[OT] En amerikansk lödkolv i Sverige

Marcus

Ny medlem
Nu har jag köpt en lödkolv på ebay, en lite speciell lödkolv som ska underlätta när jag löder ytmonterat. Det handlar om en ~10$ avlödningskolv frår Radioshack som man kan modda, sök på tex 'DIY heat gun SMD'. Grejen är att den är för och har då effekten 45W. Nu vill jag såklart koppla in den i vårt svenska nät, och då kommer jag förstås att byta propp, men frågan är då:

Vad blir effekten då i 230V?
Kommer den klara den effekten?
Måste jag köpa en transformator (220->110)?
Nåt annat jag måste tänka på?

Hoppas att det finns nån elektrokunnig människa out there..!
Thx //Marcus

P=U*I=U*U/R över ett vanligt motstånd. (P=effekt, U= spänning och R=motstånd I=strömstyrka) Så om det är en simpel lödkolv utan termostat så dubblas strömmen och effekten fyrdubblas... Med andra ord, låt bli.

Ocatgon skrev:
-------------------------------------------------------
> P=U*I=U*U/R över ett vanligt motstånd.
> (P=effekt, U= spänning och R=motstånd
> I=strömstyrka) Så om det är en simpel lödkolv
> utan termostat så dubblas strömmen och effekten
> fyrdubblas... Med andra ord, låt bli.

Stämmer endast vid DC, men det ger i alla fall ett närmrevärde när det gäller AC

Hmpf. Det önskade resultatet uteblev. Det blev inte tillräckligt varmt nog. Jag experimenterade med olika mängder och former på avlödningsfläte-koppar-flätan i lödkolven (se länken ovan) men det hjälpte inte. Kolven i sig är ju såklart tillräckligt varm för att smälta lodet, men jag tror att jag behöver mer effekt. Nästa steg är att modda en varmluftspistol. =)
Jaja, tack för hjälpen iaf!

Mmm, när flödet minskade så blev det ju varmare per volymsenhet luft, och det hjälpte lite. Men det blev ohållbart att behöva ha den stilla i 10-30 s på ett avstånd av ~1cm för att smälta lodet så nu har jag gett upp den här idén. Kanske att jag provar att byta kontakt iaf för att köra den på 230 och dubbla effekten, men troligtvis inte... Det lå¨ter roligare att få modda en varmluftspistol dock =)

vad är det du ska löda?
jag löder/avlöder ytmonterat nästi intill dagligen låter konstigt att 45W inte skulle räcka.

*r såg nu att du vill löda med varmluft.. varför så?.. jag kör alltid med direktvärme funakr upp till rätt stora saker bara man gör rätt..

Senast redigerad av en moderator:
Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
....
>
> Stämmer endast vid DC, men det ger i alla fall
> ett närmrevärde när det gäller AC

Hur tänker du nu? Vi pratar ren resistans här och då funkar det utmärkt!

Egil, jag har precis börjat så smått med SMD. Pluggar fortfarande och är lämnad åt att rädda komponenter från kasserade produkter och samples. Det var mer ett experiment efter att ha läst så mycket om hur bra det är med hetluft. Det verkar ju onekligen smidigt när det är många pinnar som ska lödas, på samma vis som det verkar vara svårt/omöjligt när det är nåt med fler än 2-3 pinnar om man inte har speciellt "munstycke" på lödkolven, eller?

Tillbaka
Topp