[OT] Dremel 4000 vs 4200 vilken är sämre?

T.R.S.

Ny medlem
Sprang på en Dremel 4000 Platinum Edition häromdagen och jag har många ggr. funderat på en men aldrig kommit till skott. Ok denna verkade helt ok men efter lite speedgoogle så stod det klart att en nyare modell hade tillkommit - 4200. Nu är dock frågan om snabbkopplingen och färgsättning är det enda som skiljer, inte riktigt lika snabb snabbkoppling på 4000 men känns ev. lite pålitligare samt beprövad sedan många år..?

Vadskaduhadentilldå? Bra att ha universakverktyg för hemmet men i övrigt rc-hobby, cyklar och andra fordon som exempel.

Någon som sitter inne på giftiga fakta i ämnet 4000 vs 4200? Hittar inget direkt matnyttigt på nätet förutom några reviews på Dremels hemsida där några kunder förklarar att deras 4200 har slutat fungera =/

galerie_produs_16736_1358756798.jpg

Farsan har sin dremel från tidigt 80-tal. Min är från slutet 90-tal.

Tror du kan köpa den gamla utan att vara rädd :p

Jo det är ju sådant man vill höra men när det kommer till nyare Dremelmodeller har jag tyvärr upptäckt att korta livslängder och/eller andra kvalitetsbrister verkar ha blivit vanligare. Blev t.o.m. tipsad om att Black & Decker's motsvarighet ev. står sig bättre, arbetar tystare OCH Dremeltillbehören passar =) Har själv trott/tyckt att B&D är engångsverktyg och även om jag inte helt släppt den fördomen så verkar ändå denna intressant.

Är naturligtvis bl.a. därför man tittar på Dremel = alla fiffiga tillbehör, om B&D fung. med samtliga vet jag dock inte. Men men.. lägre pris, tystare gång o kanske och ev. längre livslängd (mkt prat i början):

[Video]

Har en C/O-tech "dremel" sedan 2003. Flitigt använd. Den funkar kanon fortfarande, så varför skulle inte vilken "riktig" Dremel som helst funka minst lika bra?

Om det nu stämmer det som skrivs så har det varit problem med lager/vobbel och att de sagt upp sig oväntat tidigt (enligt felanmälaren) men här är det dock ett spann på några månader upp till 2 år som i videon ovan. En beskrev det att kolen tog slut efter 8 timmar medan Dremel anger ca 50-60 timmar, detta var för 4000 eller 4200.

Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en C/O-tech "dremel" sedan 2003. Flitigt
> använd. Den funkar kanon fortfarande, så varför
> skulle inte vilken "riktig" Dremel som helst funka
> minst lika bra?

+1 Fast från 2004 för mig.

Tillbaka
Topp