[OT] Dubbdäck på bil!

patten

Aktiv medlem
[OT] Dubbdäck på bil!
Tänkte höra om någon här har kunskaper om dubbdäck till bil. Jag har en uppsättning däck som inhandlades förra hösten, alltså körd en vinter. Men avsaknaden av snön gör att dubbarna slits hur mycket som helst, men mönsterdjupet är nästan som när de var nya. Inga dubbar saknas, men dubbarna är jämna med själva däcket, vilket gör att inget sticker ut. Är dubbarna som nu sitter i helt värdelösa eller fyller de sin funktion ändå? Själv tror jag ju att de inte fyller sin funktion alls, men det kanske blir annorlunda när de utsätts för tryck, att dubbarna då kommer ut en bit och greppar i halkan?

Kan det vara idé att dubba om dem? Är det någon som har någon aning vad sådant i så fall kostar?

Brandt

Edit: Off Topic...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Dubbdäck på bil!
Borde nog funka ändå. Du kan ju alltid prova. Sätt på dem - de är knappast så dåliga att du vurpar direkt. Bromsa lite extra några gånger så märker du nog om de håller greppet eller inte.

[OT] Dubbdäck på bil!
Octagon skrev:
-------------------------------------------------------
> Dubbarna funkar ändå, men lite sämre. Moderna
> däck går ofta inte att dubba om.

Ja den uppfattningen har jag också, får la byta om de inte greppar när det är halt ute. Går ju att testa lite försiktigt nu när det är småhalt.

[OT] Dubbdäck på bil!
Själv kör jag ju hellre dubbfritt, men jag tror inte du behöver oroa dig att dubbarna inte skall ha någon verkan. Centrifugalkraften drar ut dubbarna så att dom sticker ut när du kör. Det är bara att gasa!

[OT] Dubbdäck på bil!
Faceplant skrev:
> Centrifugalkraften drar ut dubbarna så att dom sticker ut när du kör.

Om dubben sitter så löst i däcket lär de väl tryckas in av underlaget?

Själv har jag ett par gamla Hakka med negativt dubbutstick, de är helt lagliga eftersom det bara finns regler kring mönsterdjup men rätt värdelösa som dubbdäck betraktat.

Sannolikt får de funka även denna vinter, om jag orkar laga bilen innan våren vill säga. ;)

[OT] Dubbdäck på bil!
modärna (och kanske även omodärna) dubbdäck måste "köras in".

Kör lungt och sakta ( Inga rivstarter, tvärnitar och <100 km/h ) i ca 100 mil. Därefter kan man köra ganska vårdslöst och fort ( <130-140 km/h) utan att dubbarna ramlar ur.

Tänk också på att vinterdäck som åldrats och blivit hårda i gummiblandningen blir MYCKET sämre. Mönsterdjup och dubbutstick vid okulärbesiktning spelar däremot ingen eller liten roll.

Köp nya däck ofta! (Billig livförsäkring)

[OT] Dubbdäck på bil!
ÅL skrev:
> utan att dubbarna ramlar ur.

Nu var ju problemet snarare att dubben slitits ned än ur. patten skrev: "Inga dubbar saknas, men dubbarna är jämna med själva däcket"

När jag ändå skriver i den här tråden, ska man sätta de bästa däcken fram eller bak?

Jag har hört att man ska ha dem bak för att minska risken att få sladd i kurvor men jag tycker det verkar vettigare att ha dem fram för bättre kontroll (både broms- och styrförmåga)?

[OT] Dubbdäck på bil!
Bästa däcken bak är den allmäna rekommendationen. Med dåligt grepp bak riskerar man även sladd vid raka inbromsningar när baken "lättar".

[OT] Dubbdäck på bil!
Oskar_ skrev:
> Varför ska man ha dubbdäck, äru skraj?
>
> :Þ

jag har dubbdäck för att inte bli skraj när mötande, dubblösa bilar kommer sladdandes okontrollerat över på min vägbana.

[OT] Dubbdäck på bil!
ÅL skrev:
> Tänk också på att vinterdäck som åldrats och
> blivit hårda i gummiblandningen blir MYCKET
> sämre.

Enligt vad jag läst (prenumererar på flertalet bildtidningar) så stämmer detta inte.
Däckprestanda påverkas ej av att däcket åldras.
Däremot så går utvecklingen framåt vilket gör att tex tio år gamla däck presterar mycket sämre än nya. Källa Teknikens Värld och Auto motor & Sport.

Andra rön som jag läst till mig:

* För dubbfria däck försämras prestanda väldigt mycket då de slits. Gjorde en test i Automotor&sport för några år sedan där man testade slitna däck mot nya. Dubbdäck behåller prestanda mycket bättre under sin livslängd.

* Det är stor skillnad på olika typer av friktionsdäck (alltså dubbfria vinterdäck). Man kan dela in däcken i två grupper, "nordiska" friktionsdäck med låg hastighetsklassning (tex Gislaved och vissa av Nokians friktionsdäck) och de höghastighetsklassade "autobahn-vinterdäcken" som är populära nere på kontinenten. "Autobahn-däcken" är väldigt bra på torrt och blött väglag men har väldigt dåliga prestanda på snö och framförallt is och rekommenderas inte alls för svensk vinter.

* De bästa däcken i testerna är uteslutande de dyra märkesdäcken. Gislaved och Nokian är de säkraste korten. Ibland hamnar även andra premiummärken bra till men om man går efter ett däckstest så måste man vara noga med att kolla exakt vilken modell och tillverkningsdatum som däcket har om man ska vara säker på att få samma däck som det testade. Modellerna utvecklas kontinuerligt men ofta behålls samma modellbeteckning.

Själv kör jag på dubbade däck. De odubbade däcken som fungerar hyfsat på snö och is (dock ej lika bra som dubbdäck) är så mjuka att de är sämre på torrt väglag jämfört med dubbdäck. Enda argumentet att köpa dubbfritt som jag ser det är miljön (men där råder också högst delade meningar hos experterna) och att de är lite tystare. Själv värdesätter jag min egen och min familjs säkerhet högre.

[OT] Dubbdäck på bil!
Gislaved är inte längre ett topp däck som vi är vana vid, det är ett rätt mediokert däck. Continetal har lagt över dom bästa däcken i egna namnet och låter Gislaved skata men säkert bli ett dåligt lågpris däck, tanken verkar vara att låta Gislaved själv dö så man slipper tillverka det.

[OT] Dubbdäck på bil!
Kan berätta som kuriosa att för 6 år sedan köpte jag Noikan WR till min bil. Det är ett dubbfritt så kallat "autobahn-däck" i dimension 235/45-17 klassat för 270km/h. Anledningen till däcksvalet var att det på den tiden inte fanns andra däck i 17" (får inte på minidre på grund av bromarna är så stora). Helt hopplösa däck, kom knappt upp för den minsta backe. Åkte till fjällen i snöstorm, en mardröm!

Numera finns det gott om dubbdäck i upp till 18" (kanske mer?), kör på dubbade Nokian i samma dimension (235/45-17) och bilen går som tåget! Att breda lågprofildäck inte funkar som vinterdäck är alltså en myt. Automotor&sport gjorde en test där man jämförde breda lågprofilsdäck mot smalare däck av samma typ och de breda däcken var nästan lika bra på snö och is och på torrt väglag var lågprofildäcken bättre! Sen om det är värt pengarna är en anna sak, men på viss bilar har man inget val då storleken på bromsarna begränsar minsta fälgstorlek.

[OT] Dubbdäck på bil!
Joakim Quensel skrev:
> Enligt vad jag läst (prenumererar på flertalet
> bildtidningar) så stämmer detta inte.
> Däckprestanda påverkas ej av att däcket
> åldras.

Jag förmedlade kanske en "gammal, inkorrekt" sanning... Jag har nämligen ingen egen erfarenhet av av köra på dåliga däck, eftersom jag är noga med att köpa nya däck långt innan de börjar bli dåliga.

Jag kör på dubbdäck av samma skäl som du angav. Skruva upp radion om du störs av däckljudet :-)

En annan sak som du tangerar och som är viktig är däckets bredd. Välj minsta tillåtna/möjliga bredd.

Gislaved (Nord Frost) har sedan länge blivit akterseglade i konkurrensen. Synd, dom var väl svenska rätt så länge?!

[OT] Dubbdäck på bil!
Förra årets test av vinterdäck hos Automotor&sport
http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0721/072107.pdf
Gislaved preseterar ganska bra (kolla tabellen sist i dokumentet)!

Här är en mycket intressant test tycker jag.
Några år gammal, men den beskriver ändå väldigt bra skillnaden mellan olika typer av däck;
dubbdäck, "nordiska" friktionsdäck och "centraleuropeiska" friktionsdäck. Dessutom testar man skillnaden mellan nya och slitna däck för de olika däckstyperna. Man jämför också ett brett lågprofildäck med ett smalare däck av samma modell.
http://www.automotorsport.se/news/4805/personbilsdäck/

[OT] Dubbdäck på bil!
Jag lusläste årets tester och köpte nya dubbisar i lördags. Det blev Nokian Hakkapelitta 5 (205-55-16)testvinnare i AMS såväl i år som förra året. Därefter verkar Michelin X-ice North, Contonental och Vredestein placera sig. Pirelli Carving Edge var också skapliga. Tyvärr presterade inte Gislaved särskilt bra i år ävenm om det inte var dåligt. Bra på is och snö medelmåttigt i övrigt.

[OT] Dubbdäck på bil!
the_TnT skrev:
> När jag ändå skriver i den här tråden, ska
> man sätta de bästa däcken fram eller bak?
>
> Jag har hört att man ska ha dem bak för att
> minska risken att få sladd i kurvor men jag
> tycker det verkar vettigare att ha dem fram för
> bättre kontroll (både broms- och styrförmåga)?

Du har helt rätt i både att de fina ska sitta bak och att det ger bättre prestanda att göra tvärtom. Anledningen till att man ändå rekommenderar att ha de dåliga fram är att dödligheten är mycket högre vid kollision från sidan än kollision framifrån, samt risken att volta bilen om man bredsladdar ut i diket.
Om det är en bil som familjen ska åka i, så sätter man dom fina bak alltså. ;)
Ska man bara köra själv så är det ju mer skitsamma å då kan man ju se till att bilen styr istället.

[OT] Dubbdäck på bil!
Testvinnaren Nokian Hakka 5 finns inte i 175/70 R14, kan man montera någon annan dimension eller ska man nöja sig med Michelin X-Ice North eller Vredestein Arctrac?

Edit: 175/70 R14, inte 175/75...

[OT] Dubbdäck på bil!
Är du säker på att det är den konstiga dimensionen du ska ha? Ibland har tidigare ägare satt på något knasigt, blev lurad av det en gång på Polon och betalade alldeles för mycket för däcken bara för att få en dimension som inte var riktigt rätt.

Jag köpte Hakka 4, 4 st för 3700 i 195/65/15 till forestern från http://www.alven-ingvarsson.se, dom har rea på den modellen. Mina var tillverkade vecka 50 2008 så de var inte jättegamla.

[OT] Dubbdäck på bil!
jomper skrev:
> Är du säker på att det är den konstiga dimensionen du ska ha?

Hur blir man säker på det? Det är till Ankis Ford Focus, Mekonomen listar en massa olika däcksdimensioner till den bilen (bland annat 175/70 R14 som sitter på vinterhjulen idag). :/

[OT] Dubbdäck på bil!
185/65/14 tycker jag verkar vara en vanlig dimension på däck till Carisman. Ovan nämnda webshop har Hakka 4 för under 800 kr styck.

Vill du köra mera budget men ändå ett bra dubbdäck så är Kumho KW22 också ett testvinnande däck, de kostar 635 kr styck i den dimensionen.

[OT] Dubbdäck på bil!
Aha, det var till Forden. Det står på regbeviset vilka dimensioner som är godkända, iaf de flesta.

Går man upp i bredd får man gå ner i profil för att få samma omkrets. Men 175/70 är KLART vanligare än 175/75 dom du skrev först :)

[OT] Dubbdäck på bil!
bythjul.com säljer H5 för 900,- styck och har ombud i Ludvika så totalkostnaden blir 1.050,- per hjul (utan montering på bilen). Svårslaget.

[OT] Dubbdäck på bil!
the_TnT skrev:
> ... Ingen aning varför
> jag har 15" lättmetallfälgar till vinterhjulen.

Kanske samma orsak som för mig. Bilen kom med bara en uppsättning hjul. Billigaste kombon jag hittade var däck + alufälg från bythjul.com. Gillar det inte alls. "Vintersäkra" fälgar - pyttsan! De kommer vara fula som stryk till nästa säsong - och då är det försent att byta fälg mellan vinter- och sommarhjulen - som har stålfälg(som man ju kan gömma bakom hjulsidor i rostfri plast). Undrar om jag nånsin kommer att hamna i synk för att få över vinterdäcken på stålfälgarna innan alufälgarna blir så fula att t.o.m. jag spyr på dem?

[OT] Dubbdäck på bil!
Joakim Quensel skrev:
> Kan berätta som kuriosa att för 6 år sedan
> köpte jag Noikan WR till min bil. Det är ett
> dubbfritt så kallat "autobahn-däck" i dimension
> 235/45-17 klassat för 270km/h. Anledningen till
> däcksvalet var att det på den tiden inte fanns
> andra däck i 17" (får inte på minidre på grund
> av bromarna är så stora). Helt hopplösa däck,
> kom knappt upp för den minsta backe. Åkte till
> fjällen i snöstorm, en mardröm!
>
> Numera finns det gott om dubbdäck i upp till 18"
> (kanske mer?), kör på dubbade Nokian i samma
> dimension (235/45-17) och bilen går som tåget!
> Att breda lågprofildäck inte funkar som
> vinterdäck är alltså en myt. Automotor&sport
> gjorde en test där man jämförde breda
> lågprofilsdäck mot smalare däck av samma typ
> och de breda däcken var nästan lika bra på snö
> och is och på torrt väglag var lågprofildäcken
> bättre! Sen om det är värt pengarna är en anna
> sak, men på viss bilar har man inget val då
> storleken på bromsarna begränsar minsta
> fälgstorlek.

Problemet i dit fall är väl just att hitta dubbat i dom dimensionerna, 17" är väl ok men så är dt väl lite värre när man går uppåt. Sen att bilarna får större och större hjul och bromsar så har ju däcktillverkarna inget annat att göra än att hänga efter med dubbat.

[OT] Dubbdäck på bil!
Jag har tvärtom hört att alufälgar klarar vintern bättre än stålfälgar - fick i alla fall det svaret när jag köpte vinterdäck på fälg senast. Körde 4 vintrar på de senaste alufälgarna och de blev inte märkbart försämrade i utseendet.

[OT] Dubbdäck på bil!
just fan, sånt skit ska man ha med! bästa med veteranbil då kan man strunta i det.

[edit] bor i skåne- ingen snö

[OT] Dubbdäck på bil!
Däck åldras. Empiriskt vetande!
Har haft tio år gamla däck som äldst, och de var hemska! Betydligt värre, än när de var nya. Dock gick de aldrig att slita ut..
Till slut separerade lagren inuti, så det aldrig gick att balansera hjulen!

Vinterdäck är inte roligare de, än sommardäck, då även de hårdnar med åren. Duger knappt till urdubbade burnisar, då de bara studsar ovanpå. Om det skall skyllas på kemikalier, temperatur eller solstrålning, överlåter jag åt någon annan.

På V4:orna hade jag sämsta däcken bak, för att motverka understyrningen. Sökte alltså medvetet få sladd, att gasa mig ur med de finare däcken fram. Känner man inte för att leka, så sätter man de bra bak, för att minska antalet tillfällen.

Å andra sidan, borde det vara helt ajöss, när man otränad slutligen råkar få släpp, och saknar driv fram? (Framhjulsdrivet då..)

[OT] Dubbdäck på bil!
Brakastruten skrev:
> Däck åldras. Empiriskt vetande!
> Har haft tio år gamla däck som äldst, och de
> var hemska! Betydligt värre, än när de var nya.
> Dock gick de aldrig att slita ut..
> Till slut separerade lagren inuti, så det aldrig
> gick att balansera hjulen!
>
> Vinterdäck är inte roligare de, än sommardäck,
> då även de hårdnar med åren. Duger knappt till
> urdubbade burnisar, då de bara studsar ovanpå.
> Om det skall skyllas på kemikalier, temperatur
> eller solstrålning, överlåter jag åt någon
> annan.
>
>
> På V4:orna hade jag sämsta däcken bak, för att
> motverka understyrningen. Sökte alltså medvetet
> få sladd, att gasa mig ur med de finare däcken
> fram. Känner man inte för att leka, så sätter
> man de bra bak, för att minska antalet
> tillfällen.
>
> Å andra sidan, borde det vara helt ajöss, när
> man otränad slutligen råkar få släpp, och
> saknar driv fram? (Framhjulsdrivet då..)

Även med framhjulsdrivet är det lagom så roligt när bakändan far ut i en kurva och du samtidigt får möte...

Men visst var V4:an rolig att leka med ;-) Vänsterbroms ftw!

[OT] Dubbdäck på bil!
Understyrning i högersväng med möte är fan inte kul heller. Been there, done that. Det var ruskigt nära.

Bäst är nog att ha fräscha hjul runt om... Tänka sig.

[OT] Dubbdäck på bil!
Fikasvettot skrev:
> Bästa däcken bak är den allmäna
> rekommendationen. Med dåligt grepp bak riskerar
> man även sladd vid raka inbromsningar när baken
> "lättar".

Själv är jag av motsatt uppfattning, man bromsar, och styr, med framhjulen. Lite sladdar kan man lära sig hantera. När styrningen och bromsarna inte fungerar går det åt ......

[OT] Dubbdäck på bil!
Joakim Quensel skrev:
> ÅL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk också på att vinterdäck som åldrats
> och
> > blivit hårda i gummiblandningen blir MYCKET
> > sämre.
>
> Enligt vad jag läst (prenumererar på flertalet
> bildtidningar) så stämmer detta inte.
> Däckprestanda påverkas ej av att däcket
> åldras.
> Däremot så går utvecklingen framåt vilket gör
> att tex tio år gamla däck presterar mycket
> sämre än nya. Källa Teknikens Värld och Auto
> motor & Sport.
>
> Andra rön som jag läst till mig:
>
> * För dubbfria däck försämras prestanda
> väldigt mycket då de slits. Gjorde en test i
> Automotor&sport för några år sedan där man
> testade slitna däck mot nya. Dubbdäck behåller
> prestanda mycket bättre under sin livslängd.
>

Tvärtom, dubbade däck har mycket sjunkande prestanda, iochmed att dubbarna slits, medans friktionsdäck har i det närmaste bibehållen prestanda, tills de är nästan slut.

(på is och fasta underlag, slitna däck är alltid dåliga på att transportera bort vatten)

Det gör att ett nytt dubbdäck är det bästa man kan åka på, det näst bästa är ett dubbfritt vinterdäck.

Själv vill jag ha grepp även när däcken gått några månader, så jag föredrar dubbfritt (Michelin X-Ice). Men till nuvarande bilen har jag dubbat.(fick med dem när bilen köptes)

När det är djupare snö, monteras kedjor, fyrhjulsdrift och kedjor är fantastisk för att ta sig fram :)

[OT] Dubbdäck på bil!
Joakim Quensel skrev:

> Numera finns det gott om dubbdäck i upp till 18"
> (kanske mer?), kör på dubbade Nokian i samma
> dimension (235/45-17) och bilen går som tåget!
> Att breda lågprofildäck inte funkar som
> vinterdäck är alltså en myt. Automotor&sport
> gjorde en test där man jämförde breda
> lågprofilsdäck mot smalare däck av samma typ
> och de breda däcken var nästan lika bra på snö
> och is och på torrt väglag var lågprofildäcken
> bättre!

Bredden blir ett problem när det är mycket lös snö, och man har lätt bil.

Men sålänge vägen är hyfsat plogad är de inget problem.

[OT] Dubbdäck på bil!
dabac skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... Ingen aning varför
> > jag har 15" lättmetallfälgar till
> vinterhjulen.
>
>
> Kanske samma orsak som för mig. Bilen kom med
> bara en uppsättning hjul. Billigaste kombon jag
> hittade var däck + alufälg från bythjul.com.
> Gillar det inte alls. "Vintersäkra" fälgar -
> pyttsan! De kommer vara fula som stryk till nästa
> säsong - och då är det försent att byta fälg
> mellan vinter- och sommarhjulen - som har
> stålfälg(som man ju kan gömma bakom hjulsidor i
> rostfri plast). Undrar om jag nånsin kommer att
> hamna i synk för att få över vinterdäcken på
> stålfälgarna innan alufälgarna blir så fula
> att t.o.m. jag spyr på dem?

Däckskrängarna tar några hundra för att kränga om däcken åt dig....

[OT] Dubbdäck på bil!
Ogillar att jag inte får ha dubbdäck monterade på bilen när jag har miljöfordonslappen i rutan.

Jag kör liksom inte omkring i city på vintern ofta. Men skall man ta sig till föräldrarna på landet eller åkta till något skönt berg och åka skidor så är man som en felvänd sköldpadda med dubbfritt på kärran.

Tillbaka
Topp