[OT] Dubbla diskmaskiner, någon som realiserat ungkarlsdrömmen?

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Dags att göra om köket och den gamla drömmen om två diskmaskiner lever såklart vidare. Jag har aldrig träffat på någon som verkligen installerat det, dock många som har drömt om det.

Så, är det någon här som förverkligat den gamla idén med två diskmaskiner, en som innehåller ren disk som åker direkt till bordet/spisen etc och den andra som står ledig och kan fyllas direkt med kastruller vispar etc för att sedan toppas med bordsdisken och stå redig dagen efter.

Nu är jag vare sig ungkarl eller barnfri så drömmen har börjat blekna...

En annan lösning är den här med två disklådor som kan köras individuellt. Vilket känns praktiskt, men jag missar säkert något annars skulle väl det vara standard?

Vi har det i köket på jobbet, grymt bra på en arbetsplats med runt 100 personer. Hur stor är din familj?

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har det i köket på jobbet, grymt bra på en
> arbetsplats med runt 100 personer.

Vi har det på jobbet också, men det funkar lite sådär faktiskt. Fast det är bara till kaffemuggar, lite andra tidscykler då.

> Hur stor är din familj?

4

Man skulle ju kunna spara mycket skåpplats på det viset, så har du bara råd så kör! :-) Liksom herr W har vi också denna lösning på jobbet, men tyvärr funkar den dåligt eftersom folk är så jävla usla på att ställa skitig disk i rätt maskin och starta den när den är full. Det dyker alltid upp oväntade problem även med geniala lösningar;-)

Jag tittade på en sån där med dubbla disklådor när jag gjorde om köket men avstod då jag insåg att lådorna är för små för att en tvåbarnsfamiljs dagliga disk ska få plats i en låda.

Varje låda verkar vara stor som en bänkdiskmaskin ungefär. Vi är två pers på en bänkdiskmaskin och det funkar bra men på fyra får ni ändå hålla på att köra båda samtidigt eller plocka runt disken flera gånger om dagen.

Jag bodde i kollektiv ett tag, fem högskolegrabbar, och vi hade två maskiner, en stor och en bänkmaskin. Varför vet jag egentligen inte, men det var väl någon som en gång tyckte att det var en bra idé. Det var inte någon som vare sig körde maskinerna förrän det blev slut på disk och ingen som tömde maskinerna när de var diskade.

Jag har en. Diskar ungefär var tredje dag i snitt. Men så återanvänder jag glas och muggar flera dagar i sträck innan jag diskar dem. Och sköljer ur kastrull när jag kokat ris eller pasta. Teflonkastrull fastnar inte mycket i, så den drar jag ren med lite hushållspapper. Diskar kanske efter var tredje användning.
Jag kan inte riktigt se behovet av två.

Men...hallå?!

Den ena diskmaskinen är ju den i köksinredningen. Den andra kan ju andra saker också, som att tvätta, laga mat och vattna blommor, väl? Har jag missat nåt?

Klart man ska ha två diskmaskiner; En stor för porslin, glas & bestick och en liten för kassetter & drev + ANNAT.

En köksförsäljare berättade om ett par där ungarna flyttat ut som hade det så med sitt vardagsporslin. Vi nappade inte även om det var en kul idé.

Två maskiner skulle vara toppen. Tar inte mer plats i köket eftersom du kan rationalisera bort ett skåp.

Bor i hyresrätt så förblir en dröm för mig också, kanske blir finboende en vacker dag vem vet.

En tidigare kollega har det, han har fem barn mellan 6 och 17 år så det går en maskin hela tiden..

Dubbla diskmaskiner fungerar inte. Det slutar med att man står där med två fulla maskiner med lortig och ingrodd disk som ändå kommer ta evigheter att diska för hand. Men vem vet, det kanske fungerar hos några med disciplin.

Jag tycker det låter som en utmärkt ide, synd att vi aldrig gjorde så i vårt eget kök.

Däremot slet vi ut en tvättmaskin av god kvalitet (Cylinda) på drygt två år m h a flitigt användande.

Vi har 5 barn födda inom en sjuårsperiod, så de har varit lite löpande bandet över huhållsarbetet ;-)

bmos skrev:
> Men...hallå?!
>
> Den ena diskmaskinen är ju den i
> köksinredningen. Den andra kan ju andra saker
> också, som att tvätta, laga mat och vattna
> blommor, väl? Har jag missat nåt?

HaHa!

Jag har 2 diskmaskiner och dessutom 4 tvättmaskiner faktiskt. Men då har jag 5 barn också och en jäkla massa disk o skitiga kläder. Det var en enorm befrielse att stoppa in fler maskiner, men nu får det nog räcka ;)

Min brorsa har så. Fyra i familjen.

Kräver viss disciplin hursomhelst. Lätt att ngn börjar fylla på smutsigt i rena maskinen när den är halvtom. (Å andra sidan har hans familj en ovana att kasta vanliga sopor i komposten då och då oxå....De har fått tillsägelse av kommunen att bättra sig..)

Köksskåp behövs även om man har två maskiner.

Polaren har så. Allt är skitigt alltid & han står & handdiskar medans jag skrattar åt han & dricker öl :)
Men det kan nog funka hos vissa...

Bättre alltså att ha en lite för liten maskin och köra ofta medan disken är färsk låter det som :)

Skaffa en RUT-avdragstant som kommer och diskar åt dig en gång i veckan istället. Själv skulle jag vilja ha en sån där restaurangdiskmaskinshistoria (skrivihop.nu), har en sån på jobbet och det är nästan roligt att dra igen den ibland och höra brölet dra igång, rent blir det också!

bmos skrev:
> Men...hallå?!
>
> Den ena diskmaskinen är ju den i
> köksinredningen. Den andra kan ju andra saker
> också, som att tvätta, laga mat och vattna
> blommor, väl? Har jag missat nåt?

Varför inte skippa den förstnämnda helt och gå på två av den sistnämnda. Borde väl va det optimala...

Vi håller på och bygger om på jobbet och vi ska få två diskmaskiner. Får se hur det funkar? Är fem på arbetsplatsen och har inte haft någon maskin innan...

tommmmy skrev:
> Jag har 2 diskmaskiner och dessutom 4
> tvättmaskiner faktiskt. Men då har jag 5 barn
> också och en jäkla massa disk o skitiga kläder.
> Det var en enorm befrielse att stoppa in fler
> maskiner, men nu får det nog räcka ;)

Alltså 4 tvättmaskiner…

Jag drömde nog aldrig om diskmaskin när jag var ungkarl. Däremot är det en daglig fantasi numera då man har barn att åtminstone ha en diskmaskin. Fan vad jag är less på att diska. Bor i hyresrätt men nu ser det faktiskt ut som att vi kan få diskmaskin installerad. Nöjer oss dock med en.

fredrikw skrev:
> Vi har det i köket på jobbet, grymt bra på en
> arbetsplats med runt 100 personer. Hur stor är
> din familj?

Vadå två.. där jag jobbar har vi 5 diskmaskiner .. men det slutar oftast ändå med att alla är fulla med smutsig disk och inga rena kaffekoppar finns (runt 150 pers på arbetsplatsen)

Mina päron har två 40 cm maskiner, funkar toppen. Blir nog lite dyrare driftkostnad, men det känns ju egentligen onödigt att flytta runt den rena disken istället för bara rätt ut på bordet. Jag skulle själv köra på det om jag hade råd.

Känns som det är lätt att missa storheten i förslaget.
Hela konceptet bygger väl inte på ökad diskkapacitet utan på iden att man inte ska plocka ren disk från maskin in i skåp utan att de rena prylarna bor i ena diskmaskinen tills de använts och då får flytta in i den andra maskinen.
Ergo, vardagsdisken är aldrig placerade i skåp.
Typ

json88 skrev:
> bmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men...hallå?!
> >
> > Den ena diskmaskinen är ju den i
> > köksinredningen. Den andra kan ju andra saker
> > också, som att tvätta, laga mat och vattna
> > blommor, väl? Har jag missat nåt?
>
> Varför inte skippa den förstnämnda helt och gå
> på två av den sistnämnda. Borde väl va det
> optimala...

Fan va lågt! (Lägre en Glocalnet...)
Och ska du se till vad hen har för omkostnader så blir det två jävligt dyra diskmaskiner!
// Larsa

Tillbaka till TS fråga, jag har några vänner som har den länkade dubbeldiskmaskinen (fast jag tror deras var en beg Miele).
Väldigt smidig lösning fast dyr i drift iom att den går för jämnan samt det går åt dubbelt så mycket diskpulver tabletter osv.

Mitt tips för en sådan är att kolla efter en beg som dom gjorde, tror dom pröjsade ca 10Tkr medans nypriset låg över 25Tkr.

// Larsa

Har vänner som har två diskmaskiner och det fungerar alldeles utmärkt i deras hushåll med fyra personer. De plockar från ena till den andra i princip.
Kör igång på kvällen och plockar ur det rena som är kvar efter att de dukat för middagen så finns det alltid plats för ny disk

Bäst är det tydligen när de har gäster för då kan de lassa båda maskinerna fulla och inte ha en massa disk stående

Snuten skrev:
> Jag drömde nog aldrig om diskmaskin när jag var
> ungkarl. Däremot är det en daglig fantasi numera
> då man har barn att åtminstone ha en diskmaskin.
> Fan vad jag är less på att diska. Bor i
> hyresrätt men nu ser det faktiskt ut som att vi
> kan få diskmaskin installerad. Nöjer oss dock
> med en.

Alltså, att i det fallet inte lägga pengar på iaf en bänkmaskin (om ni nu inte får ställa dit en större för värden) låter ju dumsnålt. Dessutom, vad är det för värd som inte har en diskmaskin installerad 2014?

Det viktigaste att fråga idag är (i prioordning)

Är det könsneutralt
Är det miljövänligt
Är det demokratiskt

Svaret blir:, inte säkert, nej, nej (eftersom inte alla har råd)

Du kan INTE göra så här om du vill leva PK 2014.

Läser hela tiden Dubbla dödsmaskiner och blir lika besviken varje gång jag inser det står diskmaskiner.

norris_double_gun.jpg

PÅ en arbetsplats med relativt enkel uppsättning diskgods KAN det fungera.
Jag har varit på lite olika kontor där vi haft det. Funkar nästan aldrig hundra utan snarare olika varianter av Kaos.
Vilken maskin är smutsig?

I ett hem fungerar det dåligt tror jag.
Eftersom att mängden diskgods alltid varierar.
Du kommer Aldrig att "plocka från den rena och ställa i den smutsiga" då antalet udda saker hela tiden varierar. Stekpannor, kastruller , äggkoppar , vinglas.

Det är samma sak med disk i restaurangmiljö.
Har man ett begränsat utbud av diskgods. En typ av talrik, assiette, glas. Kan man klara sig med ett relativt litet diskrum men om man börjar freestyla och blandar in olika storlekar på tallrikar, assietter, glas så växer utrymmet för disk hanteringen ganska snabbt.

Exempel från verklighen:

Foodcourten i Kungshallen (hötorget) hade ett mycket litet diskrum. Men tack vare enhetligt och begränsat diskgods lyckades man få undan smutsig disk och förse de olika restaurangerna med rena tallrikar mm med lite personal.

Foodcourten i Kista galleria var när man öppnade en ren katastrof i disken. Trots stort diskrum var man tvungen att bygga ytterligare ett samt servera drycken i engångsmuggar P.g.a allt för många varianter av diskgods. Olika storlekar på tallrikar olika former på assietter. mm.

Lösningen är väl en högtryckstvätt i köket, så behöver man inte plocka av alls. Komplettera med golvbrunn och okrossbart diskgods.

rising skrev:
> Lösningen är väl en högtryckstvätt i köket,
> så behöver man inte plocka av alls. Komplettera
> med golvbrunn och okrossbart diskgods.

Kan med fördel dubblera som duschutrymme.

Tillbaka
Topp