[OT] Dubbdäck på bil!

[OT] Dubbdäck på bil!
Som sagt inkörning av däcken är viktigt. Man skall köra på hårt underlag, då asfalt i nu kanske inte 100 mil lugnt, som någon sade men iaf 20 mil. Hade en fyrhjulsdriven bil i 3 vintrar, mina hakka 4 var som nya när jag sålde bilen. 4WD:n gör givetvis sitt till att bibehålla däckens skick, men jag hade fyrhjulsställ i varannan kurva på vintrarna. :) måste varit inkörningen som gjorde att dom höll såpass bra.

[OT] Dubbdäck på bil!
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Ogillar att jag inte får ha dubbdäck monterade
> på bilen när jag har miljöfordonslappen i
> rutan.
>
> Jag kör liksom inte omkring i city på vintern
> ofta. Men skall man ta sig till föräldrarna på
> landet eller åkta till något skönt berg och
> åka skidor så är man som en felvänd
> sköldpadda med dubbfritt på kärran.

Lär dig köra bil ;)

skämt å sido, själv har jag kört flera vintrar på dubbfritt, helt utan problem, även fast jag bott i norrländsk obyggd, med långt till vättigt hållen väg.

Det handlar inte om du har dubbar eller ej, det handlar om det är bra eller dåliga däck, och om hur du kan hantera bilen.

Själv har jag kedjor när jag skall ut i skogen, men det är oaktat om jag kör dubbt eler inte, tunga fyrhjusdrivna bilar med makfrigång och kedjor, det är kul. :)

[OT] Dubbdäck på bil!
grejen är väll att i Norrland där man har riktiga vintervägar, så funkar väll dubbfritt okay, det rä väll vid just blixthalka o ren is, som dubbfritt ä sämre.

[OT] Dubbdäck på bil!
Hear, hear!
Ser fram emot nyhetssändningarna framöver, med alla kanande lyxåk och skadsjuna kråkor i högfärdspumps.. Värst är att beteendet har letat sig norrut. Man skäms!

[OT] Dubbdäck på bil!
DIRAVI skrev:

....skämt å sido, själv har jag kört flera vintrar
> på dubbfritt, helt utan problem, även fast jag
> bott i norrländsk obyggd, med långt till
> vättigt hållen väg.....

Norrländska vägar upplever jag som de bästa vintertid för de inte saltas till oigenkännlighet.

Problemet är att upp till föräldrarna så är det grusväg med brant backe som inslag. Det snöar en skvätt, det packas ned (även efter plogning), och sen så regnar det på skiten. Då blir det blankisgata hela grusvägen lång.

Jag har provat både kvalitativa friktionsdäck och dubbade dito, upplever dubbdäcken som bättre men bullrigare. Och på de dåligt hållna småvägarna runt om Göteborg/Alingsås så är det mer is än snö på vintern.

[OT] Dubbdäck på bil!
Jensen skrev:
> grejen är väll att i Norrland där man har
> riktiga vintervägar, så funkar väll dubbfritt
> okay, det rä väll vid just blixthalka o ren is,
> som dubbfritt ä sämre.

Vid blixtahalka är det bästa du kan ha nya dubbdäck.

Vid blixthalka är dubbfria däck som gått 1000 mil på asfalt,k bättre än dubbade däck som gått 1000, mil på asfalt.

Själv har jag brukat kört tre till sex tusen mil per däcksuppsättning. (vinter)

[OT] Dubbdäck på bil!
Preacher skrev:
> DIRAVI skrev:
>
> ....skämt å sido, själv har jag kört flera
> vintrar
> > på dubbfritt, helt utan problem, även fast
> jag
> > bott i norrländsk obyggd, med långt till
> > vättigt hållen väg.....
>
>
> Norrländska vägar upplever jag som de bästa
> vintertid för de inte saltas till
> oigenkännlighet.

På delar av norrlands inland så stämmer dinn uppfattning.

Här efter kusten saltas vägarna stenhårt.

När jag pendlade till obyggden var det de första åren vinterväg tills man var en mil från stan, de sista åren saltade de bort vintervägen.

Det obehagligaste med saltslaskvägarna är saltsnoret som sätter sig på däcken, när man lämnade landsvägen och skulle upp till där jag då bodde, var det vanlig isgata, med saltsnor på däcken är det ibland obehagligt.

[OT] Dubbdäck på bil!
DIRAVI skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > grejen är väll att i Norrland där man har
> > riktiga vintervägar, så funkar väll
> dubbfritt
> > okay, det rä väll vid just blixthalka o ren
> is,
> > som dubbfritt ä sämre.
>
> Vid blixtahalka är det bästa du kan ha nya
> dubbdäck.
>
> Vid blixthalka är dubbfria däck som gått 1000
> mil på asfalt,k bättre än dubbade däck som
> gått 1000, mil på asfalt.
>
>
> Själv har jag brukat kört tre till sex tusen mil
> per däcksuppsättning. (vinter)

spelar det inte roll i hur pass mycket dubb du har kvar efter 1000 mil? eller menar du att däcken blir hårdare efter 1000 mil bara för att de är med dubb?

ja gissar på att du syftar på att dubbarna är utslitna. 6000 mil på ett par vinterdäck ä mycket, tycker personligen det låter mycket för ett par däck över huvudtaget, oavsett sommar eller vinterdäck :D

frågan ä bara varför detta förbud. partiklar ja, men som nån sa, det är ju lite konstigt att dessa partiklar finns i samma eller större utsträckning i t.ex. paris, där man ju inte kör me dubb :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Dubbdäck på bil!
Jensen skrev:

>
> spelar det inte roll i hur pass mycket dubb du har
> kvar efter 1000 mil? eller menar du att däcken
> blir hårdare efter 1000 mil bara för att de är
> med dubb?

Dubben blir mindre skarp, och får mindre dubbutstick när man kör mycket på asfalt.

De dubbfria har fler saipningar än de dubbde, och det är i stor utsträckning det som ger fästet på halka.

> ja gissar på att du syftar på att dubbarna är
> utslitna. 6000 mil på ett par vinterdäck ä
> mycket, tycker personligen det låter mycket för
> ett par däck över huvudtaget, oavsett sommar
> eller vinterdäck :D

Ja sextusen mil är mycket, men i visa fall har jag kört såpass långt innan byte. Självklart handlar det då m däck som gtt "snälla" mil, olika väglag och körstil sliter olika hår på däcken.

På den tiden jag var droskbilschauför bytte vi däck vår och höst, alltså nya däck var säsong. 12k mil per år var inget ovanligt.

Under de år jag körde som mest prvat brukade jag byta varannan säsong, och körde mellan fyra och sex tusen mil per år.

[OT] Dubbdäck på bil!
Brakastruten skrev:
> De värsta ansamlingarna av partiklar tros även
> finnas i hemmen. Dags att förbjuda textilier och
> tvättmedel?

Påbjuda centraldamsugare.

[OT] Dubbdäck på bil!
Preacher skrev:
> Ogillar att jag inte får ha dubbdäck monterade
> på bilen när jag har miljöfordonslappen i
> rutan.

Va? Kan du utveckla detta påstående...

[OT] Dubbdäck på bil!
ÅL skrev:
> Preacher skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ogillar att jag inte får ha dubbdäck
> monterade
> > på bilen när jag har miljöfordonslappen i
> > rutan.
>
>
> Va? Kan du utveckla detta påstående...

Saxat från miljofordon.se:

"Torsdag 13/9 fattade Kommunfullmäktige beslut om ny miljöfordonsdefinition för Göteborg.

Trafiknämnden tog tidigare i år detta beslut och efter återremiss från kommunstyrelsen har tjänsteutlåtandet kompletterats med att minst 70 % av körsträckan ska köras med miljöbränsle från tidigare föreslagna 50 %.

Enligt den nya definitionen får inte heller miljöfordon vara utrustade med dubbdäck från och med 2009-07-01.

Den nya definitionen träder i kraft 2007-10-01."

[OT] Dubbdäck på bil!
Kikar man sedan i dokumenteringen från Göteborgs stad angående detta så skall denna nya "definition" upprätthållas av att parkeringsvakter helt enkelt smäller på en bot på din bil.

Om du har parkeringstillstånd med stöd av miljöfordonstillståndet och dubbdäck på så hamnar det en lapp på rutan.

[OT] Dubbdäck på bil!
Läste någon artikel om att dubbdäck eventuellt ska förbjudas i Stockholm? Hoppas verkligen inte det blir så eftersom jag då skulle behöva ha tre uppsättningar däck... (sommar, friktionsdäck samt dubbdäck). Jag åker INTE i fjällmiljö med friktionsdäck på min bakhjulsdrivna BMW.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Dubbdäck på bil!
Dubbat.jpg ht=610

Det blev Nokian Hakka 7 och 185/65 på alla åtta hjulen, 14" till Anki och 15" till mig. 5.299,50 per bil balanserat och klart. Det blev från bythjul.com även fast de var 5,- dyrare än alven-ingvarsson.se på hela ordern. Skiljde en del på frakt och miljöavgifter.

Det gick faktiskt att få in åtta hjul i min Carisma sedan. :)

Beställde den 12:e, däcken skickades den 13:e och var framme hos däckfirman den 14:e. Jag lämnade in hjulen den 15:e och hämtade upp dem idag den 16:e. Det tog alltså hela veckan! :D

De verkar något stressade på däckfirman, om jag ska ha nya sommardäck är det nog bäst att lägga in en påminnelse i telefonen att köpa dem i mars eller så. :-O

Tillbaka
Topp