inte alls lika fint som i Valgardena. Men helt ok. Om vi åker dit 2025 så blir det Valgardena igen. Det är oslagbart!

Bilagor

• IMG_20240704_151009_382.jpg
    IMG_20240704_151009_382.jpg
    1.2 MB · Besök: 51
  • 20240702_103036.jpg
    20240702_103036.jpg
    785.9 KB · Besök: 50
  • IMG_20240704_215733_621.jpg
    IMG_20240704_215733_621.jpg
    908.8 KB · Besök: 50
  • IMG_20240702_134147_335.jpg
    IMG_20240702_134147_335.jpg
    476.4 KB · Besök: 57
  • DSCF2311 (1).jpg
    DSCF2311 (1).jpg
    1.6 MB · Besök: 54
[OT] Dolomiterna
Finns ju andra delar av Dolomiterna än precis runt Sella Ronda. Nu har jag i stort sett bara cyklat, men jag tycker områdena österut verkar som de skulle kunna erbjuda fin vandring. Tex i trakterna av Tre Cime, Giau och Valparola.

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Ja, vad som är optimalt beror förstås på vilka preferenser man har och praktiska saker är inte oviktiga.

För egen del bryr jag mig tämligen lite om mat när jag reser. Så länge jag kan få något att äta som jag tycker smakar skapligt så att jag slipper gå hungrig är jag nöjd. Och om jag kan få se lite nya platser är jag villig att ta lite tråkig transport. Har dock full förståelse för att andra har annorlunda preferenser.

[OT] Dolomiterna
Jag tolkar det som att du inte tycker hämtpizza vid "hålet i väggen" bredvid hotellet typ 2/3 av kvällarna på resan är acceptabelt? Hade något i den stilen på en cykelresa jag var på. Sen påverkas det av om jag reser själv eller tillsammans med någon. Vid soloresor nedprioriteras mataspekten ofta ytterligare för mig.

[OT] Dolomiterna
Jag köpte en pizza i automat på en camping i Seiser Alm som var godare än den bästa pizza jag ätit i Sverige 🫶🏻🔥

Visa bilaga 732132Visa bilaga 732131
Kan betyda att:

1) Pizzan där var väldigt bra
2) Du är på hemmaplan en sunkpizzeriaexpert
3) Du hade varit ute hela dagen och rört på dig i friska luften och var riktigt hungrig (åtminstone tycker jag mat brukar smaka väldigt bra då)

[OT] Dolomiterna
Kan betyda att:

3) Du hade varit ute hela dagen och rört på dig i friska luften och var riktigt hungrig (åtminstone tycker jag mat brukar smaka väldigt bra då)
😅🤣 Lutar mot 1 och 3, min fru var närvarande och hon är exceptionellt allergisk mot dålig mat!

Enkel plats att må bra på 👌🏻🤗

[OT] Dolomiterna
Alltså, Sen finns ju dom där turistrestaurangerna vid stora torget i berömda staden, mest för people watching, elak serveringspersonal, kostar 3 ggr för mkt, lite bränd deg & ost & korv & tomat och en blaskig öl. Yes !

[OT] Dolomiterna
Kan betyda att:

Mitt livs bästa pizza åt jag i Värnamo 1993.

Jag var väldigt hungrig, det var väldigt mycket vitlök på pizzan och det var väldigt mysigt med mamma och pappa och Lilla Syster i Merca-dieseln (W122-kaross, grönlackerad) från 1978.

Tillbaka
Topp