[OT] Dragkrokslåda - kiss eller glass?

Jag försöker hålla mig från att köpa ny (större) bil så länge det går. Därför har jag börjat kika lite på packboxar man hänger på dragkroken. Är det en superbra lösning eller kan jag lika gärna gråta fram lite lånade pengar och köpa en ny bil?

Det handlar om att frakta en massa bös 60milx2 ett par ggr per år. Så det är inget som behövs i vardagen.

Jag har redan takbox.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har fått berättat för mig att det ska funka bra / inte trilla av. Varianten med korg iställlet för låda används tydligen vid jakt. (efter döden inträffat gissar jag)

Rattnalle

Aktiv medlem
Funkar säkert helt ok om de lastas lagom inte som den nedan. Cykelhållare funkar ju bra att köra med.

Tog aldrig nån bild från sidan men den såg ut som vissa bilar vid Tysklandsfärjorna i profil.

Bilagor

• IMG_20170804_141200612.jpg
    IMG_20170804_141200612.jpg
    82.9 KB · Besök: 394
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Släp 60 mil är ju så där. Jag ser ibland bilar med 2 takboxar men det är nog inte så vanligt just på små bilar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Orkar bilen att du hänger på cyklar utan att sätta sig på ändan förresten? Om inte ska du nog låta bli, köregenskaperna blir högst tveksamma i en bil som säckar för mycket.

fhloston

Aktiv medlem
Källis sa:
Med en Lupo 3L med dragkrok går det att utretta stordåd.

//Källis

Schysst att ha med sig garaget!

Mer allvarligt. Är det lagligt i Sverige med låda på kroken? Jag tänker på diskussionerna som brukar vara kring cykelställ på kroken och hur man ska hantera nummerplåten.

Kneecap

Aktiv medlem
fhloston sa:
Schysst att ha med sig garaget!

Mer allvarligt. Är det lagligt i Sverige med låda på kroken? Jag tänker på diskussionerna som brukar vara kring cykelställ på kroken och hur man ska hantera nummerplåten.

Tjena!

Öppna inte den diskussionen igen!

Rattnalle sa:
Orkar bilen att du hänger på cyklar utan att sätta sig på ändan förresten? Om inte ska du nog låta bli, köregenskaperna blir högst tveksamma i en bil som säckar för mycket.

Ja alltså det är ju inte en liten fisbil i stil med Ford Ka eller så utan en Toyota Corolla Verso. Jag kan köra med två tre hojar utan problem i vanliga fall.

Jag har kikat lite på Thules lösningar som man kan montera på befintliga cykelställ. Jag tror nämligen att vi även skulle kunna få på ett takställ bredvid takboxen, så med lite möda och besvär skulle vi alltså få på en box och en cykel bakpå och en box och en hoj på taket. Tattarlass? Javisst, men billigare än att köpa ny bil.

Att hyra känns inte som ett alternativ då vi är borta i fem-sex veckor ibland. I somras körde vi med husvagn och det funkade ju rätt bra, men det funkar inte varje gång.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Ja alltså det är ju inte en liten fisbil i stil med Ford Ka eller så utan en Toyota Corolla Verso. Jag kan köra med två tre hojar utan problem i vanliga fall.

Jag har kikat lite på Thules lösningar som man kan montera på befintliga cykelställ. Jag tror nämligen att vi även skulle kunna få på ett takställ bredvid takboxen, så med lite möda och besvär skulle vi alltså få på en box och en cykel bakpå och en box och en hoj på taket. Tattarlass? Javisst, men billigare än att köpa ny bil.

Att hyra känns inte som ett alternativ då vi är borta i fem-sex veckor ibland. I somras körde vi med husvagn och det funkade ju rätt bra, men det funkar inte varje gång.
Även en V70 och liknande normala större bilar blir snabbt ledsna med för mycket last långt bak om de inte är utrustade med nivåreglering eller förstärkta bakfjädrar. Särskilt om man är där och tänjer på gränserna för maximal lastvikt samtidigt. Med fixar du tre hojar och last lär det ju vara lugnt. Och packar med förstånd, inte den tyngsta lasten där kanske.

Octagon

Aktiv medlem
fhloston sa:
Jag har en extra nummerplåt på cykelstället, har för mig att det kostade en hundring att beställa. Dvs ett ickeproblem om man inte ska använda lådan på massa olika bilar.
Själv hade jag nog hellre haft en mindre täckt släpvagn än en låda, förutom om jag skulle åka färja och betalbroar. Sen kanske man kan köra snabbare mer låda? Litet släp med kåpa rymmer vansinnigt mycket och man kan sannolikt skippa takboxen och cykeln är ren när man kommer fram och man kan få med sig massa bös och löv till tippen. Plus att man kan låna ut till svågern som har en båt som man kan låna i utbyte. Kruxet är bara att den ska förvaras, om man bor mitt i stan.

H.

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Schreddan sa:
Ta med färre prylar.

Du behöver inte tacka.
Ja jag fascineras lite av att en sån där relativt stor låda på hjul med takbox inte räcker till :-)
Hur många barn och hundar har du?

Jag är inte förvånad. Men helt ärligt är inte ett litet släp en skitkass idé. Dels slipper du se ut som ett pucko, dels har du fler användningsområden. Fast släp är typ omöjliga att köpa beggade i vettigt skick och ska du köpa nytt kan du lika gärna lägga stålarna på bilbyte.

Rattnalle

Aktiv medlem
H. sa:
Rattnalle sa:
Schreddan sa:
Ta med färre prylar.

Du behöver inte tacka.
Ja jag fascineras lite av att en sån där relativt stor låda på hjul med takbox inte räcker till :-)
Hur många barn och hundar har du?

Jag är inte förvånad. Men helt ärligt är inte ett litet släp en skitkass idé. Dels slipper du se ut som ett pucko, dels har du fler användningsområden. Fast släp är typ omöjliga att köpa beggade i vettigt skick och ska du köpa nytt kan du lika gärna lägga stålarna på bilbyte.
Noll respektive noll. Men om jag hade haft hade jag kastat in handduken direkt och köpt en minibuss. Det är jag själv uppväxt med och det är svårslaget. Bara att hiva in saker och åka. Inget utanpå bilen som blir smutsigt eller kan stjälas.

Rattnalle

Aktiv medlem
Angående släp så skulle jag nog också föredra det framför att krångla med två boxar och två cykelställ. Visst max 80 men två gånger om året och på svenska landsvägar skulle det kännas som en helt ok kompromiss.

Problemet är att min sambo även bilpendlar med samma bil, därför vill jag inte ha ett onödigt stort as som går tomt större delen av tiden. Syrran som har fyra barn har kört minibuss i många år och även pendlat med den. Men de kostnaderna är inget jag vill ha.

Ett litet släp är så klart ett alternativ, svärfar har ett dylikt och även om det är skabbigt skulle det ju rymma det mesta vi behöver ha med oss utöver det som får plats i bilen. Problemet är väl bara förvaringen av detsamma. har dock funderat på möjligheten att hyra släp och lämna på närmsta ställe vid stugan och sen göra samma sak på väg tillbaka. Man blir lite mer låst, men samtidigt slipper man krånglet med ett släp som ska förvaras nånstans. Men ja 80km/h suger ju lite. Det är 6 timmar körtid som det är redan.

Octagon

Aktiv medlem
"Registrerad och fjädrad men obromsad släpvagn med en totalvikt som inte överstiger dragbilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 80 km/tim."
Släpet nedan kostar strax under 18.000 kr helt nytt och får lasta 560 kg. Dvs ungefär samma som en Volvo V-70. Ganska många cyklar. Skulle tro att värdeminskningen är ganska låg, mindre än en cykel för samma pengar i vart fall. Finns även en som är reggad för 650 kg med 460 kg last, om nu din bil är för lätt.

tiki-cs265-r-paket-100-cm-svart-kapa.jpeg

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Jag tror att det är en bra lösning. En snikvariant är att köpa nån/några vattentäta packsäckar modell större och surra fast dem på cykelhållaren.

Jimel

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Problemet är att min sambo även bilpendlar med samma bil, därför vill jag inte ha ett onödigt stort as som går tomt större delen av tiden. Syrran som har fyra barn har kört minibuss i många år och även pendlat med den. Men de kostnaderna är inget jag vill ha.

Ett litet släp är så klart ett alternativ, svärfar har ett dylikt och även om det är skabbigt skulle det ju rymma det mesta vi behöver ha med oss utöver det som får plats i bilen. Problemet är väl bara förvaringen av detsamma. har dock funderat på möjligheten att hyra släp och lämna på närmsta ställe vid stugan och sen göra samma sak på väg tillbaka. Man blir lite mer låst, men samtidigt slipper man krånglet med ett släp som ska förvaras nånstans. Men ja 80km/h suger ju lite. Det är 6 timmar körtid som det är redan.

Personligen skulle jag hellre ha en låda istället för släp om man klarar sig på det, ganska vanligt i Danmark har jag sett.
Du får köra fortare, är smidigare än att köra med än släp, billigare och enklare förvaring.

H.

Aktiv medlem
Ett släp vill man ju ändå äga. En låda är ju lite att skylta med sitt nederlag. ;)

Plats för släp har ni ju gott om, L. Ryms väl nästan tre bilar i rad på er uppfart om man står tight?

H. sa:
Ett släp vill man ju ändå äga. En låda är ju lite att skylta med sitt nederlag. ;)

Plats för släp har ni ju gott om, L. Ryms väl nästan tre bilar i rad på er uppfart om man står tight?

Jo, det gör det ju. Men ändå. Det tar emot att skaffa ett släp och ha stående där för jämnan. Kan inte du köpa ett släp som jag kan låna? Ni har ju garage.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
H. sa:

Jo, det gör det ju. Men ändå. Det tar emot att skaffa ett släp och ha stående där för jämnan. Kan inte du köpa ett släp som jag kan låna? Ni har ju garage.
I garaget har man väl cyklar, inte släp?

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:

H. har sina cyklar i huset.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:

Stort hus eller få cyklar?

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:

Stort hus eller få cyklar?
5 cyklar. Men garage har jag inte. Jag har carport, som används av bil.

skier

Aktiv medlem
På min Golf är max vertikal last på dragkroken 60 kg, vad väger en sån där låda? 15-20 kg? Det blir ju inte så mycket över till att lasta saker, men har man lätta skrymmande saker med sig så kanske det är lönt.

Hur stor takbox har du, kan det vara ett alternativ att köpa en större modell? Min gamla packline rymmer två cyklar, men då går det å andra sidan inte att öppna bakluckan ordentligt för boxen sticker ut både framåt och bakåt :)

Om det är civiliserade trakter du åker från/till och bara en gång per år kanske det är lönt att hyra envägs-släp?

Annars har jag på semestrar sett folk med ett litet, täckt släp med cykelställ monterade ovanpå kåpan, ser klart smidigt ut.

trailer.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
skier sa:
På min Golf är max vertikal last på dragkroken 60 kg, vad väger en sån där låda? 15-20 kg? Det blir ju inte så mycket över till att lasta saker, men har man lätta skrymmande saker med sig så kanske det är lönt.

Hur stor takbox har du, kan det vara ett alternativ att köpa en större modell? Min gamla packline rymmer två cyklar, men då går det å andra sidan inte att öppna bakluckan ordentligt för boxen sticker ut både framåt och bakåt :)

Om det är civiliserade trakter du åker från/till och bara en gång per år kanske det är lönt att hyra envägs-släp?

Annars har jag på semestrar sett folk med ett litet, täckt släp med cykelställ monterade ovanpå kåpan, ser klart smidigt ut.
Storleken på släpet har liten till ingen betydelse för hur smidigt det är att köra med. Nästan tvärt om, det är skönt att det syns ordentligt när man backar med det. Onödig vikt och vindfång är så klart bra att undvika i och för sig. Likaså bromsar för ett släp som används sällan.

skier

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Storleken på släpet har liten till ingen betydelse för hur smidigt det är att köra med. Nästan tvärt om, det är skönt att det syns ordentligt när man backar med det. Onödig vikt och vindfång är så klart bra att undvika i och för sig. Likaså bromsar för ett släp som används sällan.

Backkamera är fina grejer när man backar med litet släp, annars håller jag med, man ser inte att släpet svängt i backspegeln innan det svängt för mycket.

Rattnalle

Aktiv medlem
skier sa:
Rattnalle sa:

Backkamera är fina grejer när man backar med litet släp, annars håller jag med, man ser inte att släpet svängt i backspegeln innan det svängt för mycket.
Backkamera är ett behov som uppstått till stor del för att moderna bilar knappt har rutor bakåt längre imo.

h.g.j

Aktiv medlem
Backkamera och släp är en ovärderlig kombo vid koppling, men vid ren backning med släp värdelöst, i alla fall om man ser till var de flesta tillverkare har kameran standardmonterad.

Men för ändamålet känns ändå ett släp som den bättre lösningen, frågan är ju hur mycket fortare man ändå vill köra med en sån där låda på dragkroken...

Funderingen med en one-way trailer 2ggr borde jämföras med att ha ett hyrsläp hela perioden. Envägslösningarna brukar lägga på rejält på priset.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer