[OT] Efterlyses.. Bättre begagnat graddagstal för några svenska städer!

kebarb

Aktiv medlem
Jag har googlat mig svettig, jag finner dem ingenstans.. Inte ens på blocket!

Vart får jag tag i graddagstal för några svenska städer (utan att bli finansiellt våldtagen av SMHI 9000:-!!!)?

Om någon har en bra ide på vart dessa går att ladda ner / söka på så blir det pizza med öl (eller annat fredagsmys) imorgon!

Städerna jag behöver är:

Göteborg
Gävle
Stockholm
Karlstad
Örebro
Uppsala
Linköping
Jönköping
Kalmar
Sundsvall
Östersund
Umeå
Luleå
Norrköping
Västerås https://www.malarenergi.se
Helsingborg

Vore kul att se om happy fixar detta som vanligt ;)

//K

Edit: OT /mod

Senast redigerad av en moderator:
kebarb sa:

Vart får jag tag i graddagstal för några svenska städer (utan att bli finansiellt våldtagen av SMHI 9000:-!!!)?

Om någon har en bra ide på vart dessa går att ladda ner / söka på så blir det pizza med öl (eller annat fredagsmys) imorgon!

Städerna jag behöver är:

Umeå http://www8.tfe.umu.se/weather-new/index.html

//K

Grader som i vädret? UMU har en väderstation med historik på.

Pepperazzi sa:
kebarb sa:

Städerna jag behöver är:

Umeå http://www8.tfe.umu.se/weather-new/index.html

//K

Grader som i vädret? UMU har en väderstation med historik på.

Det är specifikt graddagstalet jag behöver. Det går att räkna ut från historik men det är lite för tidskrävande.

Graddagstalet används vid energiberäkningar av fastigheter bland annat..

//K

perlinde sa:
perlinde sa:

Asch, det var ju bara temperaturer. Men lite excelhackande kanske löser det? Jag tänker pivottabeller.

Det där hade kunnat varit användbart om dataserien varit komplett, men det saknas dagar sporadiskt så årssumman blir inte riktig. (fick till 2400 på göteborg, brukar vara över 3000 för de flesta städer i skandinavien som jag kollat tidigare).

Graddagstalet är ett tal som summerar alla dagarna på ett år.. Man kan använda det tillsammans med genomsnittstemperatur och dimensionerande utetemperatur för att göra olika beräkningar.

Jag får alltid detta på ett excelark från ENOVA eller någon annan norsk myndighet, men i Sverige har jag aldrig gjort det. Anar inte vart man skall vända sig.

//K

Kanske i någon av filerna som finns här: http://www.sveby.org/om-sveby/

I beskrivningen finns stapeldiagram över graddagarna:
Capture.JPG

Jimel sa:
*Nyfiken*

Vad ska det användas till?

EU nissarna har lite att göra, så de har bestämt att alla som har en omsättning på över 50miljoner EURO i verksamheten måste energikartlägga sin verksamhet.. Och det är minst sagt lite av ett jobb.

Jag använder graddagstal när jag gör energiberäkningar på ventilationsanläggningar.. Men är som sagt van vid att det finns tillgängligt från motsvarande svenska energimyndigheten (jag jobbar inte i sverige).

Det kan helt säkert finnas tillgängligt någonstans. Men jag vet bara inte vart.

eketjall sa:
Är inte graddagstalet bara summan av differensen mellan uppvärmningstemperatur och dygnsmedeltemperatur för alla dagar på ett år?

SMHI har ju dygnsmedeltemperatur som öppen data iaf: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

Ja, i värsta fall kan man ju göra en halvdag av det och köra lite excel-fu men jag hade gärna undvikit det..

Någon som vill ha gratis middag får gärna göra det ;)

//K

kebarb sa:
eketjall sa:
Är inte graddagstalet bara summan av differensen mellan uppvärmningstemperatur och dygnsmedeltemperatur för alla dagar på ett år?

SMHI har ju dygnsmedeltemperatur som öppen data iaf: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

Ja, i värsta fall kan man ju göra en halvdag av det och köra lite excel-fu men jag hade gärna undvikit det..

//K
Ska man lära sig subtraktion och SUM funktionen i excel först så är det kanske ett halvdagsjobb.
Oavsett vilket så känns hela förfrågan (från en koncern som omsätter >50Milj Euro) lite som att be bandet spela gratis för det ger ju bra publicitet.
Pynta 9k och slipp ditt halvdagsjobb ;-)

eketjall sa:
kebarb sa:
eketjall sa:

//K
Ska man lära sig subtraktion och SUM funktionen i excel först så är det kanske ett halvdagsjobb.
Oavsett vilket så känns hela förfrågan (från en koncern som omsätter >50Milj Euro) lite som att be bandet spela gratis för det ger ju bra publicitet.
Pynta 9k och slipp ditt halvdagsjobb ;-)

Nu är det ju inte jag som äger den varuhuskedjan, utan jag som fått i uppdrag att göra jobbet som konsult. 9000:- är en ganska stor del av hela uppdragets kostnad (flera procent), men inte ens en ppm av det arbete det omfattar.

Helt sjukt egentligen att det är så svårt att hitta. Det är ju sånt som man använder hela tiden när man räknar på byggnader.

I Norge har vi det som sagt gratis och öppet från energimyndigheten.

Jag tror inte uppdragsivaren skulle tycket det var så seriöst om jag kom och tiggde om 9000:- extra för att köpa några siffror från SMHI när jag skall lämna en rapport på 125 sidor ;)

EDIT: Och för samma pengar kan man köpa en mjukvara som bygger klimatdatabaser för valfria geografiska positioner, varför det faller sig ganska orimilgt att betala pengar för dessa siffor från SMHI. Jag tror inte någon köper dem från SMHI för att säga det så.

Förfrågan gäller egentligen om vart man kan hitta dessa siffror annars, för det måste ju finnas någonstans tillgängligt för allmänheten. Men jag vet inte vart eftersom jag inte jobbar mot svenska kunder annars.

Såhär ser det ut i Norge:
https://www.enova.no/om-enova/drift/graddagstall

//K

Senast ändrad:
Det borde gå att hitta på fjärrvärmebolagens hemsidor (liknande mälarenergi i vås som du redan fått). I Uppsala (och några andra städer) är det Vattenfall som levererar fjärrvärme, så det borde gå att hitta där. Vill minnas att det är 4140 för Uppsala, men är inte hundra på det...

Tyvärr har våra forskande myndigheter strikta krav på att ta hutlöst betalt för nästan allt de producerar. Vi borde lära av USA, där all offentligt finansierad myndighetsdata utges fritt (om det inte är hemligt) till allmänheten (eller till självkostnadspris för lagrings/överföringsmediet).

Tänker till exempel på Lantmäteriet/Metria som har massa samhällsnyttig data som de sitter och tar svinigt mycket betalt för.

geologen sa:
Tyvärr har våra forskande myndigheter strikta krav på att ta hutlöst betalt för nästan allt de producerar. Vi borde lära av USA, där all offentligt finansierad myndighetsdata utges fritt (om det inte är hemligt) till allmänheten (eller till självkostnadspris för lagrings/överföringsmediet).

Tänker till exempel på Lantmäteriet/Metria som har massa samhällsnyttig data som de sitter och tar svinigt mycket betalt för.

+1
Norge har oxå mycket att lära oss när det gäller data genererat av skattepengar.

ceel sa:
geologen sa:

+1
Norge har oxå mycket att lära oss när det gäller data genererat av skattepengar.

Det är väldigt nära här från näringslivet till myndigheterna. När vi tycker att lagarna/krav inte är riktigt utformade, eller när stora statliga system har buggar/ är fel uppbyggda osv så ringer man bara in och pratar med någon som jobbar där, eller bokar in ett möte.

Vi är ett litet konsultföretag på 4 personer och har haft möten och kontakt med myndigheterna för att bolla ideer flera gånger. I sverige har jag försökt vid något tillfälle men det är som att mötas av en kompakt vägg av motstånd.

Men å andra sidan så är kvaliteten på vad som produceras / framställs ganska mycket högre i sverige, och (myndighets)kraven är också högre, så det är ju en framsida och baksida på allt. I sverige måste jag vara certifierad för att göra samma jobb som jag gör i norge, och här koller de knappt om jag har en examen. Det är lite svängdörrar för oseriösa typer på så sätt.

//K

Cujo sa:
Kan du få ut nåt intressant från http://www.degreedays.net/ kanske?

Den där sidan var inte dum alls, graddagstalen måste dock vara normalårskorrigerade för att jag skall kunna använda dem och det saknas där. Men den där sidan var så bra att jag nästan måste ge dig en medalj ändå ;) Jag har själv haft en egen väderstation på wunderground men tänkte aldrig tanken att kolla där!

//K

Verkligen ingen som har graddagstal som är korrigerade och användbara för energiberäkningar?

Någon konsult inom byggbranchen måste det ju vara som läser här på happy ? ;)

//K

Tillbaka
Topp