[OT] En fråga om is

breezer

Medlem
[OT] En fråga om is
Jag har ett stort i-landsproblem! :)

När jag gör iskuber i frysen så har dom en tendens att spricka/splittras när jag bryter loss dom från formen. I min förra lägenhet så blev isen perfekt och lossnade dels lätt ur formen och dessutom utan att spricka i mindre bitar.

Det beror givetvis på temperaturen i frysen men ska jag sänka temperaturen eller höja den för att få mindre sprickbenägen is?

[OT] En fråga om is
Du kanske har för mycket luft i vattnet. Låt isformen stå på diskbänken några timmar innan du ställer in den.

Du kan också mäta temperaturen i frysen så vi vet om den avviker. Lite svårt att säga annars. =)

[OT] En fråga om is
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kanske har för mycket luft i vattnet. Låt
> isformen stå på diskbänken några timmar innan
> du ställer in den.
>
> Du kan också mäta temperaturen i frysen så vi
> vet om den avviker. Lite svårt att säga annars.
> =)

Varmt vatten löser väl gaser sämre (därför blir det bubblor i ett glas som står framme länge, right?)
Blir det inte bättre om man tar varmt vatten från kranen, och rakt in i frysen? :)

Själv har jag problemet att jag bara hittar dom hemska silikonäiskubsformerna som tar en evighet att tömma, plast tack!

[OT] En fråga om is
Precis som ovanstående talare. Det är luft i vattnet som orsakar det grumliga vattnet. Koka vattnet först, låt svalna och in i frysen. Så skall du få fina bitar.

[OT] En fråga om is
jesperC skrev:
> Du behöver en vattenvirvlare.
>
> //j

Fantastiskt rolig hemsida. Läs tex:

"Utöver vattenvirvlarna finns andra Plus & Minus-produkter:
OBS! Att det smartaste är att installera vattenvirvlare i fastighetens rörsystem: först och främst ingående kallvatten.
Sedan placera ut kärl med två-poligt vatten i alla rums hörn och se till att man har flera blommor att vattna med två-poligt vatten i alla rum. För att balansera alla rum kan det behövas att man sätter virvlare även på det ingående fjärrvärmeröret. Man får då stor volym 2-poligt vatten i värmesystemet."

Tjüsigt med vattenkärl i samtliga rums hörn.

Fortsätter med fler iakttagelser gällande virvlat dricksvatten:

"Smakar bättre, blir klarare, håller sig friskt.
Skillnaden speciellt märkbar i områden med hårt, kalkhaltigt vatten.
"Kaffet smakar godare".
Katter verkar välja virvlat vatten före kranvatten, i alla fall i Stockholm.
Har du erfarenheter?"

Kan någon Stockholmsbo verifiera katters tycke och smak?

Hmmm...virvlat vatten verkar vara the shit...undrar om det kan få min framgaffel att fungera bättre?

/Andreas

[OT] En fråga om is
jesperC skrev:
>
> //j
sådärja, jag slog till på en portabel virvlare med tratt, bara 1350kr, vilket kap. Fantastiska saker han säljer.

[OT] En fråga om is
Om det inte vore för att godtrogna människor luras att ge pengar till idioter/bedragare skulle man ju kunna dra på munnen åt den ostrukturerade och taffliga hemsidan. Man hoppas ju att personerna bakom det hela själva tror på eländet och att de inte bara är cyniska bedragare.

edit: förtydligande

Senast redigerad av en moderator:
[OT] En fråga om is
Vadå ilandsproblem?????

När du fryser in en form ska du ta ut den en gång i kvarten den första timmen och vibrera den en stund. Om du inte orkar så köp en frys med inbyggd isdispenser tex Bosh eller LG, funkar kanon.

[OT] En fråga om is
wiknil skrev:
> Vadå ilandsproblem?????
>
> När du fryser in en form ska du ta ut den en
> gång i kvarten den första timmen och vibrera den
> en stund. Om du inte orkar så köp en frys med
> inbyggd isdispenser tex Bosh eller LG, funkar
> kanon.

Uttrycket myntades i nått tv-program..

[OT] En fråga om is
OM du för formen under rinnande ljummet vatten en snabb sekund lossar bitarna i sin tänkta form. Du ska alltså spola på undersidan av formen och inte på själva isen.

Lycka till!

[OT] En fråga om is
jesperC skrev:
>
> //j

Jag levererade en soffa för ett par år sedan och blev antagligen lite varm och svettig.
Damen som skulle ha soffan sa att vi skulle få smaka någonting väldigt bra och gott, nämligen virvlat vatten.
Jag kan i allafall säga att det smakade inge annorlunda än ovirvlat vatten, ingen fysisk effekt kunde vi känna heller.
Men man kan kanske inte dömma ut det efter bara en gång;)

Vi fick oss ett gott skratt när vi åkte därifrån, och skratt är väl bra:)

(Vi pratar faktiskt om den händelsen fortfarande ibland)

[OT] En fråga om is
Jag använder plastglas från IKEA. Fryser is i hela glaset och tar ut ett glas när jag vill ha is. Spolar glaset under varmvatten så isklumpen lossnar och spricker. Sedan slår jag på den med ett knivskaft. Då får man härliga, olikformade stora isklumpar att stoppa i drinken. Fett mycket snyggare än iskuber.

[OT] En fråga om is
lleberg skrev:

>
> Varmt vatten löser väl gaser sämre (därför
> blir det bubblor i ett glas som står framme
> länge, right?)
> Blir det inte bättre om man tar varmt vatten
> från kranen, och rakt in i frysen? :)

varmvatten direkt ur kranen drar med sig ämnen från insidan av vattenledningen, avlagringar o bör undvikas att drickas, i alla fall i längden. det är i alla fall vad jag hört.

[OT] En fråga om is
lleberg skrev:
> Varmt vatten löser väl gaser sämre (därför
> blir det bubblor i ett glas som står framme
> länge, right?)

tvärt om, med undantag för CO2, men det har man inte så mycket av i vattnet ändå.

> Blir det inte bättre om man tar varmt vatten
> från kranen, och rakt in i frysen? :)

Det är en grej som varje sann naturvetare bör ha provat minst en gång. Har man en rejält stor iskubsbehållare blir det spektakulärt (lite iaf).

[OT] En fråga om is
Normalt sett borde små luftbubblor minska spänningskoncentrationen kring en propagerande spricka. En spricka som passerar en bubbla borde inhiberas av densamma. Om jag inte minns brottmekaniken alldeles fel. Bubblig is borde med andra ord vara mindre sprickbenägen/spröd.

Nej förresten jag tror att din frys står i ett Currykryss, eller möjligen ett Hartmann-dito.

[OT] En fråga om is
Cliff Barnes skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du behöver en vattenvirvlare.
> >
> > //j
>
>
> Fantastiskt rolig hemsida. Läs tex:
>
> "Utöver vattenvirvlarna finns andra Plus &
> Minus-produkter:
> OBS! Att det smartaste är att installera
> vattenvirvlare i fastighetens rörsystem: först
> och främst ingående kallvatten.
> Sedan placera ut kärl med två-poligt vatten i
> alla rums hörn och se till att man har flera
> blommor att vattna med två-poligt vatten i alla
> rum. För att balansera alla rum kan det behövas
> att man sätter virvlare även på det ingående
> fjärrvärmeröret. Man får då stor volym
> 2-poligt vatten i värmesystemet."
>
> Tjüsigt med vattenkärl i samtliga rums hörn.
>
> Fortsätter med fler iakttagelser gällande
> virvlat dricksvatten:
>
> "Smakar bättre, blir klarare, håller sig friskt.
>
> Skillnaden speciellt märkbar i områden med
> hårt, kalkhaltigt vatten.
> "Kaffet smakar godare".
> Katter verkar välja virvlat vatten före
> kranvatten, i alla fall i Stockholm.
> Har du erfarenheter?"
>
> Kan någon Stockholmsbo verifiera katters tycke
> och smak?
>
> Hmmm...virvlat vatten verkar vara the
> shit...undrar om det kan få min framgaffel att
> fungera bättre?
>
> /Andreas

På nåt sätt påminner det där mig om diskussioner om kolfiberramars komfort eller att mavichjul gör dig snabbare...

[OT] En fråga om is
Oj många svar och teorier, hehe :)

Alltså formen är den samma som jag hade i den förra frysen. Vattnet är inte bubbligt. Jag diskar formen då och då, precis som när jag hade den i den förra frysen. Jag har bara flyttat över gatan så vattnets egenskaper borde vara de samma då det kommer från samma ledningar.

Jag är ändå inne på att det är temperaturen i frysen som är boven. Har för mig att jag såg nåt program på Discovery (tror det var Ice Road Truckers...jaja) där det snackades om att isens egenskaper blev olika beroende på hur snabbt isen frös till. Grejen är ju att jag inte kommer ihåg om den blev sprödare av att frysa till snabbt eller långsamt.

Ja jag kan säkert googla det hela men det är ju inte lika kul =)

[OT] En fråga om is
> lleberg skrev:
> -----------------------------------------------------
>
> "Varmt vatten löser väl gaser sämre..."

Helt rätt, gaser har generellt en sämre löslighet i varmt vatten. Koldioxid är inget undantag.

[OT] En fråga om is
breezer skrev:
> dom från formen. I min förra lägenhet så blev
> isen perfekt

Du har ju själv givit svaret på ditt problem - den nya lägenheten.

Flytta tillbaka till den gamla. Så behöver du ingen vattenvirvlare.

[OT] En fråga om is
Vill minnas att is som fryser långsamt får bättre hållfasthet. Således bör du placera isbehållaren på svalaste platsen i frysen (tillskillnad mot vad man brukar göra - överst närmast blåset). Eventuellt kan du ställa in formen med varmvatten och därmed låta det ta något längre tid. Har ju säkert att göra med luften men jag minns inte. Kanske kommer min information från det eminenta programmet Ice Road Truckers och är därmed hederlig gammal bullshit. Men känns ju som att man kan testa utan någon större skada skedd :)

EDIT: bokstäver uteblivna eller i fel ordning.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] En fråga om is
kan nog stämma, isen de använder till ishotellet uppe i Jukkasjärvi byggs väll av is som blivit klar o hård pga. att det fryser i strömmande vatten = fryser långsamt.

Tillbaka
Topp