[OT] Elgitarr köp

eat_dirt

Ny medlem
[OT] Elgitarr köp
Tjena, hade tänkt köpa mig min första elgitarr ganska snart och skulle kanske behöva lite tips och råd.
Jag har bara kollat runt på nätet nu till en början för att se lite vad man kan få för gitarrer för ca 3000-4000kr som är den prisnivå jag tänkt mig, ska givetvis sticka och provspela gitarrer också innan jag bestämmer mig. Har ni några tips på märke, modell?

Har fastnat lite för Squier Jagmaster http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0320700500
Tycker den e snygg och så har den fått väldigt bra recensioner
http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/squier/jagmaster/index.html

Sneglat lite på Telecastermodellerna från Squier också.

Kommer spela mest metal, men vill kunna spela det mesta, i recensionerna till Jagmaster säger ju de flesta att den är väldigt anpassningsbar och passar till mycket, vilket låter bra.
Självklart vet jag att det handlar till 90% om känsla men ni kanske ändå kan ge lite tips på fler modeller som är värda att prova, kan ju inte sitta och testa alla gitarrer i prisklassen....

Sen en till fråga, har förstått att man kan köra gitarren via datorn istället för via en vanlig gitarrförstärkare? Eftersom jag har ett rätt fint ljudkort (SB X-Fi) så hoppas jag på att det ska fungera bra, har letat runt lite i den medföljande mjukvaran till kortet och där verkar man kunna ställa in massa effekter, har också hört att det finns andra program som fixar sånt. Så nu undrar jag hur bra det fungerar? Vad missar man med att köra via datorn? Blir ljudkvaliteten bra? Tillgängligheten och enkelheten spelar ingen roll för mig...

[OT] Elgitarr köp
eat_dirt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har bara kollat runt på nätet nu till en
> början för att se lite vad man kan få för
> gitarrer för ca 3000-4000kr som är den prisnivå
> jag tänkt mig, ska givetvis sticka och provspela
> gitarrer också innan jag bestämmer mig. Har ni
> några tips på märke, modell?

Själv hade jag nog tittat på Ibanez RG, Jackson, OLP (Petrucci-modellen t ex) eller liknande i den prisklassen. Du bör ha humbuckers som matar mycket signal för att spela metal. I den prisklassen så kommer du dock få skitmickar vad du än väljer, men det är ju ganska lätt att byta.
Som nybörjare så är det dock i princip helt omöjligt för dig att höra vad som är bra eller dåligt. Förstärkaren och till stor del fingrarna och hur man spelar, spelar väldigt stor roll i hur det låter. En jättebra gitarr kan låta skit när en nybörjare spelar men en urkass gitarr kan låta grymt när en skicklig gitarrist spelar. Det är även jättesvårt att veta vad det är man lyssnar efter och vad man värderar som bra och dåligt.
Jag tycker du ska ta en gitarr som du tycker känns skön att spela på och som *du* inte tycker låter dåligt. Om du fastnar för gitarrspelandet så kommer du troligen köpa en bättre gitarr nästa gång och då vet du bättre vad det är du letar efter. Då kan du börja lyssna lite mer kritiskt.

> Har fastnat lite för Squier Jagmaster
> http://www.squierguitars.com/products/search.php?p
> artno=0320700500
> Tycker den e snygg och så har den fått väldigt
> bra recensioner
> http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_gu
> itars/squier/jagmaster/index.html

Den är ju inte sådär jättemetal den gitarren.

> Sneglat lite på Telecastermodellerna från Squier
> också.

Telecaster brukar sällan låta metal.

> Vad missar man med att köra via datorn?

Det uppenbara är ju att man inte kan spela utan en dator. Det är lite knöligare att skruva ljud.

> Blir ljudkvaliteten bra?

Hehe... Min åsikt är att det låter skit. Särskilt om du ska spela metal. Men å andra sidan, om du bara ska spela för skojs skull så är det ju skitsamma egentligen. Jag har aldrig hört något som kommer i närheten av en riktig rörförstärkare rent ljudmässigt.
Jag brukar köra med en Line6 POD XT, som förvisso oxå låter skit, men duger eftersom det är så himla mycket smidigare än att släpa med sig en tung förstärkare till replokal/gig.

[OT] Elgitarr köp
Ok, vet att Jagmastern inte är särskilt metal :P
Men är Squier ett OK märke?
Jaja, får se vad jag tycker när jag provar den, hade tänkt låna en gitarr från en kompis och pröva att spela via datorn också innan jag bestämmer mig, man behöver något mellan gitarren och line-in på datorn?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Elgitarr köp
eat_dirt skrev:
> Ok, vet att Jagmastern inte är särskilt metal
> :P
> Men är Squier ett OK märke?
> Jaja, får se vad jag tycker när jag provar den,
> hade tänkt låna en gitarr från en kompis och
> pröva att spela via datorn också innan jag
> bestämmer mig, man behöver något mellan
> gitarren och line-in på datorn?

Du ska då få samma tips som Daner gav mig, Jammate, USB-gitarr. det skall tydligen vara en rätt kul grunka, speciellt om man som du tänkt spela "på datorn"

http://www.jam.se/jam_mate_ub1.htm

[OT] Elgitarr köp
Snälla, köp inte en USB-gitarr. Om du vill köra genom USB finns det vettiga adaptrar. Förresten finns det analoga ingångar på de flesta datorer, fast det kan behövas adaptrar där med.

Mitt råd är att köpa något skrotpaket med gitarr + förstärkare + gigbag + stämmdosa osv.

Själv kör jag med en begagnad Epiphone stratocasterkopia för 500kr och en Roland Micro Cube på några enstaka Watt. Det räcker gott och väl för "hemmaspel".

Vill man uppträda kanske man ska satsa på lite grövre förstärkare och en flashigare gitarr.

/Adam

[OT] Elgitarr köp
Adam7125 skrev:
> Snälla, köp inte en USB-gitarr. Om du vill köra
> genom USB finns det vettiga adaptrar.
> /Adam

> Okej, Varför??

[OT] Elgitarr köp
Hej de modeller som du tittat på är inte så mycket metal kanske.

Spola USB-gitarren

I din prisklass är dock Squier ett väldigt bra köp. En stratakopia från dom är aldrig fel för en nybörjare. Dom kan man köpa nya på en affär dit man sen kan gå tillbaks och för hjälp.
Titta på en Squier Standard Fat Strat HSS.

Den bästa nätaffären är JAM, som också har "riktiga" Affärer. Surfa på dom.

Metal gitarr för nybörjare är Ephiphones Gibsonkopior. Men det finns så många olika så försö få en kunnig kompis att hjälpa dig. En les Paul ser inte metall ut men är det tyngsta som finns.

Annars är Ibanez oerhört bra och prisvärda gurur, som jag såg ovan exempelvis RG-serien.

Jag vill egentligen varna för att skaff en svajstallgura därför är kanske ändock Epiphone bäst för dig. Gitarrer med svajstall som på min RG är ganska knepiga att stämma. Stratans stall är lättare än dom flytande stallen som man stämmer på själva stallet.

Det är med gittarrer som med cyklar, först har man en, och känner sig för. Sen efter ett tag vet man vad man vill ha och byter upp sig.

Ska du använda datorn som förstärkare är Guitar Port från firman Line6 helt oöverträffad. Den har den egenheten att du inte kan köpa piratprogram eftersom den är ansluten till en hårdvarumodul med jack och volym men den kan man köpa, till exempel, på blocket, det gjorde jag.
http://www.blocket.se/vi/11638573.htm?ca=6_s
Just den här var dyr för där ingår moduler med extraförstärkare som du inte behöver. Men kolla in på Blocket lite då och då. Men du ser i alla fall hur den ser ut.
Hemsida http://line6.com/guitarport/xt.html

Adams ovan nämnda förstärkare Roland micro cube är oerhört mycket för pengarna.

Kom igen med fler frågor om du är osäker.

Edit Glömde en sak. en Metalgitar ska ha humbuckermikrofoner till skillnad från single-coil som oftast sitter på Fender (och Squier)

en singelcoil mick ser ungefär ut så här

[oooooo]

Humbuckermick ser ungefär ut så här

[oooooo]
[oooooo]

[OT] Elgitarr köp
Micro Cube kostar som en vanlig pedal fast är en förstärkare med 6st olika "grundljud" som man sen kan krydda med lite olika effekter som tex Tremolo, Chorus, Flanger och Reverb.

/Adam

[OT] Elgitarr köp
Adam7125 skrev:
> Du vill väl kunna använda den på "vanligt" vis
> också, är osäker på om det går med
> USB-gitarren.

Men ta reda på det då istället för att ge rekommendationer som bygger på (felaktiga) gissningar. Naturligtvis går det att använda USB-gitarren JamMate på "vanligt" vis också.

[OT] Elgitarr köp
Om man nu förutsätter att det är en gitarr till en nybbörjare så vad får man då för instrument för 1995 kr.

Om nu bara kanske själva instrumentet kostade 1995 kr nytt så är det för billigt. Nu har det ett svajstall vilket förvärrar saken. Dåliga instrument har förstört nöjet att spela för fler nybörjare än någon annan orsak i världen.

När man börjar spela så ska man ha ett riktigt "instrument". Med bra greppbräda, bra hals, lättstämt osv. När nu hela kittet kostar mindre än en billigaste godtagbara normalgitarr så får man väl tro att de sparat in lite här och där. Instrument gjorda av trä kan bara inte vara hur billiga som helst..

Här får man en biltema heldämpad men trimmad med en XT-bakväxel.

Nu har jag inte kännt på grejorna så jag kan också vara ute på tunn is. Eagle är ett fullt godtagbart kvalitets-låg-lågprismärke.

[OT] Elgitarr köp
eftersom han nämnde "spela genom datorn" antog jag att han av endera anledningen inte kommer att köpa en förstärkare, därför tipsade jag om jammate'n. vad beträffar kvaluttan på el-gitarrer i den prisklassen kvittar det om det är usb eller inte. man får inte rå-mycket för dom pengarna. Sen är det ju hans första el-gura. ingen vits o tipsa honom på en gura typ Les paul

[OT] Elgitarr köp
Men det stog så här: "Har ni några tips på märke, modell?"

les Paul är ett begrepp: kortare mensur (kortare hals) bra för nybörjare, två humbuckers, helst limmad hals, fast stall.

Tittar vi efter metalljud så får man med den typen av gitarr, mycket botten, mindre mellanregister och mycket diskant. Kort sagt, tungt riffljud med utrymme för trixande.

Jag har testat mig genom åtskilliga instrumentaffärer genom åren, och vet att det kan skilja bra mycket på olika instrument, men de jag rekommederar har aldrig svikit.

Men som jag sa har jag inte testat jammate och den kan var en hit. Programvaran som är viktig har jag inte heller testat.

[OT] Elgitarr köp
Jag köpte nyligen en Squier Standard Tele och en Roland Micro Cube, nu kan ju inte jag spela men min kollega som kan tyckte det var bra grejjer med tanke på priset. :)

Tele är väl inte direkt metal, men de har ju fler modeller.

Kollegan blev riktigt impad att gitarren var så pass bra injusterad från fabrik, alltså att tonerna stämmer över hela halsen. Han sa ett fint ord för det också, men allt kan jag ju inte komma ihåg. ;)

Själv handlade jag från http://www.thomann.de/ - kass sida men bra priser.

[OT] Elgitarr köp
bengt skrev:
> Men det stog så här: "Har ni några tips på
> märke, modell?"
>
> les Paul är ett begrepp: kortare mensur (kortare
> hals) bra för nybörjare, två humbuckers, helst
> limmad hals, fast stall.
>
> Tittar vi efter metalljud så får man med den
> typen av gitarr, mycket botten, mindre
> mellanregister och mycket diskant. Kort sagt,
> tungt riffljud med utrymme för trixande.
>
> Jag har testat mig genom åtskilliga
> instrumentaffärer genom åren, och vet att det
> kan skilja bra mycket på olika instrument, men de
> jag rekommederar har aldrig svikit.
>
> Men som jag sa har jag inte testat jammate och den
> kan var en hit. Programvaran som är viktig har
> jag inte heller testat.

Du kan uppenbarligen din sak;)
ja drog till med just les paul som exempel på en gura som kanske e lite dyr o starta med bara. metall-ljudet i en sånOm man tänker enkelt),hmmmm, tänk AC/DC eller guns 'n roses är väl ganska bra exemplifiering?

[OT] Elgitarr köp
Tack för all hjälp!
Om jag förstått rätt med det där med humbucker och single coil, så har väl Jagmastern humbucker eller (till och med dubbla humbuckers?)
Kan någon förklara mer vad det är som gör att en gitarr låter mer metal än en annan? förutom det där med humbucker mickar då?
Så att jag vet vad jag kan kolla efter?

Anledningen till att jag frågade om att spela via datorn var att jag tänkte att man kanske kunde spara lite pengar genom att slippa köpa förstärkare, men om jag förstått det rätt måste man ha någon slags förstärkare mellan gitarren och datorn?

[OT] Elgitarr köp
Gå in på http://www.gmf.se/forum där hänger alla gitarrnördar, fråga där :-)

Bra gitarrer i den prisklassen för metal är nog Ibanez, Yamaha, Epiphone mfl.
Svaj bör man kanske hoppa över i början, det är en massa extra mekande.

[OT] Elgitarr köp
eat_dirt skrev:
> men om jag förstått det rätt
> måste man ha någon slags förstärkare mellan
> gitarren och datorn?

inte med usb gitarren, inte med nån annan gura heller(sålänge du har line-in), men det blir ju avhängigt ett någorlunda datorhögtalarsystem.

[OT] Elgitarr köp
Squire gör bra och prisvärda gitarrer. Som många tidigare sagt så satsa på en gitarr med humbucker mickar, gärna en Les Paul eller SG. Kolla in epiphones SG modeller, det blir inte mer rock än så (tänk Townsend eller Angus Young...). Min första gura var just en epiphone sg special. En enkel och billig gitarr som verkligen rockade. Om du är inne på en tele (min absoluta favo gitarr), så titta på squiers custom modeller som är mer rock än country. Fina gitarrer till sjukt bra priser.

En riktig förstärkare är oxå att rekommendera. Gärna en med uttag för hörlurar, så kan du lira när du vill utan att störa någon. Har haft en Peavy Rage 158 som jag inte tycker är något att ha, den var inget rolig alls. Rolands Micro Cube är fin. Hörde en i musikaffären för ngn vecka sedan när en snubbe drog loss med en Gibson Les Paul - Lät jäkligt bra! Marshall har en uppsjö av små stärkare som låter ok. Vill du ha en rejäl så kan du titta på Line6 Spider. Finns i många modeller och rockar rejält.

[OT] Elgitarr köp
Vad som får en gitarr att låta metal, eller rock, eller disco; sitter nog mer i fingarna och sinnet än i micar och själva gitarren. Har sett de flesta kombinationerna genom åren så det mest upp till ditt eget spelsinne och din egen feeling hur du KAN låta.
Tips på stärkare - VOX har ett gäng med digitala stärkare som låter fruktat bra. Valvetronix heter de, där kan du välja mellan tio olika stärkare. Egen favorit är AC 30:n.

Johan

[OT] Elgitarr köp
TigerMale skrev:
> lite men här har vi talang i vilket fall som
> helst.
>

Jag hoppas du skämtar.

[OT] Elgitarr köp
Jag har lirat elgitarr i 5 år och Fender gör underbara gitarrer med det skönaste bluse, rock, ballad ljudet. Passar för allt, dock kanske inte metall, men det fungerar ;)

Kolla Fender!

// Patrik

[OT] Elgitarr köp
Patrik2 skrev:
> Jag har lirat elgitarr i 5 år och Fender gör
> underbara gitarrer med det skönaste bluse, rock,
> ballad ljudet. Passar för allt, dock kanske inte
> metall, men det fungerar ;)
>
> Kolla Fender!
>
> // Patrik

Hej läs tråden från början. fender är ju på grund av de som du skriver inte de billigaste.

Squier är Fender lillebrorsmärke, i förhållande till priserna oförskämt bra, välgjord och injusterade.

En lustig anekdot är att gamla Squier från sjuttiotalet när dom byggdes i Japan var bättre än dåvarande USA-byggda Fender och de är bra dyra begagnade

[OT] Elgitarr köp
Att det sitter fingrarna är viktigt men inte hela sanningen. Om jag väljer min singlecoilmick och Black Panel (fenderförstärkare) på stärkaren kan jag omöjligt få till Battery av Mettalica. Möjligtvis Iron man dá men inget tungt.

A Att det ska låta metal, beror ursprungligen främst på att:
1 Humbuckermickar
2 Andra delar på gitarren beskrivna ovan
3 Att man har rätt förstärkare (dyra)
4 Att man ställt in förstärkaren rätt, alla kontroller utom mellanregistret ska stå på 10 (11)
Anm. Med humbuckers och rätt förstärkare på 10-an får man otroligt mycket distorsion (oljud) som är själva grejen med bra hårdrocksljud.
5 För tungt riffande dämpar du strängarna med högerhanden.

Sen beror det på hur du spelar. Hör man något riktigt tungt riffande som Dimbag i Pantera så vet man att så kan man aldig få det att låta hemma.

B Sen kan man då köpa en box av något slag att sätta mellan gitarren och förstärkaren och få det att låta hyfsat metal mycket billigare.

C Nu för tiden med datorn eller en Pod eller själva förstärkaren och med digital teknik kan man få vilken utrustning som helst att låta typ metal. Som med Roland Micro Cuben

MEN Om vi dödliga, du eller jag, plockar upp James Hetfields gura så kommer den bara att skrika yla skrapa och fräsa innan vi ens har börjat spela. Utrustnigen ger så mycket oväsen ifrån sig om man inte gör rätt, så att man måste dämpa hela tiden och ha särkilda boxar som släcker ljudet när man inte spelar.

Så alltså med mickarna på din efterlängtade Jaguar och rätt stärkare eller datorprogram kommer du långt. Med en Roland Micro cube kan du få ditt metalljud. Och innan du fått till det kan du öva med en annan inställning med, mindre dist, renare ljud tills du lärt dig att dämpa rätt. Dessutom har cuben en inbuggd stäm-apparat, bra, för innan man kan börja spela måste man stämma .
Alltså som Ekan skriver.

På min Guitarport i (datorn)har jag en extra modul med 20 st mycket dyra förstärkare, en del går inta att få tag på längre och andra är handbyggda för 10 tusentals eller 100 tsentals kronor. Då är det lättare att få riktigt bra tunga ljud.

Guitarporten datorprogarmmet jag skrv om som jag är nog lite dyrare än micrpcuben. Jag vet inte om det finns något gratis eller sharwareprogram. Kanske någon annan har koll på nyare grejor alá jammaten ovan som går att köra på datorn.

Om ni nu tror att jag är duktig att spela så har ni fel. Jag är bara en vanlig nörd. och det bara regnar och jag har ont i magen och inget att göra.

[OT] Elgitarr köp
Bengt: Bra skrivet!

TigerMale: Jag tror att vi måste prata om vad talang egentligen är. ;)
Om den där snubben har talang vad har tex Yngwie då?

/Adam

[OT] Elgitarr köp
Adam7125 skrev:
>
> TigerMale: Jag tror att vi måste prata om vad
> talang egentligen är. ;)
> Om den där snubben har talang vad har tex Yngwie
> då?
>
>
> /Adam

Jag förtydligar, för att vara hemma-pulare får han till det rätt bra, och det kan man väl knappast ta ifrån honom eller? det är mest solona jag åsyftar.

gillar själv inte yngwie, så jag säger inget om honom. Slänger hellre upp min måttstock på gitarrtalang

[OT] Elgitarr köp
Två killar som kan få det att låta "metal" ............. hyfsat skickliga också, tycker jag det verkar som. Är dock ingen expert.

<
Grymt tung låt!!!

[OT] Elgitarr köp
TigerMale. Jimi All along.. jag älskar dig synd att du bor i Norrland.

Inte till, eat_dirt här får du ingen hjälp:
Beror det på känslan och anslaget eller beror det på hans gura som är handgjord och väl lär kosta en halv mille och man lät tillverka en ny.
Så här bra är Uli när han inte spelar covers på låter ingen kan göra bättre utan istället har skrivit själv, han får till det nästan magiskt han ochså med ett ljud som är han alldelse eget på sin skygitarr,

Jimis båda inte helt lika versioner kan man lyssna på tusen gg i rad jag tröttnar aldrig. Det beror på den där magin som dog i september 1970

Kostar på mig en hyllning till hans högvärdighet president Buch också.
såg filmen där detta var finalen som 14-åring på palladium vid Sveatorget, när jag gick ut var jag inte samma människa mer, fångad i gitarrgudens värld.

Oj, visst var det här ett cykelforum.

god natt

[OT] Elgitarr köp
bengt skrev:
> Dessutom har cuben en inbuggd stäm-apparat

Den kan ge dig A men inte säga när du har rätt ton i strängen. Jag köpte en Korg GA40 för typ 200,- för att lättare kunna stämma. Funkar bra så länge man inte har mörkt runt om kring sig, dvs. så länge man inte står på (eller snarare bakom) scen...

[OT] Elgitarr köp
Kung Stalle skrev:
> Heeeeelt oväntat att den här tråden skulle
> spåra ur i hysterisk snobbism och
> besservissrande.

Ja, du är så jäkla duktig som "visste" det.

[OT] Elgitarr köp
har inbyggd stämapparat på min najaste akustiska.
inbyggdstÃmpa.jpg ht=725

Lacken är ett mästerverk, men ingen kamera i världen kan göra den rättvisa:(
lackenaaaaadenlacken.jpg ht=725

ås.kommentera inte dammlagret vid stallet:D

[OT] Elgitarr köp
Ibanez gör prisvärda gitarrer och undvik svajstall i den prisklassen, kör mjukare strängar istället.

Det viktiga är att gitarren är bra (skruvad, inte limmad, rak hals, håller tonen) och känns bra (vissa gillar smalhalsat a la strata eller brett som en lesPaul).
Sedan kan man alltid byta mickar, slipa banden om den känns trög efter ett tag. Strängarna gör också sitt till för känslan.
Förstärkaren och mickarna är viktiga för 'rätta ljudet' men där kan man byta upp sig med tiden eller bygga själv.

Tyvärr tror jag inte att du får något roligt ljud om du kör via datorn.

Häftigaste gitarrljudet jag har lyckats med var att sätta på en humbuckermick på en stålsträngad countrygitarr (suzuki) och rörförstärkare, ziggi stardust-liknande gitarrljud.

[OT] Elgitarr köp
Jag tycker att du ska prova en Squire Telecaster custom II. Fick hem min igår efter några veckors väntan och kan bara säga att det var ett jäkla bett i P90 mickarna. Nej det är inte Seymor Duncan orginal mickar, men byggda efter deras specifikationer. Väldigt bra gitarr för pengarna (2900 på MB), men visst märks det att det är en billig gitarr om du jämför med dyrare. Själv hade jag lagt ner gitarrspeladet och sålt min fina fender tele för ett tag sedan, men suget blev för stort... Ljudmässigt så är Squiren kalas!

[OT] Elgitarr köp
TigerMale skrev:
> en ganska vass cover på hey joe:

Det var ju också ett sätt att totalt förstöra den låten på...

[OT] Elgitarr köp
the TnT skrev: Det var ju också ett sätt att totalt förstöra den låten på...

...............................................................................

Har du lagt ut något av din alster på Youtube eller kommer du att förära oss som närvarar i Kinnekulle med dina framsteg :) ????

/Mats

[OT] Elgitarr köp
the_TnT skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en ganska vass cover på hey joe:
>
>
> Det var ju också ett sätt att totalt förstöra
> den låten på...

det var ju oxå ett sätt o såga artisteri:/

[OT] Elgitarr köp
TigerMale skrev:
> det var ju oxå ett sätt o såga artisteri:/

Gitarronani är inte och kommer aldrig att bli artisteri i mina ögon, förutom Dick Dale. ;)

MatsS: Jag kan spela introt till "Tom Dooley" med enfingersackord just nu, YouTubeande dröjer några år. :D Fast även om inte jag kan spela lika fort och showigt som herrn i Tigers länk får jag ha åsikter om att det är kasst. Tycker jag. :)

Tillbaka
Topp