[OT] Elavtal till villan, hjälp en noob

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror inte frågan rörligt/fast också på vad
> man har för uppvärmning? Jag har en
> luft-vatten-värmepump som är rätt effektiv fram
> till + 6 grader och som vid -10 bara går på
> elpatron. Det innebär ju att jag får betydligt
> högre förbrukning än normalt vid den punkt då
> det rörliga elpriset troligen är högst. Borde
> inte jag då tjäna på att ha fast?

Hur många dagar på en vinter är det kallare än -10 egentligen? Och varför har du inte vedpanna? :)

Henrikl skriver tidigare i tråden att han i egenskap av Försäljningsansvarig på ett elhandelsbolag rekommenderar jämförelsesiter såsom ex. elskling.se.
Nu råkar jag sitta lite i samma sits som henrikl och jag håller inte riktigt med i rekommandationen.

Visst, jämförelsesiterna kan vara bra för att få en koll på läget. Men, vad man ska komma ihåg är att de här siterna ICKE är några välgörenhetsorganisationer som presenterar jämförelser för att vara snälla. De är att betrakta som återförsäljare och de tar bra betalt av elhandelsbolagen för avtalen de drar in. Det finns heller ingen garanti att de priser som syns på jämförelsesiter verkligen är de bästa kampanjerna, utan det beror helt på vad elhandelsbolaget väljer att köra för kampanj just där. Du kan med största sannolikhet hitta lika bra eller bättre priser direkt hos elhandelsbolagen.

Kollektiva lösningar där kunder tillsammans ska kunna pressa priserna ska man också vara lite uppmärksam på. Här finns det en del seriösa aktörer men också några fula fiskar och lycksökare. Jag skulle vara försiktig. Och, det finns såklart ingen som helst garanti att priset verkligen blir bra. Bolaget som står bakom de här produkterna vill ju också såklart göra en vinst, så vad som händer är att det blir ytterligare en länk som vill göra en bra affär.

Så mitt råd är, kolla runt och försök hitta ett bolag som kan ge dig både ett bra pris OCH en bra service över tiden.
Vad du måste komma ihåg är att i ditt fall Stizze, så är skillnaden mellan de olika elavtalen hyfsat marginell, vi snackar ören per kwh vilket slår på hundralappar per år. Vad som helt och hållet avgör er årskostnad för energin är hur ni väljer att använda den.

Hitta ett bra elavtal, fast pris om du vill ha kontroll och rörligt om du kan ta topparna på vintern, och se sen över husets energianvändning med en energirådgivare. Det är oftast kostnadsfritt via energibolagen.

Sänker man temperaturen för mycket i fel hus så riskerar man att dra på sig andra problem som är dyrare.

Med de elpriser som är på elskling just nu är det svårt att göra en dålig affär om man binder på kort tid (~6 månader). Jag slog faktiskt till och gjorde det för egen del. totalkostnaden ink allt blev 103 öre (ink moms, skatt och rörliga nätavgifter, ex fast avgift för nät). Om elen hade varit gratis hade det kostat 70 öre och så billigt blir det inte ens med rörligt. Rörligt just nu landar på 94 öre.

Med tanke på att jag betalade över det dubbla någon månad förförra vintern känns det som en bra deal. Nu kan jag tryggt återgå till att fundera på återbetalningstiden på att skaffa ett nytt nätagg till filservern =)

oxr skrev:
> Just nu är min inomhustemperatur mer kring 17 grader, har inte lust att sänka mer.

Nä det förstår jag. Och jag skulle höja lite. 18-19 i sovrum och 20 i övriga rum har vi och det känns ok för oss. 17 grader, det är lita väl kallt det, tycker jag.

Alla andra också. Men ska jag höja måste jag ju lära mig hur värmepumpen fungerar, och det är ju jättetråkigt.

oxr skrev:
> Just nu är min inomhustemperatur mer kring 17
> grader, har inte lust att sänka mer.

HTFU! 15 grader är inom räckhåll.

bjorre skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just nu är min inomhustemperatur mer kring 17
> > grader, har inte lust att sänka mer.
>
> HTFU! 15 grader är inom räckhåll.

Din mamma!

Jag har faktiskt haft -7 på köksgolvet en gång. Jag ÄR hård!

bjorre skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Just nu är min inomhustemperatur mer kring 17
> > grader, har inte lust att sänka mer.
>
> HTFU! 15 grader är inom räckhåll.

Fan va skönt, då kan man gå med tredelat inomhus. :-)

oxr skrev:
> bjorre skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Just nu är min inomhustemperatur mer kring
> 17
> > > grader, har inte lust att sänka mer.
> >
> > HTFU! 15 grader är inom räckhåll.
>
> Din mamma!
>
> Jag har faktiskt haft -7 på köksgolvet en gång.
> Jag ÄR hård!

Ja ja om vi nu ska vara hårda, så är jag hårdare. Jag har tältat i -42 grade. -7 löjligt. Å inte fan hade vi något kök heller eller jo ett spritkök. Men det har ju inget golv.

Tillbaka
Topp