[OT] E-ons elavtal rent bedrägeri?

Scott tokig

Aktiv medlem
Ja ja totalt OT. Men kanske andra som har haft en liknande upplevelse, och detta tänker jag sprida så mycket som möjligt.

Tecknade ett ettårigt rörligt elavtal med E-on som går ut den 30/09/2012. Avtalet har 1 månads uppsägningstid.
Så därför tecknade jag ett nytt elavtal med Kundkraft i mitten av Augusti i år. När man tecknar ett nytt elavtal säger alla elbolag att du nu har gett dem fullmakt om att säga upp ditt existerande avtal. So far so good.

E-on skickade även de ut en binge reklam och avtal man kunde skriva under i Augusti. Naturligtvis kasserade jag deras reklam då jag ju hade bytt elbolag i god tid. Mer än en månad innan och därmed uppfyllde mina uppsägelses villkor.

Igår fick jag ett brev från E-on. Där de skriver att jag har ett tidbundet ouppsägbart avtal med dem i ett år till eftersom jag inte svarade dem i Augusti (varför skulle jag det jag hade ju bytt leverantör)
Kostnaden för att bryta deras avtal (som jag alltså enligt dem ingått endast genom att inte svara dem) är 2264 kronor.

Då blir man ju alltså lite paff. Jag hade ju en gång för ett år sedan bytt till E-on på samma sätt som jag nu bytt till Kundkraft och det var ju oproblematiskt. Det är möjligt att de rent juridisk kan komma undan med att binda mig i ett år till men tror de någonsin att jag kommer vara kund hos dem igen när de har sådana maffia metoder. I mina ögon är det ju rent bedrägeri att agera på det sättet de har gjort.

Har andra haft liknande upplevelser med E-on och hur har ni gjort?

Vattenfall gör likadant. Binder upp ett år automatiskt om man inte aktivt väljer nått annat. Helt puckat. Det logiska vore ju att man får rörligt pris om man inte gör nått. Men det är klart att det vore en sämre affär för dom.

I ditt fall borde det iofs blivit uppsagt helt. Kan det vara så att Kundkraft har missat att säga upp avtalet med Eon åt dig?

Då borde du kunna kräva av Kundkraft att betala E-on för att bryta avtalet, då de nu inte gjort det som de utlovat.

Tror att jag fick sista fakturan (tom 31/8) från eon för några dagar sedan. Framöver blir det OKQ8 som leverantör. Hoppas nu att allt gått igenom som det skall, men jag har iallafall fått bekräftelse på att bytet är klart.

Kolla ditt gamla avtal, står det att du måste meddela, eller svara innan en viss tidpunkt för att förhindra en automatisk förnyelse av avtalet så är du nog körd. Står det inte det, eller om de har meddelats om att du säger upp avtalet innan detta datum kan du säkert bestrida och säga att ni inte har ett avtal. Då måste Eon rimligen bevisa att ni har ett avtal. Läs dock noga igenom avtalstexten först. Det är inte helt ovanligt att företag "tänjer" lite på gränserna och påstår saker om avtalen som de inte har belägg för.

För övrigt är det vanligt att avtal förnyas enligt det gamla avtalet. En typisk sak man ska se upp med om man sitter med bundna lån o.s.v.

JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla ditt gamla avtal, står det att du måste
> meddela, eller svara innan en viss tidpunkt för
> att förhindra en automatisk förnyelse av avtalet
> så är du nog körd. Står det inte det, eller om
> de har meddelats om att du säger upp avtalet
> innan detta datum kan du säkert bestrida och
> säga att ni inte har ett avtal. Då måste Eon
> rimligen bevisa att ni har ett avtal. Läs dock
> noga igenom avtalstexten först. Det är inte helt
> ovanligt att företag "tänjer" lite på
> gränserna och påstår saker om avtalen som de
> inte har belägg för.
>
> För övrigt är det vanligt att avtal förnyas
> enligt det gamla avtalet. En typisk sak man ska se
> upp med om man sitter med bundna lån o.s.v.

Tyvärr så är du rökt, och det är något som bolagen petade in bakom ryggen på konsumentskyddet med fule knep. Ofta kan då däremot få rätt på grund av goodwill hos bolagen, prova och var saklig.

Kundkraft kanske kom in för sent med sin (din) uppsägning till E-on? Skulle ju varit inne före! den 30/8. Kolla med dom.

Då det gäller uppsägning av ditt avtal behöver du själv verifiera det. Kundkraft har fått en fullmakt av dig att säga upp avtalet men du behöver själv verifiera utförandet. Kundkraft kan ju bara få en generell fullmakt, de kan inte stå till ansvar för om ditt befintliga avtal kräver specifika saker för uppsägning, logiskt men "fult" av e-on.

Däremot så brukar dett nya avtal inte vara effektuerat om de inte lyckas säga upp ditt gamla, det BRUKAR finnas ett inbyggt skydd gentemot dubbeltecknade avtal.

Tille skrev:
> Jag slänger alla konstiga brev från Skatteverket
> och Kronofogden. Jag vill ju inte vara kund hos
> dem.

Du måste säga upp avtalet med dem.

Tror att alla elbolag kör med automatisk omteckning om man inte gör ett aktivt val. Alternativet skulle vara att lägga över kunderna till det sk. tillsvidare-priset. Tror inte att elbolagen får lägga över kunder som inte gör ett aktivt val till rörligt månadsmedel-pris (de skulle kunna avtala om det men det verkar ju rätt mycket smartare att låsa upp kunderna på nytt tidsbundet avtal istället).

Senast ändrad:
s skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag slänger alla konstiga brev från
> Skatteverket
> > och Kronofogden. Jag vill ju inte vara kund hos
> > dem.
>
> Du måste säga upp avtalet med dem.

Glömde uppenbarligen läsa det finstilta i medborgarskapsansökan.

Tille skrev:
> s skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag slänger alla konstiga brev från
> > Skatteverket
> > > och Kronofogden. Jag vill ju inte vara kund
> hos
> > > dem.
> >
> > Du måste säga upp avtalet med dem.
>
> Glömde uppenbarligen läsa det finstilta i
> medborgarskapsansökan.

Var omyndig när jag ingick avtalet och kunde varken skriva eller prata. Kan jag komma undan då?

Eon är väl före detta sydkraft så det är klart det är bedrägeri, bara ett namnbyte på företaget räcker ju inte.

Tille skrev:
> Jag slänger alla konstiga brev från Skatteverket
> och Kronofogden. Jag vill ju inte vara kund hos
> dem.

Ha ha. Lägg till domstolar o polis.
- fast kan d kanske bli så att man få ngra år i finkan om man inte avbokar...?

På sistone har jag börjat läsa igenom brev som jag får hem. Sjukt underskattat! Innehåller en massa bra information.

Hmm farsan råkade ut för något liknande när han bytte leverantör...

Den nya leverantören löste problemet med E-on i det fallet, då det faktiskt låg hos dem att säga upp det gamla när han tecknade nytt.

Tillbaka
Topp