Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle absolut kunna tänka mig att vandra, både i Dolomiterna och Cinque Terre. Och i en massa andra kuperade delar av Italien med för den delen.Cyklade bara en gång ( inte i Italien , utan i Dolomiterna ) . Skidor ? 5-6 ggr
Älskar mest Cinque Terre ( kanske inte cykling , men vandring ) .
Ligurien ( från La Spezia till Genoa ) är FANTASTICO !
CdA känns onekligen inte som backpackerhålan nummer ett på jorden. Fina vyer även i de trakterna dock (och då syftar jag inte på tysken):Cortina d'Ampezzo är dock lite speciell. Där kommer många rika italienare. För några år sen stoppade finansiella polis där alla Ferraris för att kontrollera om ägaren hade betalat skatt på alla sina inkomster. Många italienare, även några journalister, tyckte att det var orimligt (av polisen). Flera sålde sin Ferrari på den tiden.
CdA känns onekligen inte som backpackerhålan nummer ett på jorden. Fina vyer även i de trakterna dock (och då syftar jag inte på tysken):
Cinque Terre ligger ju vid kusten. ?Cyklade bara en gång ( inte i Italien , utan i Dolomiterna ) . Skidor ? 5-6 ggr
Älskar mest Cinque Terre ( kanske inte cykling , men vandring ) .
Ligurien ( från La Spezia till Genoa ) är FANTASTICO !
Bara en rejäl felkörning från Dolomiterna!Cinque Terre ligger ju vid kusten. ?
Men VILKEN kust !!!Cinque Terre ligger ju vid kusten.
Bodde i Canazei några dagar i somras. Mest cykling iofs, men nån dag vandring också. Kan inte klaga på nånting alls. Hotellet vi bodde på hade deal med cykeluthyrare som innebar att hotellet stod för 20 € av hyreskostnaden när man som hotellgäst hyrde cykel. Vilket innebar att när man kom tillbaka till byn på em från random utflykt kunde man byta om och gå förbi uthyraren och ta sig en racer och cykla upp till Passo Pordoi och tillbaka utan att betala en sekin eftersom två timmar kostade 18 €.
Aostadalen med omgivningar är fantastisk (som alternativ till Dolomiterna), men har inte särskilt bra koll på vandringen. Kändes inte lika lättillgänglig som i Val Gardena (där man kan åka upp med en lift, ner med en annan och sen ta bussen tillbaka). Jag tänker att man bör ha bil för att ta sig runt där.
Ser att det finns några förslag på vandring här: https://www.komoot.com/guide/773/hiking-in-the-aosta-valley
Vill du ha det "fint" (=dyrt) är nog Cortina ett bättre ställe. ?Val Gardena är så bra att man inte behöver ta bilen. Eller ens åka lift. Ibland går vi upp. Och åker ner.
Jag har glott runt MASSOR på andra ställen. Men inget verkar så fint/bra som Val Gardena.
Vi bilar så vi har egen vagn.Aostadalen är min favorit för vandring. Finaste vandringar går från mitten eller slutet av sidodalarna, framförallt dalarna mot syd: Val di Cogne, Valsavaranche, Val di Rhemes och Valgrisenche. Eller såklart Val Ferret med vy på Mont Blanc. Lift behövs inte när man börjar vandra mellan 1600 och 1800 meter höjd. Transport tar tid med bus. Det är enklare med egen bil. Aostadalen har en helt annan atmosfär än Dolomiterna.
Alpe Siusi/Seiser Alm var väl Dählies favoritplats för träning i Alperna, sommar som vinter, tror jag mig ha hört sägas.
Har ingen egen erfarenhet av vandring där men min f.d. handledare var väldigt nöjd efter en veckas vandring. Möjligt att de delvis nyttjade lift för att komma upp en bit till.Alpe di Siusi är fantasktisk för längdåkning (det är var jag gjorde på bröllopsresan). Jag har också kört MTB på grusväg/stig där. Vyerna är fina, men tror inte att det är bästa ställe för att vandra.
Jag har bara åkt skidor i Cortina (liksom Val gardena och de sammanhängande dalarna) . Det finns några fina vyer, men upplevde dalarna lite mer instängt än de övriga dalarna. Det skall dock byggts ett nytt liftsystem och backar som binder samman Cortina med de andra dalarna. Tror de öppnade förra året.Vill du ha det "fint" (=dyrt) är nog Cortina ett bättre ställe. ?
Bort mot Sexten/Sesto finns ju många fina bergsvyer, men har ingen koll på hur det är logistiskt att vandra där.
Jag har bara åkt skidor i Cortina (liksom Val gardena och de sammanhängande dalarna) . Det finns några fina vyer, men upplevde dalarna lite mer instängt än de övriga dalarna. Det skall dock byggts ett nytt liftsystem och backar som binder samman Cortina med de andra dalarna. Tror de öppnade förra året.
Arabba har legat på radarn. Dock svarade INGEN av hotellen jag mejlade. Därav åter till Val gardena 2023.Jag har bott i Arabba, Corvara och en bit från Cortina på ett väldigt trevligt Rifugio. Har dock mest varit fokus på cykling, men har vandrat lite runt Arabba och upp mot Marmolada, samt runt Croda da Lago en bit upp mot Giau från Cortina sett, samt vid Falzarego. Har dock alltid haft tillgång till bil så har kunnat åka omkring lite. Arabba som by var dock lite trist, Corvara var trevligare. Några bilder från vandringarna. (Fn så sugen jag blev själv på att åka ner igen snart!!)
Visa bilaga 677350
Visa bilaga 677351
Visa bilaga 677352
Visa bilaga 677353
Visa bilaga 677354
Visa bilaga 677355
Visa bilaga 677356
Cortina har jag kikat på.För säkerhets skull: Cortina var alltså ett skämtsamt förslag (smileyn).
Vad gäller Sexten så var en tyskfödd, men Sverigeboende, person med på ett antal av de cykelresor jag åkte på till i Dolomiterna och han hade varit mkt och vandrat och klättrat i det området och slog ett slag för det.
Måste varna för Hotell Millefiori i Valtournenche. Stor risk för att man går upp i vikt när man bor där. Har bara varit där på vintern, men min massös har varit där flera gånger och vandrat och säger att även det är fantastiskt.Aostadalen är min favorit för vandring. Finaste vandringar går från mitten eller slutet av sidodalarna, framförallt dalarna mot syd: Val di Cogne, Valsavaranche, Val di Rhemes och Valgrisenche. Eller såklart Val Ferret med vy på Mont Blanc. Lift behövs inte när man börjar vandra mellan 1600 och 1800 meter höjd. Transport tar tid med bus. Det är enklare med egen bil. Aostadalen har en helt annan atmosfär än Dolomiterna.
Inga problem, sannolikheten att ni inte kan få en Apfelstrudel mit (Vanille)eis torde vara låg.Cortina har jag kikat på.
Vi är inte så priskänsliga. Vi har lite span på Österrike. Hoppas dom har annat än surkål och Schnitzel... och korv. ??
Maten i IT är ju halva nöjet.
I Cortina får man bara bo om man har en röd Ferrari att parkera utanför hotellet.
Aostadalen är min favorit för vandring. Finaste vandringar går från mitten eller slutet av sidodalarna, framförallt dalarna mot syd: Val di Cogne, Valsavaranche, Val di Rhemes och Valgrisenche. Eller såklart Val Ferret med vy på Mont Blanc. Lift behövs inte när man börjar vandra mellan 1600 och 1800 meter höjd. Transport tar tid med bus. Det är enklare med egen bil. Aostadalen har en helt annan atmosfär än Dolomiterna.
När jag var i Österrike i somras så tyckte jag ffa maten var slående dyr och lite beige. Eller framförallt så fick man väldigt mycket mindre upplevd kvalitet för samma pengar jämfört med Italien så det kändes avsevärt dyrare. Nu var ju förvisso inte i några metropoler på något sätt; Fiss, Reschen och Sölden.Cortina har jag kikat på.
Vi är inte så priskänsliga. Vi har lite span på Österrike. Hoppas dom har annat än surkål och Schnitzel... och korv. ??
Maten i IT är ju halva nöjet.
Valgardena 2023. Lite billigare än Sverige. MYCKET godare. ?
Har just ikväll snöat in lite på Arabba igen. Marmolada är mäktigt!
Och så kan man käka på La Perla. Topp tre bland restauranger jag besökt.Som någon skrev tidigare är Corvara trevligt, och nära Arabba.